Pagina 695 van 740

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 mar 2023, 13:02
door 010rdamm
Toch wel wat flinke klappen. Vind vooral het niet meer gekoppeld rijden in Amstelveen wel een ding. De beargumentatie ook over minder energieverbruik… van een sneltram/metrolijn naar enkele trammetjes. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Benieuwd hoe het gaat als de lijn verlengd wordt naar Uithoorn.

Die paar keer dat ik de tram in Amstelveen heb gepakt was het al proppen. Vind de CAF trams ook weinig zitplaatsen hebben. Schaf dan 7 delige trams aan of rijdt gewoon gekoppeld op lijn 6 bijvoorbeeld. Blijf het bijzonder vinden dat er zo’n taboo heerst op het inzetten van gekoppelde trams binnen de ring.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 mar 2023, 13:32
door VIRM
Roeland schreef: vr 24 mar 2023, 09:36

* nog maar één tramlijn (alleen de 2) door de Leidsestraat
Als ik in de spits of in het weekend tussen CS en Leidseplein of Museumplein reis, puilen de trams vaak uit. Dan is een verlaging van de frequentie niet heel handig lijkt mij. ;)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 mar 2023, 13:38
door Lange_Dre
Gaat lijn 5 dan ook met de R-Net CAF's rijden? Of gaat het GVB die trams alleen inzetten op de spitslijn 25? Lijkt mij niet heel efficiënt..

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 mar 2023, 14:11
door Milco
Volgens mij zag ik ergens voorbijkomen dat alle tramlijnen naar Amstelveen onder de vlag van R-net gaan rijden, dus de lijnen 5, 6 en 25.

Overigens vind ik lijn 26 ook R-netwaardig, maar dat is wellicht een andere discussie...

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 mar 2023, 14:13
door Ardan
VIRM schreef: za 25 mar 2023, 13:32
Roeland schreef: vr 24 mar 2023, 09:36

* nog maar één tramlijn (alleen de 2) door de Leidsestraat
Als ik in de spits of in het weekend tussen CS en Leidseplein of Museumplein reis, puilen de trams vaak uit. Dan is een verlaging van de frequentie niet heel handig lijkt mij. ;)
Volgens mij wil GVB nog steeds heel graag dat je via station Vijzelgracht reist, maar dat is vanaf CS dus wel met een overstap én niet sneller, dus waarom zou je je als niet-wetende toerist niet gewoon in de 2 persen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 mar 2023, 14:39
door VIRM
Ik denk eerlijk gezegd dat niet-toeristen dat ook net zo hard doen: scheelt niet zo heel veel tijd en het scheelt een overstap.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 mar 2023, 15:26
door hauptbahnhof
Milco schreef: za 25 mar 2023, 12:28 Klopt het trouwens dat het GVB bij enkele tramlijnen (tijdelijk?) een vakantiedienst rijdt? Onder andere bij de lijnen 3 en 4 wordt minder vaak gereden dan de reguliere frequenties die op de wiki worden vermeld...
De zomerdienst is vanaf de zomer doorgetrokken idd en is niet meer opgeschaald naar winterdienst.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 mar 2023, 15:29
door hauptbahnhof
Lange_Dre schreef: za 25 mar 2023, 13:38 Gaat lijn 5 dan ook met de R-Net CAF's rijden? Of gaat het GVB die trams alleen inzetten op de spitslijn 25? Lijkt mij niet heel efficiënt..
Er wordt gezegd dat alle Amstelveenlijnen met Rnet-trams gereden gaat worden. Tenzij er trams overgestickerd worden, gaat dat niet lukken met maar 25 trams aangezien lijn 5 en 6 straks al tegen de 20 trams hebben schat ik. Dan blijft er niks over voor eventuele defecten en onderhoud. Dus het wordt afwachten.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 mar 2023, 18:43
door rooddolfijn
Het GVB pakt dat tekort aan R-net trams handig aan: gewoon een A4'tje met R-net achter de voorruit _O- .

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 26 mar 2023, 14:19
door Meltrain
Er staan in het vervoerplan toch enkele uitspraken, die me op zijn minst verwonderen:
Vanwege defecte infra is deze lijnvoering pas eind 2024 mogelijk (nader te bepalen). Tot die tijd blijft lijn 14 naar Flevopark rijden.
Ik ben wel benieuwd wat er defect is. Het enige wat ik me kan voorstellen is het wissel vanaf de Insulindeweg richting de keerlus Muiderpoortstation.

Bij de opheffing van lijn 65:
Lijn 6 is alternatief voor de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam Oost en station Zuid.
Er is op dit moment geen overlap tussen de (bestaande) lijnen 3 en 65 en ze komen elkaar alleen één keer bij de Insulindeweg tegen. Lijn 6 vormt dus nauwelijks een alternatief voor de bestaande reizigers van lijn 65.
Lijn 41 via station Amstel en Krugerpark om zo de parallelliteit met tramlijn 7 (huidige lijn 19) te verminderen. De verbinding tussen Zuidoost en omgeving Muiderpoort blijft behouden.
Ik vind de routewijziging van lijn 41 een goed idee, maar het is nogal tegenstrijdig dat het GVB vervolgens wel lijn 37 via de Middenweg wil laten rijden. :X
Ik zou zelf lijn 37 via de Kruislaan, het Science Park (zonder lus) en de Molukkenstraat laten rijden. Deze route is 600 meter langer, maar dankzij de busbaan in het Science Park hoeft deze route nauwelijks meer tijd te kosten. Hierdoor behoudt de Kruislaan (incl. Jaap Edenbaan) een busverbinding, terwijl Noord een rechtstreekse verbinding met het Science Park krijgt. Het enige nadeel is dat lijn 37 het Muiderpoortstation niet meer kan bedienen, maar dat is met een overstap op/van lijn 6 bij de Soembawastraat nog altijd bereikbaar en treinreizigers vanaf/naar Weesp kunnen voortaan bij Science Park overstappen.
Milco schreef: vr 24 mar 2023, 22:58 Daarnaast had ik graag een koppeling 40-62 gezien zoals dat nu met de 65 gebeurt.
Dat wordt lastig, aangezien die lijnen bijna altijd een verschillende frequentie hebben. Ik vraag me ook af hoeveel doorgaande reizigers hiervan profiteren.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 26 mar 2023, 14:25
door hauptbahnhof
Ik ben wel benieuwd wat er defect is. Het enige wat ik me kan voorstellen is het wissel vanaf de Insulindeweg richting de keerlus Muiderpoortstation.
Er is nog een wissel die bereden wordt... namelijk vanaf de keerlus terug richting de Molukkenstraat. ;)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 27 mar 2023, 11:05
door Roeland
Wat ook nog een punt wordt bij het ontvlechten van de Oostlijn metro: nu rijden de 51/53/54 tussen CS en Spaklerweg (in theorie) ongeveer om de 3 minuten.
Wanneer dat 12x/uur een 54 wordt (in 5'-frequentie) en daarnaast 6x/uur een 51, wordt de frequentie in de Oostlijn tunnel waarschijnlijk 5-2-3. Dat 5'-gat kan dan voor reizigers ook een achteruitgang worden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 27 mar 2023, 11:17
door Meltrain
Dat gebeurt nu ook al: tussen lijn 53 en 54 zit precies vijf minuten en lijn 51 rijdt er tussendoor.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 27 mar 2023, 12:09
door Roeland
Volgens het plan krijgen de 1 en de 7 over de binnenring vaak verschillende frequenties, waardoor die samen niet altijd mooi hoogfrequent rijden?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 27 mar 2023, 12:54
door trolly
De Amsterdamse realiteit verhoudt zich niet zo geweldig met een strakke, betrouwbare en hoogfrequente dienstregeling voor trams. Dan maakt het dus weinig verschil of zoiets op papier wel of niet bestaat, en kun je net zo goed alles wat op de uitlopers een redelijke inzet is door elkaar heen het gecombineerde traject inpompen, in de hoop dat er een redelijke verdeling ontstaat. En vreemd genoeg gebeurt dat in de praktijk dan vaak ook nog.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 27 mar 2023, 13:54
door hauptbahnhof
Meltrain schreef: ma 27 mar 2023, 11:17 Dat gebeurt nu ook al: tussen lijn 53 en 54 zit precies vijf minuten en lijn 51 rijdt er tussendoor.
Vroeger lag de focus op een optimale verdeling op de Oostlijn. Sinds lijn 51 naar Isolatorweg rijdt, ligt de focus daar om een optimale verdeling te krijgen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 27 mar 2023, 19:56
door Meltrain
Ik klaag ook niet; sterker nog, ik vind het zelf wel praktisch.
Ik reageerde alleen op het bericht van Roeland door te stellen dat er qua verdeling feitelijk niets gaat veranderen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 28 mar 2023, 19:04
door GVBeestje
Snel de ringlijn afbouwen en dan de nieuwe 50 aan 54 koppelen. Is iedereen tevreden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 29 mar 2023, 17:24
door n-evo
Snel en metrolijnen aanleggen zijn wel 2 dingen die hand in hand gaan in Amsterdam. :p

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 08:05
door Rob357
Ik vind het echt matig dat metro stel 83(a) al zo lang rond rijdt met twee defecte deuren, schuin tegenover elkaar. Al minimaal een maand als ik me niet vergis.

Mensen zijn ook een beetje dom, er zitten meerdere stickers op de deur en toch blijven meerdere mensen op elke halte weer proberen de deuren te openen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 08:43
door IIVQ
[youtube]https://youtu.be/HJSsM1Pyp3U[/youtube] Hoewerkendiestommeyoutubetagsanywayklikdelink.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 12:34
door DPDelft
Misschien handig om even een beschrijving van het filmpje toe te voegen?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 13:13
door trolly
IIVQ schreef: vr 31 mar 2023, 08:43 [youtube]https://youtu.be/HJSsM1Pyp3U[/youtube] Hoewerkendiestommeyoutubetagsanywayklikdelink.
Nou euh... zo:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 19:06
door CamilleKreemers
VIRM schreef: za 25 mar 2023, 13:32
Roeland schreef: vr 24 mar 2023, 09:36

* nog maar één tramlijn (alleen de 2) door de Leidsestraat
Als ik in de spits of in het weekend tussen CS en Leidseplein of Museumplein reis, puilen de trams vaak uit. Dan is een verlaging van de frequentie niet heel handig lijkt mij. ;)
Kan je op dat stuk de frequentie niet ophogen?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 19:13
door Milco
Er zijn bij Leidseplein en Museumplen geen keervoorzieningen in de buurt, dus dat wordt lastig vrees ik...