Pagina 605 van 740

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 16:06
door Jef400
regenmaker schreef: vr 18 sep 2020, 07:38
hauptbahnhof schreef: do 17 sep 2020, 23:04 De vraag is wat voor last wij als reizigers daarvan hebben? Dat er sprake is van aanbesteding of inbesteding? of dat een stadsvervoer een concessieoverschrijdende lijn aanbied?
Minder belastinggeld naar het OV en een betere dienstregeling. Waarom zijn we anders met aanbesteden begonnen.
Omdat zoiets gewoon een Europese verplichting is?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 17:30
door regenmaker
Nouja, in Duitsland en België wordt nog niet echt veel aanbesteed qua busvervoer. Dus dan is het wel een gefaalde verplichting geweest.

Natuurlijk kan het vervoer efficiënter en beter dan nu wordt aangeboden, laat andere vervoerders maar een plan indienen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 18:35
door teun
Je kunt er natuurlijk ook gewoon als vervoerregio winst op gaan maken, beetje zoals met het spoorvervoer in het VK. Of dat nou zo’n goede zaak is weet ik niet per-se, een ding waar het namelijk wel toe lijkt te leiden is dat vervoerders steeds onrealistischere aanbiedingen gaan doen in de hoop te kunnen blijven concurreren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 19:12
door Meltrain
regenmaker schreef: vr 18 sep 2020, 17:30 Natuurlijk kan het vervoer efficiënter en beter dan nu wordt aangeboden, laat andere vervoerders maar een plan indienen.
Aha, ik zie dat jij je helemaal in het Hoofdstedelijk OV verdiept hebt. Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hoe het efficiënter en beter dan nu kan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 19:28
door Daniel
De eerste wit/blauwe CAF-tram is op weg naar Amsterdam zie ik net langskomen: https://twitter.com/GVBnieuws/status/13 ... 9466826752

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 19:59
door Suus
regenmaker schreef: vr 18 sep 2020, 17:30 Nouja, in Duitsland en België wordt nog niet echt veel aanbesteed qua busvervoer. Dus dan is het wel een gefaalde verplichting geweest.

Natuurlijk kan het vervoer efficiënter en beter dan nu wordt aangeboden, laat andere vervoerders maar een plan indienen.
Streekbusvervoer in Duitsland wordt in hoog tempo aanbesteed. Stadsvervoer zal weinig aanbesteed worden omdat Europees is vastgesteld dat je mag inbesteden aan een vervoerder waarvan je eigenaar bent en die zich niet buiten hun eigen werkgebied begeven. Daarom hebben diverse stadsvervoerders hun aandelen in streekvervoerders en spoorwegmaatschappijen verkocht. De stadsvervoerders van Osnabrück en Oldenburg verkochten hun aandeel in NordWestBahn. NS kocht Abellio ooit van de stadsvervoerder van Essen. De stadsvervoerder in Bielefeld had voorheen een aandeel in Westfalenbahn. De stadsvervoerder van Hamburg verkocht haar aandelen in BeNEX dat (mede-)eigenaar is van Agilis, Cantus, Metronom, Nordbahn en ODEG. Nu hebben al die stadsvervoerders daarvoor een gesloten thuismarkt voor teruggekregen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 20:19
door Meltrain
Daniel schreef: vr 18 sep 2020, 19:28 De eerste wit/blauwe CAF-tram is op weg naar Amsterdam zie ik net langskomen: https://twitter.com/GVBnieuws/status/13 ... 9466826752
Ziet er goed uit zo. 8-)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 19 sep 2020, 13:32
door n-evo
Suus schreef: vr 18 sep 2020, 19:59Stadsvervoer zal weinig aanbesteed worden omdat Europees is vastgesteld dat je mag inbesteden aan een vervoerder waarvan je eigenaar bent en die zich niet buiten hun eigen werkgebied begeven.
Puur benieuwd: heeft RET niet juist het streekvervoer erbij gekregen? Hoe zit het daarmee?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 19 sep 2020, 13:51
door Suus
Het stads- en streekbusvervoer in Rotterdam zijn samengevoegd en openbaar aanbesteed omdat dat in die tijd moest, want Nederland hanteerde toen een strengere eis dan Europa voorschreef. RET won die concessie. Omdat er nog steeds sprake is van een gesloten thuismarkt mocht de MRDH daarna de concessie met ingang van de huidige dienstregeling volgens de nieuwe Nederlandse interpretatie van de wet wel inbesteden, zoals na zware onderhandelingen ook geschiedde.

Uiteraard is het wel een licht dubieuze handelswijze, een deel van het vervoer wat nu tot de thuismarkt van de RET beschouwd wordt had wat mij betreft ook aan de openbaar aanbesteed concessie Haaglanden Streek toegevoegd kunnen worden, zoals het vervoer in de gemeente Lansingerland en buslijn 40 Rotterdam - Delft.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 sep 2020, 10:42
door n-evo
Thnx

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 sep 2020, 20:56
door Vinny
Meltrain schreef: vr 18 sep 2020, 19:12
regenmaker schreef: vr 18 sep 2020, 17:30 Natuurlijk kan het vervoer efficiënter en beter dan nu wordt aangeboden, laat andere vervoerders maar een plan indienen.
Aha, ik zie dat jij je helemaal in het Hoofdstedelijk OV verdiept hebt. Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hoe het efficiënter en beter dan nu kan.
Het GVB (en de andere gemeentelijke vervoerbedrijven) zijn de laatste jaren natuurlijk wel enorm verbeterd, het is niet meer de wanpresterende subsidieslurper die het ooit was. Blijft over dat ze natuurlijk profijt hebben van een beschermde thuismarkt terwijl daar geen objectieve reden voor is. Als het GVB de 'beste vervoerder' van de stad is, hoeven ze wat mij betreft niet weg, maar het gemak waarmee de stadsregio de krenten in de pap richting de 'eigen huis' vervoerder schuiven vind ik geen fraai figuur.
Nu hebben al die stadsvervoerders daarvoor een gesloten thuismarkt voor teruggekregen.
Bedrijfsmatig is zo'n beslissing natuurlijk harstikke slim. Zo heb je een onbedreigde positie. Maar wat mij betreft is dat wel degelijk de deur openzetten voor vervelend monopolistisch gedrag en het weggooien van de stok achter de deur.

En Connexxion heeft in het verleden laten zien dat ze ook tramlijnen in Utrecht/Nieuwegein konden exploiteren en zelfs een treinverbinding tussen Amersfoort en Ede. Er is in het geheel geen reden om te veronderstellen dat een Arriva, of een Keolis of EBS dan onoverkomelijke problemen zouden ondervinden als ze de Amsteltram zouden exploiteren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 22 sep 2020, 10:37
door n-evo
De redenen waarom het onwenselijk is om een enkele tramlijn - wat geen eilandbedrijf is - qua exploitatie los te koppelen van de rest zijn al gegeven. Hou het railnetwerk in z'n totaliteit bij GVB of besteedt het in z'n geheel aan, maar ga het niet in losse trajecten opknippen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 22 sep 2020, 13:05
door trolly
Het hangt er een beetje vanaf wat het doel van die exercitie is. Als het om ideologische redenen wenselijk geacht wordt om te privatiseren en de onherroepelijke meerkosten en de kwaliteitsvermindering voor de reiziger daarbij voor lief worden genomen, dan is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. Maar puur pragmatisch bekeken is het natuurlijk onzin.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 22 sep 2020, 23:22
door AlbertPool
Puur pragmatisch gekeken kan er best een oplossing gevonden worden voor het personeel dat CXX over heeft nadat de tram in dienst gaat, en dat is waar deze discussie mee begon.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 00:23
door Selivio
Die oplossing had Pier zelf toch al verzonnen van de week? Bezuinigen met mogelijk gedwongen ontslagen was het geloof ik :|

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 24 sep 2020, 23:36
door robert1955
Zojuist [22.45 bij PTA / CS achter) twee koppelstellen op de 26. Om een uur of 7 zag ik nog losse wagens.

De sluit- en frontverlichting tussen de wagens lijkt uit te zijn?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 24 sep 2020, 23:47
door Ardan
Volgens de laatste berichten die ik las zouden ze maandag echt beginnen met gekoppeld rijden. Dat hebben ze natuurlijk al vaker gezegd, maar nu echt echt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 00:06
door hauptbahnhof
robert1955 schreef: do 24 sep 2020, 23:36 Zojuist [22.45 bij PTA / CS achter) twee koppelstellen op de 26. Om een uur of 7 zag ik nog losse wagens.

De sluit- en frontverlichting tussen de wagens lijkt uit te zijn?
Is dat niet altijd zo bij gekoppelde voertuigen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 08:41
door robert1955
Wat ik me uit Den Haag herinner was dat alleen de grote koplamp bij de PCC's uit was. En bij [vracht]auto's heeft een aanhanger toch ook [kleine] lichtjes?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 11:04
door hauptbahnhof
Heb je het wel over museumtrams. Maar kijk maar naar treinen en metro’s, of de koppelstellen van de RegioCitadis. Of andere buitenlandse steden waar trams gekoppeld rijden (Berlijn, Düsseldorf, Keulen etc)...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 15:01
door robert1955
Ik had het over een historische situatie ja, maar ook over wegverkeer en niet over metro's en zo. Het viel me op omdat op CS achter de voorste wagen net in de boog staat en de tweede in recht spoor. Er is ongetwijfeld over nagedacht [althans: het is ooit zo geprogrammeerd]. Misschien geen issue maar ook niet vanzelfsprekend

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 21:47
door VIRM
Koning Willem-Alexander heeft vandaag een ritje met de Noord/Zuidlijn gemaakt. Wel opvallend dat er vertegenwoordigers van de metropoolregio Rotterdam/Den Haag bij waren.

https://www.at5.nl/artikelen/204622/kon ... rdzuidlijn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 26 sep 2020, 08:02
door Suus
De MRDH heeft recentelijk ook een nieuwe metrolijn geopend? Ik neem aan dat hij een informatief gesprek wilde over de bouw van nieuwe stedelijke OV-infrastructuur ofzoiets, zeker nu dat een van de investeringsdoelen lijkt van het Wobke-Wiebes-Fonds.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 26 sep 2020, 17:04
door Johan
Er zijn 13 elektrische gelede bussen besteld voor lijn 369 in de R-net kleuren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 26 sep 2020, 17:12
door trolly
Benieuwd hoe een GVB-bus er in R-netkleur uit gaat zien. En welkom op het forum, overigens.