Pagina 678 van 741

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 17 jul 2022, 16:05
door Suus
In de tijd van de dieselbussen was de 246 iig gekoppeld aan de 47, maar of dat nog zo is durf ik niet te zeggen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 17 jul 2022, 16:16
door Milco
Gelukkig kun je op busposities heel eenvoudig opzoeken wat de bussen op die lijnen de afgelopen dagen gedaan hebben, en daar zie ik: lijn 245 werd 21, lijn 246 werd 65 en lijn 247 werd 18.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 jul 2022, 11:13
door MetroRET
Alleen jammer dat de structuur van GVB niet door herleidbare omlopen te maken zijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 jul 2022, 13:17
door hauptbahnhof
Ik snap die zin niet helemaal... dus de vraag is... wat bedoel je?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 jul 2022, 14:20
door MetroRET
Het was ook iets te snel getypt.

Maar, wat ik dus bedoel, bij het GVB zijn omlopen lastig achteraf te kunnen bekijken, tov andere vervoerders.
https://busposities.nl/omlopen/2022-07-19/gvb/1

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 jul 2022, 17:52
door Meltrain
Er staan echt bizar veel mensen op het westelijke perron van station Spaklerweg, maar bijna niemand stapte in lijn 53.
Dat betekent ofwel dat iedereen met lijn 51 mee moest of dat er iets anders aan de hand is.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 jul 2022, 01:13
door ovVeluwe
MetroRET schreef: di 19 jul 2022, 14:20 Het was ook iets te snel getypt.

Maar, wat ik dus bedoel, bij het GVB zijn omlopen lastig achteraf te kunnen bekijken, tov andere vervoerders.
https://busposities.nl/omlopen/2022-07-19/gvb/1
Wat voor nut hebben die omlopen dan als ze voor zoveel bussen tegelijk gelden? Of hoe werkt dit systeem?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 jul 2022, 06:28
door nvdw
Zoals het al sinds de oertijd op een stadsdienst werkt: voertuigen zitten vast op één lijn (of een lijncombinatie) en daarbinnen zijn de omlopen verdeeld. Bus 1471 heeft gisteren omloop 1 op lijn 49 gereden (dat is dan omloop 49-1 of zoiets) en maandag omloop 4 op een combi van 44 en 47.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 jul 2022, 12:47
door hauptbahnhof
Ik moest zelf even goed bekijken wat er precies bedoeld wordt.
Als ik het goed begrijp: De omlopen hebben wel een eigen nummer maar dat geldt alleen als een voertuig op 1 lijn rijdt. Bijvoorbeeld:

Een bus kan rijden op een omloop van lijn 66: omloop 5. Ofwel 66-5.

Maar een bus die op lijn 47 rijdt, omloop 3, rijdt ook op lijn 44, omloop 3. Dus deze bus rijdt vanaf Station Holendrecht naar station Bijlmer ArenA als 47-3, wordt daar lijn 44 richting Diemen Noord, als 44-3 en vice versa.

In de personeelsdiensten staat er dan 1 lange rit van lijn 47 maar de buschauffeur weet wel gewoon dat er een rit op lijn 44 tussen zit.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 jul 2022, 12:52
door Bemined
Met de omlopen zelf is volgens mij weinig mis, alleen wordt in de actuele voertuigposities niet het volledige omloopnummer gecommuniceerd waardoor deze nummers niet uniek zijn. In de netex dataset zitten wel de volledige omloopnummers maar die datasets worden nog niet structuur geleverd volgens mij.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 21 jul 2022, 00:44
door Ardan
GVB organiseert een fotowedstrijd om de foto's die op de schermpjes in de metro bij de stationsomroep worden getoond, te updaten en te verbeteren.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 18:40
door GVBeestje
Leuk initiatief! Veel zien er suffig uit en zijn dusdanig gedateerd dat er nog Jonkheer bussen op te zien zijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 23:01
door Casper
Ook van die dingen als de oude keerlus bij Amstel, stationsnaamborden van voor het design zoals we ze nu hebben en een Spaklerweg/Overamstel zonder hoge gebouwen eromheen zijn allemaal nog op de huidige stationsfoto's te bewonderen. Die zijn echt wel van voor de oorlog.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 23 jul 2022, 00:44
door Ardan
Nou ja dat vond GVB dus zelf ook blijkbaar. Ik ga wel het een en ander insturen :)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 23 jul 2022, 09:51
door Meltrain
Ik ga kijken wel of ik nog leuke foto's van Duivendrecht en Spaklerweg kan maken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 jul 2022, 09:01
door Meltrain
Het nieuwe (tijdelijke) eindpunt van lijn 52 op station Zuid is wel mooi geworden. Vooral de verbinding tussen beide perrons zal gewaardeerd worden.
Wel raad ik mindervaliden voor lijn 52 aan om voortaan de lift op het perron richting CS/Gein te gebruiken. Vanaf dat perron is er namelijk direct een hellingbaan richting lijn 52; op het andere perron bevindt die hellingbaan zich een flink stuk verder naar het oosten.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 jul 2022, 12:45
door rooddolfijn
Wat is de situatie op Station Zuid nu? Keert lijn 52 nog steeds op één spoor?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 jul 2022, 14:04
door Meltrain
In principe kan lijn 52 nu op de middelste twee sporen keren (al kon ik niet goed zien of er ook overal wissels liggen), maar in de praktijk keert hij nog op het noordelijkste van die twee sporen.
Die twee sporen eindigen nu wel iets oostelijker, zodat een verbinding gemaakt kon worden tussen de twee perrons en overstappen makkelijker geworden is.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 28 jul 2022, 21:27
door webguy
Ik kom er tegenwoordig regelmatig, maar wat is nou het doel van dit alles? Is het om ruimte te maken voor de bouw van Zuidasdok of om 52 vaker te laten rijden omdat er twee sporen zijn?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 28 jul 2022, 22:19
door trolly
Het hele boeltje moet omhoog om op gelijke hoogte met de treinsporen te komen, waarmee het nieuw metrostation dat aan de andere kant van de bestaande reizigerstunnel — pardon: passage —komt te liggen dus ook op hoogte is. De eindsituatie is daar ook twee middensporen voor de 52 (met mogelijkheid voor lange kering via het opstelterrein neem ik aan) en de buitensporen voor de ringlijn.

Naar ik aanneem zal er binnen niet al te lange tijd (maar de tijdschaal is errug lang bij dit project) op de vrijgemaakte plek voor de stootjukken van de NZL begonnen worden met de landhoofden die later het brugdek over de bestaande passage zullen dragen, en zullen ook brugdek en landhoofden voor de nieuwe passage worden gebouwd, waarna het nieuwe metrostation in ruwbouw vorm begint te krijgen, en de NZL-treinen later zonder al te grote aanpassingen tweehonderd meter verder naar het westen kunnen halteren.

Het tweede keerspoor is mooi meegenomen, maar ik ben heel benieuwd wanneer GVB er ook daadwerkelijk gebruik van gaat maken om de frequentie te verhogen — wat overigens geen totaal overbodige luxe zou zijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 jul 2022, 00:59
door Ardan
Volgens mij rijdt de M52 nog altijd in zijn corona-dip-frequentie van elke 7,5 minuut overdag, of niet? :')

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 jul 2022, 08:27
door fred1954
De 2 binnenste (metro)sporen worden allebei door lijn 52 gebruikt. De buitenste sporen voor 50/51.


Hier te zien op de live beelden (3e live beeld van boven)

https://bouw.live/zuidasdok-amsterdam/

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 jul 2022, 08:36
door trolly
Nou... de middensporen zijn beiden voor lijn 52 bestemd. Het zuidelijke spoor daarvan is alleen nog niet in actieve dienst geweest, zoals Meltrain eerder al opmerkte.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 jul 2022, 08:48
door fred1954
Heb vanmorgen de live beelden een tijdje gevolgd, maar allebei de sporen zijn nu in gebruik. Toen ik keek stond er een metro op het zuidelijke middenspoor en kwam er een 2e aan op het noordelijke middenspoor. Na een aantal minuten vertrok de metro op het zuidelijke spoor, na een aantal minuten de metro op het noordelijke spoor, nadat op het zuidelijke middenspoor alweer een nieuwe metro aangekomen was.

Je kunt zien op de live beelden dat op het moment van aankomst er veel mensen uit de metro’s komen richting uitgang, dus ik ga er van uit dat allebei de sporen nu in gebruik zijn? Misschien dan alleen in de spits voorlopig?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 jul 2022, 09:17
door hauptbahnhof
Aangezien de mogelijkheid om een defecte/buiten dienst-metro weg te rangeren is verdwenen is het handig als er een extra spoor is om de dienstregeling alsnog voort te zetten.

Een 5 min frequentie kon ook gewoon in de oude situatie. Alleen was er geen safe haven vanaf Europaplein tot Zuid mogelijk. Daardoor kon de metro eerder aankomen op Zuid en had de bestuurder genoeg tijd om kop te maken.