Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik vermoed dat ze de doorgaande trams bij elkaar wilden houden. Ik ben het er mee eens dat het nu nogal rommelig is.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Van de afbeelding begrijp ik dat het een 'calamiteitenlus' betreft. Een beetje zoals dat ding achter CS dus, voor de 26. Zou dit dan niet gewoon een lus zijn die er in geval van calamiteiten (inkortingen vanuit het westen of het oosten) bij is bedacht? En dat van een reguliere bediening door de 11 geen sprake zal zijn?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik heb nog ff gezocht naar dat verhaal over het Surinameplein en kon deze PDF terugvinden. Daarin komt het op mij over dat de keerlus wel degelijk gezien wordt als iets dat in reguliere lijndienst gebruikt zal worden. In het onderstaande document wordt primair gesproken over een extra tram tussen Osdorp en Station Lelylaan, en mogelijk ook ter vervanging van de keerlus op het Surinameplein. Al lijkt dat laatste meer bijvangst.
Tot slot ligt vanuit de Vervoerregio de wens om een eindkeerlus nabij station Amsterdam Lelylaan te realiseren om het groeiend aantal OV-reizigers tussen Nieuw-West en station Lelylaan middels een hogere tramfrequentie op te kunnen vangen. Dat betekent dat onderzocht kan worden of de huidige tramkeerlus op het Surinameplein verplaats kan worden naar stationsgebied Lelylaan.
https://nieuw-west.notubiz.nl/document/6206402/1
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik lees daar nog wel wat interessanters:
De eindkeerlus voor de tram zal eerst op station Lelylaan gerealiseerd moeten zijn, voordat de tramkeerlus op Surinameplein verwijderd kan worden en men kan starten aan de parkeergarage
• GVB realiseert in 2018 een (tijdelijke) eindhaltevoorziening (kantoorgebouwtje) op het Surinameplein als onderdeel van het nieuwe lijnennet. Ook deze functie dient terug te komen op station Lelylaan en mag niet ver verwijderd liggen van de lus.
Dan is het dus vrijwel zeker dat deze lus dient ter vervanging van de Surinaamse lus.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Kijk aan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Schandalig neo-kolonialisme. Wat houden ze nog over daar in Suriname?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Corona.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Iemand hier die toevallig weet waarom lijn 48 op Borneo-eiland niet buitenom via de kades rijdt maar via de Feike de Boerlaan? Is toch weer een aantal bochten extra die vermijdbaar zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

De Feike de Boerlaan is door de gemeente ingericht voor bussen, met grote verkeersplateau's. De kade's hebben kleine drempels en GVB rijdt principieel niet over routes met kleine drempels. Bovendien heb je op de Feike de Boerlaan geen last van fietsers die tegen de richting in rijden, wat op de smalle kades wel het geval is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Right, dat van die drempels had ik al gevonden maar die had je net zo goed kunnen aanpassen op de kades, maar die fietsers is een goed punt ja.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

AT5 meldt dat vanaf volgende week metro 51 niet meer rijdt door het weinige aantal reizigers en uitgevallen personeel. Tramconducteurs zitten achter folie en op lijnen zonder conducteur stopt de kaartverkoop. Op de veren worden grotere ponten ingezet zodat mensen meer afstand kunnen houden.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

Heeft het GVB zomaar grotere veren ergens liggen dan? Of zijn er veren die nu niet varen waardoor ze kunnen schuiven?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Geen idee, stond er niet bij. Misschien dat ze alleen nog de veren uit de 60-serie gaan inzetten, die hebben een grotere capaciteit dan de veren uit de 50-serie.
Ik doe ook maar wat
Riemer17
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Riemer17 »

Ze gaan op het Oostveer en het Distelwegveer, waar normaal kleine veren worden ingezet de grote veren inzetten. Ik neem aan dat die dan uit de 50-serie komen en dat de 60-serie wordt ingezet op het Buiksloterwegveer.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

En het volgende scenario is een totaal ontvlochten metronet?
Beul van de blindegeleidelijn
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Alargule schreef:Ik lees daar nog wel wat interessanters:
De eindkeerlus voor de tram zal eerst op station Lelylaan gerealiseerd moeten zijn, voordat de tramkeerlus op Surinameplein verwijderd kan worden en men kan starten aan de parkeergarage
• GVB realiseert in 2018 een (tijdelijke) eindhaltevoorziening (kantoorgebouwtje) op het Surinameplein als onderdeel van het nieuwe lijnennet. Ook deze functie dient terug te komen op station Lelylaan en mag niet ver verwijderd liggen van de lus.
Dan is het dus vrijwel zeker dat deze lus dient ter vervanging van de Surinaamse lus.
Op pagina 18 wordt het trouwens allemaal uitgelegd:
3.4.5 Verplaats keer- en eindlus traminfrastructuur

De traminfrastructuur speelt een belangrijke rol in het project. In de huidige situ-
atie bevinden zicht twee lussen op het Surinameplein. Eén eindhaltelus (bollen-
veld) en een calamiteitenlus (in de rotonde). De vervoersregio heeft aangegeven
in de toekomst de eindhaltelus(bollenveld) te willen verleggen naar het station
Lelylaan. Vervoerstechnisch is dat een betere plek dan op het Surinameplein,
omdat er een hogere frequentie tussen station Lelylaan en centrum van Nieuw-
West gereden kan worden. Er zijn reeds ruimtelijke reserveringen gemaakt voor
de inpassing van de eindhaltelus bij station Lelylaan. Deze reserveringen zijn niet
optimaal qua inpassing. Het is noodzakelijk te onderzoeken of dit anders en beter
ingepast kan worden.

Wanneer de eindhalte daadwerkelijk verplaatst kan worden van het plein kan de
gewenste parkeergarage Surinameplein goedkoper gebouwd (geen traminfra-
structuur op het dak van de garage noodzakelijk) worden en is het mogelijk een
kwalitatief prettigere verblijfsplek te kunnen realiseren op het plein (geen tramin-
frastructuur over het plein).
Het is hiervoor wel noodzakelijk dat de inpassing bij station Lelylaan goed plaats
kan vinden. De stadsboulevard Lelylaan en het station Lelylaan zijn niet gebaat bij
een suboptimale inpassing bij station Lelylaan. Er dient een afweging gemaakt te
worden voor de beste ligging van de eindhaltelus in relatie tot de gehele toekom-
stige stadsboulevard.

De verschillende varianten dienen uitgewerkt te worden. In figuur 20 tm 23 zijn
de verschillende opties met indicatief aangegeven de plus en minpunten.
In één van de varianten wordt het circuit op het Surinameplein opgeheven en de 2 lussen samengevoegd tot één grote lus die nog steeds als noodeindpunt kan dienen, als dat hem wordt houdt dus ook Suriname haar lus.

Op de tekening lijkt het er op dat er toen nog van uit werd gegaan dat de eindlus bij station Lelylaan de Cornelis Lelylaan zou moeten kruisen, wat duidelijk niet de voorkeur had. De optie om de weg om de lus heen te leggen heeft waarschijnlijk de doorslag gegeven om die lus nu toch aan te leggen.
We kunnen er niet meer Onderuit
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

VIRM schreef:En het volgende scenario is een totaal ontvlochten metronet?
Nee joh. Géén metronet. Trams!!1!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Laat de nachtbussen gewoon 24 uur per dag rijden, ter vervanging van alle metro's, trams en dagbussen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Als de volgende stap het opheffen van lijn 54 is, heb je al een ontvlochten metronet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Sgb
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 18:38
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Sgb »

Is al bekend wanneer de elektrische Citea's en de 15G trams gaan rijden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Op dit moment sowieso niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Lijn 45 »

Las ergens dat de 15G komende maand voor het eerst in dienst zal komen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Z2N schreef:Op dit moment sowieso niet.
De 15G-trams hebben een bestuurderscabine die volledig afgesloten is. Ik kan me dus goed voorstellen dat juist nú die trams goed van pas komen ten opzichte van het 11/12G-materieel.

Overigens zag ik v/d week een Combino op de 24 rijden die "VUmc" filmde. De 12G's laten nog steeds "VU medisch centrum" zien.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Z2N schreef: Op dit moment sowieso niet.
Er is geen reden om de 15G’s die al in Amsterdam zijn, in de remise te laten staan. De bedoeling was in het voorjaar de afgeleverde 15G’s te laten rouleren op de verschillende lijnen, zodat de passagiers ook kunnen kennismaken met deze nieuwe trams. Ik ga er vanuit dat dat ook in de loop van de weken, misschien maanden gaat gebeuren. Wat wel een probleem zou kunnen worden is de eventuele vertraging in de aflevering van de trams die nodig zijn voor lijn 25 in december.
Spanje is zwaar getroffen door Corona, dus lijkt me sterk dat de assemblage en de afleveringen bij CAF op schema zijn/blijven.

En inderdaad, de 15G kan nu goed gebruikt worden met de afsluitbare cabines.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Zijn ze allemaal al gereed (goedgekeurd) voor het vervoeren van reizigers?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten