Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
DingeZ schreef: ↑wo 27 mar 2024, 09:02
De RAR heeft inderdaad ook wel een stevig punt dat al het materieel voor de M5 - niet alleen de S3/M4, maar ook bijvoorbeeld de Zilvermeeuwen - al de mogelijkheid had om op rustigere tijden met kortere eenheden te rijden, maar dat is in de praktijk (vrijwel) nooit zo uitgevoerd. Ergens rond 2013 werd de frequentie op de late avond verlaagd van 6x/uur naar 4x/uur, maar daar reden dan ook nog vrolijk composities van 3x M2/M3 rond.
Ik heb helaas niet alle drgl-boekjes bewaard, maar sinds ik in 020 woon (2006) is de frequentie wel 4x met veel tamtam opgehoogd naar "Altijd minstens elke 10 minuren" om het jaar erna op late avonden en soms zondagochtenden toch weer naar 4xpu te gaan.
Die 4xpu was wel altijd met 4 bakken zilvermeeuw, die 16m langer en 35cm breder zijn dan 2 bakken BN en/of oude CAF, en evenzo 16m langer dan 1 nieuwe CAF (al heeft die door het ontbreken van een dubbele cabine, meer balkons en zijbanken waarachijnlijk evenveel totale passagierscapaciteit, zelfs als je dezelfde druktenorm hanteert.
Nou ijver ik niet per sé voor altijd minimaal 6xpu - het OV moet ook wel een beetje doelmatig zijn, maar nu is het in de dal soms staan in korte treinen.
Ik zou zelfs durven stellen dat Mozes volgens de lore (ook wel bekend als de bijbel) twee maal zoveel manieren had om droog een waterpartij te kruisen als Jezus had.
Rijdt op dezelfde dienst als tot voorkort, afwisselend op lijn 53 en 54, omloop 2 uur, vertrek van CS iets na kwart over het hele uur, even uren op lijn 53 en oneven uren op lijn 54. Elke dag kan de laatste zijn voor wie nog een rit met een voormalige sneltram zou willen maken. Ook vandaag 1e paasdag rijdt de 61+54+50 nog op lijn 53/54.
Laatst gewijzigd door Bijwyks op zo 31 mar 2024, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Geheel toevallig kon ik er nog een ritje mee maken ook.
Het uiterlijk is best geinig, maar sinds ze de stoelen vervangen hebben, zijn ze erg oncomfortabel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
In M53 richting CS werd omgeroepen darlt "Deze trein rijdt niet richting centraal vanwege en wisselstoring. Reizigers die naar Centraal moeten kunnen beter overstappen op Van der Madeweg op lijn 50, en dan op Zuid op lijn 52" zonder uit te leggen tot waar de metro dan wel rijdt (Weesperplein). Op Van der Madeweg rijdt de 50 weg op het moment dat wij (op tijd) aankomen, ondanks luid getoeter van onze bestuurder. Fijn bij een kwartierdienst, dat betekent dus een half uur vertraging voor de CS-gangers. Op Amstel staan op het perron alle GVB-paaltjes uit.
De volgende metro stond bij vertrek op Amstel nog wel aangekondigd naar CS dus wellicht dat ze om en om wel en niet naar CS rijden of is de storing inmiddels opgelost.
Edit 51 rijdt naar GPP en 53 tot Wpp, 54 wel naar CS.
Los daarvan vind ik dit wel een mooi voorbeeld van een absurd project: Veel te lange doorlooptijd, de eindsituatie is niet veel beter voor eender welke weggebruiker en het kost ook nog eens veel te veel geld. Beter gewoon een korte en snelle renovatie doorvoeren en een nieuwe asfaltlaag. En Amsterdam had natuurlijk werk kunnen maken van de trambaan over de Haarlemmer Houttuinen. Had je een mooie omleidingsroute gehad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Uiteraard niet, maar vanaf de wallekant is zoiets snel geroepen. Tot ook die instort natuurlijk, wat in het verkruimelende Amsterdam van vandaag de dag een reëel gevaar vormt.
Het probleem zit ‘m in de brug bij de Droogbak/Westerdok naar ik meen. Te zwak voor trams. Maar waarom dat nooit aangepakt is? Om maar niet te spreken van de nooit bereden tramsporen. De Houttuinen is een prachtige omleidingsroute voor de Nieuwe Zijdslijnen. En voor een eventuele vertramming van lijn 21. Maar ja, wie ben ik. De “deskundigen” zitten op Amstel no. 1.
fred1954 schreef: ↑zo 07 apr 2024, 17:36
Het probleem zit ‘m in de brug bij de Droogbak/Westerdok naar ik meen. Te zwak voor trams. Maar waarom dat nooit aangepakt is? Om maar niet te spreken van de nooit bereden tramsporen. De Houttuinen is een prachtige omleidingsroute voor de Nieuwe Zijdslijnen. En voor een eventuele vertramming van lijn 21. Maar ja, wie ben ik. De “deskundigen” zitten op Amstel no. 1.
Ongetwijfeld is dat correct, maar een brug vervangen hoeft geen 3 jaar te kosten, in principe. Als je dus nu weet dat je die omleidingsroute nodig hebt voor ingrijpende werkzaamheden aan de Rozengracht dan zou je natuurlijk nu kunnen beginnen bijvoorbeeld. Nu zullen mensen me wel weer van 'walkant professionalisme' beschuldigen, maar op zich was dit kennis die 10 jaar geleden ook al opgedaan had kunnen worden door de gemeente en waarvoor een spaarpot gevuld had kunnen zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954 schreef: ↑zo 07 apr 2024, 17:36
Het probleem zit ’m in de brug bij de Droogbak/Westerdok naar ik meen. Te zwak voor trams.
Ik heb gehoord dat de helling ten eerste te stijl is voor trams en daarom vanaf dag 1 nooit geschikt is geweest.
fred1954 schreef: ↑zo 07 apr 2024, 17:36Maar waarom dat nooit aangepakt is? Om maar niet te spreken van de nooit bereden tramsporen.
Waarschijnlijk omdat er sinds die brug er ligt nooit “echt” serieuze plannen geweest zijn om trams via de Haarlemmer Houttuinen te laten rijden. Er gaat een verhaal rond dat de tramsporen alleen aangelegd zijn om subsidie uit Den Haag te krijgen. Vertramming van bus 21 heb ik wel eens voorbij zien komen als ideetje voor na 2040 (of whatever). Dan heb je ook de vertramming van een deel van bus 22 die af en toe voorbij komt als alternatief voor het sluiten van de Ringlijn.
fred1954 schreef: ↑zo 07 apr 2024, 17:36De Houttuinen is een prachtige omleidingsroute voor de Nieuwe Zijdslijnen.
Die vind ik twijfelachtig eerlijk gezegd, tenzij CS bereiken een doel op zich is. Via de Haarlemmer Houttuinen is een omweg van ongeveer een kilometer t.o.v. de normale route en je slaat (bijna) alle interessante tussenbestemmingen over. Een omleiding via het Damrak en/of de Leidsestraat (13, 17) en Vijzelstraat (2, 12) is dan toch voor de hand liggender. Vooral om de 2e reden.