Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Al de metro's (M4, waar we het over hebben) zijn 2-wagenstellen, die los kunnen rijden. Het heeft geen zin om zo een stel als tweetje te benoemen want hij kan niet gesplitst worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Dubbel is een biertje. Tripel ook. In Amsterdam spreekt men niet over een Amsterdammertje maar over een vaasje. Maar het gaat hier niet enkel over bier. Ik mag bij gelegenheid ook graag een bakkie doen :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Quadrupel is ook een [b/v]iertje. :Y
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GVBeestje »

Sorry voor het misverstand. Heb mijn bericht onderweg gehaast getypt. Bedoelde voor de duidelijkheid vier rijtuigen, dus een koppeltje van 2 M4’s.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

🗣
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

Geoff Marshall heeft soortgelijke telproblemen bij de Londense DLR: https://youtu.be/LfQEyU75wNQ?t=35
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: do 09 feb 2023, 14:08 Trein vs metro. Verschillend dus.
De korte metro's hier in NL zijn of metro's van 2, of metro's van 3 bakken, maar elke type heeft maar 1 lengte. Een enkeltje M4, een tweetje, een drietje, een viertje.
Treinen hebben meestal verschillende lengtes per soort, dus dan ga je per bakken rekenen.

Hoe zou je anders een gekoppelde randstadrailtram noemen? Een zesje? of tweetje/dubbele?
Of een gekoppelde tram in Amstelveen? Een tweetje/dubbele of een tientje?
Zelfs Geoff Marshal vindt het verwarrend :mrgreen: :
https://youtu.be/LfQEyU75wNQ?t=35

Maar twee gekoppelde trams zou ik een koppelstel of een dubbel stel of "twee gekoppelde trams" noemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

ik zou ook koppelstel gebruiken. Maar ik geloof niet dat deze spraakverwarring in de bananaware die het Amsterdamse metrobeveiligingssysteem is een rol speelt.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Nu we het toch over enkeltjes etc. hebben.
Ik zie op lijn 25 momenteel alleen enkeltjes. Problemen met materieel?
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Werkzaamheden op Station Zuid, al zo'n 3 weken volgens mij...
Dus enkeltjes maar wel hogere frequentie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Ok dank hauptbahnhof, dat wist ik niet.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Spoor verzakt door werkzaamheden Zuidasdok: lijn 51 rijdt niet
Na werkzaamheden voor het project Zuidasdok bij station Zuid afgelopen weekend blijkt dat er één metrospoor is verzakt. Daarom kan het spoor in ieder geval tot en met woensdag niet gebruikt worden, met als gevolg dat lijn 51 niet rijdt. Lijn 50 wordt maximaal ingezet. Experts van Zuidasdok doen onderzoek om te kijken hoe ernstig de verzakking is. Daarna zal duidelijk worden of en hoe lang het spoor buiten dienst is.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

volgens het parool [16.47] morgen weer normaal
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Tram 2004 heeft nieuwe displays buiten. Oranje LEDs met voor ook de lijnkleuren in LED.

Ik heb een plaatje doorgestuurd gekregen. Beetje apart lettertype wel...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 20 feb 2023, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ik zag 'm gisteren twee keer, de eerste keer was het display voorop grotendeels uitgevallen, Op https://busposities.nl/foto/94549 staan foto's van de eerste ? inzet op 13 februari, op lijn 1. De M van Muiderpoort lijkt direct tegen het lijnkleurblokje aan te staan
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ah, dat verklaart waarom de lijnkleuren niet voor het nummer staan net als bij de 15G.

Zonde dat GVB niet net als BVG overal witte LEDs toepast. Witte LEDs ogen toch netter/strakker. Geen bestemming achterop zoals de oudere bussen en wat je ook veel in het buitenland ziet is ook wel jammer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Ik vind deze kleur wel wat rustiger aan de ogen, zeker in het donker.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

True. Oranje is 's avonds idd rustiger, maar dat wordt iig bij de 15G grotendeels teniet gedaan door die lamp erboven. Vervolgens stap je alsnog in een voertuig met knal witte felle verlichting. Haha :p

I.c.m. lijnkleuren vind ik oranje sneller rommelig ogen, maar het is sws een grote verbetering t.o.v. de oude groene displays. De witte displays van de elektrische Citea's vind ik de beste. Duidelijk lettertype en groot vol lijnnummer voor.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

je kan typografisch natuurlijk niet veel met zo weinig pixels, maar toch vind ik het jammer dat de stokken van letters als t, b, h, k zo lang zijn.
de 15G blijven dus de uitzondering qua positionering van nummer en kleur
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De 15G en M5 hebben een heel ander lettertype. Er is genoeg mogelijk. :Y

Het is inderdaad een aparte stijl. Lange stokken en de krullen van de f en t vallen ook op. Bij een bestemming als “Muiderpoortstation” met 3x een t achter elkaar wordt het naar mijn mening te speels of zo? Al weet ik niet of dat het juiste woord is.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

De omroep op de metro stations is aangepast lijkt het. Sinds een week ongeveer (heb ik het idee) worden metro's niet meer twee minuten van te voren aangekondigd. De aankondiging is nu vlak voor het binnenrijden van de metro en het stukje "en vertrekt over twee minuten" is verdwenen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Ha, had ik het toch goed. Reis niet heel vaak meer met de metro, maar gisteren op Amstel dacht ik al dat die omroep veel later kwam dan in mijn hoofd zat.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Komende tijd minder trams op lijnen 13, 14 en 19 door personeelstekort
Door het personeelstekort bij het GVB rijden er zeker tot april minder trams op drie lijnen. De maatregel is volgens het vervoersbedrijf nodig om een hoge uitval van ritten te voorkomen.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Rob357 schreef: wo 22 feb 2023, 15:14 De omroep op de metro stations is aangepast lijkt het. Sinds een week ongeveer (heb ik het idee) worden metro's niet meer twee minuten van te voren aangekondigd. De aankondiging is nu vlak voor het binnenrijden van de metro en het stukje "en vertrekt over twee minuten" is verdwenen.
Heb het nog niet opgemerkt, maar als die misleidende onzinberichten verdwenen zijn is dat goed nieuws. De mededeling dat "de eerstvolgende metro [...] vertrekt over twee minuten" zaait enkel verwarring als aan de andere kant van het perron net de metro in de tegenovergestelde richting binnenrijdt. Geen idee wie dat bedacht heeft, en snap al helemaal niet waarom dat bericht jarenlang aan is blijven staan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

VIRM schreef: vr 24 feb 2023, 09:07 Komende tijd minder trams op lijnen 13, 14 en 19 door personeelstekort
Door het personeelstekort bij het GVB rijden er zeker tot april minder trams op drie lijnen. De maatregel is volgens het vervoersbedrijf nodig om een hoge uitval van ritten te voorkomen.

Bron en meer: AT5
Is ook bekend wat de frequentieverlaging precies inhoudt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 54 gasten