Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ringlijn sluiten en Gein met Gaasperplas verbinden. Heb je aan twee wissels genoeg (van/naar de werkplaats) :D
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Het vervlochten netwerk zal vast een rol spelen maar het materieel speelt grotere rol hierin heb ik begrepen:
-oud materieel
-verschillende lengtes (dus koppelen)
-wielslip bij regen/bladval
-verschillende wieldiameters in 1 (gekoppelde) trein
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Eigenlijk vind ik het best wel jammer dat er volgens mij niet voldoende elektrische 12m-bussen zijn bij GVB (9 stuks) om ook lijn 38 elektrisch uit te voeren. Als je de lijnen 36 en 38 koppelt in Noord dan hebben de reizigers ten noorden van het Buikslotermeerplein middels deze koppeling alsnog een rechtstreekse route met het BovenIJ-ziekenhuis, Molenwijk en Sloterdijk ondanks het inkorten van lijn 36. Ik weet niet of een VDL van GVB het redt om op een lading vanaf Sloterdijk 36-38-38-36 te rijden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

In de praktijk rijdt lijn 36 al met een mix van elektrische en dieselbussen, dus dat zou niet het probleem moeten zijn. Maar je hebt zelf laatst in dit topic gezegd dat lijn 36 (exploitatief) gekoppeld is aan lijn 61. Een doorkoppeling 61-36-38 wordt wel erg lang en vertragingsgevoelig, bovendien wordt de range in dat geval een probleem lijkt me.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Er is inderdaad een koppeling met 36 en 61, maar daar zit geregeld laadtijd tussen zie ik aan de tijden in Busposities.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Vóór de zomer moet je bij GVB kunnen inchecken met je betaalpas of creditcard.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Ik hoop dat dat meteen voor de hele Vervoerregio gaat gelden. Amsterdam is meer dan alleen het GVB. Er zijn een flink aantal streeklijnen waarvan en waarnaar overgestapt wordt binnen Amsterdam. Dan is het niet handig als je alleen bij het GVB de nieuwe in/uitcheck mogelijkheden kunt gebruiken.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Klopt. Die verdere uitrol komt nog wel.

Maar sowieso handig voor toeristen die een incidentele rit maken, maar die geen dagkaartje willen kopen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Er zijn meer vervoerders bezig met de introductie van OVpay (waaronder het inchecken met betaalpas valt) rond de zomer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Vervoerregio: ‘Doortrekken NZL tot Hoofddorp beste keuze”

https://vervoerregio.nl/artikel/2021122 ... este-keuze
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Daniel schreef: do 23 dec 2021, 10:04 Er zijn meer vervoerders bezig met de introductie van OVpay (waaronder het inchecken met betaalpas valt) rond de zomer.
Volgens mij zijn de zwart/grijze CiCo’s van Connexxion hier in de regio al geschikt.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

VIRM schreef: do 23 dec 2021, 09:27 Vóór de zomer moet je bij GVB kunnen inchecken met je betaalpas of creditcard.

Bron en meer: AT5
Dat moet in heel Nederland kunnen: https://tweakers.net/nieuws/191002/met- ... rland.html
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef: do 23 dec 2021, 10:16Volgens mij zijn de zwart/grijze CiCo’s van Connexxion hier in de regio al geschikt.
GVB heeft ook nieuwe kaartlezers. Te herkennen aan de QR-code die eronder bungelt.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef: do 23 dec 2021, 10:08 Vervoerregio: ‘Doortrekken NZL tot Hoofddorp beste keuze”

https://vervoerregio.nl/artikel/2021122 ... este-keuze
Jajaja.. eet maar weer uit de grote pot met geld vanuit Den Haag..

Intussen is het slecht gesteld met andere (weg) infra in A;dam.. Ad-hoc sluiting van de tunnel onder de Arena.. én geen geld voor (gepland) groot onderhoud over 2 jaar.. :twisted:

Welke (tunnel) lijken zullen er de komende jaren nog uit de kast komen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Dat heeft vooral te maken met de aangescherpte eisen ten aanzien van de tunnelveiligheid, voor zover ik weet.Verder is het niet zo heel vreemd dat een project als dit, omdat het zeker ook een nationaal belang dient, kan rekenen op een bijdrage van het Rijk. Net als zo'n beetje elk ander infraproject van enige omvang, overigens.
fred1954 schreef: do 23 dec 2021, 10:08 Vervoerregio: ‘Doortrekken NZL tot Hoofddorp beste keuze”

https://vervoerregio.nl/artikel/2021122 ... este-keuze
Opmerkelijk is dat de MKBA plotseling positief is geworden, terwijl daar in de zgn. Metronetstudie nog geen sprake van was.
vervoersregio.nl schreef:Het saldo van maatschappelijke baten en kosten (het welvaartseffect) is voor de metro positief. Weliswaar moet er ruim 3 miljard Euro worden geïnvesteerd, maar het project levert maatschappelijk meer op dan het kost. In absolute termen bedraagt het positieve saldo 2,5 miljard Euro netto contant. De reistijdbaten vormen het grootste deel van de baten en is er een positief exploitatieresultaat. Ook draagt de metrodoortrekking positief bij aan het bruto binnenlands product van Nederland. Uitgevoerde gevoeligheidsanalyses op de uitgangspunten van de MKBA laten zien dat de welvaartseffecten robuust zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Het sluiten van de Ringlijn wordt niet meer genoemd. In de vorige fase werd de noodzaak beide uit te voeren benadrukt.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat nationale belang zal niet iedereen het eens over zijn natuurlijk. Schiphol was de laatste weken weer regelmatig in het nieuws, het is nog onzeker over of de luchthaven nog verder zal mogen groeien in de toekomst of juist moet gaan krimpen. Het zal een lastig dossier worden dus, voor zo'n metro er ligt ben je zo 15 jaar verder en niemand kan met zekerheid zeggen hoe de luchtvaartsector er dan uitziet.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^^ daarom ook de argumenten voor woningbouw (wat weer samenhangt met het luchtvaartbesluit, herindeling luchtruim, waar die natuurvergunning weer voor nodig is) zodat de doortrekking niet louter de luchthavenbelangen dient.

Schiphol zal zijn piek in het aantal vluchten wel gehad hebben, denk ik. Maatschappelijk nog járen de regels aan de laars lappen gaat de maatschappij niet meer gedogen, vrees ik.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IC140 »

trolly schreef:
Opmerkelijk is dat de MKBA plotseling positief is geworden, terwijl daar in de zgn. Metronetstudie nog geen sprake van was.
Het grote verschil met die studie is dat toen het effect op het spoornetwerk niet is meegenomen. Een groot deel van de baten zit dan ook in het spoornetwerk dat anders ingericht kan worden als de NZL de stroom Schiphol - Amsterdam voor zijn rekening neemt. In de nu voorliggende MKBA is dit ingevuld door onder meer Intercity’s / ICE’s naar Utrecht, Arnhem en Alkmaar. Dat is dan ook het landelijke belang hiervan.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Voor de toekomst van de luchthaven is ook van belang wat voor vluchten prio krijgen: blijft de nadruk op faciliteren van transfer passagiers [het hub-and-spoke model, zeg maar KLM] of gaat het meer naar point-to-point, dwz passagiers die voor- en natransport in NL gebruiken.

De vanzelfsprekendheid dat wat goed is voor (AF-)KLM, goed is voor NL is er niet meer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

IC140 schreef: vr 24 dec 2021, 09:15
trolly schreef:
Opmerkelijk is dat de MKBA plotseling positief is geworden, terwijl daar in de zgn. Metronetstudie nog geen sprake van was.
Het grote verschil met die studie is dat toen het effect op het spoornetwerk niet is meegenomen. Een groot deel van de baten zit dan ook in het spoornetwerk dat anders ingericht kan worden als de NZL de stroom Schiphol - Amsterdam voor zijn rekening neemt. In de nu voorliggende MKBA is dit ingevuld door onder meer Intercity’s / ICE’s naar Utrecht, Arnhem en Alkmaar. Dat is dan ook het landelijke belang hiervan.
Op zich zou dat nog wel kunnen. Intercity's in de spitsuren wel in Amsterdam-Zuid maar niet op Schiphol laten stoppen en in de daluren andersom. Scheelt weer een beetje spoorcapaciteit. Ik vraag me wel af of dat de grote 'gamechanger' is waarmee de dure verbouwingen van de betreffende stations kunnen worden vermeden, en toch wat toegevoegde waarde creeëren voor de reiziger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Spoorcapaciteit is niet het grootste probleem bij Schiphol, dat is de transfercapaciteit. Te smalle perrons met te weinig in- en uitgangen en treinen met verschillende bestemmingen die hetzelfde perron gebruiken (waardoor dus niet iedereen instapt in de eerste trein die stopt). Uiteindelijk lijkt mij dat een uitbreiding van het treinstation meer op zal leveren voor het landelijke spoornet dan een metro, maar de kosten daarvan zullen ook enorm hoog zijn gezien het station nogal ingebouwd ligt de luchthaven.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IC140 »

Zowel de transfer als de spoorcapapaciteit is flink gebaad bij een metrolijn die tot 70.000 reizigers per etmaal en 8 treinen per uur naar Amsterdam Centraal over kan nemen. Dat staat ook precies in de MKBA.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De spoorcapaciteit is echter niet het knelpunt bij Schiphol, dus je kant er wel meer toevoegen, maar uiteindelijk is het de extra transfercapaciteit waar je daadwerkelijk wat aan hebt.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IC140 »

In het MKBA-rapport staat toch wat anders, gegeven de reizigersprognoses voor 2040.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 53 gasten