Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Lijkt me ook wel het meest logisch, want anders moet de lijn zichzelf kruisen (zoals de westelijke lus bij het CS).
🗣
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

Roeland schreef: ma 04 jul 2022, 10:04Ik lees ook nog iets over lijn 61 en 63 'frequentieverlaging en s avonds niet meer rijden.
In het RAR-advies aan Connexxion staat de suggestie om 63 aan 194 te koppelen, dat lijkt me inderdaad voor de hand liggen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Volgens het advies zou aflossing / rust personeel lijn 14 op CS moeten komen?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Klopt.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Dus het hele stuk Mauritskade - Molukkenstraat wordt straks maar in één richting bereden? Zonde dat weer een heel stuk rails uit exploitatie wordt gehaald en dat er zo'n vage route voor terug komt; in het verleden zijn dit soort oplossingen niet echt een succes geweest volgens mij.

GVB moet met ingang van het nieuwe lijnennet geweten hebben dat twee tramlijnen naar Flevopark overkill is. Als tram 1 en 3 niet samen op Muiderpoort kunnen keren, waarom dan geen gebruik maken van het feit dat ze nu een overdaad aan tweerichtingstrams hebben? Het moet mogelijk zijn om ergens in Oost een keerwissel aan te leggen.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 04 jul 2022, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

n-evo schreef: ma 04 jul 2022, 17:27 GVB moet met ingang van het nieuwe lijnennet geweten hebben dat twee tramlijnen naar Flevopark overkill is.
Zolang ik mij kan herinneren rijden er twee tramlijnen naar het Flevopark (*), dus ik vraag mij af waarom dit opeens overkill zou zijn. Bovendien wordt er in de omgeving van de Cruquiusweg flink gebouwd; voor de nieuwe inwoners daar is halte Insulindeweg het dichtste bij.

(*Vroeger waren dat lijnen 7 en 14, lijn 3 reed toen tot het Muiderpoortstation. Sinds de opening van de Noord-Zuidlijn rijdt, zoals bekend, lijn 7 door naar het Azartplein wegens het vervallen van lijn 10, en vult lijn 3 de plek op naar het Flevopark.)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Klopt, maar tram 3 en 14 hebben (dacht ik) wel een aardige frequentieverhoging ondergaan vanwege het wegvallen van respectievelijk tram 12 en 9 op (een deel van) de route.

En rijden er twee lijnen naar Flevopark vanwege de reizigersaantallen of omdat er niet meer bij Javaplein gekeerd kan worden geen andere optie is? Het valt mij in ieder geval altijd op dat de trams vrijwel leeg rondrijden tussen Insulindeweg en Flevopark.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 04 jul 2022, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

vroeger was het ook overkill. In oost wordt al sinds dat eindpunt werd gebouwd om de paar jaar wat anders bedacht. En of deze inkrimping nou veel bespaart?

bij het Javaplein kon nooit gekeerd worden. Daar ging ooit de 6 op de 7 over en omgekeerd, daarom reden daar de blokkendozen met hun elektrisch bedienbare films.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Eigenlijk zou je lijn 14 in beide richtingen via het Javaplein naar station Muiderpoort willen laten rijden. Maar daar is dus waarschijnlijk niet voldoende voor twee kerende tramlijnen.
Met een overloopspoor bij het Javaplein (en de inzet van 15G) zou ja lijn 1 daar kunnen laten keren.
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 04 jul 2022, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

robert1955 schreef: ma 04 jul 2022, 17:55bij het Javaplein kon nooit gekeerd worden. Daar ging ooit de 6 op de 7 over en omgekeerd, daarom reden daar de blokkendozen met hun elektrisch bedienbare films.
Oh ja. Tram 6 is ook nog aan tram 10 gekoppeld geloof ik? Tram 7 ging toen naar de Plantage Parklaan.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

ik twijfelde al, het was 6 en 10
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

robert1955 schreef: ma 04 jul 2022, 17:55 vroeger was het ook overkill. In oost wordt al sinds dat eindpunt werd gebouwd om de paar jaar wat anders bedacht. En of deze inkrimping nou veel bespaart?
Ik weet wel een oplossing: trek de tramsporen door naar Zeeburgereiland of, nog liever, Noord. Lijn 37 rijdt tussen de Beukenweg/Beukenplein en de Insulindeweg parallel aan lijn 3.
n-evo schreef: ma 04 jul 2022, 17:52 Klopt, maar tram 3 en 14 hebben (dacht ik) wel een aardige frequentieverhoging ondergaan vanwege het wegvallen van respectievelijk tram 12 en 9 op (een deel van) de route.
Klopt, maar van die frequentieverhogingen is niets meer over. De frequentie van lijnen 3 en 14 is nu praktisch hetzelfde als voor de opening van de Noord-Zuidlijn: 6x/u in spits en dal.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

robert1955 schreef: ma 04 jul 2022, 18:01 ik twijfelde al, het was 6 en 10
Reden ze ook niet een lange tijd een lus in één richting? Staat me ook nog iets van bij dat tram 6 maar in één richting door Oost reed en tram 10 de andere kant op. Later werd dat in plaats van lijn 6, lijn 7 of zo. Niemand die er wat van snapte.
PHS schreef: ma 04 jul 2022, 18:05Klopt, maar van die frequentieverhogingen is niets meer over. De frequentie van lijnen 3 en 14 is nu praktisch hetzelfde als voor de opening van de Noord-Zuidlijn: 6x/u in spits en dal.
Dan nog lijken twee tramlijnen naar Flevopark overkill: geboren uit noodzaak vanwege het ontbreken van een keerlus elders in plaats van dat reizigersaantallen erom vragen. Ze hebben nu een grote hoeveelheid tweerichtingstrams, maar van die mogelijkheid gebruik van maken buiten lijn 5 en 25 lijkt niet echt aan de orde.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 04 jul 2022, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

n-evo schreef: ma 04 jul 2022, 18:06 Reden ze ook niet een lange tijd een lus in één richting? Staat me ook nog iets van bij dat tram 6 maar in één richting door Oost reed en tram 10 de andere kant op. Later werd dat in plaats van lijn 6, lijn 7 of zo. Niemand die er wat van snapte in ieder geval.
In ieder geval de 6 en de 10 in 1986:

Afbeelding

Mij staat ook bij dat er op een gegeven moment een wissel tussen de 6 en de 7 plaatsvond. Het waarom is me onbekend, evenals het wanneer.

De huidige situatie is volgens mij ontstaan in 2004 of 2005, toen lijn 10 naar Azartplein ging rijden. Toen ging de 7 ook naar Flevopark. De 6 reed toen al niet meer.
🗣
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

PHS schreef: ma 04 jul 2022, 17:41
n-evo schreef: ma 04 jul 2022, 17:27 GVB moet met ingang van het nieuwe lijnennet geweten hebben dat twee tramlijnen naar Flevopark overkill is.
Zolang ik mij kan herinneren rijden er twee tramlijnen naar het Flevopark (*), dus ik vraag mij af waarom dit opeens overkill zou zijn. Bovendien wordt er in de omgeving van de Cruquiusweg flink gebouwd; voor de nieuwe inwoners daar is halte Insulindeweg het dichtste bij.

(*Vroeger waren dat lijnen 7 en 14, lijn 3 reed toen tot het Muiderpoortstation. Sinds de opening van de Noord-Zuidlijn rijdt, zoals bekend, lijn 7 door naar het Azartplein wegens het vervallen van lijn 10, en vult lijn 3 de plek op naar het Flevopark.)
Als je het gebied tegen het einde van de Cruqiusweg bedoelt: loopafstand naar die halte 2.5km
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

TffpaA schreef: ma 04 jul 2022, 18:12In ieder geval de 6 en de 10 in 1986
Wikipedia to the rescue!
In 1980 werd lijn 10 vanaf de Molukkenstraat verlegd via de Insulindeweg naar het Flevopark. Dit was noodzakelijk omdat de lus door de buurtstraten door stadsvernieuwing kwam te vervallen en daardoor ook het laatste stuk in de Molukkenstraat. In 1986 ging lijn 10 samen met lijn 6 een grote lus door de Indische Buurt berijden. Tot 1989 gingen beide lijnen op het Javaplein in elkaar over. Daarna werden zij weer losgekoppeld en ging lijn 10 een grote lus met de klok mee door de Indische Buurt berijden. Lijn 6 bereed toen deze lus tegen de klok in. In 1998 nam lijn 7 deze route van lijn 6 over. Deze situatie bleef bestaan tot 2004, toen lijn 10 vanaf het Alexanderplein de nieuwe route ging berijden via Sarphatistraat – Czaar Peterstraat – Rietlandpark – Oostelijk Havengebied – Azartplein.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_10_(Amsterdam)

Beiden situaties hebben bestaan: koppeling van beide lijnen aan elkaar én dat ze in tegengestelde richting van elkaar een grote lus maakten.
robert1955 schreef: ma 04 jul 2022, 18:13Als je het gebied tegen het einde van de Cruqiusweg bedoelt: loopafstand naar die halte 2.5km
Volgens mij is het wel de bedoeling dat er op termijn een loop-/fietsbrug komt tussen Cruquiuseiland en Flevopark om de afstand tussen die nieuwe wijk en tram te verkorten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Een brug tussen de Flevoparkweg en Lijnoliestraat lijkt me dan het meest kansrijk, al is het laatste deel van de Flevoparkweg nu niet openbaar toegankelijk.
TffpaA schreef: ma 04 jul 2022, 18:12 De huidige situatie is volgens mij ontstaan in 2004 of 2005, toen lijn 10 naar Azartplein ging rijden. Toen ging de 7 ook naar Flevopark. De 6 reed toen al niet meer.
Lijn 6 is pas op 28 mei 2006 opgeheven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Heeft iemand enig idee waarom tram 14 vanaf z'n huidige route Muiderpoortstation niet gewoon als eindpunt kan krijgen en dan in beide richtingen via Molukkenstraat, Javaplein en Borneostraat blijven rijden? Er liggen wissels vanuit die richting de Muiderpoort-lus op en weer af. Trams van lijn 1 kunnen het rechterspoor met halte blijven gebruiken. Daar lijkt zelfs ruimte te zijn voor 2 trams achter elkaar. Trams van lijn 14 het linker spoor zonder halteplatform. Instappen voor tram 14 kan vervolgens gewoon bij de halte waar ook tram 3 stopt.

Waarom geniet juist die enorm grote lus in één richting de voorkeur bij GVB?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Wellicht omdat twee richtingen met Muiderpoort als eindpunt meer DRU's kost?
Dirk020
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 15:58

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dirk020 »

En wat nou als lijn 1 en 14 gekoppeld aan elkaar gaan rijden? Lijn 1 rijdt dan gewoon zijn normale route tot het Muiderpoortstation om vervolgens als lijn 14 verder te gaan richting een stukje Insulindeweg, Molukkenstraat en eigen route richting Artis en CS. Komende vanaf CS normale route richting Molukkenstraat, Insulindeweg om vanaf Muiderpoortstation weer verder te gaan als lijn 1.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Dat betekent dan óf lijn 14 vaker laten rijden (wat niet in de noodzaak minder OV te laten rijden zou passen), óf lijn 1 minder vaak (wat er op zich wel op zou aansluiten, maar waarbij je je kunt afvragen of dat wel wenselijk is). Sowieso creëer je een enorm lange route, met alle kans op in elkaar overlopende verstoringen vandien.

Maar ik denk dat we weer een probleem aan het oplossen zijn dat niet bestaat. Zo'n lusje van een OV-lijn is een heel gebruikelijk iets, en ook vast voor de gemiddelde tramreiziger te begrijpen als dat straks op lijn 14 geïmplementeerd gaat worden - linksom of rechtsom.
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Het eindpunt bij het Muiderpoortstation mag op verzoek van omwonenden niet vaker gebruikt worden dan nu het geval is.

Bovendien heeft Muiderpoortstation geen uitstaphalte voor trams die de lus binnen rijden vanaf de richting Flevopark.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: di 05 jul 2022, 13:38 Trams van lijn 14 het linker spoor zonder halteplatform. Instappen voor tram 14 kan vervolgens gewoon bij de halte waar ook tram 3 stopt.
Omdat je vanaf het linkerspoor niet rechtsaf kunt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

^Je hebt gelijk. Ik dacht dat er ook vanaf dat spoor gewoon een wissel richting de Molukkenstraat lag, maar inderdaad alleen vanaf het binnenspoor bij de halte.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

TffpaA schreef: di 05 jul 2022, 14:46Maar ik denk dat we weer een probleem aan het oplossen zijn dat niet bestaat. Zo'n lusje van een OV-lijn is een heel gebruikelijk iets, en ook vast voor de gemiddelde tramreiziger te begrijpen als dat straks op lijn 14 geïmplementeerd gaat worden - linksom of rechtsom.
Het is geen "lusje" maar een flinke lus langs twee buurten. Wat je benoemd gaat het natuurlijk niet alleen om. Betrokken partijen hebben de afgelopen tijd er nogal een handje van nét vernieuwde traminfrastructuur (deels) uit exploitatie te halen wat gewoon zonde is. Ze zadelen omwonenden van haltes Pontanusstraat, Borneostraat en Javaplein op met een vrij pittige omweg inclusief extra kilometerkosten. Dan kunnen we natuurlijk zeggen "Loop maar terug naar het Alexanderplein of whatever je doet", maar daar maak je het ov niet aantrekkelijker mee. De meerwaarde voor GVB lijkt ook vrij beperkt, net als de vervoerswaarde van de nieuwe route. Maken ze de 14 niet nóg onaantrekkelijker voor bewoners van Oost waardoor je in een soort van negatieve spiraal belandt?
Laatst gewijzigd door n-evo op di 05 jul 2022, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten