Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er zijn vier dubbelkops Combino's, dus die zijn nu ook alle vier in dienst op de 5.
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens de inzet op busposities.nl zitten die vooral op lijn 19 en 24 de laatste tijd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De 15-G zijn toch tweerichtingwagens zonder conducteursplek ? Waar gaan die dan ingezet worden ? De enige lijnen waarop geen conducteur zit (en waar je dus door alle deuren mag instappen) zijn 5, 19 en 24 en daar rijden ze al. En voor lijn 25 hebben ze een soort noodoplossing door iemand in een bestuurderscabine van de gekoppelde tram te zetten maar dat lijkt me niet iets voor de lange termijn.
Maar wat is nu het plan?
Maar wat is nu het plan?
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op 24 rijden ze (nog) niet. En op termijn komt er een balie in.
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zonde van de zitplaatsen die dat ongetwijfeld gaat kosten
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Waar komt die balie precies? Hij moet immers wel tussen twee deuren passen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op 1 van de twee rolstoelplekken.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Naar mijn beste weten wordt of werd er aan gedacht om van de 51 overgebleven optie trams er een aantal uit te rusten als éénrichtingtram, maar of dat voornemen nog actueel is weet ik niet. In zo een tram is het makkelijker om een servicebalie in te (laten) bouwen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Een balie inbouwen is één ding, en dat is in een tweerichtingtram al een hele uitdaging. Hij kan niet staan op een plek waar deuren, wielkasten of geledingen zijn, en dan blijft er weinig over. Maar volgens mij is een nog veel groter knelpunt, namelijk de verplichte instap bij conducteur en bestuurder en als gevolg daarvan een voorgeschreven looproute. Dan moet je bufferplek bij de conducteur hebben, een route door het voertuig en uitstapdeuren. Allerlei afgeleide "details" zoals camera's, deurbedieningsknoppen (uitstap en instap verschillend), validatoren, hekjes bij deuren etc. zijn talrijk, maar wel oplosbaar.
Eigenlijk zie ik maar één uitweg: men laat de verplichte instap bij de conducteur en de bestuurder -en daarmee het inchecktoezicht- los. Er mag dan weer door alle deuren worden in- en uitgestapt. De conducteur is er voor service, toezicht en assistentie en kan indien gewenst zich door het voertuig verplaatsen. Zijn "balie" kan dan eventueel bescheidener zijn uitgevoerd en de plek is dan minder zwaarwegend.
Het zou mijns inziens het overwegen waard zijn om het huidige gesloten instapregime (alleen instappen bij conducteur en bestuurder en uitstappen bij de andere deuren) ook bij de bestaande Combino's te wijzigen in een open regime. Dan ben je meteen de -vooral voor incidentele reizigers- verwarrende verschillen tussen tramtypes, lijnen etc. kwijt. En mogelijk win je halteringstijd en bereik je een beter spreiding in het voertuig.
Er lijkt me dan wel veel meer kaartcontrole nodig.
Eigenlijk zie ik maar één uitweg: men laat de verplichte instap bij de conducteur en de bestuurder -en daarmee het inchecktoezicht- los. Er mag dan weer door alle deuren worden in- en uitgestapt. De conducteur is er voor service, toezicht en assistentie en kan indien gewenst zich door het voertuig verplaatsen. Zijn "balie" kan dan eventueel bescheidener zijn uitgevoerd en de plek is dan minder zwaarwegend.
Het zou mijns inziens het overwegen waard zijn om het huidige gesloten instapregime (alleen instappen bij conducteur en bestuurder en uitstappen bij de andere deuren) ook bij de bestaande Combino's te wijzigen in een open regime. Dan ben je meteen de -vooral voor incidentele reizigers- verwarrende verschillen tussen tramtypes, lijnen etc. kwijt. En mogelijk win je halteringstijd en bereik je een beter spreiding in het voertuig.
Er lijkt me dan wel veel meer kaartcontrole nodig.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat voornemen was er nooit. Alleen dat indien nodig er ook 1-richtingtrams kunnen worden besteld uit de optie. Maar wat ik heb begrepen wordt er niks meer besteld. Volgens mij is die optie ook verlopen ondertussen of verloopt bijna.fred1954 schreef: ↑za 05 feb 2022, 09:17 Naar mijn beste weten wordt of werd er aan gedacht om van de 51 overgebleven optie trams er een aantal uit te rusten als éénrichtingtram, maar of dat voornemen nog actueel is weet ik niet. In zo een tram is het makkelijker om een servicebalie in te (laten) bouwen.
Daarnaast, lijnen 5 en 25 krijgen ook gewoon conducteursbalie.
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zonde van het geld, ik zie ewcht de meerwaarde van een zittende conducteur niet meer.
Overigens werd tot nu toe gezegd dat open instap op 5 en 25 zou blijven
Overigens werd tot nu toe gezegd dat open instap op 5 en 25 zou blijven
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
@hauptbahnhof, hier refereerde ik aan, laatste zin:
Hoofdstuk 1.4.4
Eisen aan het trammaterieel
Voor wat betreft de Basisbestelling komen de belangrijkste eisen (op hoofdlijnen) op het volgende neer: lengte: enkel Tramvoertuig maximaal 30 meter, twee gekoppelde Tramvoertuigen maximaal 60,6 meter; breedte: 2,40 meter; hoogte: maximaal 3,60 meter (bij neergelaten stroomafnemer); aslast: maximaal 9,7 ton (belading 500 kg/m2 EL 6,67 conform EN 13452-1); minimale verticale boogstraal: 125 meter; minimale horizontale boogstraal: 18 meter; minimaal 70% lage vloer (maximaal 490 millimeter vanaf bovenkant spoorstaaf) over het totale vloeroppervlak; instaphoogte: maximaal 320 millimeter vanaf bovenkant spoorstaaf; gebaseerd op bestaand concept en voorzien van in de praktijk bewezen technieken; energievoorziening via bovenleiding met 600V gelijkstroom entevens geschikt voor 750V; Tramvoertuig dient geschikt te zijn voor exploitatie in twee richtingen; Het voertuig-concept dient tevens geschikt te zijn voor exploitatie in één richting (inclusief conducteurscabine); lage emissie van geluid en trillingen. De eisen aan de additionele Tramvoertuigen die als Optie worden uitgevraagd komen overeen met de eisen aan de Tramvoertuigen van de Basisbestelling, met dien verstande dat als onderdeel van de Opties tevens éénrichtings Tramvoertuigen kunnen worden besteld.
https://adoc.pub/aanbestedingsleidraad- ... l-15g.html
Maar blijkbaar gaat dat dus niet door, in ieder geval niet voor de 15G, wist ook niet dat de optietermijn al verlopen is. Dan is het wachten op 16G.
Hoofdstuk 1.4.4
Eisen aan het trammaterieel
Voor wat betreft de Basisbestelling komen de belangrijkste eisen (op hoofdlijnen) op het volgende neer: lengte: enkel Tramvoertuig maximaal 30 meter, twee gekoppelde Tramvoertuigen maximaal 60,6 meter; breedte: 2,40 meter; hoogte: maximaal 3,60 meter (bij neergelaten stroomafnemer); aslast: maximaal 9,7 ton (belading 500 kg/m2 EL 6,67 conform EN 13452-1); minimale verticale boogstraal: 125 meter; minimale horizontale boogstraal: 18 meter; minimaal 70% lage vloer (maximaal 490 millimeter vanaf bovenkant spoorstaaf) over het totale vloeroppervlak; instaphoogte: maximaal 320 millimeter vanaf bovenkant spoorstaaf; gebaseerd op bestaand concept en voorzien van in de praktijk bewezen technieken; energievoorziening via bovenleiding met 600V gelijkstroom entevens geschikt voor 750V; Tramvoertuig dient geschikt te zijn voor exploitatie in twee richtingen; Het voertuig-concept dient tevens geschikt te zijn voor exploitatie in één richting (inclusief conducteurscabine); lage emissie van geluid en trillingen. De eisen aan de additionele Tramvoertuigen die als Optie worden uitgevraagd komen overeen met de eisen aan de Tramvoertuigen van de Basisbestelling, met dien verstande dat als onderdeel van de Opties tevens éénrichtings Tramvoertuigen kunnen worden besteld.
https://adoc.pub/aanbestedingsleidraad- ... l-15g.html
Maar blijkbaar gaat dat dus niet door, in ieder geval niet voor de 15G, wist ook niet dat de optietermijn al verlopen is. Dan is het wachten op 16G.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik lees daarin niet terug dat het daadwerkelijk de bedoeling was om eenrichtingstrams te bestellen als onderdeel van de extra optie. Puur dat ze die mogelijkheid open wilden houden.
Het blijft inderdaad bij deze 72 15G-trams.
Het blijft inderdaad bij deze 72 15G-trams.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Al bijna de gehele dag rijdt metro 51 niet naar CS maar naar Gaasperplas vanaf Isolatorweg. Ik kan alleen nergens vinden waarom precies. Er is nu wel een melding voor lijn 53&54 dat er een snelheidsbeperking is tussen Amstelstation en Wibaustraat. Heeft dat er iets mee te maken?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ja dat zal wel met de snelheidsbeperking te maken hebben, tussen Amstel en Wibautstraat. De 53/54 rijden daardoor al met vertraging en met de 51 in de Oosttunnel erbij wordt de vertraging alleen maar groter. Het blijft toch dringen met 3 metrolijnen in de Oosttunnel.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat mij betreft komt er op elke tramhalte in Amsterdam een kaartautomaat. De verkoopfunctie van de conducteur kan dan volledig verdwijnen. Deze kan dan gewoon (net als in Rotterdam) rondjes door de tram lopen en de vervoersbewijzen controleren indien nodig. In tweerichtingtrams kan de conducteur ook zitten in de niet gebruikte bestuurscabine? Of zouden de vakbonden weer bedongen hebben dat de conducteur niet achteruit hoeft te rijden?Het zou mijns inziens het overwegen waard zijn om het huidige gesloten instapregime (alleen instappen bij conducteur en bestuurder en uitstappen bij de andere deuren) ook bij de bestaande Combino's te wijzigen in een open regime. Dan ben je meteen de -vooral voor incidentele reizigers- verwarrende verschillen tussen tramtypes, lijnen etc. kwijt. En mogelijk win je halteringstijd en bereik je een beter spreiding in het voertuig.
Er lijkt me dan wel veel meer kaartcontrole nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat jou betreft? Inchecken met bankpas komt eraan...
In de onbediende cabine zitten klinkt leuk voor buitenstaanders maar lijkt me totaal niet handig. Immers, de conducteur moet juist zichtbaar zijn, vandaar ook de overgang van een cabine naar balie. Daarnaast, zaken als omroep en temperatuur regelen wordt lastig als de andere cabine in gebruik is door de bestuurder.
In de onbediende cabine zitten klinkt leuk voor buitenstaanders maar lijkt me totaal niet handig. Immers, de conducteur moet juist zichtbaar zijn, vandaar ook de overgang van een cabine naar balie. Daarnaast, zaken als omroep en temperatuur regelen wordt lastig als de andere cabine in gebruik is door de bestuurder.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft vandaag een leuk filmpje geüpload over de proefritten van de metro in 1977, vlak voor de opening.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het viel me zojuist op dat de N85 en N87 richting bijlmer (in ieder geval) met 2 bussen achter elkaar aan rijden, werd er door het GVB zo'n drukte verwacht? (Bussen zitten overigens net als normaal goed gevuld.)
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Meeste trams gaan vanaf dit moment weer naar binnen i.v.m. code oranje:
Vanwege de code oranje die tussen 20.00-23.00 uur in Amsterdam wordt verwacht rijden wij met minder tramlijnen.
Trams 1, 3, 4, 5, 7, 12, 13, 14 en 24 rijden vanaf 18.30/18.45 uur hun laatste rit.
Trams 2, 17, 19, 25 en lijn 26 blijven vooralsnog doorrijden. Metro's en bussen blijven vooralsnog rijden en veren blijven varen.
Plan je reis kort voor vertrek. Ook maandag ochtend met opstarten van de dienstregeling kunnen er problemen zijn.
Kijk voor de laatste stand van zaken en updates op onze website en GVB_actueel op Twitter.
Bron: gvb.nl
Vanwege de code oranje die tussen 20.00-23.00 uur in Amsterdam wordt verwacht rijden wij met minder tramlijnen.
Trams 1, 3, 4, 5, 7, 12, 13, 14 en 24 rijden vanaf 18.30/18.45 uur hun laatste rit.
Trams 2, 17, 19, 25 en lijn 26 blijven vooralsnog doorrijden. Metro's en bussen blijven vooralsnog rijden en veren blijven varen.
Plan je reis kort voor vertrek. Ook maandag ochtend met opstarten van de dienstregeling kunnen er problemen zijn.
Kijk voor de laatste stand van zaken en updates op onze website en GVB_actueel op Twitter.
Bron: gvb.nl
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Je hoeft geen bovenleiding voor stormschade: door afgewaaide zonnepanelen metro stremming bij Spaklerweg sinds zondagavond.
Aanpassingen:
51 Isolatorweg - Gaasperplas
53 CS - Amstel
54 Gein - vd Madeweg
Omreisadvies: via Zuid en 52; van Holendrecht naar Amstel mag worden meegereisd met NS
Goed nieuws is dat het beveiligingssysteem dit lijkt te trekken, en de CVL het aankan
Aanpassingen:
51 Isolatorweg - Gaasperplas
53 CS - Amstel
54 Gein - vd Madeweg
Omreisadvies: via Zuid en 52; van Holendrecht naar Amstel mag worden meegereisd met NS
Goed nieuws is dat het beveiligingssysteem dit lijkt te trekken, en de CVL het aankan
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Waarom rijdt lijn 68 's ochtends eerst langs de halte IBM en dan pas door de Riekerpolder (en 's middags omgekeerd)? Ik zou eigenlijk verwachten dat het rondje in omgekeerde richting wordt gereden, zodat het bedrijventerrein Riekerpolder in de drukste richting de snelste verbinding met het metrostation Henk Sneevlietweg heeft.
Of is de halte IBM zo druk?
Of is de halte IBM zo druk?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zit nu in een S1/S2 met het oude interieur.
Die nieuwe stoelen zitten echt voor geen meter.
Die nieuwe stoelen zitten echt voor geen meter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vanaf maart kunnen metrobestuurders worden opgeleid in één van drie nieuwe metrosimulators.
Bron en meer: GVB
Leuk forumuitje misschien?
Bron en meer: GVB
Leuk forumuitje misschien?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De Elektrische Museumtramlijn Amsterdam heeft één van haar trams op Marktplaats gezet.
Bron en meer: AT5
Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten