Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3929
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Die tram is veel eerder besteld dan die bussen heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ziet er hip uit hoor :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21377
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

In het wit/blauw ziet de tram er inderdaad mooier uit. :Y
In welke kleurstelling gaan de trams op lijn 5 eigenlijk rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3466
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wit/blauw..... :pos:
n-evo
Berichten: 3377
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: wo 04 nov 2020, 21:02 Die tram is veel eerder besteld dan die bussen heb ik het idee.
Toen bestonden witte LEDs ook al hoor. Zie de DRIS-palen op de haltes. Ik heb vooral niet het idee dat bij GVB echt wordt nagedacht of vooruit gedacht over dit soort stijlzaken. Los van de kleur vind ik het vooral jammer dat een decennia lang bussen besteld worden die netjes displays met een bestemming achterop hebben. Vervolgens wordt daar weer op bezuinigd met de nieuwste generatie e-bussen.
hauptbahnhof
Berichten: 3929
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Het gaat er meer om dat ze op een gegeven moment een keus hebben gemaakt voor witte leds (DRIS-panelen en de nieuwe bussen). Volgens mij is de aanbesteding van de tram ruim daarvoor gebeurd, waar oranje leds nog heel standaard waren.
n-evo
Berichten: 3377
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De huidige generatie DRIS-palen dateren volgens mij van voor de aanbesteding van de 15G-trams en sowieso van voor de M7-metro's. Als we de mockup mogen geloven krijgen de nieuwe metro's ook oranje displays.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Paar /\:
- je koopt trams en bussen tegenwoordig in belagrijke mate van de plank. Als je monochrome diaplya specificeert, levert de ene leverancier witte, de andere oranje
- contrast: is voor over ik weet geen wetgeving, misschien op het spoor een regel/ En wit v. zwart zoals de onderhelft hier is het grootste contrast wat je kan krijgen.
- R Net kleuren: er zijn opdrachtgevers die een verkeerde kleur ongeveer erger vinden dan rituitval. Omdat de wagens van de 25 ergens in de polder gestald worden zal er ook niet makkelijk een wit/blauwe verdwalen vanuit de Havenstraat
n-evo
Berichten: 3377
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

"Onze" CAF Urbos 100 heeft oranje LED-displays en die voor Oslo bestemd is witte. De elektrische VDL Citea van GVB heeft witte LED-displays, die van de RET oranje. Zelfde fabrikant, verschillende kleuren LEDs. Als GVB witte LED-displays wou had CAF daar vast in kunnen faciliteren. Sporveien Trikken is het ook gelukt. :)

Wat betreft de stalling: er is een nieuwe verbindingsboog tussen Stadshart en Westwijk aangelegd o.a. zodat ook trams van lijn 5 makkelijk op het nieuwe opstelterrein gestald kunnen worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21377
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

robert1955 schreef: do 05 nov 2020, 19:25 - contrast: is voor over ik weet geen wetgeving, misschien op het spoor een regel/ En wit v. zwart zoals de onderhelft hier is het grootste contrast wat je kan krijgen.
Dat is dus blijkbaar een Europese eis. En als de kleur rond de ramen wit was geweest, was er wel voldoende contrast.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3377
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Aan de onderkant heb je dat contrast. Blijkbaar is dat genoeg om aan die regelgeving te voldoen? Zie onze bussen. Bij een tram als de Flexity Berlin heb je hetzelfde: de deuren vallen weg tegen de ramen maar hebben de onderste helft wel duidelijk contrast.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21377
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ja, aan de onderkant. Maar dat is dus (voor de meeste mensen) niet op ooghoogte.

Maar als een Duitse team geen doorgaande rode lijn onderaan mag hebben en dit wel prima is, is er iets goed fout in de wetgeving. _O- :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7636
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Ik vraag mij dan sowieso af hoe de R-Netkleurstelling dan voldoet aan die Europese eisen...
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3466
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Addendum winterdienstregeling GVB ingaande 3 januari, i.p.v. 13 december. Uitgezonderd lijn 25, die start wel op 13 december.

https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 1be66a2a90
n-evo
Berichten: 3377
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Lijn 5
Deze lijn krijgt met de komst van lijn 25 weer ondersteuning op het drukste deel van de route. Door de frequentie verlaging naar zes ritten per uur overdag kan de dienstregeling ook beter worden afgestemd op de dienstregeling van lijn 25. Voor het deel tussen Station Zuid en de binnenstad is de lagere frequentie voldoende. Door de inzet van het nieuwe 15G materieel wordt, naast de kwaliteit, ook de capaciteit van de voertuigen verhoogd.
15G als tweede naar lijn 5 in plaats van lijn 2 of hebben ze het puur over de inzet van de 15G op lijn 25?
fred1954
Berichten: 3466
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Viel mij ook al op.

Denk toch dat men hier bedoelt: frequentie van lijn 5 wordt verlaagd naar 6x per uur, maar de voertuigen op lijn 5 hebben een grotere capaciteit. M.a.w. 15G gaat ook op lijn 5 rijden. Zo lees ik het.
n-evo
Berichten: 3377
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dit verhaal is voor lijn 5 iig begrijpelijker: die rijdt met kleinere trams muv 4 Combino's. Op lijn 2 speelt dat niet. Tenminste, niet iets dat de 15G kan oplossen.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

wat is de motivatie van de Vervoersregio voor tijdelijk minder trams in de Leidsestraat? Meer ruimte voor voetgangers?
hauptbahnhof
Berichten: 3929
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef: ma 09 nov 2020, 18:25 15G als tweede naar lijn 5 in plaats van lijn 2 of hebben ze het puur over de inzet van de 15G op lijn 25?
Er is toch nooit gezegd dat lijn 2, de 2e lijn wordt die die trams krijgt?

Verder:
De hele tekst staat onder het kopje van lijn 5, dus het gaat over inzet van de 15G-trams op lijn 5.
fred1954
Berichten: 3466
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, lijn 2 is wel genoemd door GVB als zijnde een lijn die ook met 15G geëxploiteerd zou gaan worden in de loop van 2021, stond in het oorspronkelijke Vervoerplan 2021.

Passage over lijn 2 in dit oorspronkelijke Vervoerplan is door n-evo op 12 oktober hier gepost:

viewtopic.php?f=34&t=9634&p=703834&hili ... 5g#p703834
hauptbahnhof
Berichten: 3929
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vraag specifiek als tweede. Dat is nooit gezegd. En jij zegt nu ook zelf: in de loop van 2021.

Ik zou het zelf raar vinden als de nieuwe trams die vooral ter vervanging van de oude trams zijn, eerst gebruikt gaan worden om Combino te vervangen.
n-evo
Berichten: 3377
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Klopt, het had moeten zijn de lijn die als tweede is genoemd door GVB waarop de 15G gaat rijden.

In eerdere documenten viel trouwens terug te lezen dat de 11/12G t/m 2024 ingezet zou worden voordat ze het veld ruimen. Op zich benieuwd of dat nog nodig is dankzij de huidige crisis.
fred1954
Berichten: 3466
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef: di 10 nov 2020, 11:33 Ik vraag specifiek als tweede. Dat is nooit gezegd. En jij zegt nu ook zelf: in de loop van 2021.

Ik zou het zelf raar vinden als de nieuwe trams die vooral ter vervanging van de oude trams zijn, eerst gebruikt gaan worden om Combino te vervangen.
GVB schreef “in de loop van”.

Ik begrijp je logica niet.....waarom kan lijn 2 geen CAF-lijn worden in de loop van 2021? De Combino’s van lijn 2 kunnen dan naar lijnen waar de oude trams nog rijden. Zo kan het toch ook? GVB zal wel een reden hebben, waarom ze met name lijn 2 genoemd hebben als lijn waar de CAF’s in gaan stromen. Ze kunnen toch schuiven met materieel?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21377
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

In theorie heb je gelijk, maar het lijkt me niet zo handig als Combino's de Hangbuiken op lijn 5 gaan vervangen.... :X (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5959
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Je kunt sinds kort toch driehoeken in Amstelveen? :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten