Pagina 603 van 743

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 19:26
door BCh
61 vervuld, naar mijn inziens, een goede schakel tussen Station Sloterdijk en de uiterste westelijke rand van Amsterdam. Gebruik hem wel eens als ik geen zin heb om naar het Sloterdijk station te fietsen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 20:01
door Milco
Weet iemand toevallig of er voor lijn 369 nieuwe bussen komen of dat er huidige bussen worden ver-R-net?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 10:00
door VIRM
Krijgen nieuwe CAF-trams een vrij instapregime op lijn 2 en de andere tramlijnen in de stad? Zo niet, waar zit de deur bij de conducteursingang?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 11:51
door fred1954
Er komen ook één-richting CAF’s met conducteurscabine als ik dit factsheet moet geloven, die komen niet uit de basis bestelling maar uit de optionele bestelling. Aangezien er al 9 besteld zijn uit de optiebestelling, zouden die dan op lijn 2 komen? 9 trams is waarschijnlijk niet voldoende om de hele lijn te exploiteren, maar misschien aangevuld met twee-richting CAF’s zonder conducteur?

https://over.gvb.nl/content/uploads/201 ... NL-DEF.pdf

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 12:27
door Meltrain
Er kan natuurlijk ook nog een lopende conducteur komen in de trams die geen conducteursruimte hebben.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 12:29
door trolly
Dat werkt natuurlijk niet in Amsterdam.

Want?

Want in Amsterdam werkt dat natuurlijk niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 14:14
door GVBeestje
Misschien een idee om lijn 25 in de daluren te ontkoppelen om een overcapaciteit te voorkomen en nog steeds in hetzelfde interval als tram 5 te rijden? Of is hier al sprake van?

Daarnaast snap ik vanuit de cijfer esthetiek ook niet de keuze voor bus 43, waar bus 46 ook nog vrij is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 14:19
door n-evo
Verder zal, om het aantal reizigers goed te faciliteren, in de loop van 2021 het materieel op lijn 2 worden vervangen door het nieuwe 15G materieel. Deze trams bieden circa 25% meer capaciteit per tram dan het huidige materieel. Ook in deze nieuwe trams zal een conducteur aanwezig zijn.
Huh 25% meer capaciteit per tram? Volgens GVB’s eigen factsheet heeft een 15G-tram capaciteit voor 175 reizigers terwijl er in een eenrichtings-Combino 180 mensen passen.

Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 14:30
door IC140
GVBeestje schreef:Misschien een idee om lijn 25 in de daluren te ontkoppelen om een overcapaciteit te voorkomen en nog steeds in hetzelfde interval als tram 5 te rijden? Of is hier al sprake van?

Daarnaast snap ik vanuit de cijfer esthetiek ook niet de keuze voor bus 43, waar bus 46 ook nog vrij is.
Lijn 43 is een knipoog naar de oude Lijn 43 die tussen 2004 en 2011 tussen Centraal Station en Borneo Eiland reed, zij het met een directere route. Volledig in lijn met de adviezen van de commissie dus.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 14:49
door Suus
Lijn 46 was tot 2006 een soort versterker van het westelijk deel van lijn 22, maar had dan als eindpunt Sloterdijk. Vanaf 2007 is het lijnnummer 46 in Diemen en de Bijlmermeer gebruikt, eerst als verbinding tussen Noord en Bijlmermeer, in 2012 werd het noordelijk eindpunt het Amstelstation als vervanging van lijn 136. Bij de bezuinigingsronde van december 2013 is de lijn geheel verdwenen. Het lijnnummer 46 heeft dus geen geschiedenis in Zeeburg terwijl lijn 43 dat wel heeft. Daarom ligt dat esthetisch meer voor de hand.

(Overigens was de logica bij het nieuwe busnet van 2006 dat de 4x-lijnen van noord naar zuid opliepen:
41 en 42: KNSM-Eiland
43: Borneo-Eiland
44: Diemen Noord
45: AMC via Bijlmermeer
47: AMC via Holendrecht
49: Weesp

Lijn 40 en 48 waren buitenbeentjes, vooral 48 omdat dat nummer nog uit het "oude tijdperk" kwam. Lijn 46 kwam pas in 2007 weer terug. Zou je het esthetisch echt goed willen doen, dan zou je lijn 66 eigenlijk moeten vernummeren naar 46.)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 14:50
door n-evo
fred1954 schreef: za 12 sep 2020, 11:51 Er komen ook één-richting CAF’s met conducteurscabine als ik dit factsheet moet geloven, die komen niet uit de basis bestelling maar uit de optionele bestelling. Aangezien er al 9 besteld zijn uit de optiebestelling, zouden die dan op lijn 2 komen? 9 trams is waarschijnlijk niet voldoende om de hele lijn te exploiteren, maar misschien aangevuld met twee-richting CAF’s zonder conducteur?

https://over.gvb.nl/content/uploads/201 ... NL-DEF.pdf
In een investeringsdocument hadden ze het over een "servicebalie light" voor de 15G.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 14:52
door ZO6176
Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat de geschiedenis van lijn 46 is dat deze lijn overal op kan duiken maar steeds voor een korte periode.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 15:49
door fred1954
Weer eens wat anders: Reiziger laat roze rookbom in lijn 52 afgaan.

https://www.at5.nl/artikelen/204359/rei ... rdzuidlijn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 16:56
door Suus
Wat een rare vorm van een gender reveal party (een kapitalistisch fenomeen waar je zoals verwacht helemaal niets mee op heb).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 17:11
door trolly
Weet je zeker dat het geen coming-out party was?

Niet dat het daar minder raar om zou zijn, trouwens...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 17:12
door Karl
Van iemand die metroseksueel is?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 12 sep 2020, 17:38
door trolly
Jouw feestje 8-)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 11:49
door Vinny
Suus schreef: za 12 sep 2020, 16:56 Wat een rare vorm van een gender reveal party (een kapitalistisch fenomeen waar je zoals verwacht helemaal niets mee op heb).
Helemaal mee eens!
Van iemand die metroseksueel is?
:mrgreen:

Maar uh hebben ze de dader al gepakt? hopelijk krijgt die eens een fatsoenlijke straf in plaats van een uurtje straatvegen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 11:55
door Karl
Politie komt niet eens ter plaatse, zie nieuwsbericht. Dus niet eens een "ahe, moeilijke jeugd gehad, foei, niet meer doen..."...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 12:21
door trolly
Foei, zo'n politie toch. Terwijl de crimineel uiteraard keurig naast het getroffen voertuig stond te wachten om berispt te worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 15:13
door Mike
Milco schreef: vr 11 sep 2020, 20:01 Weet iemand toevallig of er voor lijn 369 nieuwe bussen komen of dat er huidige bussen worden ver-R-net?
Had ik niet ergens gelezen dat CXX deze lijn wil exploiteren? Weet iemand hoe het daar mee staat?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 16:22
door n-evo
Ter compensatie voor de Uithoornlijn. Die is er nog niet in 2021. In de concessie is gewoon meegenomen dat Connexxion de verbinding zou verliezen als deze vertramd zou worden. Dus tja...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 16:58
door fred1954
CXX heeft inderdaad in hun Vervoerplan 2O21 in de doorkijk naar 2024 alvast een balletje opgegooid om lijn 369 te mogen exploiteren in ruil voor het verlies van de R-net buslijnen Uithoorn - Amsterdam. Er zullen een aantal CXX chauffeurs teveel zijn en ook een aantal elektrische bussen zullen over zijn als lijn 347/348 hun diensten staken.

CXX exploiteert al lange tijd de Zuidtangent (lijn 300) en zou daarmee ook de Westtangent “in handen” krijgen, vanuit oogpunt van CXX geen rare gedachtengang.

Maar zoals n-evo terecht opmerkt gaat lijn 369 in 2021 rijden en de opening van de Uithoorntram is pas in 2024. Dat is dus geen match. Bovendien is het GVB bij voorbaat tegen, wat op zich ook niet vreemd is.

Desalniettemin is CXX van plan hun zienswijze onder de aandacht te brengen van de VRA.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 22:20
door n-evo
Er zullen een aantal CXX chauffeurs teveel zijn en ook een aantal elektrische bussen zullen over zijn als lijn 347/348 hun diensten staken.
Ze kunnen ook het balletje opgooien om beiden zaken door te schuiven naar GVB als dat al niet intern kan. Ze hebben nog 4 jaar om hierop in te spelen. Met aankoop van nieuw materieel en personeelsverloop moet dat geen grote opgave zijn. Dat ze recht hebben op een lijn omdat die toevallig "tangent" in de projectnaam heeft slaat ook nergens op.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 22:46
door fred1954
Het is zeker flinterdun, maar toch gaat CXX het bij de VRA proberen. Ik geef het ook niet zoveel kans, zeker niet met een GVB die niet mee wil werken, maar nooit geschoten is altijd mis, toch?