Niet vreemd toch? Deze werkzaamheden stonden al lang gepland. Het is pas recent bekend dat de gemeente geld krijgt van het Rijk en het is nog onbekend wanneer tram 5 precies doorgetrokken wordt. Ik kan me ook voorstellen dat de lus blijft voor calamiteiten.chartmonster schreef: ↑ma 05 dec 2022, 14:29 Ik sprak een paar weken geleden een bouwvakker op de Houtmankade, waar de lus van lijn 3 loopt. De sporen en bovenleidingen zijn daar nu weggehaald wegens werkzaamheden aan kabels, leidingen en kademuren. Hij vertelde dat het de bedoeling is dat de keerlus na de werkzaamheden weer terugkeert. Ook in de bouwplannen van de gemeente is de tram nog ingetekend.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Elektriciteitsrekening GVB verdriedubbelt in 2023:
https://www.at5.nl/artikelen/218055/nie ... riedubbelt
https://www.at5.nl/artikelen/218055/nie ... riedubbelt
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dan moeten ze meer elektrisch gaan rijden.
Nee, geen grap. De stroomprijs is veel minder hard gestegen dan de dieselprijs en electriciteit is een veel kleiner deel van de TCO bij ZE dan bij fossiel.
Nee, geen grap. De stroomprijs is veel minder hard gestegen dan de dieselprijs en electriciteit is een veel kleiner deel van de TCO bij ZE dan bij fossiel.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik weet niet waar jij kijkt, maar deze prijzen komen bij het CBS weg. 2018-1 = 1e kwartaal 2018 = 100%. Stroom is nu (prijzen oktober 2022) 1091% van de prijs in 2018-1, terwijl diesel slechts 162% van de prijs destijds is.
- Spoiler: show
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De groothandelsprijzen zijn echt enorm anders dan de consumentenprijs. Vooral bij stroom, daar betaal je héél veel minder als grootverbruiker met een 2MVA-aansluiting dan met je 3*16A thuis.
En oktober was wel zo'n beetje de duurste maand, nu zijn de prijzen vziw alweer gedaald. Bovendien kopen OV-bedrijven meestal niet op de spotmarkt maar op langetermijn en op basis van welk uur we gaan gebruiken.
En oktober was wel zo'n beetje de duurste maand, nu zijn de prijzen vziw alweer gedaald. Bovendien kopen OV-bedrijven meestal niet op de spotmarkt maar op langetermijn en op basis van welk uur we gaan gebruiken.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar vroeger (eind jaren zeventig vorige eeuw) wel.bus 8.. tegenwoordige bus 15. Bus 8 reed toen oa in Buitenveldert.
Laatst gewijzigd door Hensepens op do 08 dec 2022, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ja idd, ik las dat het pas sinds een jaar of 30 "numerus non grata" is.
🍉
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Die reed tot december 1990 zelfs. Daarna lag nummer 8 opeens heel gevoelig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buslijn_8_(Amsterdam)
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vanaf volgend jaar december zal een groot aantal wegen in Amsterdam 30km weg worden. In totaal zal 270km weg in de stad omgekat worden naar 30 km wegen. Daar waar er sprake is van een eigen baan, mogen trams en bussen 50 km/uur rijden. Is er geen eigen baan, dan zal ook het OV tussen het overige verkeer niet harder dan 30 km per uur mogen rijden. Denk niet dat deze maatregel extra passagiers gaat opleveren in het OV.
https://www.at5.nl/artikelen/218096/ein ... van-30-kmu
https://www.at5.nl/artikelen/218096/ein ... van-30-kmu
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Gaat dat dan zo'n significante impact op de reistijd hebben? Mijn indruk is al nooit geweest dat het OV in Amsterdam op straatniveau nou zo lekker doorrijdt, wat vooral met de drukte te maken heeft.
Even ter vergelijk: de snelheidsverlaging op de snelwegen naar 100 overdag heeft de automobilist ook niet massaal de trein ingejaagd, die nog gewoon 140 mag.
Even ter vergelijk: de snelheidsverlaging op de snelwegen naar 100 overdag heeft de automobilist ook niet massaal de trein ingejaagd, die nog gewoon 140 mag.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als je de kaart erbij haalt van de gemeente dan zie je dat op veel plekken waar de snelheidsverlaging ingezet gaat worden er vrij baan is voor OV, met name voor de bussen in West.
De enige lijn waar ik me een beetje zorgen voor maak is de 65, omdat zowel in Oost als Zuid er rechte stukken zijn die naar 30km/u gaan, maar ook weer niet alles (Hugo de Vrieslaan blijft bijv. 50; vanwege RNet lijnen?)
Kortom: binnen het kader van veiligheid hebben ze doordachte keuzes gemaakt, vind ik.
De enige lijn waar ik me een beetje zorgen voor maak is de 65, omdat zowel in Oost als Zuid er rechte stukken zijn die naar 30km/u gaan, maar ook weer niet alles (Hugo de Vrieslaan blijft bijv. 50; vanwege RNet lijnen?)
Kortom: binnen het kader van veiligheid hebben ze doordachte keuzes gemaakt, vind ik.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nu is het bij lijn 65 wel zo dat de gemiddelde snelheid al niet de 50 zal benaderen op de straten die verlaagd worden. Dat geldt overigens voor het hele plan. De kaart is best realistisch en pragmatisch opgezet. Overigens is de Hugo de Vrieslaan vorig jaar opnieuw geasfalteerd, en daarbij heeft het me verbaasd dat de (brede) inrichting niet gewijzigd is. Dat is vrij on-Amsterdams (zie bijvoorbeeld de herinrichtingen van de Kamperfoelieweg of Meer en Vaart). Dat zal waarschijnlijk wel met de vele R-Net-bewegingen te maken hebben.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er wordt niet volledig rekening gehouden met R-net. Op de Amstelveenseweg vanaf Kalfjeslaan tot VU wordt het 30 km, dus daar zal CXX de snelheid moeten aanpassen. Vanaf VU naar Stadionplein is het weer 50 km op de rijbaan, maar daar kan CXX op de vrije baan. Na het Haarlemmermeercircuit is alles weer 30 km/u voor CXX R-net richting stad en nauwelijks vrije baan.Natorious schreef: ↑vr 09 dec 2022, 09:19 Als je de kaart erbij haalt van de gemeente dan zie je dat op veel plekken waar de snelheidsverlaging ingezet gaat worden er vrij baan is voor OV, met name voor de bussen in West.
De enige lijn waar ik me een beetje zorgen voor maak is de 65, omdat zowel in Oost als Zuid er rechte stukken zijn die naar 30km/u gaan, maar ook weer niet alles (Hugo de Vrieslaan blijft bijv. 50; vanwege RNet lijnen?)
Kortom: binnen het kader van veiligheid hebben ze doordachte keuzes gemaakt, vind ik.
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik denk ook eerder dat de keuze op basis van de weginrichting is gemaakt: dat stuk A'veenseweg heeft veel kruisingen, oversteekplaatsen en deels parkeerstroken.
Ik geloof ook niet dat de wegbeheerder gevoelig is voor de Rnet status van een bus
Ik geloof ook niet dat de wegbeheerder gevoelig is voor de Rnet status van een bus
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Daarnaast is het maar de vraag of er veel meer dan dertig kilometer per uur gereden kan worden op die stukken. Het staat daar meestal aardig vast.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nu ik vier keer per week op dat stuk reis, durf ik wel aan dat ook daar de verlaging naar 30 km/h niet bijster veel hoeft uit te maken voor de reistijd en punctualiteit. Richting noorden kan de bus vanaf Amstelveen prima 30-35 rijden en dan perfect op tijd rijden; wanneer er harder wordt gereden loopt de bus met gemak 2-3 minuten voor op schema tegen de tijd dat de De Boelelaan bereikt is. Op de vrije baan tot aan het Haarlemmermeercircuit is de snelheid vaak wel hoger, maar daarna zakt deze weer terug naar 30-35 en vanaf het Concertgebouw wordt 30 nog maar met moeite aangetikt zonder dat dit gevolgen heeft voor de punctualiteit.fred1954 schreef: ↑vr 09 dec 2022, 18:14 Er wordt niet volledig rekening gehouden met R-net. Op de Amstelveenseweg vanaf Kalfjeslaan tot VU wordt het 30 km, dus daar zal CXX de snelheid moeten aanpassen. Vanaf VU naar Stadionplein is het weer 50 km op de rijbaan, maar daar kan CXX op de vrije baan. Na het Haarlemmermeercircuit is alles weer 30 km/u voor CXX R-net richting stad en nauwelijks vrije baan.
Vertragingen komen dan ook met name voor bij congestie op de Stadhouderskade, van Baerlestraat en soms voor het Haarlemmermeercircuit richting zuiden. In de dienstregeling zijn er een aantal buffers gecreëerd die over het algemeen genoeg zijn om de vertragingen op te vangen. De Amstelveenseweg zelf is tegenwoordig zeker 's middags niet echt meer een bottleneck voor de bussen, zeker in vergelijking met vroeger.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vaart veer F9 eigenlijk al? Ik zie nog geen drgl op de site van GVB. (Sowieso lijkt hun pagina met dienstregelingwijzigingen verdwenen).
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vanaf 9 januari.
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wanneer zijn de storingen van lijn 25 nou opgelost? bijna elke dag is er iets aan de hand!
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
GVB: metrostations vaker in 'noodtoestand' door intrappen poortjes
Sinds het GVB onlangs is begonnen met het op slot zetten van de servicedeuren op metrostations, worden met toenemende mate de toegangspoortjes ingetrapt. Het gebeurt volgens de vervoerder soms dagelijks dat de poortjes door 'oneigenlijk gebruik' in een noodtoestand komen en reizigers niet meer kunnen in- of uitchecken.
Bron en meer: AT5
Sinds het GVB onlangs is begonnen met het op slot zetten van de servicedeuren op metrostations, worden met toenemende mate de toegangspoortjes ingetrapt. Het gebeurt volgens de vervoerder soms dagelijks dat de poortjes door 'oneigenlijk gebruik' in een noodtoestand komen en reizigers niet meer kunnen in- of uitchecken.
Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het GVB zou eens in controle op de metro moeten investeren. Ik denk dat ik eens in de 3 jaar een controle tegenkom. Als dat nou eens in de maand zou zijn dan is het risico een stuk groter om zwart te rijden. In Rotterdam, Parijs of Brussel is de controlekans m.i. véél groter.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En niet alleen controle in de metro, ook in de tram is de kans op controle klein in mijn beleving. In Den Haag en Rotterdam wordt wel frequent - zij het op andere manieren - gecontroleerd in de tram.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In principe heb je ingangscontrole in de Amsterdamse trams.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat geldt ook voor de metro.
Maar er gaat helaas toch iets niet helemaal fijn.
Maar er gaat helaas toch iets niet helemaal fijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten