Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ardan schreef: do 26 aug 2021, 14:03Ziet er goed uit! Hij lijkt een wat rondere kop te hebben dan de M5. Benieuwd wat er verder nog voor verschillen zijn behalve de lengte natuurlijk.
(Ook) gebaseerd op de mockup zijn dit zijn grotendeels de highlights behalve de lengte:
  • Andere koplampen
  • Deur bestuurder heeft ronde hoeken
  • Lijnnummer voor en achter is als het goed is een groot kleuren LED-paneel in plaats van een koersrol
  • Nu ook lijnnnummers met lijnkleuren op de zijkanten (klein kleuren LED-panelen)
  • Dubbele LCD-schermen boven de stoelen. Hopelijk hoeft er dus niet meer afgewisseld te worden tussen reisinformatie en berichten/reclame, maar kunnen beiden tegelijk worden weergegeven.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mojito »

Van foto’s die ik van de mock-up heb gezien herinner ik me dat daar enkele van die enkele stoeltjes bij de geledingen vervangen waren door een soort leunbankje. Ik ben benieuwd of dat er in is gebleven.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Het nieuwe beveiligingssysteem van de metro wordt eind deze maand ingevoerd.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

Dit is ook het systeem waarmee ze vaker dan eens in de 6 minuten op de NZ-lijn kunnen gaan rijden?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat systeem (CBTC; Urbalis van Alstom) draait al vanaf dag 1 op de Noord/Zuid-lijn. Het probleem bij de Noord/Zuidlijn is dat de metro op Station Zuid spoor 4 aankomt en weer vertrekt. De daaropvolgende metro moet dus hierop wachten, op Europaplein, totdat de metro vertrokken is van Station Zuid en er een rijstraat ingelegd is (safe heaven). Er is een keer tijdens werkzaamheden (volgens mij rond Spaklerweg/Amstel) wel om de 5 min gereden. Toen werd er dus niet met safe heaven gereden van Europaplein richting Zuid; de metro's konden dus al vanaf Europaplein vertrekken voordat de metro vanaf Zuid vertrokken is.

Het gaat hier dus echt om invoering van dat systeem op de overige metrolijnen en dus uitfasering van ZUB.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Wat @hauptbahnhof schrijft.

De NZL heeft nooit met het oude systeem (ZUB) gereden. Er werden ooit mirakels voorspeld die met dit nieuwe systeem mogelijk zouden worden, waaronder automatisch lang keren achter Noord, en uiteraard verschillende frequenties rijden. Nooit meer wat van gehoord, ze zijn volgens mij al heel blij dat de boel enigszins stabiel is.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de definitieve invoering van dit nieuwe systeem een beetje een moetje is, omdat de M7 geen ZUB lust. Het zou nog wel eens een rommelige winter kunnen worden op het Amsterdamse metronet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

hauptbahnhof schreef: za 11 sep 2021, 22:32 Dat systeem (CBTC; Urbalis van Alstom) draait al vanaf dag 1 op de Noord/Zuid-lijn. Het probleem bij de Noord/Zuidlijn is dat de metro op Station Zuid spoor 4 aankomt en weer vertrekt. De daaropvolgende metro moet dus hierop wachten, op Europaplein, totdat de metro vertrokken is van Station Zuid en er een rijstraat ingelegd is (safe heaven). Er is een keer tijdens werkzaamheden (volgens mij rond Spaklerweg/Amstel) wel om de 5 min gereden. Toen werd er dus niet met safe heaven gereden van Europaplein richting Zuid; de metro's konden dus al vanaf Europaplein vertrekken voordat de metro vanaf Zuid vertrokken is.

Het gaat hier dus echt om invoering van dat systeem op de overige metrolijnen en dus uitfasering van ZUB.
Maar dat hele safe heaven-principe is er toch om te voorkomen dat er metro's stranden in de tunnel? Bij een rijweg vanaf Europaplein tot de wissels voor Zuid strand je toch nooit in de tunnel (wissels liggen 250m buiten de tunnel).
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Klopt. Maar daar is dus een keuze in gemaakt, de hele lijn safe heaven. Ook in Noord. En dat past prima zolang er niet vaker dan elke 6 minuten gereden wordt. Vandaar dat het toen ook mogelijk was om safe heaven er even uit te halen.
trolly schreef: za 11 sep 2021, 22:35 De NZL heeft nooit met het oude systeem (ZUB) gereden. Er werden ooit mirakels voorspeld die met dit nieuwe systeem mogelijk zouden worden, waaronder automatisch lang keren achter Noord, en uiteraard verschillende frequenties rijden. Nooit meer wat van gehoord, ze zijn volgens mij al heel blij dat de boel enigszins stabiel is.
Automatisch lang keren hoort bij het onder GoA2+ (de + is dus het automatisch lang keren) rijden. GoA2 is gewoon mogelijk, alleen wordt dit niet standaard gedaan. Er wordt gewoon op elke lijn onder GoA1 gereden, en al helemaal nu met de Rotterdamse frequenties waarmee er nu gereden wordt :twisted:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Even mierenneuken in het verkeerde topik: safe heaven of safe haven? Ik dacht het laatste eigenlijk :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Welja joh, neuk d'r maar op los waar het je uitkomt :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

Ardan schreef: zo 12 sep 2021, 00:24 Even mierenneuken in het verkeerde topik: safe heaven of safe haven? Ik dacht het laatste eigenlijk :mrgreen:
Safe haven inderdaad. Heaven betekent hemel; haven toevluchtsoord.

Dat laatste woord komt overigens van hetzelfde woord als ons "haven".

Einde bericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Maar het Engelse woord voor haven is toch harbour? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

Ja, of "port". Maar lees mijn uitleg nog even ;)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Meltrain schreef: zo 12 sep 2021, 09:39 Maar het Engelse woord voor haven is toch harbour? :|
Inderdaad. Maar die schobbejakken hebben ook nog synoniemen. Schande, inderdaad. Haven heeft overigens vooral de betekenis van "vluchthaven" ofwel toevluchtsoord.
WordNet schreef:haven (n.)
a shelter serving as a place of safety or sanctuary;
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

dennistd schreef: za 11 sep 2021, 23:08Maar dat hele safe heaven-principe is er toch om te voorkomen dat er metro's stranden in de tunnel? Bij een rijweg vanaf Europaplein tot de wissels voor Zuid strand je toch nooit in de tunnel (wissels liggen 250m buiten de tunnel).
Safe haven is bedoelt tegen stranden buiten daarvoor ingerichte locaties. In Rotterdam ligt bijvoorbeeld direct na de uitrit van de boortunnel een noodperron van 100 meter lang welke als veilige haven telt.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Verstoring: Metro 50, 51, 52, 53 en 54 staan stil
Periode
13 september 2021 10:50 - 13 september 2021 15:00

Lijnen
50 Isolatorweg - Gein
51 Isolatorweg - Centraal Station
53 Gaasperplas - Centraal Station
54 Gein - Centraal Station
52 Noord - Station Zuid
Toelichting
Metro 50, 51, 52, 53 en 54 staan tijdelijk stil. Nadere informatie volgt.
Alargule

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

Wa'n gepruts.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

En het rijdt weer……… :pos:
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DingeZ »

Storingsmelding is alweer verdwenen en als ik de actuele reisinformatie mag geloven rijdt alles gewoon.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jelmer »

momenteel zie ik op busposities.nl niet 1 MB Citaro (301-379) die actief is. Storing in het systeem?
De overige series zie ik wel gewoon actief.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

GPS-locaties worden momenteel onbedoeld overruled, door een andere 300-serie.
https://busposities.nl/materieel/GVB/DafHainjeCSA1 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Oeps, niet ver genoeg teruggekeken op Traminfo. :X :p
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Zou wel leuk zijn, met een paar CSA's door de stad crossen *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Combino_2001
Berichten: 13
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 00:35

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Combino_2001 »

Ik vind de 15G Urbos overal een mooi tram, maar ik moet zeggen, s’nachts ik vind het interieur echt te helder… kan bijna niks zien uit het raam :neg:
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Mee eens. Dat akelige witte licht in de Citea's vind ik ook niks als het buiten donker is. Veel te fel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten