Niet als je allemaal databases en/of software hebt waar lijnnummer vast-staat als numeriek veld. Dan kan het een dure grap zijn.Rickingsh schreef:Ik snap sowieso niet echt wat het probleem nu is. GVB kan er makkelijk voor kiezen om de nachtbussen om te nummeren naar iets wat niet in de 3xx-categorie valt. Waarom bijv. geen nummering binnen de 9xx-categorie? Dit lijkt meer op onwil dan overmacht.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In andere woorden: We zitten nog jaren vast aan dubbelnummeringen..? :') Verklaard wel gelijk waarom het Zaanse stads-/streeknet ook dubbelop gaat met de stadslijnen in A'dam West.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
http://www.rtvnh.nl/nieuws/156394/kindj ... rt-noodrem:
En daarom stappen we niet meer in naar het piepsignaal. Net zo'n huilverhaal van die Julia Vreeker in die EBS-bus een paar weken terug.
En daarom stappen we niet meer in naar het piepsignaal. Net zo'n huilverhaal van die Julia Vreeker in die EBS-bus een paar weken terug.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar je kan toch qua instelling gewoon uitgaan van een ander lijnnummer in de systemen. Iets wat de BBA ooit in Brabant hanteerde: lijnnummer + 200 geeft het lijnnummer met een S ervoor. Dat vervolgens toen BBA op de Veluwe kwam rijden en er een bus uit Brabant kwam die op lijn 293 als S93 reed zal een situatie zijn waar je bij het GVB in elk geval niet zo snel last van hebt daar ze maar één vervoergebied hebben.Somoht schreef:Niet als je allemaal databases en/of software hebt waar lijnnummer vast-staat als numeriek veld. Dan kan het een dure grap zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je was hier bij?JeffreyMeijer schreef:http://www.rtvnh.nl/nieuws/156394/kindj ... rt-noodrem:
En daarom stappen we niet meer in naar het piepsignaal. Net zo'n huilverhaal van die Julia Vreeker in die EBS-bus een paar weken terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom moet GVB de boel omnummeren? Zij hadden die reeks voor R-net bestond.Rickingsh schreef:Ik snap sowieso niet echt wat het probleem nu is. GVB kan er makkelijk voor kiezen om de nachtbussen om te nummeren naar iets wat niet in de 3xx-categorie valt. Waarom bijv. geen nummering binnen de 9xx-categorie? Dit lijkt meer op onwil dan overmacht.
Snap sowieso niet waarom R-net z'n eigen reeks moest hebben. Die logica is nu al van de baan met het Rotterdamse metronet; of worden de lijnen daar straks omgenummerd naar 300A, 300B, 300C, 300D en 300E? :')
-
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
nee Rotterdam is zuid holland valt in de 400 reeks. :')
- Spoiler: show
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volledig terechte actie van die jongen. Als de bestuurder echt geen melding krijgt is het levensgevaarlijk!JeffreyMeijer schreef:http://www.rtvnh.nl/nieuws/156394/kindj ... rt-noodrem:
En daarom stappen we niet meer in naar het piepsignaal. Net zo'n huilverhaal van die Julia Vreeker in die EBS-bus een paar weken terug.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ook ik heb altijd al m'n twijfels bij de invoering van het R-net gehad. Het zijn en blijven gewoon veredelde streeklijnen in een vrolijker jasje.n-evo schreef:Waarom moet GVB de boel omnummeren? Zij hadden die reeks voor R-net bestond.Rickingsh schreef:Ik snap sowieso niet echt wat het probleem nu is. GVB kan er makkelijk voor kiezen om de nachtbussen om te nummeren naar iets wat niet in de 3xx-categorie valt. Waarom bijv. geen nummering binnen de 9xx-categorie? Dit lijkt meer op onwil dan overmacht.
Snap sowieso niet waarom R-net z'n eigen reeks moest hebben. Die logica is nu al van de baan met het Rotterdamse metronet; of worden de lijnen daar straks omgenummerd naar 300A, 300B, 300C, 300D en 300E? :')
Maar mijn mening daarover even terzijde; aangezien het GVB onder de SRA valt, en de SRA weer onderdeel is van de Randstad (waar het concept R-net uiteindelijk vandaan komt), vind ik het een vreemde zaak dat een vervoerder dwars kan (en mag) liggen in het rechttrekken van iets simpels als lijnnumering, en niet even een figuurlijke schop onder hun hol krijgen. Wie er eerder of later was doet er in dat geval niet zoveel toe. Het komt er simpelweg op neer dat er een uniform concept wordt bedacht, wat vervolgens simpelweg aan de lakschoentjes wordt gelapt. Beetje hetzelfde als met de OV-Chipkaart als je het mij vraagt; één kaart (één idee) waar iedereen vervolgens allerlei omwegen en alternatieve gebruikswijzen voor gaat bedenken. De recente ontwikkelingen op Texel zijn daar ook een mooi voorbeeld van.
Stel je voor; in Nederland rijden we allemaal rechts, dat is simpelweg zo afgesproken. Wat zou er gebeuren als er een paar personen zijn die het leuker vinden om links aan te houden? Juist ja :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nu heb je naast koersborden ook nog andere datastromen naar appjes, dris'sen, reisplanners en websites die je consistent wilt houden.Daniel schreef: Maar je kan toch qua instelling gewoon uitgaan van een ander lijnnummer in de systemen. Iets wat de BBA ooit in Brabant hanteerde: lijnnummer + 200 geeft het lijnnummer met een S ervoor. Dat vervolgens toen BBA op de Veluwe kwam rijden en er een bus uit Brabant kwam die op lijn 293 als S93 reed zal een situatie zijn waar je bij het GVB in elk geval niet zo snel last van hebt daar ze maar één vervoergebied hebben.
Overigens heb ik sterk het idee dat ook EBS, Arriva en Veolia geen alfanumerieke lijnnummers kan. EBS staat met 1,2,4,10 op de dris'sen ipv N01 etc. En Arriva nummert de nachtbussen in de 8xx serie. Veolia deed dat in Tilburg/Breda met 450 en 350 ofzo.
Nu bedenk ik mij dat eigenlijk alleen CXX alfanumerieke lijnnummers aan kan, Qbuzz gebruikt 4xx. En ik twijfel nu even of HTM en RET het kunnen, dacht dat ik daar ook een handmatige fix had gemaakt.
De 9xx serie wordt door GVB gebruikt voor de veerboten
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zie het probleem nog steeds niet, Rickingsh. En kennelijk de SRA ook niet, anders hadden ze GVB allang die nachtnetnummers laten aanpassen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Amsterdamse metrolijnen worden toch 350, 352, 353 en 354?n-evo schreef: Snap sowieso niet waarom R-net z'n eigen reeks moest hebben. Die logica is nu al van de baan met het Rotterdamse metronet; of worden de lijnen daar straks omgenummerd naar 300A, 300B, 300C, 300D en 300E? :')
O nee, dat kan niet, want dat zijn al nachtbussen. :X
De nachtbussen van de RET tonen op de bus zelf de "B" niet en ook als je op Google naar haltes kijkt zie je dat bij de nachtbussen de "B" wordt weggelaten. (Bij Maashaven staat bijvoorbeeld "11" in plaats van "B11".)Somoht schreef:En ik twijfel nu even of HTM en RET het kunnen, dacht dat ik daar ook een handmatige fix had gemaakt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens mij
NL00GVB00050
NL00GVB00052
NL00GVB00053
NL00GVB00054
of
NL0AMS0GVB0M050
NL0AMS0GVB0M052
NL0AMS0GVB0M053
NL0AMS0GVB0M054
of
3000350
3000352
3000353
3000354
Kies maar uit!
NL00GVB00050
NL00GVB00052
NL00GVB00053
NL00GVB00054
of
NL0AMS0GVB0M050
NL0AMS0GVB0M052
NL0AMS0GVB0M053
NL0AMS0GVB0M054
of
3000350
3000352
3000353
3000354
Kies maar uit!
De mortuis nil nisi bene
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ghegheghe - IBAN-codes voor ov-lijnen. Zijn we alvast voorbereid op een internationaal geïntegreerd ov-netwerk
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
http://www.speld.nl/2014/12/15/logische ... -mogelijk/Buslijnen kunnen binnen dertig jaar een logische nummering krijgen. Dat verwachten wetenschappers van de TU Delft. Volgens hoogleraar Tiemen Zevenbergen heeft zijn team na jaren van onderzoek een doorbraak bereikt.
Nou kijk aan.
_O-
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom ga je überhaupt voor R-net een reeks kiezen die al in gebruik is? Dat is toch hartstikke moeilijk doen om het moeilijk doen... GVB ligt niet dwars. Zij hebben gewoon die 300-reeks tig jaren terug ingesteld voor de nachtbussen. Vervolgens worden daar R-net lijnen in diezelfde reeks doorheen geweven. Slaat helemaal nergens op. Ze hadden makkelijk voor 4XX of 5XX kunnen gaan.Rickingsh schreef:Maar mijn mening daarover even terzijde; aangezien het GVB onder de SRA valt, en de SRA weer onderdeel is van de Randstad (waar het concept R-net uiteindelijk vandaan komt), vind ik het een vreemde zaak dat een vervoerder dwars kan (en mag) liggen in het rechttrekken van iets simpels als lijnnumering, en niet even een figuurlijke schop onder hun hol krijgen. Wie er eerder of later was doet er in dat geval niet zoveel toe. Het komt er simpelweg op neer dat er een uniform concept wordt bedacht, wat vervolgens simpelweg aan de lakschoentjes wordt gelapt. Beetje hetzelfde als met de OV-Chipkaart als je het mij vraagt; één kaart (één idee) waar iedereen vervolgens allerlei omwegen en alternatieve gebruikswijzen voor gaat bedenken. De recente ontwikkelingen op Texel zijn daar ook een mooi voorbeeld van.
Zie het zo: jij zit op een stoel met nog een klein beetje ruimte over aan de zijkant. Ik plemp mezelf daar bij. Vervolgens komen we met elkaar in de knel en zeg ik dat jij degene bent die moeilijk doet omdat je niet weg wil gaan. :')
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom ga je überhaupt voor R-net een reeks kiezen? Dat is toch hartstikke moeilijk doen om het moeilijk doen...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Sowieso is dat hele R-net moeilijk om het moeilijk doen. Maar als het dan al zo nodig en per se moet kies dan iets wat niet al in gebruik is... Dan ga je gewoon tijdens het moeilijk om het moeilijk doen ook nog eens extra lastig zijn om het extra lastig zijn. :D
Kortom: het is allemaal nogal problematisch.
Kortom: het is allemaal nogal problematisch.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Of het al in gebruik is maakt niet eens zo veel uit. Kies vooral iets waar iedereen (provincies, stadsregio's, vervoerders) aan mee wil werken. Waar ze dus niet zo maar van af gaan wijken omdat ze er geen zin in hebben.
Als ze de twee belangrijkste onderdelen van het concept (kleurstelling en lijnnummering) niet eens uniform kunnen krijgen, kan het hele project maar beter afgeblazen worden.
Als ze de twee belangrijkste onderdelen van het concept (kleurstelling en lijnnummering) niet eens uniform kunnen krijgen, kan het hele project maar beter afgeblazen worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
reisthijs schreef:Als ze de twee belangrijkste onderdelen van het concept (kleurstelling en lijnnummering) niet eens uniform kunnen krijgen, kan het hele project maar beter afgeblazen worden.
Precies, en dan is het cirkeltje rond. Als men zich al niet aan iets simpels als de samen afgesproken normen kan houden, dan is het einde al snel in zicht. Waarom allerlei poespas en mumbo-jumbo verzinnen als men het vervolgens toch allemaal aan zich voorbij laat gaan? Ik zie daar het nut niet echt van in.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is historisch verklaarbaar. Men wilde voor R-net een herkenbaar busnummer hebben. 1xx is standaard streekvervoer, 2xx is voor spits- en beperkte sneldiensten, 3xx is dan de volgende reeks waarin je hoogwaardig openbaar vervoer kunt nummeren. Veel Q liners hebben ook een 3xx nummer.reisthijs schreef:Waarom ga je überhaupt voor R-net een reeks kiezen? Dat is toch hartstikke moeilijk doen om het moeilijk doen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zitten reizigers op omnummeringen te wachten? Nee dus. Er is geen mens die enige waarde hecht aan een lijnnnummer dat in een bepaalde reeks zit. De enige waarde voor reizigers die rnet heeft zit in de kwaliteitseisen (en of die nou echt waargemaakt worden weet ik niet). Dus hoe eerder deze zooi ten onder gaat hoe beter.
Loodgrijs een vrolijk kleurtje? de laatste keer dat de Amsterdam - Zaandam een vrolijk kleurtje hadden, reed daar de Enhabo met lijnnummer als 1, 3 en 4. Dat was een dubbeling, dus 91 enzo was beter. Maar 391?
Loodgrijs een vrolijk kleurtje? de laatste keer dat de Amsterdam - Zaandam een vrolijk kleurtje hadden, reed daar de Enhabo met lijnnummer als 1, 3 en 4. Dat was een dubbeling, dus 91 enzo was beter. Maar 391?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waren die bussen naar Landsmeer en zo niet babydiarree-groen-ish? (staat me vaag iets van bij als kind zijnde) Wat je maar vrolijk noemt. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daarmee doel je vast & zeker op het Arriva-tijdperk (2005-2011)
Mwua, in combinatie met wit vind ik die huisstijl persoonlijk zo verkeerd nog niet. Simpel en pakkend :) Nee, dan de Syntus-huisstijl.. kanonnen zeg, wie dat ooit bedacht heeft... :X
Mwua, in combinatie met wit vind ik die huisstijl persoonlijk zo verkeerd nog niet. Simpel en pakkend :) Nee, dan de Syntus-huisstijl.. kanonnen zeg, wie dat ooit bedacht heeft... :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan nog liever de R-Net: rode bussen zijn beter dan blauwe
De mortuis nil nisi bene
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten