Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sergiogiorgini »

Ik heb er echt geen woorden voor dat GVB na al dat gestuntel met onprofessionele halteafroepstemmen en resulterend gehoon nu gewoon weer dezelfde interne mevrouw heeft gevraagd om het nieuwe GIVA-systeem in te spreken.

Uitstappen linkersijde.

Was Carolina Mout echt niet beschikbaar?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef: di 28 feb 2023, 14:18Alleen in lijn 12?
Yes.
Meltrain schreef: di 28 feb 2023, 14:18Was dat een test ofzo?
Blijkbaar. Ze is nu weer alleen in de M7 te horen.
sergiogiorgini schreef: di 28 feb 2023, 14:46 Ik heb er echt geen woorden voor dat GVB na al dat gestuntel met onprofessionele halteafroepstemmen en resulterend gehoon nu gewoon weer dezelfde interne mevrouw heeft gevraagd om het nieuwe GIVA-systeem in te spreken.

Uitstappen linkersijde.

Was Carolina Mout echt niet beschikbaar?
Niet gratis. Dat is bij GVB een probleem.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Ik snap ook niet waarom Marc niet gewoon kon blijven in de metro, hij had immers ook al alle NZL-stations ingesproken.
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Meltrain schreef: di 28 feb 2023, 14:18 Alleen in lijn 12? Was dat een test ofzo?
Zat laatst in een 54 ri. CS, mét de nieuwe omroepstem, en we reden Van der Madeweg binnen.
Werd omgeroepen dat we konden overstappen op M50, M53 en nachtbus N85. Om 7 uur 's avonds...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ardan schreef: di 28 feb 2023, 17:32 Ik snap ook niet waarom Marc niet gewoon kon blijven in de metro, hij had immers ook al alle NZL-stations ingesproken.
Een aantal stations hebben helemaal op het laatste andere namen gekregen. Ceintuurbaan > De Pijp. Buikslotermeerplein > Noord. Johan van Hasseltweg > Noorderpark. In de tram wordt "De Pijp" met afwijkende stem omroepen. "Rokin" ook. Als ze die opnames van Marc hadden, had GVB die wel gebruikt in de tram i.p.v. de metrostem denk ik?

De nieuwste fragmenten klonken ook alweer een stuk anders dan de eerste uit 2002-2003.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: di 28 feb 2023, 19:05 Een aantal stations hebben helemaal op het laatste andere namen gekregen. Ceintuurbaan > De Pijp. Buikslotermeerplein > Noord. Johan van Hasseltweg > Noorderpark.
Dit was al in 2012 bekend, dus zes jaar voor de daadwerkelijke opening van de Noord/Zuidlijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Wat mij vooral opvalt aan de nieuwe M7 is dat de piepjes bij het openen en het sluiten van de deuren andersom zijn dan bij bijvoorbeeld de Flirt. Het geluid bij het openen van de deuren, is hetzelfde geluid bij het sluiten van de deuren van de Flirt. Lijkt mij verwarrend voor de slechtziende of blinde reiziger.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door April064 »

Het scheelt wel dat er in de regio Amsterdam, of de gehele randstad (muv Dordrecht en de spoorlijn Alphen-Gouda), praktisch nooit een flirt komt.
zij/haar/hen/hun
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

ICNG heeft het ook. Dus zeer binnenkort.....
Overigens, of het klopt weet ik niet maar er zou een Flirt hebben gereden op de 2200
rooddolfijn schreef: wo 01 mar 2023, 08:03 Wat mij vooral opvalt aan de nieuwe M7 is dat de piepjes bij het openen en het sluiten van de deuren andersom zijn dan bij bijvoorbeeld de Flirt. Het geluid bij het openen van de deuren, is hetzelfde geluid bij het sluiten van de deuren van de Flirt. Lijkt mij verwarrend voor de slechtziende of blinde reiziger.
Heb ik ook al gezegd een stuk hierboven...
hauptbahnhof schreef: di 28 feb 2023, 12:11 En die piepjes zijn ook nog andersom dan waar ze bij andere bedrijven voor gebruikt worden. Die bij het openen van de deuren klinkt elders bij het sluiten en die bij het openen andersom.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 01 mar 2023, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Klopt, alleen de Flirt was een voorbeeld. De SNG heeft volgens mij dezelfde piepjes als de Flirt en de SNG rijdt veel al rond in Amsterdam. Ik dacht dat de piepjes bij het sluiten afgesproken waren in Europees verband, GVB heeft dan precies de volgorde omgedraaid.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

hauptbahnhof schreef: wo 01 mar 2023, 11:21 ICNG heeft het ook. Dus zeer binnenkort.....
rooddolfijn schreef: wo 01 mar 2023, 08:03 Wat mij vooral opvalt aan de nieuwe M7 is dat de piepjes bij het openen en het sluiten van de deuren andersom zijn dan bij bijvoorbeeld de Flirt. Het geluid bij het openen van de deuren, is hetzelfde geluid bij het sluiten van de deuren van de Flirt. Lijkt mij verwarrend voor de slechtziende of blinde reiziger.
Heb ik ook al gezegd een stuk hierboven...
hauptbahnhof schreef: di 28 feb 2023, 12:11 En die piepjes zijn ook nog andersom dan waar ze bij andere bedrijven voor gebruikt worden. Die bij het openen van de deuren klinkt elders bij het sluiten en die bij het openen andersom.
Blijkbaar heb ik jouw bericht over het hoofd gezien.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

De M5 had natuurlijk altijd al een lange piep als sluittoon, dus dat hebben ze dan bij de M7 ook gedaan. En toen moesten ze wat anders verzinnen als open-toon :p
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Of die van M5 aanpassen....
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Wat dan uiteraard totaal niet verwarrend zou zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GVBeestje »

Zojuist mijn eerste M7 in dienst gezien. Behalve de lengte valt aan het design toch wel gelijk op dat het anders is dan de M5/M6. Wat mij ook opviel is het GVB logo op het dak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dionysusnu
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

rooddolfijn schreef: wo 01 mar 2023, 11:21 Klopt, alleen de Flirt was een voorbeeld. De SNG heeft volgens mij dezelfde piepjes als de Flirt en de SNG rijdt veel al rond in Amsterdam. Ik dacht dat de piepjes bij het sluiten afgesproken waren in Europees verband, GVB heeft dan precies de volgorde omgedraaid.
Klopt, en zelfs ook de piepjes bij het openen zijn in de TSI afgesproken: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 1e34-168-1
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Dat is nogal een berg tekst om door te spitten op zoek naar een paar piepjes. Kan je de specifieke passage noemen, of beter nog: citeren?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dionysusnu
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Daar zou de link automatisch naartoe moeten scrollen, en ik bedoelde het ook in tekst te vermelden, dus hier alsnog: De deurpiepjes staan gedefiniëerd in Appendix G.
Link naar overzicht van het document, waar je ook andere talen kan kiezen: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32014R1300
Door opening — Characteristics
—A slow pulse multi tone (up to 2 pulses per second) of 2 tones emitted sequential.
Frequencies
—2 200 Hz +/– 100 Hz
and:
— 1 760 Hz +/– 100 Hz
Door close — Characteristics
—A fast pulsed tone (6-10 pulses per second)
Frequency
—1 900 Hz +/– 100 Hz
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op wo 01 mar 2023, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Dank je wel, dat is inderdaad een helder verhaal.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door reisthijs »

Inderdaad, voor treinen is het heel duidelijk. Ik vraag me dan vervolgens af of er ook zulke duidelijke Europese regels voor metro's bestaan?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Nog niet, maar dat wil niet zeggen dat je als vervoerder [of fabrikant] je de TSI hierin niet zou moeten volgen
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Ik vraag me ook af wat ze daar bij CAF over gezegd hebben. Ik kan me nauwelijks voostellen dat daar niet standaard van de TSI wordt uitgegaan — wat dan weer zou betekenen dat iemand bij GVB echt nadrukkelijk besloten moet hebben dat het bij de Amsterdamse metro precies omgekeerd gaat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 854
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Dionysusnu schreef: wo 01 mar 2023, 14:52
Door opening — Characteristics
—A slow pulse multi tone (up to 2 pulses per second) of 2 tones emitted sequential.
Frequencies
—2 200Hz +/– 100Hz
and:
— 1 760Hz +/– 100Hz

Door close — Characteristics
—A fast pulsed tone (6-10 pulses per second)
Frequency
—1 900Hz +/– 100Hz
Ik mis het geluid van de Z6400
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

trolly schreef: wo 01 mar 2023, 19:51 Ik vraag me ook af wat ze daar bij CAF over gezegd hebben. Ik kan me nauwelijks voostellen dat daar niet standaard van de TSI wordt uitgegaan — wat dan weer zou betekenen dat iemand bij GVB echt nadrukkelijk besloten moet hebben dat het bij de Amsterdamse metro precies omgekeerd gaat.
Heeft iemand hier al een klacht bij GVB ingediend? :p

Wat ik ook opvallend vind: de M7 heeft dezelfde netwerkstrip als de M5 boven de deuren, met Noorderpark en Noord op extreme afstand van CS. Toen de M7 besteld werd was dacht ik al lang bekend dat de kans klein is dat de Ringlijn naar Noord doorgetrokken wordt. Waarom dan weer voor precies dezelfde configuratie lichtjes kiezen? Het ziet het er niet uit.
IIVQ
Berichten: 854
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Als je voelt over de plakkaten (of er een treft waar de sticker er af is getrokken) zie je dat die in M5 is voorbereid op zowel de ringlijn naar CS als naar Noorderpark. Met volgens mij nog 3 tussenliggende stations.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OV-Hobbyist en 55 gasten