Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wievank »

Volgens mij wordt er bedoeld dat er een keerspoor gaat komen op de Parnassusweg t.h.v. de tramhalte onder het viaduct, of net ten noorden ervan, maar nog voor de Strawinskylaan. Voor zover ik weet gaat het zeker niet over ten noorden van de Strawinskylaan.

Dit staat dus volledig los van de eventuele mogelijkheid en wenselijkheid van een verbinding over de Parnassusweg tussen het Olympiaplein en station Zuid.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ha, de befaamde lijn 15. Daar schreef ik een goede 3 jaar geleden nog eens een artikeltje over op mijn blog:

https://spoorenkaart.wordpress.com/2018 ... m-lijn-15/

Vast ook interessant voor de doelgroep hier.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Wievank schreef: di 22 mar 2022, 16:29 Volgens mij wordt er bedoeld dat er een keerspoor gaat komen op de Parnassusweg t.h.v. de tramhalte onder het viaduct, of net ten noorden ervan, maar nog voor de Strawinskylaan. Voor zover ik weet gaat het zeker niet over ten noorden van de Strawinskylaan.
Dan ben ik erg benieuwd waar jij je kennis vandaan haalt. Mijn redenering is, dat een keerspoor onder het viadukt wat betreft de exploitatie volstaat, maar dat het erg onhandig ligt met het oog op de bouwwerkzaamheden. Daar komt bij, dat de bestaande tramsporen dan een stukkie op moeten schikken, en er de nodige wissels gelegd en later verlegd moeten worden.

Een of twee opstelsporen verderop op de Parnassusweg hebben dat bezwaar niet. Er is plek, er is een vlak stuk, en met twee wissels en een kruiswissel heb je een zee van ruimte. Grootste voordeel is dat je de bouwwerkzaamheden niet in de weg zit, en er dus niet het zoveelste bouwplanningsafhankelijkheidsprobleem ontstaat.
Wievank schreef: di 22 mar 2022, 16:29 Dit staat dus volledig los van de eventuele mogelijkheid en wenselijkheid van een verbinding over de Parnassusweg tussen het Olympiaplein en station Zuid.
Dat is dus een keuze.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

Was al een tijdje een ''gerucht'', maar nu zijn er ook foto's van te vinden inmiddels. Jan de Wit heeft drie Scania Citywide LE Hybrid bussen aangeschaft, en zijn inmidddels in Amsterdam/Haarlen bij Jan de Wit. Nummers 435 tot en met 437 dragen ze.

Hier zijn enkele foto's te vinden: https://www.facebook.com/groups/6297470 ... 240304600/
En voor de mensen zonder FB, gaat om dit model, de 12 meter versie in de GVB kleurstelling:
https://www.scania.com/nl/nl/home/produ ... de-le.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Wat een luxe :o
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

trolly schreef: di 22 mar 2022, 17:34Dan ben ik erg benieuwd waar jij je kennis vandaan haalt. Mijn redenering is, dat een keerspoor onder het viadukt wat betreft de exploitatie volstaat, maar dat het erg onhandig ligt met het oog op de bouwwerkzaamheden. Daar komt bij, dat de bestaande tramsporen dan een stukkie op moeten schikken, en er de nodige wissels gelegd en later verlegd moeten worden.

Een of twee opstelsporen verderop op de Parnassusweg hebben dat bezwaar niet. Er is plek, er is een vlak stuk, en met twee wissels en een kruiswissel heb je een zee van ruimte. Grootste voordeel is dat je de bouwwerkzaamheden niet in de weg zit, en er dus niet het zoveelste bouwplanningsafhankelijkheidsprobleem ontstaat.
Als ze op de Parnassusweg het restant van de spoorboog die naar Station Zuid-hoog liep weghalen (iets dat toch moet gebeuren), is daar alle ruimte voor een tijdelijke keervoorziening en halte. Waarschijnlijk ook nog eens de goedkoopste oplossing.

[Edit] Plaatje erbij:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door n-evo op do 24 mar 2022, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Stadsbus schreef: wo 23 mar 2022, 20:30 Was al een tijdje een ''gerucht'', maar nu zijn er ook foto's van te vinden inmiddels. Jan de Wit heeft drie Scania Citywide LE Hybrid bussen aangeschaft, en zijn inmidddels in Amsterdam/Haarlen bij Jan de Wit. Nummers 435 tot en met 437 dragen ze.
Zijn die bussen dan bedoeld voor lijn 68 en de lijnen naar Westpoort?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ik gok de lijnen 68 en 267 aangezien er op de lijnen 232 en 233 net “nieuwe” bussen rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

TffpaA schreef: di 22 mar 2022, 12:23 Haha, kennen jullie die mop al van die tijdelijke eindhalte voor lijn 25?

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... inskylaan/
Ik vond het ook opmerkelijk dat er staat dat ze de overstap naar het hoofdgebouw van station Zuid comfortabeler willen maken. Hoe dan?
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Misschien door het wachthokje in R-net kleuren uit te voeren?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

n-evo schreef: do 24 mar 2022, 12:05 Als ze op de Parnassusweg het restant van de spoorboog die naar Station Zuid-hoog liep weghalen (iets dat toch moet gebeuren), is daar alle ruimte voor een tijdelijke keervoorziening en halte. Waarschijnlijk ook nog eens de goedkoopste oplossing.
Dat is een mogelijkheid, inderdaad. Of het veel goedkoper is vraag ik me af, maar we gaan het meemaken. Tenzij er een nòg genialer plan wordt bedacht, uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

De Vervoerregio Amsterdam gaat er dus nog steeds vanuit dat de A10 ondertunneld wordt?

Denk dat de Zuidas wel implodeert in de komende jaren, qua 'mistige' witte boorden activiteiten.. het geld en de drukte stroomt er weg. Er zijn zware tijden op komst.. het budget voor zo'n ondertunneling zal naar Defensie moeten, lijkt mij.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

De Russische economie en het Russische leger zie ik eerlijk gezegd een stuk eerder imploderen dan de Zuidas. Niet in jaren, maar in maanden, zoniet weken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Vandaag [maandag] 4 Urbosses op de 24, na dienstwagens 8 en 6 nu ook 2 en 4
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

GVB komt met nieuws over een nieuwe metro dienstregeling: link naar persbericht. Is dit nou echt een uitbreiding, of eerder een herstel van de situatie van voor corona? Volgens de wiki wordt er al een 10-minuten dienstregeling gereden, of begrijp ik het niet goed?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

De frequenties waren pre-corona:
spits elke 8 minuten
dal elke 10 minuten
late avond en ochtenden tot 10:00 in het weekend elke 12 minuten

Tijdens corona-piek werd het hele dag elke 15 minuten.

Op dit moment rijdt alles een stap minder dan pre-corona.
spits elke 10 minuten
dal elke 12 minuten
late avond en ochtenden tot 10:00 in het weekend elke 15 minuten.

Enige wat aangepast wordt is dus dal door de weeks.

En de rijtijden worden verruimd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

En de M52 blijft dus altijd elke 7,5 minuut rijden en gaat zo te zien niet terug naar elke 6.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Lijkt me ook niet echt nodig. M52 rijdt vrij punctueel en altijd M5.

Wel bizar, als we terugkijken naar vlak voor Corona, toen er nog proeven werden gedaan met een verhoogde frequentie van elke 5 minuten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

M52 is best een beetje druk aan het worden, dus een hogere frequentie zou geen gek idee zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Zo'n metrostel heeft een capaciteit van 960 reizigers. Uiteraard moeten we niet die max proberen te halen maar is er een moment dat het aantal reizigers in de buurt van de 960 komt?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Ik ben ze afgelopen woensdag rond zes uur even vergeten te tellen :oops: maar het was dus behoorlijk druk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Stop de tijd! Terug in de tijd! En meteen beginnen met tellen (A)

Nou jah, er zullen vast aan de hand van onder andere in- en uitchecks tellingen worden uitgevoerd. En kennelijk is die drukte niet structureel of zodanig dat het nodig om de frequentie van M52 te verhogen. :cry:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Die conclusie gaat voorbij aan een zekere stroperigheid in het beslissingsproces bij de vervoerder. De drukte is inderdaad niet structureel, maar progressief: vorige week was de huidige frequentie voldoende, deze week is het erg vol, en ik vrees dat het komende week proppen gaat worden. Daar kan je in principe op anticiperen, maar dat is geen gewoonte in Mokum.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Station Amsterdam Lelylaan wordt vernieuwd
Station Amsterdam Lelylaan krijgt een grondige opknapbeurt. Gemeente Amsterdam, ProRail, NS en de Vervoerregio hebben samen de uitgangspunten van het nieuwe ontwerp opgesteld. Het vernieuwde station wordt overzichtelijker, veiliger en wordt ingericht op een groeiend aantal reizigers. Na het vaststellen van het definitieve ontwerp starten de werkzaamheden naar verwachting in 2023.

Bron en meer: amsterdam.nl

Leuke golf aan verbouwingen in Amsterdam: het CS, Lelylaan, Schiphol, en Zuid. Sloterdijk wordt ook nog onder handen genomen.
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

En het wordt wel weer zo'n doodsaaie post-moderne grijze massa.
Jammer dat ze niet meer van de stations uit dit tijdperk gewoon een keer goed afstoffen en een nieuw likje verf in de oorspronkelijke kleur geven zoals bij Almere Centrum gedaan wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten