Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Misschien, maar kritiek uiten richting GVB is al vrij snel tegen het zere been schoppen bij je heb ik het idee.

Als het om dienstmededelingen gaat snap ik nog wel dat adhoc kunnen wijzigen een pre is. Voor de standaard afroep (die van haltes, e.d.) kan je prima een stemacteur inhuren. Wijzigingen in de dienstregelingen zie je aankomen en als ze slim zijn laten ze iemand ook gelijk extra's inspreken (een ongebruikt lijnnummer bijvoorbeeld).

De grote wijziging kost inderdaad wat, maar dan krijg je als het goed is ook kwaliteit voor terug. Kwaliteit die GVB intern niet weet te behalen. De kosten om dezelfde stemacteur via een bureau in te huren voor paar updates zijn echt wel te behappen.
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sergiogiorgini »

Nou. Er zijn in het post-Noord/Zuidlijntijdperk volgens mij drie stemmen bijgekomen in de permanente opnames; de mannenstem in de N/Z-lijn zelf (die ook de tramhalteafroepen opnieuw heeft opgenomen maar wat een minder groot succes was), de vrouwenstem die de vaste informatieberichten doet (“please mind the gap”), en de vrouwenstem die omroept “de eerstvolgende metro is lijn” (die ook de halteafroepen doet in Rotterdam en Den Haag). Van die stemmen is volgens mij alleen de laatste een stemactrice, de eerste twee zijn kantoormedewerkers van GVB. Toch?

Verder heb je nog de semipermanente berichten (“wearing a feeskmask”), die worden gedaan door een mevrouw met een lichte couleur locale, en dan heb je de eenmalige omroepen bij storingen. Die laatste laat je natuurlijk niet opnemen door een stemacteur nee.

Je mag me denigrerend vinden, maar het GVB is niet een club lieve vrijwilligers die we moeten steunen, daar mogen we best iets van verwachten. Een stemacteur inhuren — die persoon hoeft niet eens langs te komen, dat gaat uurtje factuurtje via internet — is iets dat je van een hoofdstedelijke vervoerder mag verwachten.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IC140 »

In Rotterdam en Den Haag doen ze dat inderdaad goed met Carolina Mout:

https://youtu.be/DI-eE4we8uk
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

sergiogiorgini schreef: di 07 dec 2021, 13:50 Nou. Er zijn in het post-Noord/Zuidlijntijdperk volgens mij drie stemmen bijgekomen in de permanente opnames; de mannenstem in de N/Z-lijn zelf (die ook de tramhalteafroepen opnieuw heeft opgenomen maar wat een minder groot succes was), de vrouwenstem die de vaste informatieberichten doet (“please mind the gap”), en de vrouwenstem die omroept “de eerstvolgende metro is lijn” (die ook de halteafroepen doet in Rotterdam en Den Haag). Van die stemmen is volgens mij alleen de laatste een stemactrice, de eerste twee zijn kantoormedewerkers van GVB. Toch?
We hebben in ieder geval nu de originele mannenstem (tram en bus). Een nieuwe mannenstem met relatief zware Amsterdamse tongval (metro + tram 25. Nieuwe haltes in tram en bus). Vrouwenstem (voor extra mededelingen en tegenwoordig ook bepaalde toevoegingen zoals P+R.). En dan inderdaad de stemactrice die we op de metrostations horen. Verder nog overige want in tram 2 waarschuwt "Sinterklaas" nog altijd bij halte Amstelveenseweg voor verkeer. Vrijwel niet verstaanbaar.

In 2018 dat debacle met de nieuwe omroep. Daarvan was het ook de bedoeling dat het dé nieuwe stem werd van GVB. Is zelfs op AT5 geweest.
GVB past 'Sinterklaas-omroepstem' in trams aan na klachten
https://nos.nl/artikel/2244120-gvb-past ... a-klachten
Laatst gewijzigd door n-evo op di 07 dec 2021, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Mevrouw Mout is alleen niet zo goed in Engels, dat is in de metro helaas erg goed te horen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Niels »

Bij GVB heeft men Marc Klardie nog steeds voor de halte-afroep in tram en bus (vier jaar nadat men hem "bedankte" omdat men een afdeling Reizigersinformatie ging oprichten die het er wel bij zou doen. Dat werd "Sinterklaas" die inderdaad geen succes was en na een week werd teruggedraaid). Bij de metro (en 5 en 51) is het nu een medewerker van GVB.
De aankondiging van de eerstvolgende metro op de stations is Caroline Mout (stemactrice).
De verstoringsmeldingen worden gedaan door de dienstdoende medewerker bij het CCV (reizigersinformant). Als verstoringen voorbereid kunnen worden gebruikt men liefst een vaste reizigersinformant.

Overigens is het prima mogelijk om nieuwe opnames bijvoorbeeld thuis in te spreken. Dat deed Klardie in zijn laatste jaren ook. Het voorkomt vertraging en hoge kosten omdat eerst een studio gehuurd moet worden (prijzig en vaak niet direct beschikbaar).

Voor de organisatie bij GVB is dit altijd een probleem geweest: het mocht niks kosten. Men heeft toen een mevrouw ingehuurd die een nieuwe afdeling moest gaan oprichten. Die heeft wel aan omroepen gedacht (dat ging haar nieuwe afdeling Reizigersinformatie doen), maar zich blijkbaar nooit gerealiseerd dat de halte-afroep een andere organisatie (en wellicht ook een andere stem) vereist dan calamiteitenomroepen. Toen ze ruzie ging maken met Klardie stopte die ermee. Ik ken hem persoonlijk en hij is nog steeds beschikbaar, hoewel hij nu niet meer bij GVB werkt.

Overigens heeft men het bij GVB -nu al een jaar of 10- over een text-to-speach-synthesizer. Dat zo'n voorziening misschien goed is in normale woorden kan ik geloven, maar straatnamen (dat zijn immers vaak persoonsnamen of geografische namen die een aparte uitspraak vereisen.) Ik ben benieuwd of zo'n apparaat daar ook mee kan omgaan.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef: di 07 dec 2021, 13:48 Misschien, maar kritiek uiten richting GVB is al vrij snel tegen het zere been schoppen bij je heb ik het idee.

Als het om dienstmededelingen gaat snap ik nog wel dat adhoc kunnen wijzigen een pre is. Voor de standaard afroep (die van haltes, e.d.) kan je prima een stemacteur inhuren. Wijzigingen in de dienstregelingen zie je aankomen en als ze slim zijn laten ze iemand ook gelijk extra's inspreken (een ongebruikt lijnnummer bijvoorbeeld).

De grote wijziging kost inderdaad wat, maar dan krijg je als het goed is ook kwaliteit voor terug. Kwaliteit die GVB intern niet weet te behalen. De kosten om dezelfde stemacteur via een bureau in te huren voor paar updates zijn echt wel te behappen.
Nou niet perse GVB hoor. Alleen gel*l om zogenaamd grappig over te komen maar de grap achter blijft vind ik onnodig. Helemaal als er een vorm van belediging of onnodige negativiteit in zit. Maar goed. Niet iedereen enapt dat. Is ook niet erg. Alleen benoem ik het wel dan.

Terug naar het onderwerp:
Er hoeft niet perse een stemacteur te worden gebruikt. Als de gebruikte stem maar duidelijk is. En dat was altijd al met uitzondering van de drama van een paar jaar geleden.

Ik kan me nog herinneren: de stem in de oude metro’s van Debby Kowsolea. Sorry maar dat is geen kwaliteit.
In Rotterdam wordt de stem van Carolina Mout gebruikt. Een van de beste omroepstemmen. Alleen het klinkt daar erg amateuristisch, terwijl het in Den Haag een stuk beter klinkt.

Dus ik begrijp dat men graag wilt dat er een echte stemacteur gebruikt wordt maar er zijn ook andere goede alternatieven.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Suus schreef: di 07 dec 2021, 14:50 Mevrouw Mout is alleen niet zo goed in Engels, dat is in de metro helaas erg goed te horen :')
Is het ook niet een combinatie van teveel Nederlandse tongval, in combinatie met de daadwerkelijke tekst (die ze voorgeschoteld krijgt om in te spreken)?
“Don’t forget to check out with your ticket” klinkt toch echt behoorlijk belabberd vergeleken met “Remember to check out with your OV-chipcard”
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

sergiogiorgini schreef: di 07 dec 2021, 13:50
Je mag me denigrerend vinden, maar het GVB is niet een club lieve vrijwilligers die we moeten steunen, daar mogen we best iets van verwachten. Een stemacteur inhuren — die persoon hoeft niet eens langs te komen, dat gaat uurtje factuurtje via internet — is iets dat je van een hoofdstedelijke vervoerder mag verwachten.
Dat vind je? Of is het een must dat er belastinggeld wordt uitgegeven hieraan terwijl het niks toevoegt?
Wat je van een vervoerder mag verwachten is dat de reizigers geïnformeerd worden. Met wat voor stem is om het even (alleen niet de stem die we in het verleden hebben gehad).
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sergiogiorgini »

hauptbahnhof schreef: di 07 dec 2021, 18:15 Nou niet perse GVB hoor. Alleen gel*l om zogenaamd grappig over te komen maar de grap achter blijft vind ik onnodig. Helemaal als er een vorm van belediging of onnodige negativiteit in zit. Maar goed. Niet iedereen enapt dat. Is ook niet erg. Alleen benoem ik het wel dan.
Volgens mij was in ieder geval de mevrouw van "mind the gap" daadwerkelijk van de administratieafdeling. Of iets soortgelijks. En de huidige metro-stem was ook zoiets, meen ik, maar dat weet ik niet meer zeker. Dat benoem ik dus en ik vind daar iets van. Als je alleen maar positieve dingen wil horen moet je niet op een forum zijn.
Er hoeft niet perse een stemacteur te worden gebruikt. Als de gebruikte stem maar duidelijk is.
Er zijn dus mensen die dit professioneel doen, waarom zou je die mensen hun werk niet laten doen? Een afroep die elke dag in tientallen voertuigen en stations te horen is mag ook best wat kwaliteit hebben.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Niels schreef: di 07 dec 2021, 14:59 Overigens heeft men het bij GVB -nu al een jaar of 10- over een text-to-speach-synthesizer.
Oh nee, alsjeblieft niet. Waar je ook komt waar ze het gebruiken klinkt het nergens naar (met Köln als slechtste, naar mijn mening).
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: di 07 dec 2021, 18:15Dus ik begrijp dat men graag wilt dat er een echte stemacteur gebruikt wordt maar er zijn ook andere goede alternatieven.
GVB is al minimaal 3,5 jaar bezig om (vooral of alleen intern zo lijkt het) een vervanging voor Marc Klardie te fixen. Tot nu toe met weinig succes. Het klinkt stuk voor stuk amateuristisch, onprettig en ook zeker niet altijd even duidelijk. Vooral de vrouwenstem, die blijkbaar nu pilot draait op lijn 12, is op dat gebied echt hit or miss. Waarschijnlijk wordt het dan toch eens tijd om hulp in te schakelen van professionals. Maar goed...
Niels schreef: di 07 dec 2021, 14:59het mocht niks kosten
...en dat is te merken.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GVBeestje »

Ik zie de laatste tijd vaak een enkel stel M4/Sx lang keren op het middelste spoor tussen Lelylaan en Postjesweg. Weet iemand toevallig wat hier de reden van is?
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Ardan schreef: di 07 dec 2021, 18:38
Niels schreef: di 07 dec 2021, 14:59 Overigens heeft men het bij GVB -nu al een jaar of 10- over een text-to-speach-synthesizer.
Oh nee, alsjeblieft niet. Waar je ook komt waar ze het gebruiken klinkt het nergens naar (met Köln als slechtste, naar mijn mening).
Is Tessa van de SNG niet text-to-speach?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

:Y

Maar die klinkt dus ook nergens naar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:
Suus schreef: di 07 dec 2021, 14:50 Mevrouw Mout is alleen niet zo goed in Engels, dat is in de metro helaas erg goed te horen :')
Is het ook niet een combinatie van teveel Nederlandse tongval, in combinatie met de daadwerkelijke tekst (die ze voorgeschoteld krijgt om in te spreken)?
“Don’t forget to check out with your ticket” klinkt toch echt behoorlijk belabberd vergeleken met “Remember to check out with your OV-chipcard”
Eerder de “Dear travelers, together we travel safely. You must wear a face mask…” in de zoveelste variant. Soms ook zonder de slogan. De kracht van de omroep zit hem in de herhaling, maar na 9 keer aanhoren in 12 minuten ben je er wel een beetje klaar mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Uit het Parool:
Drie keer overvallen op weg van school naar huis: hoe onveilig is de Noord-Zuidlijn?

Tip (14) viel drie keer ten prooi aan straatrovers tijdens zijn OV-reis van school naar huis. De dagelijkse overstap op station Noord speelde telkens een rol. ‘Er hangen daar camera’s, maar alleen een camera zorgt niet voor veiligheid.’

[...]

Straatroven zorgen al geruime tijd voor onrust in Noord. Vorig jaar werden, na een reeks straatroven op en rondom metrostation Noorderpark extra camera’s geplaatst. Binnen een jaar waren waren in de Vogelbuurt ruim 700 incidenten geregistreerd, waaronder auto- en fietsdiefstallen in de omgeving van het metrostation. Ook werden zeventien straatroven rondom het station gepleegd, meestal door jongens van tussen de 13 en 23 jaar oud.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door en-es »

Nou lekker dan. Heeft zeker geen prioriteit voor de gemeente Amsterdam.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

Station is bovengronds dus hoeven er geen BOA's in actieve dienst rond te lopen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sergiogiorgini »

In de ondergrondse stations van de Noord/Zuidlijn tref je ook niemand. Wellicht is dit bij de Oostlijn een richtlijn.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Sinds de nieuwe dienstregeling rijdt lijn 36 met elektrische bussen en zelfs gecombineerd met lijn 61! :)

Op lijn 231 rijdt nu een 18m elektrische bus, geen idee of dat ook gepland is of niet deze lengte.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

sergiogiorgini schreef: ma 13 dec 2021, 07:27 In de ondergrondse stations van de Noord/Zuidlijn tref je ook niemand. Wellicht is dit bij de Oostlijn een richtlijn.
Wellicht is daar cameratoezicht afdoende bevonden door de gemeente. Jaren geleden speelde er bij de ringlijn ook zoiets en toen heeft de gemeente wel geinvesteerd in toezichthouders en politieinzet. Opmerkelijk genoeg sloegen de criminelen alleen toe als ze er even niet waren. Hoe verrassend toch weer... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Wethouder de Vries i(Vervoer) is met een overzicht gekomen van de laatste weken, m.b.t. storingen in het metrosysteem I.c.m. het CBTC systeem.

https://www.at5.nl/artikelen/212512/nie ... rtragingen

Één ding is duidelijk: het ontvlechten van het metronet (één van de oplossingen) in Amsterdam is nog niet aan de orde.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Blijft toch lachwekkend dat men het vervlochten metronet als oorzaak noemt. En men noemt het nog uniek ook? Misschien dat het uniek voor Alstom is omdat zij nog nooit dit soort projecten hebben gehad, maar CBTC systemen van andere leveranciers draaien op nog complexere metronetwerken zoals in Londen. Qua functionaliteit is er ook weinig unieks aan, alleen het aantal wissels is natuurlijk een stuk groter en daardoor moet er ook veel meer geconfigureerd en getest worden en is de kans op fouten groter. Maar een enorme hoeveelheid maatwerk omdat het metronetwerk vervlochten is klinkt als een hele slechte smoes van een IT manager die geen fouten wil toegeven.

En het logistiek ontvlechten zal ook weinig uitmaken, de beveiliging verandert daardoor niet. Om de beveiliging te versimpelen moet je fysiek ontvlechten, dus verbindingssporen uit de beveiliging halen. Maar dan kun je dus ook niet meer bij werkzaamheden een andere route rijden, en buitendienstritten krijgen dan te maken met oponthoud omdat ze door een stuk onbeveiligd gebied moeten (afmelden bij de beveiliging van de ene lijn en dan aanmelden bij de beveiliging van de andere lijn). Dan krijg je situaties zoals in Parijs, waar diverse verbindingsbogen tussen de verschillende lijnen alleen 's nachts bereden kunnen worden met handmatig bedienen van de wissels en een stuk over verkeerd spoor rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

Klinkt als iemand die nog nooit verder is gekomen dan een rondje modeltrambaan op zijn zolderkamer. Dan is elke wissel er ééntje te veel. Ik zeg: asfalteren die hap en auto's laten rijden. Die kunnen gewoon hun richtingaanwijzer gebruiken en dan linksafslaan :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten