Pagina 670 van 741

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 22 mar 2022, 16:29
door Wievank
Volgens mij wordt er bedoeld dat er een keerspoor gaat komen op de Parnassusweg t.h.v. de tramhalte onder het viaduct, of net ten noorden ervan, maar nog voor de Strawinskylaan. Voor zover ik weet gaat het zeker niet over ten noorden van de Strawinskylaan.

Dit staat dus volledig los van de eventuele mogelijkheid en wenselijkheid van een verbinding over de Parnassusweg tussen het Olympiaplein en station Zuid.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 22 mar 2022, 16:32
door TffpaA
Ha, de befaamde lijn 15. Daar schreef ik een goede 3 jaar geleden nog eens een artikeltje over op mijn blog:

https://spoorenkaart.wordpress.com/2018 ... m-lijn-15/

Vast ook interessant voor de doelgroep hier.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 22 mar 2022, 17:34
door trolly
Wievank schreef: di 22 mar 2022, 16:29 Volgens mij wordt er bedoeld dat er een keerspoor gaat komen op de Parnassusweg t.h.v. de tramhalte onder het viaduct, of net ten noorden ervan, maar nog voor de Strawinskylaan. Voor zover ik weet gaat het zeker niet over ten noorden van de Strawinskylaan.
Dan ben ik erg benieuwd waar jij je kennis vandaan haalt. Mijn redenering is, dat een keerspoor onder het viadukt wat betreft de exploitatie volstaat, maar dat het erg onhandig ligt met het oog op de bouwwerkzaamheden. Daar komt bij, dat de bestaande tramsporen dan een stukkie op moeten schikken, en er de nodige wissels gelegd en later verlegd moeten worden.

Een of twee opstelsporen verderop op de Parnassusweg hebben dat bezwaar niet. Er is plek, er is een vlak stuk, en met twee wissels en een kruiswissel heb je een zee van ruimte. Grootste voordeel is dat je de bouwwerkzaamheden niet in de weg zit, en er dus niet het zoveelste bouwplanningsafhankelijkheidsprobleem ontstaat.
Wievank schreef: di 22 mar 2022, 16:29 Dit staat dus volledig los van de eventuele mogelijkheid en wenselijkheid van een verbinding over de Parnassusweg tussen het Olympiaplein en station Zuid.
Dat is dus een keuze.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 23 mar 2022, 20:30
door Stadsbus
Was al een tijdje een ''gerucht'', maar nu zijn er ook foto's van te vinden inmiddels. Jan de Wit heeft drie Scania Citywide LE Hybrid bussen aangeschaft, en zijn inmidddels in Amsterdam/Haarlen bij Jan de Wit. Nummers 435 tot en met 437 dragen ze.

Hier zijn enkele foto's te vinden: https://www.facebook.com/groups/6297470 ... 240304600/
En voor de mensen zonder FB, gaat om dit model, de 12 meter versie in de GVB kleurstelling:
https://www.scania.com/nl/nl/home/produ ... de-le.html

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 23 mar 2022, 20:54
door Etienne
Wat een luxe :o

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 24 mar 2022, 12:05
door n-evo
trolly schreef: di 22 mar 2022, 17:34Dan ben ik erg benieuwd waar jij je kennis vandaan haalt. Mijn redenering is, dat een keerspoor onder het viadukt wat betreft de exploitatie volstaat, maar dat het erg onhandig ligt met het oog op de bouwwerkzaamheden. Daar komt bij, dat de bestaande tramsporen dan een stukkie op moeten schikken, en er de nodige wissels gelegd en later verlegd moeten worden.

Een of twee opstelsporen verderop op de Parnassusweg hebben dat bezwaar niet. Er is plek, er is een vlak stuk, en met twee wissels en een kruiswissel heb je een zee van ruimte. Grootste voordeel is dat je de bouwwerkzaamheden niet in de weg zit, en er dus niet het zoveelste bouwplanningsafhankelijkheidsprobleem ontstaat.
Als ze op de Parnassusweg het restant van de spoorboog die naar Station Zuid-hoog liep weghalen (iets dat toch moet gebeuren), is daar alle ruimte voor een tijdelijke keervoorziening en halte. Waarschijnlijk ook nog eens de goedkoopste oplossing.

[Edit] Plaatje erbij:
Afbeelding

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 24 mar 2022, 12:23
door Meltrain
Stadsbus schreef: wo 23 mar 2022, 20:30 Was al een tijdje een ''gerucht'', maar nu zijn er ook foto's van te vinden inmiddels. Jan de Wit heeft drie Scania Citywide LE Hybrid bussen aangeschaft, en zijn inmidddels in Amsterdam/Haarlen bij Jan de Wit. Nummers 435 tot en met 437 dragen ze.
Zijn die bussen dan bedoeld voor lijn 68 en de lijnen naar Westpoort?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 24 mar 2022, 12:25
door Milco
Ik gok de lijnen 68 en 267 aangezien er op de lijnen 232 en 233 net “nieuwe” bussen rijden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 24 mar 2022, 12:27
door VIRM
TffpaA schreef: di 22 mar 2022, 12:23 Haha, kennen jullie die mop al van die tijdelijke eindhalte voor lijn 25?

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... inskylaan/
Ik vond het ook opmerkelijk dat er staat dat ze de overstap naar het hoofdgebouw van station Zuid comfortabeler willen maken. Hoe dan?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 24 mar 2022, 15:06
door Roeland
Misschien door het wachthokje in R-net kleuren uit te voeren?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 24 mar 2022, 19:40
door trolly
n-evo schreef: do 24 mar 2022, 12:05 Als ze op de Parnassusweg het restant van de spoorboog die naar Station Zuid-hoog liep weghalen (iets dat toch moet gebeuren), is daar alle ruimte voor een tijdelijke keervoorziening en halte. Waarschijnlijk ook nog eens de goedkoopste oplossing.
Dat is een mogelijkheid, inderdaad. Of het veel goedkoper is vraag ik me af, maar we gaan het meemaken. Tenzij er een nòg genialer plan wordt bedacht, uiteraard.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 24 mar 2022, 22:33
door Durashift
De Vervoerregio Amsterdam gaat er dus nog steeds vanuit dat de A10 ondertunneld wordt?

Denk dat de Zuidas wel implodeert in de komende jaren, qua 'mistige' witte boorden activiteiten.. het geld en de drukte stroomt er weg. Er zijn zware tijden op komst.. het budget voor zo'n ondertunneling zal naar Defensie moeten, lijkt mij.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 25 mar 2022, 00:19
door trolly
De Russische economie en het Russische leger zie ik eerlijk gezegd een stuk eerder imploderen dan de Zuidas. Niet in jaren, maar in maanden, zoniet weken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 28 mar 2022, 11:50
door robert1955
Vandaag [maandag] 4 Urbosses op de 24, na dienstwagens 8 en 6 nu ook 2 en 4

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 31 mar 2022, 14:37
door Rob357
GVB komt met nieuws over een nieuwe metro dienstregeling: link naar persbericht. Is dit nou echt een uitbreiding, of eerder een herstel van de situatie van voor corona? Volgens de wiki wordt er al een 10-minuten dienstregeling gereden, of begrijp ik het niet goed?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 31 mar 2022, 15:26
door hauptbahnhof
De frequenties waren pre-corona:
spits elke 8 minuten
dal elke 10 minuten
late avond en ochtenden tot 10:00 in het weekend elke 12 minuten

Tijdens corona-piek werd het hele dag elke 15 minuten.

Op dit moment rijdt alles een stap minder dan pre-corona.
spits elke 10 minuten
dal elke 12 minuten
late avond en ochtenden tot 10:00 in het weekend elke 15 minuten.

Enige wat aangepast wordt is dus dal door de weeks.

En de rijtijden worden verruimd.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 31 mar 2022, 17:16
door Ardan
En de M52 blijft dus altijd elke 7,5 minuut rijden en gaat zo te zien niet terug naar elke 6.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 31 mar 2022, 17:40
door hauptbahnhof
Lijkt me ook niet echt nodig. M52 rijdt vrij punctueel en altijd M5.

Wel bizar, als we terugkijken naar vlak voor Corona, toen er nog proeven werden gedaan met een verhoogde frequentie van elke 5 minuten.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 31 mar 2022, 22:06
door trolly
M52 is best een beetje druk aan het worden, dus een hogere frequentie zou geen gek idee zijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 31 mar 2022, 22:25
door hauptbahnhof
Zo'n metrostel heeft een capaciteit van 960 reizigers. Uiteraard moeten we niet die max proberen te halen maar is er een moment dat het aantal reizigers in de buurt van de 960 komt?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 31 mar 2022, 23:17
door trolly
Ik ben ze afgelopen woensdag rond zes uur even vergeten te tellen :oops: maar het was dus behoorlijk druk.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 01 apr 2022, 00:27
door hauptbahnhof
Stop de tijd! Terug in de tijd! En meteen beginnen met tellen (A)

Nou jah, er zullen vast aan de hand van onder andere in- en uitchecks tellingen worden uitgevoerd. En kennelijk is die drukte niet structureel of zodanig dat het nodig om de frequentie van M52 te verhogen. :cry:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 01 apr 2022, 06:17
door trolly
Die conclusie gaat voorbij aan een zekere stroperigheid in het beslissingsproces bij de vervoerder. De drukte is inderdaad niet structureel, maar progressief: vorige week was de huidige frequentie voldoende, deze week is het erg vol, en ik vrees dat het komende week proppen gaat worden. Daar kan je in principe op anticiperen, maar dat is geen gewoonte in Mokum.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 01 apr 2022, 10:58
door VIRM
Station Amsterdam Lelylaan wordt vernieuwd
Station Amsterdam Lelylaan krijgt een grondige opknapbeurt. Gemeente Amsterdam, ProRail, NS en de Vervoerregio hebben samen de uitgangspunten van het nieuwe ontwerp opgesteld. Het vernieuwde station wordt overzichtelijker, veiliger en wordt ingericht op een groeiend aantal reizigers. Na het vaststellen van het definitieve ontwerp starten de werkzaamheden naar verwachting in 2023.

Bron en meer: amsterdam.nl

Leuke golf aan verbouwingen in Amsterdam: het CS, Lelylaan, Schiphol, en Zuid. Sloterdijk wordt ook nog onder handen genomen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 01 apr 2022, 13:06
door teun
En het wordt wel weer zo'n doodsaaie post-moderne grijze massa.
Jammer dat ze niet meer van de stations uit dit tijdperk gewoon een keer goed afstoffen en een nieuw likje verf in de oorspronkelijke kleur geven zoals bij Almere Centrum gedaan wordt.