Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik vermoed dat ze de doorgaande trams bij elkaar wilden houden. Ik ben het er mee eens dat het nu nogal rommelig is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Van de afbeelding begrijp ik dat het een 'calamiteitenlus' betreft. Een beetje zoals dat ding achter CS dus, voor de 26. Zou dit dan niet gewoon een lus zijn die er in geval van calamiteiten (inkortingen vanuit het westen of het oosten) bij is bedacht? En dat van een reguliere bediening door de 11 geen sprake zal zijn?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik heb nog ff gezocht naar dat verhaal over het Surinameplein en kon deze PDF terugvinden. Daarin komt het op mij over dat de keerlus wel degelijk gezien wordt als iets dat in reguliere lijndienst gebruikt zal worden. In het onderstaande document wordt primair gesproken over een extra tram tussen Osdorp en Station Lelylaan, en mogelijk ook ter vervanging van de keerlus op het Surinameplein. Al lijkt dat laatste meer bijvangst.
https://nieuw-west.notubiz.nl/document/6206402/1Tot slot ligt vanuit de Vervoerregio de wens om een eindkeerlus nabij station Amsterdam Lelylaan te realiseren om het groeiend aantal OV-reizigers tussen Nieuw-West en station Lelylaan middels een hogere tramfrequentie op te kunnen vangen. Dat betekent dat onderzocht kan worden of de huidige tramkeerlus op het Surinameplein verplaats kan worden naar stationsgebied Lelylaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik lees daar nog wel wat interessanters:
Dan is het dus vrijwel zeker dat deze lus dient ter vervanging van de Surinaamse lus.De eindkeerlus voor de tram zal eerst op station Lelylaan gerealiseerd moeten zijn, voordat de tramkeerlus op Surinameplein verwijderd kan worden en men kan starten aan de parkeergarage
• GVB realiseert in 2018 een (tijdelijke) eindhaltevoorziening (kantoorgebouwtje) op het Surinameplein als onderdeel van het nieuwe lijnennet. Ook deze functie dient terug te komen op station Lelylaan en mag niet ver verwijderd liggen van de lus.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Schandalig neo-kolonialisme. Wat houden ze nog over daar in Suriname?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Iemand hier die toevallig weet waarom lijn 48 op Borneo-eiland niet buitenom via de kades rijdt maar via de Feike de Boerlaan? Is toch weer een aantal bochten extra die vermijdbaar zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De Feike de Boerlaan is door de gemeente ingericht voor bussen, met grote verkeersplateau's. De kade's hebben kleine drempels en GVB rijdt principieel niet over routes met kleine drempels. Bovendien heb je op de Feike de Boerlaan geen last van fietsers die tegen de richting in rijden, wat op de smalle kades wel het geval is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Right, dat van die drempels had ik al gevonden maar die had je net zo goed kunnen aanpassen op de kades, maar die fietsers is een goed punt ja.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
AT5 meldt dat vanaf volgende week metro 51 niet meer rijdt door het weinige aantal reizigers en uitgevallen personeel. Tramconducteurs zitten achter folie en op lijnen zonder conducteur stopt de kaartverkoop. Op de veren worden grotere ponten ingezet zodat mensen meer afstand kunnen houden.
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Heeft het GVB zomaar grotere veren ergens liggen dan? Of zijn er veren die nu niet varen waardoor ze kunnen schuiven?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Geen idee, stond er niet bij. Misschien dat ze alleen nog de veren uit de 60-serie gaan inzetten, die hebben een grotere capaciteit dan de veren uit de 50-serie.
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ze gaan op het Oostveer en het Distelwegveer, waar normaal kleine veren worden ingezet de grote veren inzetten. Ik neem aan dat die dan uit de 50-serie komen en dat de 60-serie wordt ingezet op het Buiksloterwegveer.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
En het volgende scenario is een totaal ontvlochten metronet?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op pagina 18 wordt het trouwens allemaal uitgelegd:Alargule schreef:Ik lees daar nog wel wat interessanters:
Dan is het dus vrijwel zeker dat deze lus dient ter vervanging van de Surinaamse lus.De eindkeerlus voor de tram zal eerst op station Lelylaan gerealiseerd moeten zijn, voordat de tramkeerlus op Surinameplein verwijderd kan worden en men kan starten aan de parkeergarage
• GVB realiseert in 2018 een (tijdelijke) eindhaltevoorziening (kantoorgebouwtje) op het Surinameplein als onderdeel van het nieuwe lijnennet. Ook deze functie dient terug te komen op station Lelylaan en mag niet ver verwijderd liggen van de lus.
In één van de varianten wordt het circuit op het Surinameplein opgeheven en de 2 lussen samengevoegd tot één grote lus die nog steeds als noodeindpunt kan dienen, als dat hem wordt houdt dus ook Suriname haar lus.3.4.5 Verplaats keer- en eindlus traminfrastructuur
De traminfrastructuur speelt een belangrijke rol in het project. In de huidige situ-
atie bevinden zicht twee lussen op het Surinameplein. Eén eindhaltelus (bollen-
veld) en een calamiteitenlus (in de rotonde). De vervoersregio heeft aangegeven
in de toekomst de eindhaltelus(bollenveld) te willen verleggen naar het station
Lelylaan. Vervoerstechnisch is dat een betere plek dan op het Surinameplein,
omdat er een hogere frequentie tussen station Lelylaan en centrum van Nieuw-
West gereden kan worden. Er zijn reeds ruimtelijke reserveringen gemaakt voor
de inpassing van de eindhaltelus bij station Lelylaan. Deze reserveringen zijn niet
optimaal qua inpassing. Het is noodzakelijk te onderzoeken of dit anders en beter
ingepast kan worden.
Wanneer de eindhalte daadwerkelijk verplaatst kan worden van het plein kan de
gewenste parkeergarage Surinameplein goedkoper gebouwd (geen traminfra-
structuur op het dak van de garage noodzakelijk) worden en is het mogelijk een
kwalitatief prettigere verblijfsplek te kunnen realiseren op het plein (geen tramin-
frastructuur over het plein).
Het is hiervoor wel noodzakelijk dat de inpassing bij station Lelylaan goed plaats
kan vinden. De stadsboulevard Lelylaan en het station Lelylaan zijn niet gebaat bij
een suboptimale inpassing bij station Lelylaan. Er dient een afweging gemaakt te
worden voor de beste ligging van de eindhaltelus in relatie tot de gehele toekom-
stige stadsboulevard.
De verschillende varianten dienen uitgewerkt te worden. In figuur 20 tm 23 zijn
de verschillende opties met indicatief aangegeven de plus en minpunten.
Op de tekening lijkt het er op dat er toen nog van uit werd gegaan dat de eindlus bij station Lelylaan de Cornelis Lelylaan zou moeten kruisen, wat duidelijk niet de voorkeur had. De optie om de weg om de lus heen te leggen heeft waarschijnlijk de doorslag gegeven om die lus nu toch aan te leggen.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nee joh. Géén metronet. Trams!!1!VIRM schreef:En het volgende scenario is een totaal ontvlochten metronet?
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Laat de nachtbussen gewoon 24 uur per dag rijden, ter vervanging van alle metro's, trams en dagbussen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als de volgende stap het opheffen van lijn 54 is, heb je al een ontvlochten metronet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Is al bekend wanneer de elektrische Citea's en de 15G trams gaan rijden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op dit moment sowieso niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Las ergens dat de 15G komende maand voor het eerst in dienst zal komen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De 15G-trams hebben een bestuurderscabine die volledig afgesloten is. Ik kan me dus goed voorstellen dat juist nú die trams goed van pas komen ten opzichte van het 11/12G-materieel.Z2N schreef:Op dit moment sowieso niet.
Overigens zag ik v/d week een Combino op de 24 rijden die "VUmc" filmde. De 12G's laten nog steeds "VU medisch centrum" zien.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er is geen reden om de 15G’s die al in Amsterdam zijn, in de remise te laten staan. De bedoeling was in het voorjaar de afgeleverde 15G’s te laten rouleren op de verschillende lijnen, zodat de passagiers ook kunnen kennismaken met deze nieuwe trams. Ik ga er vanuit dat dat ook in de loop van de weken, misschien maanden gaat gebeuren. Wat wel een probleem zou kunnen worden is de eventuele vertraging in de aflevering van de trams die nodig zijn voor lijn 25 in december.Z2N schreef: Op dit moment sowieso niet.
Spanje is zwaar getroffen door Corona, dus lijkt me sterk dat de assemblage en de afleveringen bij CAF op schema zijn/blijven.
En inderdaad, de 15G kan nu goed gebruikt worden met de afsluitbare cabines.
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zijn ze allemaal al gereed (goedgekeurd) voor het vervoeren van reizigers?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 83 gasten