Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Dat ze het nummer 27 niet op de lijnfilm kunnen toveren en de A 4'tjes op het hoofdkantoor zijn op :evil:

Toch maar bussen inzetten dan. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

^Gelukkig maar dat ze t/m 30 gaan.
hauptbahnhof schreef: zo 04 jul 2021, 21:38 Dan moet er een wissel in het Surinameplein-circuit geëlektrificeerd worden. En het lijkt me ook een gedoe op het Dijkgraafplein, met 1 halteperron en standplaats van de trams best een eind van het personeelshuisje.
Behalve handmatige bediening door de de trambestuurder kunnen ze desnoods iemand neerzetten tijdens de spits. Als de 27 een succes blijkt zal deze maar tijdelijk door hoeven te rijden tot Surinameplein. Er komt een keerlus bij Station Lelylaan.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Denk dat niemand wilt dat een trambestuurder in de spits structureel elke rit moet gaan uitstappen om een wissel om te moeten gooien. Iemand daar neerzetten is ook niet echt te doen dus enige optie is elektrificeren.
Daarnaast is het ook lastig voor zo'n tram om zijn vertrektijd daar af te wachten. Dus vraag me wel af hoe dat gedaan gaat worden.

En zoals ik al eerder zei... het eindpunt Dijkgraafplein is niet echt geschikt voor meer dan 1 lijn. Heel misschien als de twee lijnen aan elkaar gekoppeld worden maar dat kan ik zo niet zo 1 2 3 zeggen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Kom kom, niet zo sombertjes. Een beetje gymnastiek met een wisseijzer zal de gemiddelde Amsterdamse trambestuurder echt geen keaad doen, spits of niet. En de noordelijke boog van het Surinameplein — dus tussen de sporen van en naar de Hoofdweg — kan prima gebruikt worden om even te wachten. Die wordt namelijk verder ook niet gebruikt.

En inderdaad: daar ligt handwissel nummer twee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

In weer en wind? Nah....
Tijdens omleidingen door werkzaamheden staan er al verkeersregelaars die het doen.

Zou een tram van (bijna) 30 meter tussen beide sporen van en naar de Hoofdweg passen, zodat lijn 17 in beide richtingen normaal langskan? Ik betwijfel het hoor.
En inderdaad: daar ligt handwissel nummer twee.
Ik weet niet over welk handwissel jij het hebt maar er is toch echt maar 1 handwissel in dat circuit. Dat is het wissel waar lijn 17 het circuit verlaat en de hoofdweg op rijdt. Alle andere wissels rond Surinameplein zijn geëlektrificeerd want die worden/werden dagelijks in beide standen gebruikt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Hensepens schreef: zo 04 jul 2021, 16:58
Zittend in de trein zie ik rond de metrosporen betonwerkzaamheden die lijken op een aanzetvoornieuwe perrons.
Het lijkt er misschien op, maar dat is het mini-bouwterrein waar de dakdelen worden gebouwd voor de Brittenpassage. Dat zijn dus geen perrons, ze worden later dit jaar onder de sporen aangebracht.
Ik doe ook maar wat
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef: ma 05 jul 2021, 00:11
Zou een tram van (bijna) 30 meter tussen beide sporen van en naar de Hoofdweg passen, zodat lijn 17 in beide richtingen normaal langskan? Ik betwijfel het hoor.
Nee dat gaat inderdaad niet. De bocht tussen de Hoofdweg sporen is ruwweg 25 meter…..als ik dat op Google Earth meet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

De toevoeging ruwweg is wel bepalend in dit geval. Google geeft mij vanaf het handwissel (dat is inderdaad de enige, @hauptbahnhof — ik dacht dat het wissel aan de zuidkant ook handmatig bediend werd, maar dat is onzin) tot aan de stopstreep ruwweg dertig meter, wat krap is, maar lang genoeg moet zijn voor een combino.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ruwweg toch echt rond 25 meter…….

https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... b8r1PtkIaY
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Lijn 27 wordt een spitslijn, dus het aantal trams dat lijn 17 nodig heeft wordt daardoor lager. De diensten van lijn 17 en 27 zullen prima aan elkaar te koppelen zijn, ze delen een eindpunt met alle voorzieningen. Lijn 27 heeft ook steeds maar één spitsrichting, 's ochtends vanuit Osdorp richting Lelylaan, 's middags andersom. Het is dus niet dat je een lange kering op het Surinameplein nodig hebt om in beide richtingen strak op tijd te rijden, omkeren en terug met die tram. Bovendien is het Surinameplein een tussenoplossing totdat de keerlus bij station Lelylaan gereed is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dus eigenlijk wil je zeggen, Suus, dat hier problemen worden geconfabuleerd danwel geïnflateerd die er in werkelijkheid niet zijn, of op zijn minst veel minder groot?

Dat zou ik wel heel a-typisch voor dit forum vinden, maar goed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja, dit is een heel a-typische discussie geworden maar ik denk dat in dit geval de soep minder warm en zout is dan verwacht :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hensepens »

Gisteren gezien bij AT5.nu de hangbuik trams (11G/12G) worden vervangen gaan er twee bewaard worden als museum.tram. Waaronder de 919. Een van de eerste die 30.jaar geleden werd ingezet naar Amstelveen op lijn 5.

Ook de 820 wordt bewaard.

https://youtu.be/BtAsGH7n33k
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Want Suuspedia weet heel veel, dat klopt. Maar nog niet alles, zeker omdat Suus niet altijd dichtbij het vuur zit maar ook omdat ze haar informatie ook maar van andere bronnen op het internet haalt. Niks mis mee, maar "ik verwacht dat..." en "ik denk dat..." is een enorme dooddoener.

Maar ik zal het allemaal even uitleggen:
[*]Een handwissel, zeker op zo'n onoverzichtelijke locatie gaat niet werken. Het is niet van verre zichtbaar in welke stand hij ligt en het zal voor vertraging zorgen omdat de kans heel groot is dat er een fase afgewacht moet worden door het omgooien van het wissel. Tevens staat een lijn 17 richting Hoofdweg dan in de weg en blokkeert trams (lijn 1 o.a.) komende vanaf de Overtoomse Sluis richting de Lelylaan.

[*]Trams moeten op hun beginpunt altijd de vertrektijd afwachten. Te vroeg vertrekken is not done. Het zou eventueel zo gedaan kunnen worden dat de rijtijd heel krap wordt gemaakt komende vanaf Osdorp maar dan bestaat het risico er weer te laat wordt vertrokken richting Osdorp, al helemaal als er een handwissel ligt. Eerder op de halte gaan staan is niet handig want er moet ook een lijn 1 en een lijn 17 daar halteren. Stel dat de dienstregeling wel zo kan worden gemaakt er geen conflict is met lijn 17 richting Osdorp, dan nog moet er rekening gehouden worden met lijnen 7 en 13 die daar ook langs rijden.

[*]Je kunt niet verwachten dat er 30 meter vrij is tussen de 2 sporen van en naar de Hoofdweg en de kerende tram daar precies tot stilstand in komt. Strepen op de weg zijn niet vanuit de cabine te zien als de tram er vlak voor staat. Tevens moet je rekening houden met weersomstandigheden en dat een tram, zeker bij een plein als Surinameplein met bomen, de rails glad zullen zijn in de herfst en bij regen of pekel. Volgens mij is er op het Weteringcircuit meer ruimte (maar geen idee of het ook meer dan 30 meter is) maar ook daar is lijn 24 gewoon doorgereden naar het Frederiksplein. Dus een extra marge is wel zo fijn.

[*]Het eindpunt Dijkgraafplein is een lastig eindpunt. Trams hebben hun standplaats direct na de eindhalte (2 sporen), en staan met de kont naar het personeelsverblijf toe. Dit personeelsverblijf is ook nog een stukje lopen heen en weer. Eerder had ik het over lijn 17 en 27 op elkaar laten keren maar dat voegt uiteindelijk weinig toe. De keertijd wordt korter dat betekent ook minder plaspauze voor het personeel van de tram.
Als er met 2 lijnen gereden wordt, is het handigst als elke lijn hun eigen spoor heeft. Daardoor moeten de trams nog verder van het personeelsverblijf halt houden. Een tijd geleden was deze situatie (wel met een stuk minder knelpunten) ook op lijn 5 en 6 te aanschouwen. En ook hier waren de lijnen niet aan elkaar gekoppeld maar hadden ze elk hun eigen dienstregeling en trams.

[*]Het klopt dat het een tijdelijke situatie zal zijn op het Surinameplein. Maar wat is tijdelijk? De uitvoering van de vernieuwing van het station zal ergens in 2023 starten. Wanneer is het in zoverre klaar dat lijn 27 daar kan keren?

Uiteindelijk kan er met allerlei ontheffingen gewerkt worden (bijv eerder vertrekken als er een tram in de weg staat, of personeelswissel na elke rit), maar het uiteindelijke doel van zo'n lijn (efficiency!) wordt flink voorbijgeschoten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het ombouwen van een handwissel naar een elektrisch wissel is toch ook niet dusdanig ingewikkeld dat het niet in een paar maanden geregeld kan zijn?

En als je lijn 27 apart exploiteert moet een bestuurder dan na elke rit naar het toilet? Heen en terug is net iets meer dan een half uur, er zijn zat buschauffeurs, ook in Amsterdam, die wel een uur geen toilet tegenkomen. Lijn 369 heeft 38 minuten nodig voor een enkele reis en voor zover ik weet is er op Schiphol Plaza geen toiletmogelijkheid voor buschauffeurs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

@hauptbahnhof:
Dan maak je een dienstregeling waarbij lijn 1 en 17 vlak achter elkaar rijden, met zeker richting Osdorp de 27 er vlak voor uit. Dan heb je wat meer ruimte om op het Surinameplein je tijd af te wachten op de terugweg, en veeg je de haltes alvast leeg voordat de al vol zijnde trams langs komen.
Ander alternatief is er één rit van maken: van Dijkgraafplein naar Dijkgraafplein via Surinameplein. Technisch telt het Surinameplein dan niet meer als beginhalte. Dat geintje halen andere vervoerders ook regelmatig uit als het hun toevallig even beter uit komt.

Pauze op het Dijkgraafplein gaat sowieso al snel door te 'slippen', dus de tram door te geven aan bestuurder & conducteur die net van pauze af komen. Met zulke korte ritjes als met de voorgestelde 27 zou het sowieso nergens op slaan om na iedere rit een (plas)pauze in te gaan plannen. 't Is niet eens de helft van een slag op de 17 qua tijd. Gelukkig bestaat er ruim voldoende planningssoftware waar dit in gepland kan worden, inclusief looptijden, enz.


Het belangrijkste doel van een lijn 27 is het versterken op de plek waar dat het meest nodig is (Osdorp - station Lelylaan). Hoe je dat vervolgens precies oplost qua dienstregeling en personeel is uitwerking en altijd wel oplosbaar. Hetgeen het snelst gaat knellen is de beschikbare hoeveelheid materieel. Het stomste wat je dan kan doen is een bestuurder en conducteur star bij één tram houden, en hoe dan ook het materieel van de twee lijnen gescheiden. Je wilt net genoeg buffer over houden om een betrouwbare dienstregeling te kunnen rijden, maar meer ook niet.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

hauptbahnhof schreef: ma 05 jul 2021, 12:04Trams moeten op hun beginpunt altijd de vertrektijd afwachten.
Gewoon net zo lang rondjes rijden tot het vertrektijd is :D
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Niemand heeft het over elke rit van lijn 27. En nogmaals, maar lijn 17 komt er ook. Ook die moeten van de tram af kunnen en ik ga ervan uit dat lijn 17 en 27 dezelfde frequentie zullen rijden.
Uiteindelijk zal de stilstand op Dijkgraafplein bepaald worden aan de hand van de frequentie en rijtijd. Misschien pakt het wel goed uit, maar er bestaat een reële kans dat het een lastige situatie wordt (is het nu al af en toe, zeker wanneer de frequentie omhoog of omlaag gaat (lees: trams erbij of eraf gaan)).

Verder, enige wat ik gezegd heb, is dat het wissel, wat nu een handwissel is,wel omgebouwd moet worden. Vervolgens allerlei geneuzel over dat de bestuurder zelf het wissel kan omgooien of dat er daar iemand kan staan om het te doen of erger nog dat, dat de tram op de rotonde de vertrektijd kan afwachten. Dat wil je gewoon niet maandenlang hebben.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Wievank schreef: ma 05 jul 2021, 12:24 @hauptbahnhof:
Dan maak je een dienstregeling waarbij lijn 1 en 17 vlak achter elkaar rijden, met zeker richting Osdorp de 27 er vlak voor uit. Dan heb je wat meer ruimte om op het Surinameplein je tijd af te wachten op de terugweg, en veeg je de haltes alvast leeg voordat de al vol zijnde trams langs komen.
Ander alternatief is er één rit van maken: van Dijkgraafplein naar Dijkgraafplein via Surinameplein. Technisch telt het Surinameplein dan niet meer als beginhalte. Dat geintje halen andere vervoerders ook regelmatig uit als het hun toevallig even beter uit komt.
Dat zou een optie kunnen zijn, lijn 27 als 1 rit laten rijden. Dat komt meer in de buurt dan lijn 1 en 17 vlak achter elkaar laten rijden. Dit zorgt namelijk ook voor vertraging voor een van deze twee lijnen, met name de lijn die als tweede komt. Verkeerslichten laten niet altijd twee trams door bij de A10 en er zijn 2 haltes waar ook nog maar 1 tram kan halteren. Daarnaast moet je rekening houden dat trams lang niet altijd goed op tijd vanuit het centrum komen. Dit kan te vroeg of juist te laat zijn. Vroeger moesten lijnen 7 en 10 op Weesperplein ook hun vertrektijd afwachten. Sinds het huidige lijnennet met 3 lijnen was dit niet meer haalbaar. Ook op Station Zuid is deze verplichting voor 5(/25) vervallen
Wievank schreef: Pauze op het Dijkgraafplein gaat sowieso al snel door te 'slippen', dus de tram door te geven aan bestuurder & conducteur die net van pauze af komen. Met zulke korte ritjes als met de voorgestelde 27 zou het sowieso nergens op slaan om na iedere rit een (plas)pauze in te gaan plannen. 't Is niet eens de helft van een slag op de 17 qua tijd. Gelukkig bestaat er ruim voldoende planningssoftware waar dit in gepland kan worden, inclusief looptijden, enz.
Het slippen is leuk maar dat kost extra personeel. Het doel van een lijn als 27 is de frequentie verlagen van de ene lijn en met een extra, korte lijn wel rijden waar het het drukst is, en ook besparen op materieel en personeel. Als je alsnog gaat slippen heeft dat al een stuk minder zin.
Wievank schreef: Het belangrijkste doel van een lijn 27 is het versterken op de plek waar dat het meest nodig is (Osdorp - station Lelylaan). Hoe je dat vervolgens precies oplost qua dienstregeling en personeel is uitwerking en altijd wel oplosbaar. Hetgeen het snelst gaat knellen is de beschikbare hoeveelheid materieel. Het stomste wat je dan kan doen is een bestuurder en conducteur star bij één tram houden, en hoe dan ook het materieel van de twee lijnen gescheiden. Je wilt net genoeg buffer over houden om een betrouwbare dienstregeling te kunnen rijden, maar meer ook niet.
Er zijn regels wat minimale stilstand betreft. Maar voor een lijn 17 (die toch wel ±1,5 uur duurt) meerdere ritten in een dienst met maar enkele minuten inplannen gaat niet werken. En zoals ik al zei... lijn 17 en 27 zullen qua dienstregeling op elkaar afgestemd moeten worden.

Zoals ik al zei... uiteindelijk kan het prima als een aantal zaken aangepakt worden. Alleen zul je rekening moeten houden met andere knelpunten die uiteindelijk meer gaan kosten om dit goed haalbaar te maken, of gewoon vaker misgaan.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Moeten trams altijd op hetzelfde lijn blijven rijden? Kun je niet iets met koppelingen op het andere eindpunt realiseren?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Heeft lijn 27 wel een vaste dienstregeling nodig?
Om enige regelmaat te hebben, zouden (redelijk) vaste vertrektijden bij het Dijkgraafplein handig zijn, maar op de overige haltes kun je aangeven dat de tram elke 6 à 10 minuten rijdt. Op de dynamische reisinformatie-boden zien reizigers dan wel wat de werkelijke wachttijd is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

CamilleKreemers schreef: ma 05 jul 2021, 14:17 Moeten trams altijd op hetzelfde lijn blijven rijden? Kun je niet iets met koppelingen op het andere eindpunt realiseren?
Het lijnennet van de tram is nu eenmaal zo dat er weinig overgangen op andere lijnen mogelijk zijn. Op Amsterdam Centraal zijn geen voorzieningen voor het trampersoneel en bovendien hebben de lijnen die daar komen vaak allemaal verschillende frequenties waardoor het praktischer is op de eigen lijn te keren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

De eerste eCitea zonder spiegels is in dienst bij het GVB. De 2174 rijdt nu op lijn 369. *bus*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: ma 05 jul 2021, 14:34 Heeft lijn 27 wel een vaste dienstregeling nodig?
Om enige regelmaat te hebben, zouden (redelijk) vaste vertrektijden bij het Dijkgraafplein handig zijn, maar op de overige haltes kun je aangeven dat de tram elke 6 à 10 minuten rijdt. Op de dynamische reisinformatie-boden zien reizigers dan wel wat de werkelijke wachttijd is.
Daarvoor heb je een dienstregeling nodig (ook voor de personeelsdiensten).
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

En niemand wil specifiek de 27 hebben, doel is een mooi vlakke verdeling over de tijd zodat de 27 passagiers voor / van de Lelylaan overneemt van vooral de 17 waardoor die een wat lagere frequentie kan krijgen [wat voldoende zou moeten zijn voor de rest van het traject]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Julius en 44 gasten