Pagina 647 van 741

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 10:34
door omaylie
Milco schreef: ma 12 jul 2021, 09:57
Lijn 45 schreef: ma 12 jul 2021, 09:35 Volgens het R-net handboek moet het interieur in R-net uitvoering zijn. :Y

Dat betekent rode stangen, blauwgrijze stoelen en een warme uitstraling.
Gelukkig is GVB weliswaar de enige die dit doet met nieuw materieel, maar er rijden genoeg bussen in Nederland die pas later naar het R-net zijn verhuisd en nog een oud interieur hebben.
Daarover gesproken: krijgen we nou 13 of 14 R-netbussen voor lijn 369? Traminfo.nl zegt 13, maar op de wiki en busposities.nl tel ik er 14.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 10:38
door n-evo
GVB zelf heeft het ook over 13 stuks:
In juli dit jaar stromen er nog 13 gelede elektrische bussen in op buslijn 369.
https://over.gvb.nl/nieuws/gvb-en-vervo ... urzaam-ov/

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 12:00
door Meltrain
Milco schreef: ma 12 jul 2021, 08:24 Stoelen worden niet per se comfortabeler als de kleur anders is.
Klopt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit type ook in R-net uitvoering zouden leveren. Dan zal toch iemand wel bedenken dat er iets niet klopt? :s

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 12:10
door Milco
omaylie schreef: zo 11 jul 2021, 22:08 Heb dan wel geen foto, maar op traminfo.nl staat wel waarom ze voor het GVB-interieur hebben gekozen.
traminfo.nl schreef:Omdat de wagens mogelijk met een aantal jaren toch weer wit-blauw zouden kunnen worden, indien lijn 369 naar een andere vervoerder zou doorschuiven, is het interieur gelijk aan de 1900-den qua stoeluitvoering en zijn de bankjes bekleed met de bekende blauwe GVB-stof.
Zijn er dan echt concrete plannen om lijn 369 over een aantal jaar naar een andere vervoerder over te hevelen of is het gewoon “stel dat dat gebeurt dan hebben wij alvast ons eigen interieur in de bussen”?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 13:17
door Etienne
Ergens, ooit lang geleden, werd aangegeven dat de 369 mogelijk naar Amstelland-Meerlanden zou gaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 13:30
door n-evo
Het was een wens die Connexxion ooit heeft uitgesproken ter compensatie voor de buslijnen die verdwijnen als de 25 doorrijdt naar Uithoorn. Voor zover ik weet meer ook niet. Het zal me verbazen als er gehoor aan wordt gegeven. In de concessie is opgenomen dat Connexxion de exploitatie van de Uithoornlijn verliest mocht dit een railverbinding worden. Een andere optie die op tafel lag was namelijk HOV-bus.

GVB zit waarschijnlijk helemaal niet op R-net te wachten. Die willen lekker onder hun eigen vlag rijden, net als HTM al zo vaak kenbaar heeft gemaakt. Zo'n tweedeling in het wagenpark is ook nog eens hartstikke onhandig, helemaal als je als vervoerder maar één tram- en buslijn hebt die onder die formule rijdt. Door materieel alleen aan de buitenkant een R-net-laagje te geven kan zo'n voertuig relatief eenvoudig omgestickerd worden voor inzet op de overige lijnen. Zo behoudt je nog iets van flexibiliteit. Iets dat toch lastiger wordt als óók het interieur omgegooid moet worden. Gevalletje van zo minimaal mogelijk aan de eisen voldoen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 14:29
door Meltrain
n-evo schreef: ma 12 jul 2021, 13:30 Zo'n tweedeling in het wagenpark is ook nog eens hartstikke onhandig, helemaal als je als vervoerder maar één tram- en buslijn hebt die onder die formule rijdt. Door materieel alleen aan de buitenkant een R-net-laagje te geven kan zo'n voertuig relatief eenvoudig omgestickerd worden voor inzet op de overige lijnen. Zo behoudt je nog iets van flexibiliteit. Iets dat toch lastiger wordt als óók het interieur omgegooid moet worden.
Dat begrijp ik, maar het feit dat R-net-bussen géén R-net-interieur hebben, lijkt me kwalijker, dan andersom (zeker bij die plastic planken met een minimaal laagje stof die het GVB stoelen durft te nomen).
Bij EBS in Haaglanden geldt he omgekeerde: daar is een aantal bussen juist voorzien van R-net-interieur, voor het geval ooit meer lijnen R-net worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 jul 2021, 14:40
door n-evo
De situatie is bij EBS dan ook het omgekeerde: zij hebben over meerdere concessies verspreid een groot aantal R-net-lijnen met - vermoed ik dan - aannemelijke kans op uitbreiding. GVB heeft slechts één tramlijn en één buslijn die onder R-net vallen met - voor zover ik weet - geen concrete plannen in het verschiet om dit binnenkort uit te breiden. In hun geval is het dus praktischer om zo min mogelijk aan R-net te voldoen.

EBS is meer gebaat bij flexibiliteit om bussen in EBS-huisstijl makkelijk in te kunnen zetten op R-net-lijnen.

GVB is meer gebaat bij flexibiliteit om trams/bussen in R-net-huisstijl makkelijk in te kunnen zetten op reguliere lijnen.

Begrijp me verder niet verkeerd, ik ben het er ook niet mee eens dat op deze manier gebeurt. Die GVB-bussen hadden gewoon van binnen en buiten aan de R-net-productformule moeten voldoen. Net als de 15G-trams overigens. Doe het goed of niet. Maar op zich is het niet verrassend dat dit gebeurt als je een dergelijke tweedeling in het wagenpark creëert.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 jul 2021, 10:09
door fred1954
Het DB van de Vervoerregio heeft besloten dat het spoor van lijn 4 op de Europaboulevard onder het viaduct van de A10 buiten gebruik gesteld mag worden tussen 17 en 27 juli ivm vervanging rails.

Lijn 4 zal in deze periode rijden tussen CS en Amstelstation. Tussen Amstelstation en station RAI zal pendelbus 72 rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 jul 2021, 10:11
door Alargule
Bron (link)?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 jul 2021, 10:41
door robert1955
Hij staat nu i.i.g op gvb.nl bij toekomstige omleidingen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 jul 2021, 12:37
door fred1954
Alargule schreef: wo 14 jul 2021, 10:11Bron (link)?
Sorry, kwam uit een e-mail van de Vervoerregio:

Werkzaamheden in Amsterdam:
Europaboulevard RAI A10
Het Dagelijks Bestuur besluit dat de tijdelijk buiten gebruikname (TBGN) Europaboulevard mag worden uitgevoerd tussen zaterdag 17 juli 2021 (01.00 uur) tot dinsdag 27 juli 2021 (05.00 uur). Het tramspoor op de Europaboulevard onder het viaduct bij de A10 verkeerd in slechte staat en moet vervangen worden. Tram 4 rijdt vanaf station Amsterdam Centraal door naar station Amsterdam Amstel. Tussen station Amsterdam Amstel en station Amsterdam RAI rijdt een vervangende bus 72 om reizigers van en naar de RAI te brengen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 jul 2021, 13:10
door tsov
Ik begreep eerder dat die 72 niet echt een pendelbus is, maar dat de 62 geknipt wordt, omdat die door de werkzaamheden ook niet bij Station RAI kan halteren. Dus 62 Lelylaan - Zuid en 72 Europaplein - Amstel. Ben benieuwd waar die 72 dan gaat keren op het Europaplein, zou die het voorplein van de RAI oprijden?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 jul 2021, 13:14
door Milco
Als ik naar de omleidingsinformatie kijk, stopt lijn 72 bij een halte "Europaplein" op de President Kennedylaan. Dat zal dus een tijdelijke halte worden en ik vermoed dat hij daarna inderdaad rechtdoor rijdt om daar te keren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 jul 2021, 14:27
door Meltrain
tsov schreef: wo 14 jul 2021, 13:10 Ik begreep eerder dat die 72 niet echt een pendelbus is, maar dat de 62 geknipt wordt, omdat die door de werkzaamheden ook niet bij Station RAI kan halteren. Dus 62 Lelylaan - Zuid en 72 Europaplein - Amstel.
Volgens de omleidingsinformatie rijdt lijn 62 tussen Station Lelylaan en Station RAI. De eindhalte ligt dan aan de weg vlak bij de tramhalte Drentepark.
Welkom terug, trouwens. :trein:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 jul 2021, 16:48
door tsov
Had eigenlijk nog niet op de GVB-site gekeken :oops:
Maar goed, fiets tzt wel eens langs de RAI, eens kijken wat die lijn 72 gaat doen ;)

En dank je *bus*

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 19 jul 2021, 09:47
door Alargule
De gefaseerde ingebruikname van het nieuwe S&C-systeem is tot zeker 25 juli stilgelegd: pdf

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 20 jul 2021, 18:52
door HSG3
Misschien een beetje ongerelateerd, maar is er al een update over de M7's?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 20 jul 2021, 20:02
door robert1955
In de brief die Alargule net linkte staat dat dat de vertraging met de beveiliging nauwelijks impact heeft op het M7 testprogram in september. Dus dan zou je eggen dat nog steeds verwacht wordt dat er dan minstens 1 is ...

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 22 jul 2021, 14:02
door Milco
Ik begreep dat er in de komende jaren meer elektrische VDL’s gaan instromen bij het GVB. Wat wordt/worden de volgende lijn(en) die elektrisch gaat/gaan rijden en komen er ook op andere haltes dan Sloterdijk laadpalen of is dat nog niet bekend?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 22 jul 2021, 17:53
door fred1954
Begin 2022 moeten er nog 32 VDL’s instromen. Laadpalen zullen er komen op CS IJzijde en in 2 garages. Op welke lijnen de nieuwe VDL’s komen te rijden is nog niet bekend.

https://www.nu.nl/amsterdam/6097327/gvb ... akket.html

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 22 jul 2021, 19:01
door Milco
Ik verwacht dan eigenlijk ook wel een knip van lijn 22 bij het Centraal Station. Ik kan mij herinneren dat daar over wordt gesproken.

Andere vraag: wat is eigenlijk de reden dat vrijwel geen enkele lijn van het GVB gekoppeld is aan een andere lijn (al dan niet met een eventuele korte pauze ertussen)? Enige koppelingen die ik ken zijn 44/47, 53/54 en 62/63. Heeft het wellicht met punctualiteit te maken?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 22 jul 2021, 20:33
door diederickx
Het GVB doet nauwelijks aan gestandaardiseerde frekwenties. Vrijwel iedere lijn heeft een eigen frekwentieprofiel. Dat maakt doorkoppelen lastig.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 22 jul 2021, 21:59
door Suus
Hoezo een knip in lijn 22 op CS? Lijn 22 kan bij een elektrische exploitatie ook opladen op Station Sloterdijk.

Als je laadpunten op CS plaatst kan dat ook voor lijn 18, 21, 43 of 48 zijn.

Overigens, nu lijn 48 in de spits 10x/uur rijdt, verwacht iemand dat lijn 248 ooit nog weer gaat rijden?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 22 jul 2021, 23:03
door Daniel
Suus schreef: do 22 jul 2021, 21:59 Hoezo een knip in lijn 22 op CS? Lijn 22 kan bij een elektrische exploitatie ook opladen op Station Sloterdijk.
Dat doet 'ie al. Gezien de korte keertijden op het Muiderpoortstation die ik afgelopen zondagmiddag waarnam lijkt het er niet echt op dat de bussen daar laden.