We hadden het wat mij betreft over de kruising met de De Boelelaan bij halte Parnasussesweg n.a.v. het onderstaande. Tenminste, daar reageerde ik op. Wat er verder in Amstelveen gebeurd heb ik niet naar gekeken.
-
Moge GVB met ons zijn.
We hadden het wat mij betreft over de kruising met de De Boelelaan bij halte Parnasussesweg n.a.v. het onderstaande. Tenminste, daar reageerde ik op. Wat er verder in Amstelveen gebeurd heb ik niet naar gekeken.
-
Moge GVB met ons zijn.
Op zicht werd er altijd gereden. Het waren geen hoofdseinen maar wisselstandseinen. Overigens zijn die niet verdwenen maar staan er nog steeds (of ja, vervangen door nieuwe), volgens mij wel met een iets andere werking want de wissels kunnen omgegooid worden door de bestuurder.Niels schreef: ↑di 08 dec 2020, 01:20 Nu het metroregime is vervallen en het nu een normale tram (waarbij op zicht wordt gereden i.p.v. op seinen) lijkt me dat die belemmering is vervallen.
Overigens keek ik net op Streetview: op de kruising Gondel kan je het linkerspoor-negenoog nog zien staan, evenals op de kruisingen verder in Amstelveen.
Dat was nu precies het probleem: de voormalige mengvorm tussen metrobedrijf (afstandbediening met seinen) en trambedrijf (spoorwetgevingtechnisch onbeveiligde kruisingen met ander verkeer). Het hele traject tussen Station Zuid en Westwijk had die mengvorm. Daar werd onder spoorwegwetgeving gereden v.w.b. seinen en wissels, maar op zicht v.w.b. al het andere. De wissels waren afstandbestuurd en daarmee de verantwoordelijkheid van de verkeersleiding. De bijbehorende signaallampen waren wel degelijk seinen en zijn opgenomen in het Seinreglement. Ze mochten alleen stoptonend worden voorbijgegaan na "toestemming passage stoptonend sein" van de verkeersleiding. De verkeerslichten waren geen seinen maar gewoon verkeerslichten.hauptbahnhof schreef: ↑di 08 dec 2020, 11:32Op zicht werd er altijd gereden. Het waren geen hoofdseinen maar wisselstandseinen. Overigens zijn die niet verdwenen maar staan er nog steeds (of ja, vervangen door nieuwe), volgens mij wel met een iets andere werking want de wissels kunnen omgegooid worden door de bestuurder.Niels schreef: ↑di 08 dec 2020, 01:20 Nu het metroregime is vervallen en het nu een normale tram (waarbij op zicht wordt gereden i.p.v. op seinen) lijkt me dat die belemmering is vervallen.
Overigens keek ik net op Streetview: op de kruising Gondel kan je het linkerspoor-negenoog nog zien staan, evenals op de kruisingen verder in Amstelveen.
In metrotermen heet het een wisselstandSEIN, in tramtermen een wisselstandMELDLAMP. Verschil is dat de verantwoordelijkheid bij het sein ligt bij de verkeersleiding, en bij de meldlamp bij de bestuurder.hauptbahnhof schreef: ↑di 08 dec 2020, 11:32Op zicht werd er altijd gereden. Het waren geen hoofdseinen maar wisselstandseinen. Overigens zijn die niet verdwenen maar staan er nog steeds (of ja, vervangen door nieuwe), volgens mij wel met een iets andere werking want de wissels kunnen omgegooid worden door de bestuurder.Niels schreef: ↑di 08 dec 2020, 01:20 Nu het metroregime is vervallen en het nu een normale tram (waarbij op zicht wordt gereden i.p.v. op seinen) lijkt me dat die belemmering is vervallen.
Overigens keek ik net op Streetview: op de kruising Gondel kan je het linkerspoor-negenoog nog zien staan, evenals op de kruisingen verder in Amstelveen.
Dat was toch ooit ook het plan?Het enige dat ik me voor de geest kan halen is dat men op termijn de sporen op de De Boelelaan gaat aansluiten op de Buitenveldertselaan. Dat wordt de Parnassuswegoplossing wel tameljk onmogelijk en in ieder geval overbodig. Of men is het vergeten, maar dat lijkt me vergezocht....
Ik ga ervan uit dat het elektronisch gaat. Bij de stadswissels die vergrendeld zijn en dus vanuit het midden omgelegd worden met de wisselijzer, heb ik wel eens een groen en oranje lampje gezien in dat gat waar je de wisselijzer steekt. Dus waarschijnlijk kan hij dan ontgrendeld worden op het moment dat het wisselijzer erin zit. Het wissel proberen om te gooien vanaf de zijkant ven wisseltong (waar er gewoon een uitsparing is nog) werkt niet. Je loopt alleen een hernia mee op en het wissel blijft in zijn huidige stand.Niels schreef: ↑di 08 dec 2020, 18:36 Ik heb wel een vraag over de omlegging met een wisselijzer. Moet je dan eerst de aandrijving loskoppelen (d.m.v. een drukknop of zo)? Ik begreep namelijk dat zolang de blauwe lamp brandt, het wissel actief wordt bekrachtigd. Bij de stadswissels is dat niet zo (de bekrachtiging duurt daar maar 3 seconden) maar de lamp blijft branden totdat de inmelding wordt gewist door een uitmelding.
Ik heb geen idee waar het ergens staat. Er wordt altijd over achteruitrijden gesproken. Op de Strawinskylaan bij de tailtrack is er ook een tijd geleden een bord verschenen met de tekst "NOOIT achteruit rijden". In tegenstelling tot de trams van de RET, kan er bij GVB niet vanaf de cabine voor achteruit gereden worden. De bestuurder moet dus altijd naar de andere kant lopen en dan met de hulpstuurstand of de andere cabine de tram achteruit rijden ofwel terugzetten.Niels schreef: ↑di 08 dec 2020, 18:36 Maar de definite van achteruitrijden zoals jij die geeft kan ik nergens vinden. In de Wegenverkeerswet of in het RVV komt hij niet voor. Overigens kan ik nergens een definitie vinden van achteruitrijden. Is het iets GVB-eigens ? Maar daarmee maakt men het zichzelf dan (nodeloos?) lastig, want achteruitrijden wordt daar gezien als een bijzondere verrichting.
Sowieso een verbinding vanaf Noord naar rechts, de Boelelaan op, aangezien lijn 24 naar Station Zuid verlengd wordt. Ik ben het even kwijt of er een verbinding van Zuid ook komt (wellicht handig voor in- en uitrukkende trams, maar ik denk dat lijn 5 op termijn niet meer naar de Havenstraat gaat, als remise Legmeerpolder uitgebreid is tijdens de verlening naar Uithoorn).Niels schreef: ↑di 08 dec 2020, 17:45 Het enige dat ik me voor de geest kan halen is dat men op termijn de sporen op de De Boelelaan gaat aansluiten op de Buitenveldertselaan. Dat wordt de Parnassuswegoplossing wel tameljk onmogelijk en in ieder geval overbodig. Of men is het vergeten, maar dat lijkt me vergezocht....
Deze heb ik in m'n Downloads gevonden. Website weet ik niet meer.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten