Pagina 604 van 606

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 22:55
door n-evo
Dat is zo.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 sep 2020, 15:20
door fred1954
Zijdelingse aanrijding tussen lijn 1 en 12 op Leidsebrug vanmorgen:

Lijn 12 komende van het Leidsebosje ri. Leidseplein kwam op de Leidsebrug zijdelings in aanvaring met lijn 1 die op dat moment ook ri. Leidseplein reed. Lijn 12 werd daarbij uit de rails gedrukt.

https://www.at5.nl/artikelen/204395/tra ... leidsebrug

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 sep 2020, 21:02
door Vinny
Desalniettemin is CXX van plan hun zienswijze onder de aandacht te brengen van de VRA.
Connexxion heeft er feitelijk weinig over te zeggen: de VRA bepaald zelf welke verbindingen er tot welke concessie horen. De keuze om een nieuwe tramlijn Amsterdam Zuid-UIthoorn in te leggen en die bij de concessie Amsterdam te voegen is op papier wat merkwaardig, maar de vervoersregio kan dat prima doen. Op zichzelf kan Connexxion prima een tramlijn exploiteren, in Utrecht deden ze dat ook, maar de stadsregio is van mening dat de lijn beter door de tram- en metroboer van Amsterdam geëxploiteerd kan worden. Ik ben het er zelf niet mee eens, maar ze hebben wel het volste recht om zo te besluiten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 sep 2020, 21:17
door n-evo
Het is mij niet duidelijk wat voor voordelen je op gebied van exploitatie en efficiëntie denkt te behalen door een enkele tramlijn weg te halen uit het GVB-netwerk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 14 sep 2020, 21:46
door robert1955
Als ik het goed lees/zie op AT5 is de lijn 1 vanaf denk ik de 2e truck ontspoort waarna de achterste bakken zijn uitgezwaaid. De 12 was dan een beetje te dicht bij

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 15 sep 2020, 06:12
door fred1954
AT5 heeft het verkeerd weergegeven. Lijn 1 is in de rails gebleven en heeft lijn 12 er uit gedrukt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 15 sep 2020, 23:42
door Vinny
n-evo schreef: ma 14 sep 2020, 21:17 Het is mij niet duidelijk wat voor voordelen je op gebied van exploitatie en efficiëntie denkt te behalen door een enkele tramlijn weg te halen uit het GVB-netwerk.
Lijn 25 wordt een lijn die in eilandbedrijf gereden kan worden. Kortom dat is niet relevant. Wat wel relevant is, zijn busaansluitingen in Uithoorn en Amstelveen. Dan is het handig dat de lijn dezelfde vervoerder heeft. Kunnen overstappen beter met elkaar afgestemd worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 16 sep 2020, 10:29
door n-evo
Puntje bij paaltje is lijn 25 alleen geen eilandbedrijf en die zaken lijken mij wel degelijk relevant. Onderhoud, expertise, uitwisseling van personeel, uitwisseling van materieel, eventuele veranderingen in lijnvoering, samenloop met andere tramlijnen etc. het wordt er allemaal niet makkelijker of efficiënter op als je deze tramlijn onderbrengt bij Connexxion. En voor wat?

Lijn 25 rijdt straks hoogfrequent en niet maar 1 of 2x per uur. Als er überhaupt over afstemming gesproken moet worden is het makkelijker om GVB en Connexxion met elkaar rond de tafel te laten zitten, dan dat je de exploitatie van één enkele tramverbinding onderbrengt bij een andere vervoerder. Helemaal omwille van een amper of niet bestaand probleem.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 16 sep 2020, 16:14
door Milco
Weet iemand of er dagelijks op tramlijn 25 naar Amstelveen wordt testgereden, of dit ook in de ochtendspits gebeurt en op welk traject deze testritten exact rijden? Alvast bedankt!

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 16 sep 2020, 22:34
door Vinny
n-evo schreef: wo 16 sep 2020, 10:29 Puntje bij paaltje is lijn 25 alleen geen eilandbedrijf en die zaken lijken mij wel degelijk relevant. Onderhoud, expertise, uitwisseling van personeel, uitwisseling van materieel, eventuele veranderingen in lijnvoering, samenloop met andere tramlijnen etc. het wordt er allemaal niet makkelijker of efficiënter op als je deze tramlijn onderbrengt bij Connexxion. En voor wat?

Lijn 25 rijdt straks hoogfrequent en niet maar 1 of 2x per uur. Als er überhaupt over afstemming gesproken moet worden is het makkelijker om GVB en Connexxion met elkaar rond de tafel te laten zitten, dan dat je de exploitatie van één enkele tramverbinding onderbrengt bij een andere vervoerder. Helemaal omwille van een amper of niet bestaand probleem.
Het is gewoon heel simpel, 80% van de lijn loopt in Amstelland-Meerlanden en dus hoort de lijn gewoon door de concessiehouder van dat gebied te worden geexpoiteerd; bovendien wordt de lijn dan netjes aanbesteed in plaats van in een ondoorzichtige constructie naar een gemeentelijk vervoersbedrijf geschoven. Daar ben ik namelijk principieel tegen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 16 sep 2020, 23:02
door n-evo
Het komt dus neer op: "Ik wil gewoon niet dat GVB die lijn exploiteert."

Oké, simpel.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 08:24
door trolly
Milco schreef: wo 16 sep 2020, 16:14 Weet iemand of er dagelijks op tramlijn 25 naar Amstelveen wordt testgereden, of dit ook in de ochtendspits gebeurt en op welk traject deze testritten exact rijden? Alvast bedankt!
Het lijkt er op dat er pas vanaf oktober regelmatig proefritten zijn:
wijnemenjemee.nl schreef:Op hoofdlijnen ziet de test- en oefenperiode er zo uit. Stap 1 is het mobiliseren van 'de boel'. In circa 2 weken tijd brengen alle betrokken partijen alles in gereedheid en rijdt er af en toe ook een testtram. Stap 2 is het testen van de technische infrasystemen begin september. In oktober start GVB met het opleiden van de trambestuurders en het testen en oefenen in de praktijk met de 15G trams. In december 2020 wordt tram 25 dan in gebruik genomen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 09:13
door n-evo
@Milco Je zou eventueel kunnen informeren op de projectwebsite (https://amstelveenlijn.nl). Ze zijn daar meestal wel bereid om dit soort vragen te beantwoorden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 11:15
door Suus
Er vinden nu al regelmatig proefritten plaats op de Amstelveenlijn, maar een dienstregeling is mij niet bekend.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 18:32
door robert1955
Stel dat je 25 zou aanbesteden: wie zou winnen, het bedrijf dat al tig trams heeft en onderhoudt en tig km baan onderhoudt, of een ander bedrijf

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 19:21
door Karl
Een ander bedrijf.

Al is het maar om de monopoliepositie te doorbreken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 20:05
door regenmaker
Gewoon dat belachelijke inbesteden afschaffen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 23:04
door hauptbahnhof
De vraag is wat voor last wij als reizigers daarvan hebben? Dat er sprake is van aanbesteding of inbesteding? of dat een stadsvervoer een concessieoverschrijdende lijn aanbied?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 00:12
door Hensepens
Karl schreef: do 17 sep 2020, 19:21 Een ander bedrijf.

Al is het maar om de monopoliepositie te doorbreken.
Kiezen voor een ander bedrijf om maar een ander bedrijf te hebben.... raar uitgangspunt

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 07:38
door regenmaker
hauptbahnhof schreef: do 17 sep 2020, 23:04 De vraag is wat voor last wij als reizigers daarvan hebben? Dat er sprake is van aanbesteding of inbesteding? of dat een stadsvervoer een concessieoverschrijdende lijn aanbied?
Minder belastinggeld naar het OV en een betere dienstregeling. Waarom zijn we anders met aanbesteden begonnen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 08:01
door Meltrain
Aanbesteden moet een middel zijn om efficiënter en effectiever openbaar vervoer te realiseren, maar is geen doel op zich. Als dat door het maken van goede afspraken gerealiseerd kan worden, is dat ook een oplossing.
Een losse tramlijn loskoppelen van het volledige net staat daar haaks op, dus als er al een aanbesteding komt, Daan graag van het volledige tramnet, inclusief Amsteltram.

Trouwens: minder belastinggeld naar het OV? Van mij mag het wel meer zijn, mits het direct ten goede komt aan de reizigers.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 08:03
door Karl
Hensepens schreef: vr 18 sep 2020, 00:12 Kiezen voor een ander bedrijf om maar een ander bedrijf te hebben.... raar uitgangspunt
Neen. Het is geen uitgangspunt; het is een verwacht resultaat. Die concessie wordt gekocht omdat de strategische belangen van de cowboys groter zijn dan slechts een tramlijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 08:28
door trolly
Sorry, maar dit is voor mij echt abracadabra. Wie bedoel je met "de cowboys", sinds waneer koop je een concessie en waarom zou dat "verwachte resultaat" dan geen uitgangspunt zijn?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 14:29
door hauptbahnhof
regenmaker schreef: vr 18 sep 2020, 07:38
hauptbahnhof schreef: do 17 sep 2020, 23:04 De vraag is wat voor last wij als reizigers daarvan hebben? Dat er sprake is van aanbesteding of inbesteding? of dat een stadsvervoer een concessieoverschrijdende lijn aanbied?
Minder belastinggeld naar het OV en een betere dienstregeling. Waarom zijn we anders met aanbesteden begonnen.
Alleen waarom ga je ervan uit dat de huidige stadsvervoerders niet efficiënt zijn?
Het is namelijk wel een eis die gesteld wordt als ze kans willen maken op inbesteding. Bij een aanbesteding kan een kleine stadsvervoerbedrijf met maar 1 concessie het bijna nooit winnen van een de grote (buitenlandse) bedrijven, maar dat zegt absoluut niet dat het bedrijf niet efficiënt is.

En bijv bij de huidige concessie moet er ook subsidie terugbetaald worden als er een maximaal bedrag aan inkomsten door kaartverkoop (of in- en uitchecks) binnen komt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 15:40
door Suus
Totdat de coronacrisis uitbrak behoorde het contract voor de concessie Amsterdam tot de voor de overheden meest gunstige, de exploitatiebijdrage voor het GVB was al met meer dan 70% verlaagd tot ergens rond de 30 miljoen per jaar. De RET rijdt haar railconcessie zelfs zonder exploitatievergoeding maar krijgt nog wel een financiële bijdrage voor de sociale veiligheid. Ik vraag mij af of je daar bij aanbesteding een nog gunstiger aanbod voor de overheid uit kan persen dan nu.