Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Anne »

Luxer suggereert dat het nu al luxe is. Daar heb ik bij die M5 nog niets van gemerkt.
Bij de Zilvermeeuwen had je ten minste nog brede dwarsbanken; al was het zitcomfort wat Spartaans.
Nu van die vervelende langsbanken en moet je oppassen dat niet iedereen over je benen struikelt.

Maar het artikel gaat over de bestuurder en niet de passagiers.
DasVerkehrswesen
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DasVerkehrswesen »

hauptbahnhof schreef: zo 07 nov 2021, 13:12
Ardan schreef: zo 07 nov 2021, 02:31 Is 27 niet lijnnummeresthetischer als vervanging van de 7? *O* (A)
Die wordt als het goed is gebruikt vanaf volgend jaar ergens tussen Dijkgraafplein en Surinameplein, als spitstram in de ochtend. Dus nee, dat mag dan niet.
Kwam net langs Surinameplein waar sinds gister handwissel 531 door een elektrische wissel wordt vervangen. Kort gesprek gevoerd, tot vrijdag is de boel klaar en met de nieuwe dienstregeling komt vanaf 13 december tram 27 als spitslijn van Dijkgraafplein naar Surinameplein. Tram 17 en 27 moeten dan in de ochtendspits ieder om de 10 minuten rijden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Heel benieuwd hoe lang tram 27 het volhoudt voordat ie weer wordt opgeheven onwille van een frequentieverhoging op lijn 1 en/of 17. Tram 11 als spits- en later versterkingslijn is ook geen blijvend succes geweest.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Dat lijn 11 geen succes is geworden komt dan ook puur door de corona crisis; lijn 11 was puur gefocust op toeristen en het aanbieden van een een rechtstreekse verbinding Overtoom-Leidsestraat-CS.
Lijn 27 lijkt me eerder een bezuiniging/optimalisatie, omdat het GVB blijkbaar in ziet dat in de (ochtend)spits Dijkgraafsplein-Lelylaan 2x zo druk is als CS-Surinameplein (veel onderwijs locaties aan 50/51). Denk dat de lijn veel kans van slagen heeft, zelfs als het vervoer "binnen de ring" toeneemt.
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Grote zorgen bij gemeenteraad Amsterdam om brandveiligheid Noord-Zuidlijn nadat drie metro's in de tunnel stilstonden zonder dat ze konden doorrijden naar het volgende station: https://www.parool.nl/nieuws/stilstaand ... b674128a8/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Natorious schreef: wo 24 nov 2021, 23:55Dat lijn 11 geen succes is geworden komt dan ook puur door de corona crisis; lijn 11 was puur gefocust op toeristen en het aanbieden van een een rechtstreekse verbinding Overtoom-Leidsestraat-CS.
Voor zover ik heb begrepen was de lijn voor de crisis ook al geen denderend succes.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jef400 »

Reed ook parallel aan andere verbindingen natuurlijk. Concurrerende een beetje met de sightseeing bussen in de stad.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Ook de 2022 dienstregeling voor Amsterdam staat online!
Korte samenvatting:
  • Nieuwe ochtendspitstramlijn 27 is bevestigd!
  • Buslijnen 35, 48 en 369 rijden vaker.
  • Buslijn 36 krijgt een andere route (via de A10 i.p.v de Kabelweg) en wordt ingekort tot metrostation Noord.
  • Veel veranderingen bij de nachtbussen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Welke frequentieverhogingen zie jij bij lijn 369 ?
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Wat ik nog steeds bijzonder vind is dat er in Amsterdam gewoon wel nachtbussen rijden, maar in Rotterdam vanwege coronamaatregelen al sinds maart 2020 niet. Trekken de nachtbussen hier in Amsterdam dan nog voldoende reizigersaantallen dat ze kunnen blijven rijden? :?:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

MetroRET schreef: vr 26 nov 2021, 20:13 Welke frequentieverhogingen zie jij bij lijn 369 ?
Voortaan om de 10 minuten ipv 12 minuten……
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Op welk tijdstip, dat doetie namelijk tussen de spitsen nu ook al.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Ik zie het ja. Geen idee verder, GVB schrijft hogere frequentie van 12 naar 10 minuten, maar vraag me dan af waar ze dat vandaan halen.

EDIT: Oh ik zie het al:

Bus 369
Bus 369 rijdt tussen 18.30 en 20.00 uur elke 10 minuten tussen Schiphol en Sloterdijk in plaats van elke 12 minuten.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

:shock:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Ik zie op de kaart dat de halte Spiegelgracht wordt ombenoemd naar Rijksmuseum (of is dat stiekem al zo sinds de nieuwe haltesituatie bij het Museumplein, toen de haltes daar ook ombenoemd werden?)
Ik doe ook maar wat
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Halte heet nu nog Spiegelgracht volgens mij, en ook volgens het GVB. Dus Spiegelgracht zal dan wel met de ingang van de nieuwe dienstregeling naar Rijksmuseum ombenoemd gaan worden.

Ik vind overigens wel sympathiek dat het GVB de omleiding van tram 2 op de railkaart heeft gezet met de tekst 'medio mei'. Ja, wat 'medio mei' denk ik dan? Voor de niet ingevoerde reiziger zou je er wel bij mogen vermelden wát er dan gebeurt medio mei, dat is nu onduidelijk.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

In mei 2022 begint de herinrichting van de Koninginneweg met het vernieuwen van de tramsporen:

https://www.amsterdam.nl/projecten/koni ... s_15504803
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Ja, maar het is niet duidelijk of dat alleen medio mei is, of tot medio mei of vanaf medio mei... :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Er staat mei 2022 “ Start uitvoering werkzaamheden aan tramsporen”, dus in mei wordt begonnen. Aangezien de omleiding ingetekend is in de lijnennet kaart ga ik er vanuit, dat het een aardige tijd zal duren, inclusief de herinrichting van de Koninginneweg.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ja, maar het is niet duidelijk of dat alleen medio mei is, of tot medio mei of vanaf medio mei...
Precies wat fred1954 zei:
Tot medio mei zal het uiteraard niet zijn want hij rijdt nu ook gewoon de normale route via de Willemsparkweg. Dat het op een lijnennetkaart komt te staan betekent dat het lang gaat duren, en dus vanaf medio mei is.
Het is idd wel handiger geweest als "vanaf" erbij is gezet, maar met een klein beetje logisch nadenken snappen we het ook wel.

Zie ook meerdere dingen waar ik vraagtekens bij zet:
[*]Lijn 12: halte Scheldestraat is weg
[*]Lijn 12: halte Cornelis Troostplein wordt hernoemd naar Van Hilligaertstraat
[*]Lijn 4 : Kruising Frederiksplein staat aangegeven als Frederiksplein/Stadhouderskade. Dit is nu gewoon Frederiksplein, en lijn 4 heeft ter hoogte van de Stadhouderskade een extra halte richting CS (genaamd Stadhouderskade)
[*]De situatie rond de Dam/Nieuwezijds Voorburgwal staat ingetekend zoals het nu is. Gaat dus voorlopig niet veranderen?
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op za 27 nov 2021, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Als ze dan toch gaan hernoemen mag de halte Dam op het Damrak richting CS van mij ook wel Beursplein gaan heten, want het ligt echt ver weg van de Dam :6 Of Beurs van Berlage. Willen ze misschien nog wel aan meebetalen ook. Kaching!
hauptbahnhof schreef: za 27 nov 2021, 14:02 [*]Lijn 12: halte Scheldestraat is weg
[*]Lijn 12: halte Cornelis Troostplein wordt hernoemd naar Van Hilligaertstraat
Lijkt zo dan op weer de zoveelste haltesamenvoeging?
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

De naam "Dam" heeft meer inhoud (ook voor toeristen) dan Beursplein dus dat gaat niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Zoiets dacht ik ook, ik had alleen zin om er even over te zeuren *O*
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Is je gegund <3
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ardan schreef: za 27 nov 2021, 14:05 Lijkt zo dan op weer de zoveelste haltesamenvoeging?
Nu je het zegt... Lijn 12 reed tot vorige week dacht ik nog om omdat er werkzaamheden zijn geweest in de FeBo-straat. Zou mij niet verbazen als de haltes samengevoegd zijn. Volgens OV-info stopt lijn 12 nog wel gewoon op Cornelis Troost en Scheldestraat dus even afwachten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten