Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Suus schreef: do 06 mei 2021, 15:02 En veel minder ingewikkeld, nu verdwijnt er op papier maar één halte, in plaats van twee waarvoor een nieuwe in de plaats komt. Bij de gewoontedieren die Amsterdammers zijn 50% minder verwarring.
Wat vindt onze toegankelijkheidsexpert eigenlijk van de blindengeleidelijn op de nieuwe halte Koningsplein richting Centraal Station?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Dat is absoluut niet goed aangelegd. Er mogen geen blokkerende objecten op de lijn staan. En als je op het bankje zit blokkeren je benen eveneens de geleidelijn.

En zo te zien wel een klanktegel bij het informatiescherm, maar geen onderbreking in de geleidelijn zodat met de stok die klanktegel niet als "afslag" kenbaar is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het geeft duidelijk aan hoe smal de halte eigenlijk is, zal aan de waterkant niet anders zijn. Wie dit bedacht heeft?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Die aan de waterkant lijkt me wel breder. Daar moet je toch makkelijk je benen binnenboord kunnen houden als er iemand over de lijn loopt.

Wat vinden we trouwens van de slechts 30 cm brede nieuwe halte Paleisstraat? :mrgreen: De afroep zwijgt maar hij staat al wel op het routelint.
Ik doe ook maar wat
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Ik zag ergens op een gvb site [maar kan het niet terugvinden] dat op lijn 26 de tweede wagen vanaf 21.00 is afgesloten
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Ben even wezen kijken op niet-het-koningsplein. De halte aan de waterkant is grofweg 2,5m breed, bruto want behalve haltemeubilair staan er bomen [met onbestraat gedeelte er omheen] en latarenpalen voor de sfeer. Aan de walkant is de halte een kleine 10cm hoger dan de walkant. Er staan nog steeds of weer fietsen aan het hek

Richting CS is het iets van 1,5m. Na de rand van het halteplatform is er een tweede, lagere stoeprand en dan nog een zelfde afstap naar waar het fietspad moet komen. Zoiets is recent ook aangebracht bij de halte Nieuwe Willemsstraat [en die heeft een r-net bordje dus dan is het goed]. Omdat dit vooral een uitstaphalte is, gaat men hier dus afstappen, wat gezellig wordt met de fietsers.

Bij de halte Paleisstraat / Dam is aan het zwerfvuil te zien niet recent gewerkt
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Gaan de haltes bij de Dam voor lijn 13 en 17 ook nog verplaatst worden? Of komen de haltes in de Paleisstraat voor lijn 2 en lijn 12 als aanvulling op de bestaande haltes op de Nieuwezijds Voorburgwal?
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Het idee is geloof ik dat de beide bundels aparte haltes krijgen. Ik ben even kwijt of dat voor 13 en 17 om de hoek komt [dan wordt een lengte van 2 wagens een probleem of je moet de Spuistraat oversteek afschaffen] of dat er weer een voorsorteer spoor komt [en dan ook gelijk maar het Postkantoor terug :)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij, wat ik ooit gelezen heb:
  • Trams richting Leidsestraat halteren in beide richtingen bij halte Paleisstraat
  • Trams richting Westermarkt halteren bij de nieuwe halte Dam (ter hoogte van de huidige tijdelijke halte richting CS) en stad uit op de huidige locatie.
  • Trams komende vanuit Leidsestraat halteren ook bij halte Dam
  • Halte Nieuwezijds Kolk wordt verplaatst richting Hekelveld
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Ik kan dit niet volgen. Alleen het vierde punt snap ik.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Beknopt: hieruit maak ik op dat voor de trams naar de Leidsestraat in beide richtingen op de nieuwe halte Raadhuisstraat stoppen en dat vanuit CS naar de Leidsestraat de halte Dam vervalt. De halte Dam richting CS wordt verplaatst en hier zullen ook de trams vanaf de Westermarkt gaan stoppen.
hauptbahnhof schreef: wo 12 mei 2021, 18:16
  • Trams richting Westermarkt halteren (...) stad uit op de huidige locatie.
Zorgt dat niet voor een enorme blokkade van de trams richting de Leidsestraat? Of komt er inderdaad een voorsorteerspoor zoals robert1955 suggereerde?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dus trams naar CS stoppen twee keer (haltes Paleisstraat en Dam) maar stad uit één keer (Paleisstraat)? Terwijl ze wel langs halte Dam rijden. Vreemd.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Trams uit de Leidsestraat stoppen 2x naar CS, trams uit de Raadhuisstraat 1x
Stad uit stoppen de trams 1x.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

HBf je zegt in twee posts geloof ik verschillende dingen over de haltering richting Leidsestraat. Ik denk dat die trams twee keer stoppen, bij de nieuwe drieperronige halte ter hoogte van de Gravenstraat / Molsteeg en bij de Paleisstraat.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zeg precies hetzelfde.
Maar zal het met lijnnummers schrijven, misschien dat het lampje gaat branden.

Lijn 2 en 12 stoppen stad in bij Paleisstraat en Dam
Lijn 2 en 12 stoppen stad uit alleen bij Paleisstraat

Lijn 13 en 17 stoppen in beide richtingen alleen bij Dam, met als het goed is een apart spoortje voor de richting stad uit, dus lijnen 2 en 12 kunnen die halte passeren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Is die halte Paleisstraat nieuw? Op Google Streetview is wel een halte te zien bij de Paleisstraat, maar die is maar in één richting.
Verder gaat vanaf 7 juni lijn 24 weer naar CS rijden, maar wegens werkzaamheden bij CS maakt hij voorlopig een lusje Rokin - Dam - Nieuwezijds Voorburgwal - Prins Hendrikkade - Damrak - Rokin.
Dat betekent dus dat er weer (in één richting) een tram over de Dam zal rijden. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Halte Paleisstraat is de oude halte Dam van lijn 2/12 richting CS. Er komt ook stad uit een halte aldaar.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Met de zoekterm 'herinrichting nieuwezijds voorburgwal noord' vond ik een los document 'Samenvatting'van de vervoerregio, DB 13-6-2019, over de financiering van dit deel van het project [o.a. om aanschaf rails te kunnen starten]

Argumentatie
De nieuwe halte Dam-Nieuwe kerk is een zeer belangrijke schakel voor het plusnet OV. De configuratie
zorgt ervoor dat 5 tramlijnen in alle richtingen beter afgehandeld kunnen worden via de drie perrons. De
huidige situatie is dat de 5 tramlijnen 1 perron hebben en er situaties voordoen waar 3 tramlijnen op
hetzelfde moment achter elkaar staan.
Na oplevering van de herinrichting Nieuwezijds Voorburgwal Noord en halte Dam - Nieuwe Kerk zijn de
volgende resultaten behaald:
- Een nieuwe tramhalte Dam met drie sporen ten noorden van de Nieuwe Kerk;
- Volledig nieuwe sporen op de kruising Raadhuisstraat / Nieuwezijds Voorburgwal, grotendeels
uitgevoerd in duurzaam slijtvast spoormateriaal;
- Een nieuwe tramhalte ten zuiden van Hekelveld, ter vervanging van de tramhalte Kolk;
- Een vrijliggend fietspad in noordrichting;
- Een 30 km/u straat met auto en fiets gemengd in zuidrichting
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het GVB twittert dat alle metrolijnen stil staan i.v.m. een storing in het veiligheidssysteem………
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Metroverkeer wordt weer opgestart……
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

Het valt me op (via busposities.nl) dat Combinos 2052 t/m 2056 alle vijf al sinds 3 mei j.l. niet hebben gereden.

Weet iemand waar dit door komt? Zal vast geen toeval zijn dat een aangesloten reeks allemaal vanaf zelfde datum niet rijden op de dienst.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Volgens ovzoeker rijden de 2054 en 2055 nu gewoon in dienst op lijn 7. Wellicht een fout op busposities?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten