Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Marijnvdm
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:17
Locatie: Noordwijk

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Marijnvdm »

Het lijnnr. 16 vond ik wel passend voor een meer westelijke route, maar in de praktijk zal het inderdaad waarschijnlijk toch 24 worden.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Het is geen Alledaags Amsterdams, maar ik zou zelf voor een ontvlecht metronet de ringlijn opsplitsen in een tak "53" Gaasperplas, en een tak "51" die bij Wibautstraat keert in de spits, de meeste gebruikers van deze lijn moeten immers bij Weesperplein zijn - als je naar CS moet gebruik je immers de NZL. In weekends en de avonden zou je de M51 helemaal kunnen opheffen of er een pendellijntje Zuid-Spaklerweg van maken.
Hierdoor ontstaat er minder vertraging op CS en kan je makkelijk De M54 16xpu door de tunnel sturen (aangenomen dat het safe haven-principe alleen geldt voor metro's met reizigers).
Dan graag wel een M54x en M54o, waarbij de x kruist met de 53 en de o niet. :-p
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Van welke kant zou die M51 moeten komen voordat ie keert bij Wibautstraat? Als dat vanaf Amstel is, dan is dat voor passagiers met bestemming Weesperplein niet heel handig. Geen man overboord trouwens, want op Wibautstraat is sowieso geen keermogelijkheid. Op Weesperplein wel, dus doe er je voordeel mee.

Verder zeg je iets over ontvlechting, maar probeer je een onvoorstelbaar gecompliceerde spaghetti aan onderling afhankelijke lijntjes aan de man te brengen. Ik vraag me echt af welk probleem dat op moet lossen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: wo 07 feb 2024, 19:58 Het is geen Alledaags Amsterdams, maar ik zou zelf voor een ontvlecht metronet de ringlijn opsplitsen in een tak "53" Gaasperplas, en een tak "51" die bij Wibautstraat keert in de spits, de meeste gebruikers van deze lijn moeten immers bij Weesperplein zijn - als je naar CS moet gebruik je immers de NZL. In weekends en de avonden zou je de M51 helemaal kunnen opheffen of er een pendellijntje Zuid-Spaklerweg van maken.
Hierdoor ontstaat er minder vertraging op CS en kan je makkelijk De M54 16xpu door de tunnel sturen (aangenomen dat het safe haven-principe alleen geldt voor metro's met reizigers).
Dan graag wel een M54x en M54o, waarbij de x kruist met de 53 en de o niet. :-p
Nodeloos ingewikkeld gedoe.
Volledige ontvlechting is sowieso niet handig want de verbinding Zuid - Amstel - CS vervalt dan. Gedeeltelijke ontvlechting (alleen M53 opheffen) heeft voor de reiziger al helemaal geen zin want de frequenties op de takken blijven hetzelfde.
Enige waar er misschien op bespaard kan worden is dat op M50 en M51 korte metro's rijden in de avond en het weekend.

Vertraging op CS komt echt minimaal voor. Al een paar jaar geleden, toen er nog onder ZUB gereden werd, werd er gestuurd om stilstandvermindering voor CS. Alle lijnen moesten op Weesperplein richting CS vertrektijd afwachten (aangezien ZUB dat niet constant monitoorde). Daardoor konden ze daarna zonder stilstand in de tunnel rijden. Tegenwoordig met CBTC wordt er onder SafeHaven gereden en ook daar is de dienstregeling op gemaakt (CBTC houdt de dienstregeliing wel constant in de gaten). De lijnen hebben niet dezelfde stilstandstijd op CS en rijden ook niet in een strakke verdeling.

Kortom, er is geen enkel probleem dat met ontvlechten opgelost moet worden en het ontvlechten zelf moet geen doel zijn. De totale frequentie was voor corona nog verlaagd van 24 metro's per uur naar 22,5. Met de huidige langere rijtijd verwacht ik niet dat dat weer omhoog kan naar het oude niveau, al helemaal niet hoger.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Zuidoost staat op zijn kop WANT METRO 53 DREIGT TE WORDEN AFGESCHAFT!!1!! Het Parool biedt deze doemprofeten graag een platform:

https://www.parool.nl/columns-opinie/op ... ~b45db681/

Degenen hier kunnen de nuance wel plaatsen: lijn 53 rijdt als het plan doorgaat gewoon als lijn 50 de ring op; wie naar stations aan de Oostlijn wil, stapt voortaan crossplatform over op Van der Madeweg.

Ik blijf me toch afvragen wat er achter al deze ketelmuziek schuilgaat, al vermoed ik dat het gewoon een instinctief verlangen naar aandacht is.
🗣
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

1. Overstappen is een vies woord
2. Overstappen gaat heel vaak mis (vaak zelfs sluitende deuren terwijl de andere metro binnen rijdt). De meeste mensen gaan nou eenmaal richting het centrum dus men ziet de bui al hangen.

Ik zou zelf zeggen... als de frequenties omhoog gaan, doen. Anders, lekker zo laten.
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Station Luchtbal »

Uithoornlijn, VRA deelt besluit Vervoerplan: Tramlijn 25 rijdt vanaf 21 juli naar station Amsterdam Zuid:
Tramlijn 25 rijdt vanaf juli 2024 van Uithoorn naar station Amsterdam Zuid. Ook de buslijnen worden anders

Vanaf 21 juli 2024 rijdt tramlijn 25 van Uithoorn Centrum naar station Amsterdam Zuid. Hiermee komt er een aangepaste hoogwaardige openbaarvervoerverbinding tussen Amsterdam en Uithoorn. Een bijzonder project waar jaren aan is gewerkt. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) heeft gekozen voor station Amsterdam Zuid als eindpunt van lijn 25.


Lijn 25 naar station Amsterdam Zuid. Hoe ziet dat er straks uit?

Vanaf 21 juli 2024 rijdt lijn 25 van Uithoorn Centrum via Amstelveen Westwijk naar station Amsterdam Zuid. Er wordt gereden met gekoppelde trams (dubbele tramstellen), die overdag iedere 10 minuten vertrekken. In de vroege ochtend (6:00 tot 7:00 uur) en de avond (na 19:00 uur) vertrekt de tram ieder kwartier. Tussen 5:00 en 6:00 uur in de ochtend rijden enkele vroege ritten ongeveer op de tijden van de huidige busverbinding.

In 2024 blijft station Amsterdam Zuid de eindhalte van lijn 25. In december 2024 gaat de nieuwe concessie in. Of station Amsterdam Zuid dan ook de eindhalte blijft is nog onbekend. (meer)
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik woon zelf aan M53. Ik was een jaar of 6 geleden betrokken bij de actiegroep tegen een vorig plan om M53 in te korten tot Van der Madeweg. Het probleem was toen dat de 50 én 54 bleven rijden, dus dat je minstens één van de twee richtingen vanuit Zuidoost meer tijd ging kosten. Dat pleit hebben we toendertijd gewonnen.

Nu ben ik er niet bij betrokken en ik sta niet echt te springen bij de ontvlechting (ik reis meestal naar Amstel of CS) maar ik kan er mee leven, mits GVB iets doet aan de knoop bij Van der Madeweg. Ik zie vaak genoeg dat er totaal niet gewacht wordt terwijl de andere metro er al aankomt, dat er twéé minuten gewacht wordt en dan tóch weggereden terwijl de ander in aantocht is of zelfs 2 minuten gewacht zónder dat er een andere trein in aantocht is. In die laatste twee gevallen is er vertraging voor de niet-overstappers, maar hebben de overstappers tóch hun aansluiting niet.

Ik ben dan ook niet betrokken bij de huidige actiegroepen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Wat betreft de doortrekking van lijn 25 en daarmee samenhangend het veranderende busnet Aalsmeer/Uithoorn, vergeet de VRA te melden, dat niet alleen CXX lijn 357 naar Amsterdam blijft rijden (8x per uur, wat een luxe :Y )maar dat er ook een nieuwe buslijn 178 vanaf Poortwachter naar Amsterdam st. Zuid gaat rijden via de voormalige route van lijn 348 via van der Hooplaan, busstation Amstelveen, Keizer Karelweg, Amsterdamseweg, Amstelveenseweg, de Boelelaan.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Tram 25 is dus daadwerkelijk een toevoeging en verbetering van het net, in plaats van een vervanging en verslechtering. Ik heb hier positievere woorden voor over dan voor het oorspronkelijke dampende hoopje stront wat het eerste plan voor moest stellen. *bus* *bus*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sneltram »

Ik denk alleen dat die 274 niet echt iets toevoegt, terwijl de 174 waarschijnlijk uitpuilt. Een reis tussen Zijdelwaard en Amstelveen Busstation blijft immers sneller en comfortabeler met de 174, een reis tussen Zijdelwaard en Bijlmer is sneller en comfortabeler met de combinatie 174/356 en naar Amsterdam Zuid is de beste optie om de 174 te nemen en op Brink over te stappen op de tram. Als je de 274 terugneemt naar Uithoorn Station, reis je tegen de richting in, sta je voor een relatief klein stukje te wachten op een bus, om vervolgens te moeten overstappen en weer te moeten wachten. Ik denk dat iedereen die direct de tram wil nemen, met de fiets naar de halte gaat, als dat maar even mogelijk is. Of ze nemen toch de 174.

Kortom, ik blijf erbij dat de frequentie in de spits van de 174 op 4x/uur toegestaan had moeten worden en dat de 274 niet nodig was geweest.

Edit: dit past beter in het AML-topic. Ik zal het daar posten.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

ThatPCDude schreef: za 10 feb 2024, 11:04 Tram 25 is dus daadwerkelijk een toevoeging en verbetering van het net, in plaats van een vervanging en verslechtering. Ik heb hier positievere woorden voor over dan voor het oorspronkelijke dampende hoopje stront wat het eerste plan voor moest stellen. *bus* *bus*
Dat is inderdaad zo besloten
Op ambtelijk niveau is besproken dat als de Amsteltram in gebruik genomen wordt dit geen effect mag hebben op het DRK-volume in de concessie. Dat maakt dat in tegenstelling tot de eerdere uitgangspunten, de verwachte reductie vanaf de ingebruikname van de Amsteltram, heringezet dient te worden per het Vervoerplan 2024 deel II.
010rdamm
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Station Luchtbal schreef: vr 09 feb 2024, 17:40 Uithoornlijn, VRA deelt besluit Vervoerplan: Tramlijn 25 rijdt vanaf 21 juli naar station Amsterdam Zuid:
Tramlijn 25 rijdt vanaf juli 2024 van Uithoorn naar station Amsterdam Zuid. Ook de buslijnen worden anders

Vanaf 21 juli 2024 rijdt tramlijn 25 van Uithoorn Centrum naar station Amsterdam Zuid. Hiermee komt er een aangepaste hoogwaardige openbaarvervoerverbinding tussen Amsterdam en Uithoorn. Een bijzonder project waar jaren aan is gewerkt. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) heeft gekozen voor station Amsterdam Zuid als eindpunt van lijn 25.


Lijn 25 naar station Amsterdam Zuid. Hoe ziet dat er straks uit?

Vanaf 21 juli 2024 rijdt lijn 25 van Uithoorn Centrum via Amstelveen Westwijk naar station Amsterdam Zuid. Er wordt gereden met gekoppelde trams (dubbele tramstellen), die overdag iedere 10 minuten vertrekken. In de vroege ochtend (6:00 tot 7:00 uur) en de avond (na 19:00 uur) vertrekt de tram ieder kwartier. Tussen 5:00 en 6:00 uur in de ochtend rijden enkele vroege ritten ongeveer op de tijden van de huidige busverbinding.

In 2024 blijft station Amsterdam Zuid de eindhalte van lijn 25. In december 2024 gaat de nieuwe concessie in. Of station Amsterdam Zuid dan ook de eindhalte blijft is nog onbekend. (meer)
Wordt dat niet ontiegelijk druk in lijn 25? Die CAF’jes hebben niet al teveel zitplaatsen. En dat met een frequentie van eens per 10 min heel Amstelveen door👀. Lijn 51 reed voor corona nog vaker toch? En met meer capaciteit.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Mwoah. Lijn 5 was regelmatig goed druk en kan dat soms nog zijn omdat deze het Museum- en Leidseplein aandoet waar veel mensen willen zijn. Vroeger gold dat ook voor de omgeving van de Dam. Lijn 51 was door de dubbele capaciteit al nooit echt druk en het oostelijke centrumgebied is minder belangrijk voor Amstelveners. Zolang lijn 25 niet verder rijdt dan station Zuid en zeker niet de binnenstad aandoet zal de ergste drukte wel meevallen.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Nou was het ook wel zo dat de 51 destijds meer capaciteit bood in Amstelveen dan nodig was. De frequentie van 8x/u in de spits was meer nodig door de samenloop met de andere metros in de Oosttunnel en omdat het tot de Noord-Zuidlijn de enige verbinding was tussen Zuid en Noord. Ten zuiden van Uilenstede had je vroeger altijd genoeg zitplaatsen in de 51, op misschien een paar spitsritten na.

En zoals de VRA enthousiast voorspelt, is het idee dat reizigers uit Uithoorn richting Amsterdam ruimte maken voor reizigers uit Amstelveen door over te stappen op de 357 te Sacharovlaan. Alleen zijn reizigersstromen ongelofelijk moeilijk te voorspellen en daar snijdt de VRA zich in de vingers.

Time will tell of de frequentie voldoende is, al had ik wel een 8x/u frequentie in de spits verwacht puur voor de overstap op Sacharovlaan. Iets met reizigers moeten overtuigen dat een verbetering ook daadwerkelijk een verbetering is.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

@Natorious: Zoals ik al op het AML draadje geschreven heb, weet de VRA dat de verdeling van passagiersaanbod vanuit Uithoorn/Aalsmeer ri. Amsterdam 65/35 is (Elandsgracht ten opzichte van station .Zuid) en niet zoals men altijd dacht 50/50. Dat zal nu met lijn 25 echt niet anders worden. Dus inderdaad zou het op de Sacharovlaan wel eens druk kunnen worden op lijn 357 ri. Amsterdam. De meeste passagiers uit Kudelstaart/Aalsmeer blijven zitten en een aantal Uithoornaars uit lijn 25 komen er nog bij. Zo zal het m.i. gaan straks. CXX zet niet voor niks in op verdubbeling van de frequentie van lijn 357.

En kijk dan ook eens wat er straks op het busstation Amstelveen instapt voor Amsterdam, die uit lijn 174 komen (die niet verder gaat dan Amstelveen) en verder moeten richting stad.

Als CXX nu maar verstandig is en uitsluitend geleed laat rijden op 357, dan lukt het misschien wel. Inderdaad time will tell.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Amsterdammers reageren op het dreigende einde van lijn 53 (pas op: bijdragen van zeer hoge kwaliteit):

https://www.parool.nl/columns-opinie/am ... b3260c7cd/
🗣
TheAgedGamerYt
Berichten: 216
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TheAgedGamerYt »

Ik heb gehoord dat de allerlaatste dienstdag voor de S1/S2 18 maart is, dus nog maar een maand genieten van deze metro's.

Bron: https://www.facebook.com/groups/3035965 ... 9461723934
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

🗣
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vraag me alleen af hoe de frequenties omhoog gaan met alleen lijn 53 eruit halen. Dit wordt als het ware 1 op 1 vervangen met een extra rit op lijn 54. Dus uiteindelijke situatie is dat qua hoeveelheid ritten alles hetzelfde blijft en er meer overstappers bij komen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Precies mijn vraag, en een antwoord blijft vooralsnog uit. Alleen als je alle lijnen een gelijke hoge frequentie zou geven - bijvoorbeeld 12 per uur - heb je er op de ringlijn en de Gaasperplastak echt wat aan. In de Oostbuis zou de frequentie omhooggaan naar wat het ooit was; alleen op de Geintak gaat hij omlaag, maar dat zou met exclusieve M5-inzet te ondervangen moeten zijn. 51 en 53 laat je dan met enkele M7's rijden.

En ik kan me vergissen, maar volgens mij was zo'n hoogfrequent exploitatiemodel ooit ook de hele reden voor de aanschaf van halflange metro's...
🗣
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ow, ik heb juist begrepen dat de halflange metro's een soort bezuiningsmaatregel waren. In de late avond en weekenden is een M5 volstrekt onnodig op de beide lijnen die over de ringlijn rijden. Dan zou je dus met de korte metro's kunnen rijden.

Maar goed, tot nu toe is er nog geen sprake van gekoppeld rijden dus we moeten afwachten.

Ik hoop wel dat de onze vraag wel aan de wethouder gesteld wordt waar volgens haar de frequentieverhoging vandaan moet komen. Daarnaast is er nu op papier altijd een aansluiting op Van der Madeweg. Straks de ene metro wel en de andere niet. Niet zo fijn voor de reizigers.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik zag vanmiddag rond 13:30 uit de Coentunnel een GVB-bus met 2 politiemmotoren er voor en 2 erachter rijden, dus ik gok demonstranten die afgevoerd werden. Lijnnummer leek 630, bestemming kon ik niet lezen.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Bestemming: de bajes :)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Dan heb je niet goed opgelet. De demonstranten die bij het voormalige ING gebouw van de weg gehaald zijn worden naar een andere locatie gebracht en dan zonder problemen weer losgelaten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten