Pagina 633 van 739

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 15:38
door omaylie
Alargule schreef: ma 29 mar 2021, 15:12 Je kunt toch gewoon een hele trits A4'tjes blauw uitprinten en die dan met wat spuug vastplakken?
Blauwe A4'tjes is toch veel handiger? Scheelt heel veel printwerk ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 15:44
door Alargule
Denk alsjeblieft even aan de baan van tante Cor bij GVB he. Die moet ook beziggehouden worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 16:50
door omaylie
Oh ja, die is er natuurlijk ook nog :Y

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 17:04
door Alargule
Voor komende weken staat het poetsen van alle lijnfilms op de agenda.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 17:53
door n-evo
Met zoveel marginaal functionerende achtergrondverlichting kon ze dat taakje rustig skippen. Niemand die het ziet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mar 2021, 18:06
door hauptbahnhof
Lijnfilms zijn toch prima verlicht?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mar 2021, 07:44
door VIRM
Of pratende lijnfilms zelfs? :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mar 2021, 10:20
door Alargule
Nee, dit zijn nog stomme.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 17:59
door fred1954
Metrolijnen liggen stil door systeemstoring:

https://www.at5.nl/artikelen/208405/hee ... or-storing

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 18:23
door robert1955
18:07 volgens gvb alleen nog 52 eruit, pendelbussen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 18:48
door robert1955
en die verstoring is nu ook weg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 19:28
door fred1954
Volgens GVB.nl duurt storing nog voort......

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 20:03
door robert1955
Ik kreeg bij verversen van de pagina rond genoemde tijd de melding dat alles weer reed behalve de 52
Nu [20:02] is de melding via een soort banner dat lijn 52 weer gaat rijden, de andere niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 20:23
door robert1955
Verversing gvb.nl [19:58] metro's zouden weer rijden, zij het met vertraging

Op AT5 wordt de storing door gvb aan het nieuwe beveilgingssysteem toegeschreven
https://www.at5.nl/artikelen/208407/met ... ngssysteem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 21:59
door Casper
Ik dacht dat ze alleen nog op zondagen onder CBTC reden, maar in de planning op de GVB-site staan nu ook maandagen ingeroosterd, vandaag incluis. Wel zuur dat het dan meteen misgaat. Of rijden ze al een tijdje ook op de maandagen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 apr 2021, 12:05
door hauptbahnhof
Het was de eerste maandag. Twee weken geleden was het zaterdag en zondag.
Vorige week is er niet onder CBTC gereden vanwege de knip bij de Zuidas.
Wat ik merkte is dat er dit weekend weer alle materieel op alle lijnen reed, terwijl de voorgaande weekenden alles met M5 reed m.u.v. M51.

Maar goed, storingen horen bij de ingebruikname. En ook later zal het vast wel weer voorkomen. Ook met ZUB zijn er een paar systeemstoringen geweest de laatste jaren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 apr 2021, 21:16
door robert1955
Dat kan gebeuren
Maar verwijzen naar gvb nl voor reisadvies noem ik eigenlijk ook een storing

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 apr 2021, 21:35
door hauptbahnhof

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 15 apr 2021, 12:04
door VIRM
Control alt delete? ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 15 apr 2021, 18:38
door robert1955
die werkt onder W10 steeds minder. Voedingskabel

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 15 apr 2021, 19:41
door trolly
Onlangs sprak ik een verkeersleider van de metro's. Die vertelde me dat handmatige bijsturing zo goed als uitgesloten is met het nieuwe systeem, dat niet al zijn collega's daar even enthousiast van worden, en dat het prachtig werkt, totdat het niet werkt. Deze storing gedraagt zich precies volgens die beschrijving :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 15 apr 2021, 19:51
door Klaasje
Wat is handmatig in deze context? Als ProRail alles handmatig moet doen rijden er veel minder treinen omdat het niet bij te benen valt. Bij een ctbc/etcs vanaf level2-systeem ben je afhankelijk van een koppeling tussen het voertuig en de baanbeveiliging. Dat moet ten allen tijde goed gaan. Als dat niet werkt kan je weinig, als dat wel werkt is een vorm van handmatig routes instellen niet lastig om te doen (als het goed is..).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 15 apr 2021, 20:27
door Bemined
Ik weet niet hoe dit specifieke systeem is ingericht en welk deel er precies is vastgelopen, maar in principe hoeft de spoorbeveiliging niet afhankelijk te zijn van de verkeersleiding. Systemen zijn meestal opgedeeld in verschillende lagen, zeker bij veiligheidssystemen wel zo gewenst. Tussen die lagen is afgesproken welke informatie uitgewisseld wordt en welke commando's uitgevoerd kunnen worden. Zie de verkeersleiding als de muis, toetsenbord en scherm van je computer, als je ze loskoppelt gaat de computer gewoon door met wat ie aan het doen is, maar je kunt geen nieuwe commando's geven en je kunt niet meer zien wat de computer aan het doen is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 15 apr 2021, 23:08
door robert1955
IK denk dat de NL veiligheidscultuur is, dat je in zo'n situatie gecontroleerd stopt
Voor zover ik weet, heeft 'save haven' goed gewerkt, anders hadden we wel gehoord over opgesloten passagiers en zo

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: vr 16 apr 2021, 00:29
door trolly
Klaasje schreef: do 15 apr 2021, 19:51 Wat is handmatig in deze context? Als ProRail alles handmatig moet doen rijden er veel minder treinen omdat het niet bij te benen valt. Bij een ctbc/etcs vanaf level2-systeem ben je afhankelijk van een koppeling tussen het voertuig en de baanbeveiliging. Dat moet ten allen tijde goed gaan. Als dat niet werkt kan je weinig, als dat wel werkt is een vorm van handmatig routes instellen niet lastig om te doen (als het goed is..).
De crux zijn je laatste twee zinnen, met het axioma dat er veel kan, zolang alles werkt. Daar zit ongeveer ingebakken dat letterlijk alles stilstaat als het niet werkt. Dan zijn provisorische oplossingen bij grote problemen dus eigenlijk niet mogelijk.