Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door ZO6176 »

Het zijn weer stoere gasten...
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef:Nog een audiopaalparel in Amsterdam: na de vertrektijden wordt nu ook in zowel Nederlands als Engels (gewoon met de Nederlandse spraaksynthesizer) de mondkapjesregels en de metrowerkzaamheden aangekondigd. Dit gaat met de gebruikelijke horten en stoten van de spraaksynthesizer. :mrgreen:
Waar gebeurt dit?
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Als je op de knop van audiopalen in Amsterdam bij een halte of busstation drukt, krijg je eerst de vertrektijden te horen en daarna die mededelingen.
Beul van de blindegeleidelijn
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Omroepstem

Bericht door Niels »

Weet iemand hoe het bij GVB verder gaat met de omroepstem ? Twee jaar geleden "bedankte" GVB Marc Klardie (die toen 19 jaar lang de stem was geweest) omdat ze een afdeling ging oprichten die ook de omroepen zou moeten gaan doen. Die afdeling is er gekomen, maar na een week Walter Bonn die werd teruggedraaid wegens montagefouten (?) is er niets merkbaars veranderd. Volgens mij is het nog steeds de stem van Klardie die je in tram en bus hoort, met hier en daar een andere stem. Metro wel een ander.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dit soort vragen kan je eventueel ook direct aan GVB stellen. Via Twitter, Facebook of het contactformulier. Als niemand hier het antwoord heeft. Zolang je niet te veel vragen in één keer stelt krijg je een relatief inhoudelijk antwoord terug.

Dat hele montageverhaal was echt onzin trouwens. De audiofragmenten zijn gewoon heel overdreven ingesproken door die man. Dat was al te horen tijdens een AT5 reportage waarbij ze een kijkje in de geluidsstudio kwamen nemen. Er valt qua montage niks aan te verhelpen als de "stemacteur" zelf zo'n stem op zet.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Volgens mij is het al een aardige tijd status quo. Alles wat Klardie heeft ingesproken zit er nog in en alles wat er nieuw bij moet komen wordt ingesproken door een maintenance engineer (met radio-ervaring).
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Geef mij maar good old Philip Bloemendal RIP

https://www.youtube.com/watch?v=KLQMRwsFdOA
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

DingeZ schreef:Volgens mij is het al een aardige tijd status quo. Alles wat Klardie heeft ingesproken zit er nog in en alles wat er nieuw bij moet komen wordt ingesproken door een maintenance engineer (met radio-ervaring).
Wie is die nieuwe stem dan?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Door een wisselstoring rijdt metro 54 momenteel alleen tussen Centraal Station en Weesperplein. Pendelbus 74 rijdt tussen Centraal Station en Bijlmer.
Zo wordt mijn toch al avontuurlijke reis nog iets avontuurlijker. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Had je het maar bij van de slaapkamer tot de woonkamer moeten houden :6
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Geluk bij een ongeluk: doordat ik met de bus aankwam bij het Amstelstation, kon ik wel een 15G spotten. :)
(Voor de nummerliefhebbers: het was de 3005.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ben diezelfde 3005 ook al 2x keer tegengekomen vandaag: vanochtend en vanmiddag bij het Roeloef Hartplein.

Hij rammelde nogal. :o
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zie opeens dat de nieuwe elektrische bussen van GVB geen bestemming meer achterop hebben. Hoezo is dat weer verdwenen?
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Vanaf 19 augustus heeft lijn 5 tijdelijk een nieuwe bestemming: Jordaan.
Dit vanwege vervanging van het bruggetje vlak voor Haarlemmerplein waar lijn 3 tergend langzaam overheen rijdt nu. Om het keren makkelijker te maken verruilen lijn 3 en lijn 5 van bestemming. Lijn 3 gaat dus naar de Van Hallstraat.

https://www.amsterdam.nl/projecten/werk ... fsluiting/
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Het interessante is dat de 5 een tijdelijk kopeindpunt krijgt bij de Eerste Marnixdwarsstraat. Dat heb ik nog niet eerder gezien, eindpunten die worden verwisseld zodat er een tijdelijk kopeindpunt gemaakt kan worden. Mag ook wel aangezien de werkzaamheden 2 jaar gaan duren.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

De grote vraag is of ze deze omwisseling van lijn 3 en 5 na de werkzaamheden nog gaan terugdraaien of niet. Voor het GVB is het een (welkome) besparing doordat voor beide lijnen de route korter/sneller wordt.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

DingeZ schreef:Het interessante is dat de 5 een tijdelijk kopeindpunt krijgt bij de Eerste Marnixdwarsstraat. Dat heb ik nog niet eerder gezien, eindpunten die worden verwisseld zodat er een tijdelijk kopeindpunt gemaakt kan worden. Mag ook wel aangezien de werkzaamheden 2 jaar gaan duren.
Dat kan wel kloppen, zoveel 2-richting materieel heeft het GVB (nog) niet om naast lijn 5 voor nog een andere lijn een (al dan niet tijdelijk) kop eindpunt te creëren. Nu komt het toevallig zo uit, dat lijn 3 en 5 gewisseld kunnen worden en toevallig kunnen de trams van lijn 5 kop maken.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

IC140 schreef:De grote vraag is of ze deze omwisseling van lijn 3 en 5 na de werkzaamheden nog gaan terugdraaien of niet. Voor het GVB is het een (welkome) besparing doordat voor beide lijnen de route korter/sneller wordt.
Het is inderdaad logischer, maar dan had het GVB dat al jaren geleden kunnen doen met 3 en 10, 3 naar van Hallstraat en 10 naar Zoutkeetsgracht. Misschien iets te maken met makkelijker overstappen, rond het Marnixplein, ik heb geen idee.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Gemeente Amsterdam schreef:We gaan de Bullebak vervangen.
_O- _O_
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

IC140 schreef:De grote vraag is of ze deze omwisseling van lijn 3 en 5 na de werkzaamheden nog gaan terugdraaien of niet. Voor het GVB is het een (welkome) besparing doordat voor beide lijnen de route korter/sneller wordt.
Op dit moment hebben beide lijnen een rijtijd van 5 min vanaf Marnixplein naar hun eindpunt. In de avond raakt lijn 5 een minuut kwijt op zijn traject maar lijn 3 niet.

Dus een echte besparing zal er niet in zitten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: Dit vanwege vervanging van het bruggetje vlak voor Haarlemmerplein waar lijn 3 tergend langzaam overheen rijdt nu.
De benaming "bruggetje" vind ik een beetje denigrerend. De Bullebak is toch best een forse brug. :)
Maar goed dat ze eindelijk gaan beginnen. Oorspronkelijk zouden ze al op 1 januari 2020 beginnen, maar dat is later uitgesteld naar 1 augustus 2020. De werkzaamheden zouden uiterlijk 1 januari 2023 klaar moeten zijn.

Het GVB heeft wel een creatieve oplossing bedacht hiervoor. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ehhh het is een bruggetje want als ik het met al die andere beweegbare bruggen waar trams overheen rijden vergelijk, dan heeft ie recht op een verkleinwoord :Y
robert1955
Berichten: 273
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

De oplossing bij de bussen is ook nieuw. Niet zoals bij de herinrichting van het Marnixplein nog gebeurde 18 en 21 via Nassaukade, maar [beschreven richting CS]:
21 van Haarlemmerweg niet door Van Hallstraat, maar door over Haarlemmerweg naar Haarlemmerplein;
18 van Fred Hendrikstraat links Kostverlorenstraat, Van Hallstraat, rechts (krappe bocht) Haarlemmerweg. Omgekeerde richting aan wat we gewend zijn dus.

Volgens een bewonersbrief was de Nassaukade te vertragingsgevoelig. Niet uit die brief, maar tijdens die laatste omleiding werd op een gegeven moment de halte komend van CS op de Nassaukade bij de Potterdammerbrug stiiletjes opgeheven (er is daar maar 1 rijstrook met fietssuggestiestrook
Genoemde brief suggereert dat de eindhalte van de 5 wel eens 'Jordaan' kunnen gaan heten *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef:Ehhh het is een bruggetje want als ik het met al die andere beweegbare bruggen waar trams overheen rijden vergelijk, dan heeft ie recht op een verkleinwoord :Y
Goed, in vergelijking met de bruggen over de Amstel en Kostverlorenvaart is het inderdaad maar een kleine brug. :wink:
Zijn er verder nog beweegbare bruggen in Amsterdam waar trams overheen rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

De Hortusbrug, de brug over de Oostelijke Doorgang, de tietenEnneüs Heermabrug — en dat was het volgens mij wel zo'n beetje, want de bruggen over de Kattensloot, de Schinkel en het Westerkanaal zal je wel bij de Kostverlorenvaart rekenen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten