Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Dan moeten maar alle lijnnummers (en eventueel bestemmingen) omgeroepen worden.
Maar het afschaffen van de gesproken overstapinformatie doet meer kwaad dan goed.

Trouwens: waarom zijn die nummers "irrelevant" en zijn juist de overstappen op het streekvervoer belangrijk? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovforens »

In lijn 25 zag ik per omloop niet alleen een bestuurder maar ook een tweede GVB-personeelslid. Zit in de achterste cabine achteruit te rijden of en de voorste cabine van het tweede voertuig wat is de toegevogde waarde van deze persoon in de exploitatie?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Dat is de servicemedewerker, bij gebrek aan een hokje zoals in de Combino zit die in een niet-gebruikte cabine.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Begin april 2022 voert GVB een nieuwe dienstregeling in die is gebaseerd op de huidige ervaringen van rijtijden.
Cryptisch.

https://www.at5.nl/artikelen/213108/gvb ... ngssysteem
🗣
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Weet iemand hoe je de originele brief kan vinden?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Zoekt in de raadsinformatie en gij zult vinden:
https://amsterdam.raadsinformatie.nl/do ... 22Metro%22
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Dank, daar staat het allemaal wat helderder in.
De recentste volledige uitval werd kennelijk tweemaal veroorzaakt bij gedeeltelijk enkelspoor rijden [om een defecte trein heen] waarna het systeem de hele dienstregeling voor de hele dag gaat uitrekenen en daarop vastloopt. Daar komen nu patches voor, maar het geheel blijkt zo flexibel als een betonnen buis: als je probeert te buigen, breekt het.
Je zou zeggen dat die enkelspoor situatie in het PvE moet hebben gestaan.

Terugvallen op het oude systeem kan niet meer, of liever gezegd mag niet meer omdat de bevoegdheid van treindienstleiders en bestuurders na drie maanden niet gebruiken per maandag 24-1 vervalt.

Aanpassing van de dienstregeling is nodig vanwege in het systeem ingevoerde rijtijden die in de praktijk niet haalbaar zijn.

En verder natuurlijk veel begrip en compassie, but who cares.

Het onderzoek van Rekenkamer Amsterdam zou inmiddels gestart moeten zijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

robert1955 schreef: wo 19 jan 2022, 10:31 Aanpassing van de dienstregeling is nodig vanwege in het systeem ingevoerde rijtijden die in de praktijk niet haalbaar zijn.
Ik vraag me wel af wat dat concreet inhoudt. Wordt er gewoon wat met de tijden geschoven zodat het allemaal beter past? Of wordt er gesneden in frequenties en mogelijk zelfs lijnen?

Ik vermoed het eerste - als het laatste het geval zou zijn geweest, had Jan-Bert natuurlijk allang een trits boze tweets uitgestuurd.
🗣
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IC140 »

Meltrain schreef:Dan moeten maar alle lijnnummers (en eventueel bestemmingen) omgeroepen worden.
Maar het afschaffen van de gesproken overstapinformatie doet meer kwaad dan goed.

Trouwens: waarom zijn die nummers "irrelevant" en zijn juist de overstappen op het streekvervoer belangrijk? :s
Omdat de familie van Vinny in Kudelstaart woont.. duh!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ondertussen blijft de Oostlijn 'onveilig', maar de gedoogconstructie waaronder de lijn tóch bediend mag blijven worden, blijft in stand:

https://www.parool.nl/amsterdam/de-oost ... ~b6869f8e/

Dit is toch wel weer zo'n gevalletje 'extreem kleine kans dát, maar áls, dan een hele hoop ellende'. En dan staat iedereen weer te roepen waarom er niet eerder wat aan gedaan is...
Laatst gewijzigd door TffpaA op ma 31 jan 2022, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
🗣
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

TffpaA schreef: wo 19 jan 2022, 10:34 Ik vraag me wel af wat dat concreet inhoudt. Wordt er gewoon wat met de tijden geschoven zodat het allemaal beter past? Of wordt er gesneden in frequenties en mogelijk zelfs lijnen?

Ik vermoed het eerste - als het laatste het geval zou zijn geweest, had Jan-Bert natuurlijk allang een trits boze tweets uitgestuurd.
De dienstregeling van alle lijnen (dus ook tram/bus) wordt gemaakt aan de hand van wat er gereden is. Blijkt een lijn een te ruime dienstregeling te hebben waardoor er te weinig tijd wordt gebruikt, dan wordt dit voor het jaar erna aangepast. Andersom ook hetzelfde. Enige verschil hier is dat het in april wordt gedaan ipv in december.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Afgelopen weekend in tram 12 de nieuwe omroepstem mogen ervaren.

Het was verfrissend om weer één stem te horen i.p.v. een veelvoud. Verder spreekt ze netjes zonder rare uithalers of ander overdreven gedoe, dus dat is mooi. Bij drukte in de tram vond ik d'r wel moeilijker verstaanbaar. De oude omroepstem overtreffen doet ze in ieder geval niet. In de 15G wordt dat ben ik bang problematisch. In mijn ervaring is de geluidskwaliteit in de nieuwe trams niet heel denderend vergeleken met de Combino en M5.

Op eindpunten wordt opeens "Einde van deze lijn" omgeroepen, wat klinkt alsof de lijn ter plekke wordt opgeheven. Waarom niet gewoon "Eindpunt van deze lijn" of "Eindpunt van deze tram"? Veranderen om het veranderen of zo en iets te letterlijk gekeken naar het Engelse "End of the line" misschien.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

In de nieuwe trams staat het vaak te zacht waardoor het soms wat onduidelijk kan zijn. Het voordeel is wel dat de nieuwe trams stiller zijn en geen ramen hebben.

Overigens, bij halte Museumplein wordt er iets omgeroepen als "overstappen op de lijnen 2, 5 en streekvervoer.
Streekvervoer is dan weer de mannelijke stem.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

En de gong klinkt nogal schor in de nieuwe trams :p
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Heet dat dan een 'gor' of een 'schong'?
🗣
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Nou, erger dan de eerste serie Citaro-bussen bestaat er niet :lol:
Dus vind het best meevallen in de trams.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

hauptbahnhof schreef: do 27 jan 2022, 15:35 Het voordeel is wel dat de nieuwe trams [...] geen ramen hebben.
Ik weet niet of dat persé een voordeel is. Het was mij overigens nog niet opgevallen, dus goed dat je het zegt (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: do 27 jan 2022, 15:35en geen ramen hebben.
Eerst worden de bestemmingen achterop de nieuwe bussen wegbezuinigd en nu zelfs nieuwe trams zonder ramen... :shock:
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Het nieuws dat je niet verwachtte dat zou komen:

https://www.at5.nl/artikelen/213350/ext ... trosysteem
🗣
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tripel7 »

Ondertussen het GVB met Alstom opzoek naar een oplossing: https://youtu.be/zuScSlwc0rI
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

TffpaA schreef: ma 31 jan 2022, 15:45 Het nieuws dat je niet verwachtte dat zou komen:

https://www.at5.nl/artikelen/213350/ext ... trosysteem
Apart. Naar mijn idee gebruiken bedrijven (een groepstructuur) een Shared Service Center juist om gemeenschappelijk taken en diensten (financieel-administratief, facilitair) te bundelen om zodoende efficiënter te kunnen opereren.

Hier moet er fiks geld bij.. -0-
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Dat is ook de betekenis van SSC die ik ken. Hier wordt het kennelijk gebruikt voor een "gezamenlijk team van MET/GVB en Alstom dat verzoeken tot wijziging in het systeem analyseert, impactanalyses opstelt en specificaties opstelt voor nieuwe wijzigingen."

Zie https://amsterdam.raadsinformatie.nl/d ... 9780537529

Een bijzondere post vind ik €1,2mio voor aanpassing bordessen, bruggen en trappen op opstelterreinen
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

GVB heeft nu als het goed is 68 van de 72 15G-trams staan. Met een beetje nattevingerwerk zie ik op OVinfo dat er hooguit zo'n 34 nieuwe trams tegelijk actief zijn:

8 stuks op tram 5
10 stuks op tram 19
16 stuks (8x gekoppeld) op tram 25

Heeft iemand zicht op wat ze qua inzet met die overige 34 trams doen? Even los van tussen trams rouleren (3001 halverwege de dag uit dienst > 3051 in dienst), test- en instructieritten.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Lijn 5 heeft 12 omlopen, lijn 19 heeft er 11 en lijn 25 heeft er inderdaad 8.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Net alle omlopen hoeven op lijn 5 en 19 met 15G uitgebaat te worden toch? Dit is in ieder geval wat ik nu aan 15G zie rondrijden in de app.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten