Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Reizen met NS wordt overigens niet als optie genoemd op gvb.nl
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef: di 09 mei 2023, 12:06
Milco schreef: di 09 mei 2023, 11:28 Ik gok op de NS-stations, zodat mensen als alternatief voor een deel van lijn 52 deels met de trein kunnen reizen.
Bedankt, jouw antwoord is in elk geval een stuk helderder dan dat van MetroRET.
Maar op welke trajecten kan de trein dan een alternatief zijn voor metrolijn 52?
Gewoon lezen is ook een vak hoor, deze tekst lijkt me weer erg overbodig. :s
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Tot zeker na de ochtendspits donderdag geen metro 52 tussen CS en Zuid, naar Noord rijdt wel. Tram 24 en metro 51 rijden maximaal en versterkt, aldus AT5. Oorzaak zou een defect in de energievoorziening bij station Vijzelgracht en Europaplein zijn.
Ik doe ook maar wat
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Hoe keert lijn 52 op het CS? Het kruiswissel ligt namelijk aan de zuidzijde van het station.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Twee opties: of toch dat kruiswissel, of (dubbel) enkelspoor vanaf Sixhaven waar het volgende kruiswissel ligt. Helemaal (dubbel) enkelsporig bedrijf zou ook een optie zijn, maar dat deden ze niet, zag ik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TheAgedGamerYt »

Je mag toch wel in de Metro filmen? want elke keer maakt het GVB Personeel een probleem ervan!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Hier staan alle regels rondom filmen bij GVB: https://over.gvb.nl/filmen-en-fotograferen/

Vooral in de metro lijkt het mij kwalijk als je mensen filmt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

trolly schreef: di 09 mei 2023, 19:46 Twee opties: of toch dat kruiswissel, of (dubbel) enkelspoor vanaf Sixhaven waar het volgende kruiswissel ligt. Helemaal (dubbel) enkelsporig bedrijf zou ook een optie zijn, maar dat deden ze niet, zag ik.
Die wissels bij Sixhaven kende ik tot zojuist niet, waarschijnlijk worden die gebruikt, anders komt de metro aan op Centraal, moet ie eerst een stuk richting Rokin rijden, de bestuurder naar de andere kant lopen en dan kan ie pas richting Noord. Is dat überhaupt wel beveiligingstechnisch mogelijk?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Dat lijkt me wel, maar geen idee of het ook in het echt zo gaat. Als je morgen in de buurt bent kan je het wonder met eigen ogen gaan aanschouwen, want ik heb begrepen dat de boel er richting Zuid nog tot donderdagochtend uit ligt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

rooddolfijn schreef: di 09 mei 2023, 21:24
trolly schreef: di 09 mei 2023, 19:46 Twee opties: of toch dat kruiswissel, of (dubbel) enkelspoor vanaf Sixhaven waar het volgende kruiswissel ligt. Helemaal (dubbel) enkelsporig bedrijf zou ook een optie zijn, maar dat deden ze niet, zag ik.
Die wissels bij Sixhaven kende ik tot zojuist niet, waarschijnlijk worden die gebruikt, anders komt de metro aan op Centraal, moet ie eerst een stuk richting Rokin rijden, de bestuurder naar de andere kant lopen en dan kan ie pas richting Noord. Is dat überhaupt wel beveiligingstechnisch mogelijk?
Beveiligingstechnisch kunnen alle bewegingen gewoon.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Ouch. Lijn 5 van Station Zuid stad in zat vanochtend ramvol. En dat voor een lijn die om de tien minuten rijdt.
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sirvinniei »

Niet heel ongewoon
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Gisteren in lijn 2 tussen Rijksmuseum en Dam, ook stampvol. En dan moet er misschien nog gekort worden in lijnen, routes en frequenties.
Ben soms jaloers op sommige Duitse tramsteden, waar men het heeft over “Streckenausbau” en “Streckenneubau”.

Van die aanpak kunnen we in Amsterdam alleen maar dromen……..
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Vanaf september zou lijn 2 op zaterdagmiddag van 8x/uur naar 9x/uur moeten gaan. Afschalingen zijn op de Leidsestraat gelukkig in ieder geval niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door Philip op ma 15 mei 2023, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Maak daar maar Nederland van. Het is in het hele land kommer en kwel.

Ook in Frankrijk (met name Parijs) worden tram- en metrolijnen achter elkaar aangelegd.

Enige recente aanleg dat ik me kan herrineren is in Utrecht en nu de verlenging naar Uithoorn. Voor de rest of ombouw of afbraak. :cry:
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

In Amsterdam zijn ze toch bezig met de verlenging van lijn 26? En in Den Haag zijn ze bezig met de voorbereidingen voor twee nieuwe tramlijnen door de Binckhorst. Al gaat die laatste nog wel aan aantal jaar duren voordat er trams kunnen rijden. Dus de stelling alleen maar ombouw of afbraak in Nederland klopt niet.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Die verlengingen zijn er, inderdaad. Alleen wat er in Nederland gebeurt, is het vele op de lange termijn schuiven: bijvoorbeeld het sluiten van de metroring en metro Kralingse Zoom - Zuidplein. Verder zijn er weinig uitbreidingen van tramnetwerken gepland en wordt er in de 3 grootste steden vooral afgeschaafd, in frequentie’s, route’s en het aantal haltes. In Duitsland daarentegen worden tramnetwerken vrij actief uitgebreid en wordt er weinig afgeschaald.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Dat is niet waar. In Mülheim wordt er al jaren aan het tramnet geschaafd of worden lijngedeeltes opgeheven en vervangen door buslijnen. Er wordt nu vooral geïnvesteerd in busvervoer (met name in landelijke gebieden) hetgeen ze in heel Nederland ook mogen doen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Niet in geheel Duitsland, zoals in Mülheim. Maar in bijvoorbeeld Berlijn en München wordt het tramnet uitgebreid, zij het langzaam.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Mülheim en nog wel meer wat kleinere plaatsen in het Ruhrgebied hebben nauwelijks nog geld om hun tramnet te onderhouden, vandaar de afbraak die daar plaats vindt.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Lange_Dre schreef: ma 15 mei 2023, 17:19 In Amsterdam zijn ze toch bezig met de verlenging van lijn 26? En in Den Haag zijn ze bezig met de voorbereidingen voor twee nieuwe tramlijnen door de Binckhorst. Al gaat die laatste nog wel aan aantal jaar duren voordat er trams kunnen rijden. Dus de stelling alleen maar ombouw of afbraak in Nederland klopt niet.
Tram 26 ben ik even vergeten. Dat zijn dus kleine verlengingen. De afbraak (en daar tellen dus alle opheffingen bij: haltes (zowel tussendoor als door het inkorten van lijnen) en complete lijnen.
Plannen praten we niet over. Er zijn altijd heel veel plannen maar hoeveel worden daadwerkelijk uitgevoerd?

Als ik rond Amsterdam al kijk naar hoeveel lijnen (tram) er opgeheven zijn in de laatste 20 jaar, en wat er bij is gekomen (en dan noem ik lijn 25 niet want dat is een ombouw)... En al de opgeheven haltes (bij de bus heb ik het idee nog meer door Ver-R-netting van veel lijnen)... sorry... dit kan niet rechtgepraat worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Zonder nu direct te juichen over alle verlengingen de afgelopen twintig jaar, denk ik toch dat je een tikje selectief bent. Zo werd in 2003 in Amsterdam bijvoorbeeld de verlenging naar het VUmc geopend, in 2004 de verlenging naar het Azartplein, is in 2005 lijn 26 gaan rijden en is er en passant ook een metrolijn bijgekomen. Van mij mag het ook best wat meer zijn, maar helemaal niks is het ook weer niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Tussen 2005 en 2018 dus niks. Wel veel meer weggegaan.

Het is ook vooral in vergelijking met andere buitenlandse steden waar er steeds meer bij komt, en we hier blijven hangen in een enkele verlengingen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

"Buitenlandse steden" is dan ook een nogal ruim begrip, waardoor allicht een vertekend beeld kan ontstaan. Binnen die categorie vallen steden waar een compleet tramnet uit de grond gestampt is, en steden waar het kommer en kwel is. Maar natuurlijk ook heel veel grote steden waar elke vorm van openbaar railvervoer ontbreekt. Mijn indruk is dat Nederland een beetje een middenmoter is, met momenteel een negatieve tendens dankzij het zegenrijke werk van het marktdenken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Toch wordt in België wel wat uitgebreidt op tramgebiee. Antwerpen en Brussel hebben de laatste jaren uitbrengen gekregen of zijn in aanbouw. In Luik komt er ook een tram.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lijn 45 en 47 gasten