Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Gisteravond kwam een tram van lijn 25 in Westwijk in botsing met een auto, in december gebeurde dat ook al.

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/tram- ... twijk.html

19 december 2021:

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/botsi ... twijk.html

In november gebeurde dat 2x in Buitenveldert

26 november 2021:

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/amste ... busje.html

27 november 2021:

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/opnie ... -auto.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: zo 16 jan 2022, 22:42 Als de schermen namelijk wel juiste infomatie geven dan is zo'n heel ratelverhaal dat toch niet blijft hangen niet nodig.
Voor slechtzienden is dat "ratelverhaal" wel degelijk nodig! :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

fred1954 schreef: ma 17 jan 2022, 10:43 Gisteravond kwam een tram van lijn 25 in Westwijk in botsing met een auto, in december gebeurde dat ook al.

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/tram- ... twijk.html

19 december 2021:

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/botsi ... twijk.html

In november gebeurde dat 2x in Buitenveldert

26 november 2021:

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/amste ... busje.html

27 november 2021:

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/opnie ... -auto.html
Komt het erop neer dat deze trams onveiliger zijn ten opzichte van de Siemens Combino's? Met die laatst genoemde materieel zie ik deze ongelukken heel weinig gebeuren, vooral in zo'n korte tijd ook... :')
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Dat zou misschien ook wel kunnen liggen aan het feit dat er veel minder Combino's in Amstelveen te vinden zijn dan CAF's...
🗣
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Het zou ook te maken kunnen hebben met de snelheid waarmee de trams gaan en bepaalde werkingen van verkeerslichten. En denk ik nu al gelijk aan Utrecht... Daar hebben ze ook die Urbos trams waarmee dit soort ongelukken voorgevallen zijn. Maar echt noemenswaardige ontsporingen zijn hier ver te zoeken. Zijn hier minder lagevloertrams dan in Utrecht waardoor ontsporingen uitblijven?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
HSG3
Berichten: 161
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Sinds de 11G en 12G trams gepensioneerd zijn rijdt GVB alleen nog maar met lagevloertrams. :Y
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Meltrain schreef: ma 17 jan 2022, 10:46
Vinny schreef: zo 16 jan 2022, 22:42 Als de schermen namelijk wel juiste infomatie geven dan is zo'n heel ratelverhaal dat toch niet blijft hangen niet nodig.
Voor slechtzienden is dat "ratelverhaal" wel degelijk nodig! :idea:
Ik heb de indruk dat Vinny iets anders bedoelt met ratelen.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Kalil Nieuw schreef: ma 17 jan 2022, 10:55
Komt het erop neer dat deze trams onveiliger zijn ten opzichte van de Siemens Combino's? Met die laatst genoemde materieel zie ik deze ongelukken heel weinig gebeuren, vooral in zo'n korte tijd ook... :')
Denk niet dat het aan de trams ligt? Waarschijnlijk automobilisten die niet goed opletten of het rode licht negeren?
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Zou de kleurstelling van de trams nog een rol kunnen spelen?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Kalil Nieuw schreef: ma 17 jan 2022, 10:55 Komt het erop neer dat deze trams onveiliger zijn ten opzichte van de Siemens Combino's? Met die laatst genoemde materieel zie ik deze ongelukken heel weinig gebeuren, vooral in zo'n korte tijd ook... :')
Jij gaat uit van de media die die ongelukken voor jou presenteert. Als je naar de link kijkt, gaat het om een Amstelveense nieuwssite. Combino's rijden vrijwel niet meer in Amstelveen en zeker niet helemaal naar Westwijk. Dat gezegd hebbende... ook de Combino's maken de nodige aanrijdingen mee.

Alle kruisingen op de route van lijn 25 zijn beveiligd met verkeerslichten, die de tram prioriteit geven, met andere woorden, komt de tram eraan, dan wordt het conflicterende verkeer voor rood gezet en kan de tram door.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik denk dat de meest voor de hand liggende verklaring hier ook de juiste is: de chauffeurs van de voertuigen waarmee de tram in botsing is gekomen, zaten niet (goed) op te letten.

Daarom ook: alles ongelijkvloers. Maar ja, da's een gepasseerd station op de Amstelveenlijn. Of moet ik 'm toch Amsteltram noemen?
🗣
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

VIRM schreef: ma 17 jan 2022, 13:36 Zou de kleurstelling van de trams nog een rol kunnen spelen?
Ik snap wel dat de grijze kleur misschien minder opvalt en de kans dat je de tram over het hoofd ziet groter is, maar in Utrecht hebben ze opvallende trams in zijn kleurstelling en toch gaat het daar ook op deze manier mis (soms dus veel erger) .Het gaat meer omdat auto's niet goed opletten of dus, zoals ik al zei, gaat het om de werking van de verkeerslichten.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Letten de auto's niet op, of de bestuurders van die auto's? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Hensepens
Berichten: 103
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hensepens »

TffpaA schreef: ma 17 jan 2022, 13:41 .....
Of moet ik 'm toch Amsteltram noemen?
Over 2-3 jaar wanneer verlenging naar Uithoorn klaar is.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Kalil Nieuw schreef: ma 17 jan 2022, 13:43Ik snap wel dat de grijze kleur misschien minder opvalt en de kans dat je de tram over het hoofd ziet groter is
3 ongelukken met lijn 25. 2x ‘s nachts. Grijs of niet, die trams hebben 3 felle koplampen. Zou kleur dan nog een hele grote rol spelen? Lijkt mij sterk.
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Ik meen ooit gelezen te hebben dat grijze auto's vaker ongelukken krijgen dan auto's met een felle kleur, dus ik vind het geen vreemde theorie. Maar: de trams van Utrecht zijn felgeel, en die worden ook om de haverklap aangereden, dus of de kleur het is?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Maar wat is de verhouding tussen grijze auto's en fel gekleurde auto's? Volgens mij voeren grijze auto's toch wel de boventoon, dus sneller een grijze auto betrokken bij een ongeval.
🍉
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

en zijn de witte CAF's van lijn 5 echt minder zichtbaar?
de verlichting van die trams is nogal aanwezig
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

PHS schreef: ma 17 jan 2022, 22:24 Ik meen ooit gelezen te hebben dat grijze auto's vaker ongelukken krijgen dan auto's met een felle kleur, dus ik vind het geen vreemde theorie. Maar: de trams van Utrecht zijn felgeel, en die worden ook om de haverklap aangereden, dus of de kleur het is?
Dat lijkt me sterk. De bestuurders van de hokken in kwestie hebben een hele grote RODE lamp gemist. Dat was in Utrecht zonder uitzondering de gemeenschappelijke factor.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

De kleur van de auto lijkt mij niet zozeer de factor. Met mijn felblauwe Peugeot kan ik net zo goed voor een tram belanden als ik een veel roekelozer bestuurder had geweest.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Als automobilisten verkeerslichten als feestverlichting blijven interpreteren komen ze vanzelf een keer met een ander wegvoertuig in aanraking. En dat kan ook een tram zijn. Zie ook de berichtgeving over rode afzetkruizen boven de snelweg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Op de locatie van het ongeluk staan een set standaard stoplichten die hoe het erop lijkt gewoon functioneren. Als je als automobilist afgaat op die felrode lichten bij een kruising en die niet negeert, doet de kleur, vorm, model en/of fabrikant van de tram er vrij weinig toe.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

waldo79 schreef: ma 17 jan 2022, 12:01
Meltrain schreef: ma 17 jan 2022, 10:46
Vinny schreef: zo 16 jan 2022, 22:42 Als de schermen namelijk wel juiste infomatie geven dan is zo'n heel ratelverhaal dat toch niet blijft hangen niet nodig.
Voor slechtzienden is dat "ratelverhaal" wel degelijk nodig! :idea:
Ik heb de indruk dat Vinny iets anders bedoelt met ratelen.
Dan nodig ik Vinny uit om zijn bericht toe te lichten. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef: di 18 jan 2022, 11:17 Op de locatie van het ongeluk staan een set standaard stoplichten die hoe het erop lijkt gewoon functioneren. Als je als automobilist afgaat op die felrode lichten bij een kruising en die niet negeert, doet de kleur, vorm, model en/of fabrikant van de tram er vrij weinig toe.
Ik heb begrepen dat deze auto sowieso door rood is gereden.

Bij een andere aanrijding aldaar was de auto ook door rood gereden. Deze stond voorgesorteerd om linksaf te slaan en dus de trambaan te kruisen. Verkeerslicht voor rechtdoor werd groen en daar is de auto mee gaan rijden, terwijl de tram net aankwam.
Hierdoor is het bij bepaalde kruisingen al zo dat ook parallel verkeer rood krijgt als de tram aankomt.

De lichten bij deze kruising zijn gekoppeld aan de seinen aldaar. Heeft de tram een rijweg aangevraagd en gekregen, dan wordt direct conflicterend verkeer voor rood gezet en de tram krijgt wit licht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef: di 18 jan 2022, 11:38
waldo79 schreef: ma 17 jan 2022, 12:01
Meltrain schreef: ma 17 jan 2022, 10:46
Vinny schreef: zo 16 jan 2022, 22:42 Als de schermen namelijk wel juiste infomatie geven dan is zo'n heel ratelverhaal dat toch niet blijft hangen niet nodig.
Voor slechtzienden is dat "ratelverhaal" wel degelijk nodig! :idea:
Ik heb de indruk dat Vinny iets anders bedoelt met ratelen.
Dan nodig ik Vinny uit om zijn bericht toe te lichten. :)
Overstappen op een heleboel irrelevante nummers, streekvervoer en trein. Terwijl juist de overstap op het streekvervoer belangrijk is en daar worden noch de nummers noch de bestemmingen van vermeld. Die staan wel in het scherm. Als het scherm het doet tenminste. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten