Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Niels schreef: di 08 dec 2020, 01:20Overigens keek ik net op Streetview: op de kruising Gondel kan je het linkerspoor-negenoog nog zien staan, evenals op de kruisingen verder in Amstelveen.
We hadden het wat mij betreft over de kruising met de De Boelelaan bij halte Parnasussesweg n.a.v. het onderstaande. Tenminste, daar reageerde ik op. Wat er verder in Amstelveen gebeurd heb ik niet naar gekeken.

Niels schreef: ma 07 dec 2020, 21:39Het is mij niet duidelijk of 25 met passagiers zou kunnen doorrijden naar de halte Parnassusweg om daar dan van rijrichting te wisselen terwijl passagiers uit- en instappen (een stukje over "verkeerd spoor", dus). Dat zou qua loopafstanden nog gunstiger zijn.
-
fred1954 schreef: di 08 dec 2020, 09:23 Laten we daar maar van uitgaan c.q, op hopen, trolly, dat het GVB de beste opties kiest voor de reiziger in geval van verstoringen. :pos:
Moge GVB met ons zijn. _O_


:D
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Niels schreef: di 08 dec 2020, 01:20 Nu het metroregime is vervallen en het nu een normale tram (waarbij op zicht wordt gereden i.p.v. op seinen) lijkt me dat die belemmering is vervallen.
Overigens keek ik net op Streetview: op de kruising Gondel kan je het linkerspoor-negenoog nog zien staan, evenals op de kruisingen verder in Amstelveen.
Op zicht werd er altijd gereden. Het waren geen hoofdseinen maar wisselstandseinen. Overigens zijn die niet verdwenen maar staan er nog steeds (of ja, vervangen door nieuwe), volgens mij wel met een iets andere werking want de wissels kunnen omgegooid worden door de bestuurder.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Niels »

hauptbahnhof schreef: di 08 dec 2020, 11:32
Niels schreef: di 08 dec 2020, 01:20 Nu het metroregime is vervallen en het nu een normale tram (waarbij op zicht wordt gereden i.p.v. op seinen) lijkt me dat die belemmering is vervallen.
Overigens keek ik net op Streetview: op de kruising Gondel kan je het linkerspoor-negenoog nog zien staan, evenals op de kruisingen verder in Amstelveen.
Op zicht werd er altijd gereden. Het waren geen hoofdseinen maar wisselstandseinen. Overigens zijn die niet verdwenen maar staan er nog steeds (of ja, vervangen door nieuwe), volgens mij wel met een iets andere werking want de wissels kunnen omgegooid worden door de bestuurder.
Dat was nu precies het probleem: de voormalige mengvorm tussen metrobedrijf (afstandbediening met seinen) en trambedrijf (spoorwetgevingtechnisch onbeveiligde kruisingen met ander verkeer). Het hele traject tussen Station Zuid en Westwijk had die mengvorm. Daar werd onder spoorwegwetgeving gereden v.w.b. seinen en wissels, maar op zicht v.w.b. al het andere. De wissels waren afstandbestuurd en daarmee de verantwoordelijkheid van de verkeersleiding. De bijbehorende signaallampen waren wel degelijk seinen en zijn opgenomen in het Seinreglement. Ze mochten alleen stoptonend worden voorbijgegaan na "toestemming passage stoptonend sein" van de verkeersleiding. De verkeerslichten waren geen seinen maar gewoon verkeerslichten.

Nu is het hele traject tram geworden i.p.v. sneltram (wat dus die mengvorm was). De wissels worden nu door het voertuig bediend. Overigens sluit dat een ingreep op afstand niet uit (zoals ook op 26 het geval is).

Over de verkeerslichten: die zijn recentelijk allemaal vernieuwd of vervallen op het gemengde traject. Klaarblijkelijk heeft men daar afgezien van de mogelijkheid tot linkerspoorrijden. Als je dat dan toch wilt doen zullen er inderdaad verkeersregelaars moeten worden ingezet. Op het deel dat alleen door 51 werd bereden is dat (nog) niet gebeurd.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Niels »

hauptbahnhof schreef: di 08 dec 2020, 11:32
Niels schreef: di 08 dec 2020, 01:20 Nu het metroregime is vervallen en het nu een normale tram (waarbij op zicht wordt gereden i.p.v. op seinen) lijkt me dat die belemmering is vervallen.
Overigens keek ik net op Streetview: op de kruising Gondel kan je het linkerspoor-negenoog nog zien staan, evenals op de kruisingen verder in Amstelveen.
Op zicht werd er altijd gereden. Het waren geen hoofdseinen maar wisselstandseinen. Overigens zijn die niet verdwenen maar staan er nog steeds (of ja, vervangen door nieuwe), volgens mij wel met een iets andere werking want de wissels kunnen omgegooid worden door de bestuurder.
In metrotermen heet het een wisselstandSEIN, in tramtermen een wisselstandMELDLAMP. Verschil is dat de verantwoordelijkheid bij het sein ligt bij de verkeersleiding, en bij de meldlamp bij de bestuurder.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Wat er nu staat, zijn nog steeds wisselstandSEINEN. Die tonen ook gewoon een rode cirkel, totdat er een rijstraat aangevraagd is en het wissel in de correcte stand ligt. Dan toont ie de blauwe wisselstand. Dus wat dat betreft is er niks veranderd. Ook die mag een bestuurder niet passeren als het rood (en dus stoptonend) is. Enige verschil nu is dat bij een storing of verkeerde rijstraat de bestuurder het wissel handmatig kan omgooien met wisselijzer in overleg met de verkeersleiding.

Zelfde systeem op lijn 26. Er mogen ook alleen maar bestuurders rijden die daar instructie hebben gehad en het ook bij hebben gehouden door minimaal 1x in de laatste 6 maanden er hebben gereden (wegbekendheid).

Dus wat dat betreft is er niks veranderd dan ten tijde van de metro.

Linkerspoor rijden kan inderdadaa niet (dus wat er eerder gesuggereerd werd: doorrijden naar Parnassusweg en vanaf daar weer linkerspoor terug tot het wissel bij de AJ Ernststraat), maar tot even voorbij het wissel rijden en dan kopmaken (zoals die bij AJ Ernststraat) kan wel. Hier staan geen seinen en daarom zou een tram altijd met assistentie (net als op elk andere plek op het tramnet) achteruit mogen rijden (in dit geval dus kopmaken).
diederickx
Berichten: 1642
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Wat is het essentiële verschil tussen achteruitrijden en linkerspoorrijden?

Ik vraag het hierom. Bij de kruising met de Burgemeester Wiegelweg wordt door tramlijn 25 (en werd ook al door metrolijn 51) structureel links vooruit gereden in ongeveer 50% van de bewegingen, en er stonden noch staan verkeersregelaars. Waarin verschilt die kruising van de A.J.Ernststraat? Alleen negenogen? Alleen het achteruitrijden? Iets anders?
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Achteruitrijden = tegen de richting in rijden = linkerspoor rijden. Een vertrekkende tram kan dus theoretisch een stuk linkerspoor rijden om dan naar het rechterspoor te wisselen.
In dit specifieke geval zijn die wissels met seinen beveiligd. Dus een tram kan de wissels pas berijden op het moment dat er een rijstraat is aangevraagd. En een rijstraat is er pas als de wissels vrij zijn. Dus als er net een tram naar Westwijk rijdt, zal een vertrekkende tram die ermee conflicteert nooit een rijstraat krijgen.

Bij het eindpunt Stadshart heb je geen seinen maar worden trams die op het eindpunt aankomen gewaarschuwd dat er een tram gaat vertrekken en dat ze dus moeten wachten totdat de tram vertrokken is, want ook hier rijdt de tram achteruit, maar dan op zicht met behulp een lamp.

Op deze plekken is het dus geoorloofd om links te rijden. Daarbuiten nooit zonder assistentie.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Niels »

Volgens mij haal je oorzaak en gevolg door elkaar.

Mijn stelling is: in de oude situatie van 5/51 was het hele traject Station Zuid-Westwijk ingericht op zowel links- als rechtsrijden. Zowel wissels als verkeerslichten konden dat aan. Het enige dat niet was geregeld was beveiliging. En daarom weigerde de verkeerleiding metro (begrijpelijk) van die mogelijkheid gebruik te maken v.w.b. lijn 5.
Nu is het regime gewijzigd in een tramregime. Daarmee valt dat laatste punt weg. Men heeft nu bij de ombouw en bij de vervanging van de verkeerlichten bewust gekozen om ook die twee andere aspecten te verwijderen. Ik ben erg nieuwsgierig naar het waarom.

Dat de wissels "beveilgd" zijn heeft een andere oorzaak: het zijn hoge(re) snelheidswissels en daarom gemotoriseerd. De tongen worden -in tegenstelling tot de wissels op de rest van het tramnet (m.u.v. 26) gedurende de hele passage aangetrokken. Dat maakt correctie met een wisselijzer ook onmogelijk: er moet dan meer gebeuren zoals het wegnemen van de aandrijving. Ook de uitlopende wissels zijn gemotoriseerd en moeten dus actief in de juiste stand worden gestuurd. Daarom is een elektrieke aansturing nodig en zijn er signaallampen nodig. Hoe je deze wissels vertelt in welke stand ze moeten gaan liggen is niet relevant. Dat kan zowel vanuit het voertuig gebeuren (vetag/vecom o.i.d.), afstandbediening door een verkeersleider, vanuit een beveiligingssysteem zoals bij de spoorwegen of de metro.
De wisselsignalering is dus alleen een beveiliging van de wissels, niet van een baanvak.
Een rijstraat kàn ook ingericht zijn om conflicten te voorkomen, maar dat hoeft niet. Als hij erop is ingericht voorkom je inlopende-wisselsituaties met bijbehorende voorrangsregeling en dat is gezien de hogere snelheden dus eigenlijk onmisbaar.

Dus als men had gewild dat doorrijden naar de Parnassusweg mogelijk moest zijn had men alleen de verkeerslichtregeling moeten behouden (hij bestond al !).
Voor de wisselstraat maakt het geen verschil. Ik kan me voostellen dat het te maken heeft met de zichtlijnen van de bestuurder, die misschien niet kan zien dat er nog een tram op het stuk Parnassusweg staat (met kop-aan-kopsituaties tot gevolg), maar dat lijkt me technisch oplosbaar.

Het enige dat ik me voor de geest kan halen is dat men op termijn de sporen op de De Boelelaan gaat aansluiten op de Buitenveldertselaan. Dat wordt de Parnassuswegoplossing wel tameljk onmogelijk en in ieder geval overbodig. Of men is het vergeten, maar dat lijkt me vergezocht....

Over de definitie van achteruitrijden: als je dat definieert vanuit de optiek van de bestuurder, is er bij Amsterdamse trams nooit sprake van achteruitrijden. De bestuurder bevindt zich altijd aan de zijde waarin de tram zich beweegt. Een Amsterdamse tram rijdt dus hooguit tegen de op dat spoor gangbare rijrichting in, maar nog steeds vooruit. En dat stuit bij mijn weten niet op enige wettelijke beperking mits je de nodige voorzieningen treft. In de tijd van de "ingestorte" Muntpleinbruggen heeft op Damrak en Rokin zelfs tweerichtingmaterieel gependeld: één tram op elk spoor. Of dat nu nog steeds zou mogen is mij niet bekend.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Het achteruitrijden was al eerder niet mogelijk. De twee overloopwissels (De Boelelaan en Buitenveldert) zijn verwijderd. De verkeerslichten stonden er fysiek nog wel maar werkten niet meer.

Dat de wissels, hogesnelheidswissels zijn, dat klopt inderdaad. Ik kan jou wel vertellen dat die wisselstandseinen wel rekening houden met het bezet zijn van de wissels. Het systeem kijkt niet puur naar de wisselstand van de te berijden wissels maar ook voor rijstraten. Als lijn 25 onderweg is naar Westijk en moet naar links overlopen, en er moet juist een tram vertrekken vanaf links en moet na vertrek naar rechts overlopen, zullen deze niet tegelijkertijd een blauw sein krijgen.
De huidige wissels op de Amstelveenlijn hebben WEL de mogelijkheid om met een wisselijzer om te gooien. Dit kan uiteraard niet zomaar zoals de andere wissels in de rest van de stad maar de mogelijkheid is er, aangezien de tram dan wel een STS moet passeren.
Daarnaast, ook in de stad zijn er steeds en meer wissels die wel vergrendeld zijn (kruising Elandsgracht, Overtoomsesluis en her en der nog enkele wissels). Dit zijn wissels die ook in het midden omgegooid moeten worden, i.p.v. de oudere type wissels die vanaf de wisseltong omgegooie moeten worden. Enige verschil is dat de te berijden snelheid hoger is dan de oudere type wissels, alleen niet zoals de motorwissels met 40k/m of hoger zelfs.

Een tram rijdt altijd achteruit als hij ongeoorloofd tegen de richting in rijdt. Dat is dus als hij vanaf het perspectief van de bestuurder op het linkerspoor rijdt. Lijn 25 rijdt als het ware ook een stukje achteruit vanaf de tailtrack bij station Zuid terug naar de halte. Dit is namelijk wel geoorloofd aangezien het een kort stuk is en er goed op zicht kan worden gereden met behulp van de aanwezige lichten. Er is dus niks aan de hand zolang de procedures goed gevolgd worden.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Niels »

Met je eerste zin ben ik het eens. Ik heb het over de situatie voordat die wissels werden geklemd en verwijderd.

Met je tweede alinea ben ik het ook eens: de wisselstandseinen of -lampen beveiligen de rijstraat. En die kan uit meer dan één wissel bestaan en soms ook uit verkeerregeltechnische aspecten.
Ik heb wel een vraag over de omlegging met een wisselijzer. Moet je dan eerst de aandrijving loskoppelen (d.m.v. een drukknop of zo)? Ik begreep namelijk dat zolang de blauwe lamp brandt, het wissel actief wordt bekrachtigd. Bij de stadswissels is dat niet zo (de bekrachtiging duurt daar maar 3 seconden) maar de lamp blijft branden totdat de inmelding wordt gewist door een uitmelding.

Maar de definite van achteruitrijden zoals jij die geeft kan ik nergens vinden. In de Wegenverkeerswet of in het RVV komt hij niet voor. Overigens kan ik nergens een definitie vinden van achteruitrijden. Is het iets GVB-eigens ? Maar daarmee maakt men het zichzelf dan (nodeloos?) lastig, want achteruitrijden wordt daar gezien als een bijzondere verrichting.
Bemined
Berichten: 5969
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Tram valt onder de wet lokaal spoor, regelgeving is dus lokaal geregeld. Al is er inderdaad overlap met RVV, dus de term 'achteruitrijden' zou wat onhandig zijn. In Rotterdam noemt men het rijden vanuit de hulpcontroller (tweerichtingstrams heeft men daar niet) daarom ook 'terugzetten' om verwarring te voorkomen. Achteruitrijden is daar het achteruitrijden terwijl de bestuurder voorin zit, dat is logischerwijs een bijzondere verrichting.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13669
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het enige dat ik me voor de geest kan halen is dat men op termijn de sporen op de De Boelelaan gaat aansluiten op de Buitenveldertselaan. Dat wordt de Parnassuswegoplossing wel tameljk onmogelijk en in ieder geval overbodig. Of men is het vergeten, maar dat lijkt me vergezocht....
Dat was toch ooit ook het plan?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Niels schreef: di 08 dec 2020, 18:36 Ik heb wel een vraag over de omlegging met een wisselijzer. Moet je dan eerst de aandrijving loskoppelen (d.m.v. een drukknop of zo)? Ik begreep namelijk dat zolang de blauwe lamp brandt, het wissel actief wordt bekrachtigd. Bij de stadswissels is dat niet zo (de bekrachtiging duurt daar maar 3 seconden) maar de lamp blijft branden totdat de inmelding wordt gewist door een uitmelding.
Ik ga ervan uit dat het elektronisch gaat. Bij de stadswissels die vergrendeld zijn en dus vanuit het midden omgelegd worden met de wisselijzer, heb ik wel eens een groen en oranje lampje gezien in dat gat waar je de wisselijzer steekt. Dus waarschijnlijk kan hij dan ontgrendeld worden op het moment dat het wisselijzer erin zit. Het wissel proberen om te gooien vanaf de zijkant ven wisseltong (waar er gewoon een uitsparing is nog) werkt niet. Je loopt alleen een hernia mee op en het wissel blijft in zijn huidige stand. :lol:
Niels schreef: di 08 dec 2020, 18:36 Maar de definite van achteruitrijden zoals jij die geeft kan ik nergens vinden. In de Wegenverkeerswet of in het RVV komt hij niet voor. Overigens kan ik nergens een definitie vinden van achteruitrijden. Is het iets GVB-eigens ? Maar daarmee maakt men het zichzelf dan (nodeloos?) lastig, want achteruitrijden wordt daar gezien als een bijzondere verrichting.
Ik heb geen idee waar het ergens staat. Er wordt altijd over achteruitrijden gesproken. Op de Strawinskylaan bij de tailtrack is er ook een tijd geleden een bord verschenen met de tekst "NOOIT achteruit rijden". In tegenstelling tot de trams van de RET, kan er bij GVB niet vanaf de cabine voor achteruit gereden worden. De bestuurder moet dus altijd naar de andere kant lopen en dan met de hulpstuurstand of de andere cabine de tram achteruit rijden ofwel terugzetten.

Met een 1-richtingstram via de hulpcontroller rijden is altijd een bijzondere verrichting dus er moet assistentie bij.
Met een 2-richtingstram vanuit de cabine, vertrekken (kopmaken dus) en verkeerd spoor rijden is ook een bijzondere verrichting. Het is alleen toegestaan vanaf de halte Stadshart, Station Zuid (perron richting Amstelveen) en Westwijk en vanaf de tailtrack (of het spoor ernaast, maar zelfde positie) op de Strawinskylaan. Vanaf elk andere plek kopmaken is een bijzondere verrichting (want dat wordt gezien als achteruit rijden) en is ook assistentie nodig.

Het komt misschien over alsof men het zich moeilijk maakt maar met assistentie voorkom je wel een hoop eventueel gezeik als een en ander misgaat.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Niels schreef: di 08 dec 2020, 17:45 Het enige dat ik me voor de geest kan halen is dat men op termijn de sporen op de De Boelelaan gaat aansluiten op de Buitenveldertselaan. Dat wordt de Parnassuswegoplossing wel tameljk onmogelijk en in ieder geval overbodig. Of men is het vergeten, maar dat lijkt me vergezocht....
Sowieso een verbinding vanaf Noord naar rechts, de Boelelaan op, aangezien lijn 24 naar Station Zuid verlengd wordt. Ik ben het even kwijt of er een verbinding van Zuid ook komt (wellicht handig voor in- en uitrukkende trams, maar ik denk dat lijn 5 op termijn niet meer naar de Havenstraat gaat, als remise Legmeerpolder uitgebreid is tijdens de verlening naar Uithoorn).
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Op de tekeningen die ik heb gezien stonden alleen bogen van De Boelelaan richting het nieuwe tramstation, niet ook richting Amstelveen.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Heb jij een idee waar ik zo'n tekening kan vinden?
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Verstoring: Routewijziging tram 5
Periode
9 december 2020 08:47 - 9 december 2020 10:00

Lijnen
5 Amstelveen Stadshart - Jordaan
Toelichting
Tram 5 rijdt tot halte Station Zuid. Oorzaak: sein/wisselstoring op Oranjebaan. Houd rekening met extra reistijd en overstap.

Advies: maak tussen Station Zuid - Amstelveen Centrum gebruik van bus 55.

Tja.......... :(
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: di 08 dec 2020, 23:53 Heb jij een idee waar ik zo'n tekening kan vinden?
Deze heb ik in m'n Downloads gevonden. Website weet ik niet meer.

Afbeelding
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Grappig. Beide kanten op vanaf het nieuwe tramstation. En gewoon middenligging ook aan de De Boelelaan.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De middenligging is nu ook op het grootste stuk, alleen het stukje keerlus wijkt daarvan af. Dat wordt dan rechtgetrokken tot aan de kruising. Op zich logisch.

Tram 15 heeft het weer niet gehaald, dus of dat stukje spoor tussen de Strawinskylaan en Olympiaplein er alsnog komt?
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Nou jah, Zijligging ontlast de kruising minder want zo heeft alleen het verkeer komend vanaf de rechtbank last van de tram. Maar goed, zal estetisch wel beter uit zien als het middenligging blijft over de hele weg.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het zal voor alle toekomstige bebouwing praktischer zijn om gewoon een weg in plaats van een dubbele trambaan langs de deuren te hebben. Eventueel het voordeel van de gecombineerde busbaan die tot de kruising doorgetrokken kan worden.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Casper »

Vandaag een paar ritjes gemaakt met tram 25. Wat me opvalt is dat de dienstregeling vrijwel gelijk loopt met die van de 5. Op Zuid vertrekken ze letterlijk direct na elkaar, en als een 25 met vertraging op het keerspoor staat ontstaat er al snel een opstopping (wacht op passerende 5 naar Amstelveen, volgende 25 komt aan op het andere perron en kan niet doorrijden, 5 naar Amsterdam zit erachter en kan de halte niet op, enz). Hopelijk maken ze er op een gegeven moment een mooiere 12x/u dienstregeling van tussen Zuid en Stadshart.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij is de inzet vanaf januari juist dat richting Amstelveen er een korte overstap komt van lijn 5 naar 25. Dus geen 5/5 maar 2/8
De andere kant op juist andersom (symmetrie?).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21394
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Op de site van het GVB staat de nieuwe lijnennetkaart.
Blijkbaar krijgen de ponten nu ook lijnnummers, die met een F beginnen. (Oostveer wordt F1, IJpleinveer F2 enz.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten