Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: ma 08 nov 2021, 15:22We kunnen wel gaan kijken wat er er toen gezegd werd wat heel veel onzin is en wat er in de loop der jaren is gebeurd, maar de reden die ik gaf is de meest plausibele reden. Een andere reden waarom ze niet gewoon de meest logische lijnnummer 27 hebben gebruikt is niet echt voorhanden en is ook niet gecommuniceerd. Helaas.
Het lijkt mij wel plausibel dat ze 27 niet hebben willen gebruiken als nu al bekend is dat ze dat nummer relatief snel willen inzetten voor een nieuwe spitslijn. Als 27 (intern) al in omloop is is het misschien niet superhandig om ’m in de tussentijd nog voor andere lijnen te gebruiken. Dat specifiek die "regel" van 5 jaar zo'n grote rol speelt geloof ik niet zo; dat heeft het in het recente en minder recente verleden ook niet gedaan. Maar, wie weet...
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Van OVpro.nl:

Vervoerregio wordt aandeelhouder GVB.

“De belangrijkste verandering is dat het opdrachtgeverschap voor het beheer en onderhoud van de tram en metro en investeringen in railinfra vanaf 1 januari 2022 wordt overgeheveld van de gemeente naar de Vervoerregio.”

https://www.ovpro.nl/management/2021/11 ... %202021-45
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ik zag zojuist in de Van Hallstraat een R-net E-citea. kon alleen het nummer display aan de blinde zijde zien en daar stond 18. Testrit?
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

fred1954 schreef: di 09 nov 2021, 10:59 Van OVpro.nl:

Vervoerregio wordt aandeelhouder GVB.

“De belangrijkste verandering is dat het opdrachtgeverschap voor het beheer en onderhoud van de tram en metro en investeringen in railinfra vanaf 1 januari 2022 wordt overgeheveld van de gemeente naar de Vervoerregio.”

https://www.ovpro.nl/management/2021/11 ... %202021-45
De belangrijkste zin is:
" In de nieuwe situatie wordt een extra aandeel gecreëerd en verwerft de Vervoerregio 1 van de 20.001 aandelen. Het gaat dan wel om een prioriteitsaandeel met een stem die voor 50 procent meetelt bij strategische beslissingen binnen dochterondernemingen GVB Exploitatie BV en Railfinfra BV. Hierdoor kunnen de concessie Amsterdam én opdrachten met betrekking tot exploitatie en beheer en onderhoud van railinfrastructuur onderhands aan GVB worden gegund."
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

en om 12.00 uur weer, op het Hugo de Grootplein. de 2174, geen passagiers
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Vraagje: ik zat afgelopen week tweemaal in een CAF op lijn 19. Zit de bestuurder nu helemaal afgesloten van de reizigers, of is er nog contact mogelijk als je bijvoorbeeld vragen hebt?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

robert1955 schreef: di 09 nov 2021, 11:52
fred1954 schreef: di 09 nov 2021, 10:59 Van OVpro.nl:

Vervoerregio wordt aandeelhouder GVB.

“De belangrijkste verandering is dat het opdrachtgeverschap voor het beheer en onderhoud van de tram en metro en investeringen in railinfra vanaf 1 januari 2022 wordt overgeheveld van de gemeente naar de Vervoerregio.”

https://www.ovpro.nl/management/2021/11 ... %202021-45
De belangrijkste zin is:
" In de nieuwe situatie wordt een extra aandeel gecreëerd en verwerft de Vervoerregio 1 van de 20.001 aandelen. Het gaat dan wel om een prioriteitsaandeel met een stem die voor 50 procent meetelt bij strategische beslissingen binnen dochterondernemingen GVB Exploitatie BV en Railfinfra BV. Hierdoor kunnen de concessie Amsterdam én opdrachten met betrekking tot exploitatie en beheer en onderhoud van railinfrastructuur onderhands aan GVB worden gegund."
Dat heeft de MRDH ook bij zowel de RET als HTM.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Om toch nog even terug te komen op de discussie over lijnnummer 27 voor de pendeltram tussen Alexanderplein en Azartplein. Zover ik weet moet lijn 27 als spitsversterker van lijn 17 al in december ingevoerd worden. Wellicht is dat met de werkzaamheden bijna de gehele maand toch iets te kort dag op de introductie van deze nieuwe lijn.

Zo te zien wordt de benodigde elektrische wissel voor lijn 27 op het Surinameplein volgende week ingebouwd, aangezien die week lijn 15 richting Sloterdijk van de trambaan verbannen wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

VIRM schreef: di 09 nov 2021, 13:26 Vraagje: ik zat afgelopen week tweemaal in een CAF op lijn 19. Zit de bestuurder nu helemaal afgesloten van de reizigers, of is er nog contact mogelijk als je bijvoorbeeld vragen hebt?
Er is een glazen luikje in het glazen deel van de deur [weet niet of dat ook dicht kan] en het glazen deel kan eventueel omgeklapt worden [dekt dan wel een infopaneel af]. Als de bestuurder dan de omroep gebruikt, gaat die wel ontzettend rondzingen
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

De hele cabinedeur is een glazen deur, het is een zogenaamde boerderijdeur, met het idee dat de conducteur de bovenste helft open kan doen als hij vanuit die cabine werkt. In de bovenste helft zit ook een schuifraampje, waar er door gecommuniceerd kan worden tussen bestuurder en conducteur.

Het galmen van die omroep is vooral afhankelijk van de volume heb ik begrepen.

Fotootje gegoogled
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Zojuist de 3030 en 3038 gezien op lijn 29. Debuut?
De derde wagen was wel een Combino
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Het lijkt net alsof een stuk meer reclametrams in de stad rijden. Weet iemand of dat ook echt zo is?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Ja, is ook mijn idee. Misschien om wat extra inkomsten te genereren, naast de overheidssteun en de passagiers opbrengsten. Vraag me af wat dat een bedrijf kost om een reclame tram te laten rondrijden.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Maar waar gaan die trams over? Vaak als ze meerdere kleurrijke trams laten rondrijden hebben ze veel van dezelfde om voor dat bedrijf meer te bereiken. In Rotterdam gaat het over FLINK, 9 trams zijn daarmee bestickerd. Zijn die Roze FLINK trams dan dus ook nog steeds in Amsterdam?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Ja, is ook mijn idee. Misschien om wat extra inkomsten te genereren, naast de overheidssteun en de passagiers opbrengsten. Vraag me af wat dat een bedrijf kost om een reclame tram te laten rondrijden.
Begint bij € 26.700 euro voor 4 weken tot € 192.000 voor een heel jaar. Er kunnen nog extra kosten zijn voor als de stickers tussentijds aangepast/vervangen moeten worden. En er is regelmatig een wachtlijst voor nieuwe reclames, wellicht dat er daarom wat extra trams in de pool zijn geplaatst, om de tegenvallende opbrengsten uit kaartverkoop te compenseren?

Adverteren in Den Haag is flink goedkoper, daar heb je al een heel jaar een tram een tram in je reclame rondrijden voor € 33.000. Daar zit je reclame ook standaard minstens een kwartaal op je tram. Den Haag heeft dan denk ik ook bijna 50% reclametrams voor mijn gevoel. Bovendien kan je in Den Haag bij de GTL ook nog laten vastleggen op welke lijn je reclame te zien is, de combinaties zijn 1/16 of 6/12.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef: do 18 nov 2021, 14:12 Ja, is ook mijn idee. Misschien om wat extra inkomsten te genereren, naast de overheidssteun en de passagiers opbrengsten. Vraag me af wat dat een bedrijf kost om een reclame tram te laten rondrijden.
Het is inmiddels de ene na de andere die voorbij komt in de stad. In m'n beleving kwam het voorheen bijna niet voor dat je 2 reclametrams tegelijk zag. Net waren het er 3 op dezelfde halte. :X
Kalil Nieuw schreef: do 18 nov 2021, 14:17Zijn die Roze FLINK trams dan dus ook nog steeds in Amsterdam?
Daar rijden er hier ook een aantal van rond. Getir idem.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

En ik maar denken dat de easyJet-trams vroeger bedoeld waren om de dronken Britse toeristen te helpen herinneren met welke maatschappij ze terugvliegen...
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

@Suus, dank 🙏 voor de uiteenzetting van de kosten van reclame trams.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Alle metrolijnen staan sinds 18.00 uur weer stil.

https://www.at5.nl/artikelen/212059/rei ... trostoring

EDIT: rond 20.00 meldde het GVB dat de metrolijnen weer reden……
Laatst gewijzigd door fred1954 op zo 21 nov 2021, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Anne »

Suus schreef: do 18 nov 2021, 14:24 Adverteren in Den Haag is flink goedkoper, daar heb je al een heel jaar een tram een tram in je reclame rondrijden voor € 33.000. Daar zit je reclame ook standaard minstens een kwartaal op je tram. Den Haag heeft dan denk ik ook bijna 50% reclametrams voor mijn gevoel. Bovendien kan je in Den Haag bij de GTL ook nog laten vastleggen op welke lijn je reclame te zien is, de combinaties zijn 1/16 of 6/12.
Volgens dit overzicht zijn er 13 GTL's en 11 RC's met totaalreclame.
Daarnaast ook nog GTL's en RC's met reclame onder en/of boven de ramen.
Laatst gewijzigd door Anne op zo 21 nov 2021, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Deze is denk ik tegenwoordig actueler:
https://hovm.nl/overzicht-totaal-reclametrams/
Heel anders dan Amsterdam met al die flitsbezorgers en nu ook Klarna [krediet bij webshoppen]
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Anne »

In die ene dag is er geen verschil gekomen (overzichten zijn gelijk) ;)
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

“Oplossing metro storingen niet in zicht”

https://www.parool.nl/amsterdam/grote-m ... ~b006578e/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

In ieder geval zijn de M7's ""Luxer en moderner" - Mij wordt alleen niet duidelijk ten opzichte van wat we niet al kennen van de M5 voor de reiziger.

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -m7-metro/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Luxer? Eerst zien, dan geloven.

Overigens gaan de OV-tarieven volgend jaar met 2,1% omhoog, meldt AT5.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten