Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Het hele idee achter deze verandering is dan natuurlijk ook niet om het OV aantrekkelijker te maken, maar om kosten te besparen. En de achterliggende oorzaak is ook niet voor niets zo omstreden, en zal vandaag in het NOVB ongetwijfeld ook aan de orde komen, evenals in de Regioraad van de VRA vanavond.

We kunnen hier dan wel weer op zijn OVinNL's allerlei extra problemen erbij gaan bedenken en gaan oplossen - want daar zijn we immers goed in - en GVB van knutselarij betichten, maar die partij kan helaas ook weinig meer doen als de centjes opraken.

En voor reizigers van de haltes 1e Van Swindenstraat, Wijttenbachstraat, Dapperstraat en Muiderpoortstation kan ik op zich ook wel voordelen in een extra tramverbinding zien, ook al is 'ie maar één kant op.
🗣
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Het is kijken wat daar uit komt. In ieder geval is het te hopen dat dit soort bezuinigingen niet doorgevoerd hoeven te worden.
TffpaA schreef: di 05 jul 2022, 16:43En voor reizigers van de haltes 1e Van Swindenstraat, Wijttenbachstraat, Dapperstraat en Muiderpoortstation kan ik op zich ook wel voordelen in een extra tramverbinding zien, ook al is 'ie maar één kant op.
Ik betwijfel het. Het is wel eens vaker gebleken dat mensen een "slappe" lijn links laten liggen en gaan voor wat ze als "sterke" lijnen ervaren. Een tram die wel rechtstreeks heen rijdt, maar waarmee je niet rechtstreeks terug komt wordt denk ik eerder onder het eerste geschaard. Maar wie weet is het met de 14 straks een denderend succes. :Y
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ach. Liever een slappe lijn dan een slappe lu..
🗣
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

De Vervoerregio is bereid ruim 36 miljoen euro beschikbaar te stellen, mocht Den Haag besluiten in 2023 te stoppen met de beschikbaarheidsvergoeding voor het OV.

https://www.at5.nl/artikelen/215896/tie ... -voorkomen

Brief van de VRA m.b.t deze materie:

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... a7353c978c
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

TffpaA schreef: di 05 jul 2022, 16:43 Het hele idee achter deze verandering is dan natuurlijk ook niet om het OV aantrekkelijker te maken, maar om kosten te besparen. En de achterliggende oorzaak is ook niet voor niets zo omstreden, en zal vandaag in het NOVB ongetwijfeld ook aan de orde komen, evenals in de Regioraad van de VRA vanavond.
Als er per se in Oost moet worden bezuinigd, zou ik het logischer vinden als de GVB zou kijken naar lijn 1. Het traject tussen het Weesperplein en het Muiderpoortstation hangt er een beetje los bij en rijdt op plekken waar ook andere lijnen rijden.
Een idee zou kunnen zijn om lijn 1 bij de Korte 's-Gravezandestraat te koppelen aan lijn 19. Dan vervalt alleen het halteloze stukje tussen de Korte 's-Gravezandestraat en de Beukenweg. Het deel van lijn 19 in West kan worden overgenomen door lijn 12, die dan weer de oude route naar Sloterdijk gaat rijden. Door de Leidsestraat kan je desnoods lijn 11 nieuw leven inblazen.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

je verliest dan wel capaciteit op de binnenrinf en of de overtoom nou meer nodig heeft.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Tram 11 is 2x keer geflopt op dat traject. In de jaren '90 en nog voordat corona om de hoek kwam kijken was het in de periode 2018-2020 opnieuw geen groot succes. Die lijn werkt blijkbaar gewoon niet tussen Surinameplein en CS.

Wel eens met de observatie van tram 1. Sinds z'n nieuwe route naar Oost is die lijn vrij scheef bezet. Ook vóór corona al. Op de westtak onverminderd druk, op de oosttak na Leidseplein ronduit rustig. Zelfs in de spits zijn de trams van lijn 1 zelden druk tussen Leidseplein en Muiderpoort. Ik verwacht eigenlijk dat daar op termijn wel iets mee gaat gebeuren, want het lijkt ronduit kapitaalvernietiging.

Tram 19 zie ik GVB niet snel opofferen. Volgens mij is dat juist een van de succesverhalen van het nieuwe lijnennet.
robert1955 schreef: di 05 jul 2022, 18:02 je verliest dan wel capaciteit op de binnenrinf en of de overtoom nou meer nodig heeft.
Ik heb het idee dat de noodzakelijke capaciteit op de binnenring sterk overschat wordt. Helemaal ten oosten van het Leidseplein.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Het is natuurlijk lastig om daar iets zinnigs over te zeggen, omdat dit nieuwe netwerk nooit echt een goede kans heeft gehad. Tussen opening NZL en Corona was het voor veel reizigers toch nog aftasten en zoeken naar de beste nieuwe route. Vanaf Corona is het verhaal ook wel bekend. En dan komen daar straks waarschijnlijk nog bezuinigingen bovenop.

Het valt te hopen dat het OV-gebruik weer aantrekt en er - eindelijk - weer geld voor een fatsoenlijke exploitatie beschikbaar komt. Ik denk dat je dan na enige jaren betere conclusies kunt trekken.
🗣
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Het zal best meevallen met dat 21,5 jaar aftasten. Na zo’n periode valt er waarschijnlijk wel het een en ander te zeggen en bepaalde trends zichtbaar zijn. Het stikte in het ov van de dagjesmensen en toeristen voor wie het lijnennet natuurlijk nooit écht bekend is.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 05 jul 2022, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Eerder anderhalf, volgens mij.
🗣
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Foutje klopt inderdaad.
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

n-evo schreef: di 05 jul 2022, 18:11 Tram 11 is 2x keer geflopt op dat traject. In de jaren '90 en nog voordat corona om de hoek kwam kijken was het in de periode 2018-2020 opnieuw geen groot succes. Die lijn werkt blijkbaar gewoon niet tussen Surinameplein en CS.
Daarom schreef ik ook 'desnoods'. Maar als lijn 12 weer naar Sloterdijk zou gaan rijden, zoals ik net voorstelde, zou in de Leidsestraat alleen lijn 2 overblijven. Dat lijkt mij wat weinig aanbod.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Tram 1 terug naar CS dan maar. (A)
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Lijn 1 naar CS lijkt wel het doortrekken van de Valleilijn: ongeacht de discussie komt het idee altijd weer bovendrijven :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 05 jul 2022, 19:27 Maar als lijn 12 weer naar Sloterdijk zou gaan rijden, zoals ik net voorstelde, zou in de Leidsestraat alleen lijn 2 overblijven. Dat lijkt mij wat weinig aanbod.
Lijn 12 zorgt voor een rechtstreekse verbinding tussen CS en het Museumplein. Het lijkt me niet zo verstandig om lijn 12 naar Sloterdijk te laten rijden.
Lijn 5 naar Sloterdijk lijkt me eventueel nog wel een interessante optie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Tram 2 verzorgt die rechtstreekse verbinding tussen het CS en Museumplein ook. De halte waar ie stopt heet zelfs zo.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

n-evo schreef: di 05 jul 2022, 18:11 Wel eens met de observatie van tram 1. Sinds z'n nieuwe route naar Oost is die lijn vrij scheef bezet. Ook vóór corona al. Op de westtak onverminderd druk, op de oosttak na Leidseplein ronduit rustig. Zelfs in de spits zijn de trams van lijn 1 zelden druk tussen Leidseplein en Muiderpoort. Ik verwacht eigenlijk dat daar op termijn wel iets mee gaat gebeuren, want het lijkt ronduit kapitaalvernietiging. (...)

Ik heb het idee dat de noodzakelijke capaciteit op de binnenring sterk overschat wordt. Helemaal ten oosten van het Leidseplein.
Ook vanuit de gedachte om CS te ontlasten is een rechtstreekse tram tussen de Binnenring en Muiderpoort gewenst. Zodat treinreizigers vanuit Naarden-Bussum, Almere Poort en Weesp naar de Binnenring op Muiderpoort kunnen overstappen op tram 1.
Blijkbaar zijn die reizigers nog niet massaal gebruik gaan maken van die mogelijkheid?

Ook is het de bedoeling dat tram 1 uiteindelijk naar Zeeburgereiland wordt doorgetrokken. Dan zou het oostelijke deel van tram 1 ook beter gebruikt worden. Helaas lijkt Zeeburgereiland voor tram 1 tot nu toe nog steeds een brug te ver...
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Een alternatief in de Indische Buurt zou wellicht zijn: tram 14 rijdt z'n reguliere route tot Javaplein, en rijdt vandaar door als lijn 3 naar Muiderpoort, en dan verder de 3-route naar West.
De haltes Insulindeweg en Flevopark verliezen dan wel hun tram (maar worden nog wel met bus 37 bediend).
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

En halte Soembawastraat. Lijn 37 stopt overigens niet aan het Flevopark, al lijkt mij dat een overkomelijk probleem.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Roeland schreef: wo 06 jul 2022, 08:11 Een alternatief in de Indische Buurt zou wellicht zijn: tram 14 rijdt z'n reguliere route tot Javaplein, en rijdt vandaar door als lijn 3 naar Muiderpoort, en dan verder de 3-route naar West.
De haltes Insulindeweg en Flevopark verliezen dan wel hun tram (maar worden nog wel met bus 37 bediend).
..Of je trekt tram 1 door naar Flevopark.

Maar ja, ook hier weer: de frequenties van trams 14 en 3 moeten op elkaar afgestemd worden, en je krijgt een errug lange route...
🗣
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Roeland schreef: wo 06 jul 2022, 08:04Ook is het de bedoeling dat tram 1 uiteindelijk naar Zeeburgereiland wordt doorgetrokken. Dan zou het oostelijke deel van tram 1 ook beter gebruikt worden. Helaas lijkt Zeeburgereiland voor tram 1 tot nu toe nog steeds een brug te ver...
Dat is één van de ideeën die op tafel liggen om Zeeburgereiland en IJburg beter te ontsluiten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef: ma 04 jul 2022, 23:09 Een brug tussen de Flevoparkweg en Lijnoliestraat lijkt me dan het meest kansrijk, al is het laatste deel van de Flevoparkweg nu niet openbaar toegankelijk.
TffpaA schreef: ma 04 jul 2022, 18:12 De huidige situatie is volgens mij ontstaan in 2004 of 2005, toen lijn 10 naar Azartplein ging rijden. Toen ging de 7 ook naar Flevopark. De 6 reed toen al niet meer.
Lijn 6 is pas op 28 mei 2006 opgeheven.
Lijn 6 is een tijdje een knipperlichtlijn geweest. Soms reed hij een dienstreglingjaar wel en soms niet. En ze hebben ook wat geëxperimenteerd met verschillende routes/eindpunten :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TheAgedGamerYt »

Roeland schreef: ma 04 jul 2022, 09:04 Het RAR heeft advies uitgebracht voor het vervoerplan 2023: https://rar.vervoerregio.nl/pagina/2022 ... iezen-2022
Waarom zoveel spelfouten?!
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Overleg tussen Rijk en provincies over compensatie voor 2023 vooralsnog mislukt:

https://www.at5.nl/artikelen/215939/gvb ... t-het-rijk
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Op metrostation Spaklerweg lijkt het brede poortje aan de westzijde verkeerd-om ingesteld te zijn: aan de binnenzijde van het station toont het scherm "inchecken" en aan de buitenzijde "uitchecken".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten