Pagina 696 van 747

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 19:39
door Vinny
Ruben schreef: vr 24 mar 2023, 22:17 Het plan staat nu hier. Opvallendst wat ik aanvullend op wat hierboven al staat zie, is dat lijn 6 doorrijdt naar Amstelveen stadshart. Lijn 5 gaat beginnen in Westwijk. Er wordt niet meer gereden met gekoppelde trams.
Dank je voor de link. In het plan staan een aantal dingen die ik al jaren roep, dus blij dat ze bij het GVB nu ook wakker zijn geworden :mrgreen:

Wat hierboven nog niet genoemd is: een verdere verschraling van het OV-aanbod in Westerpark. Het verdwijnen van tramlijn 3 lijkt niet te worden gecompenseerd met een andere tram of buslijn rond het Frederik Hendrik Plantsoen; terwijl de komende jaren wel gewerkt wordt aan de herontwikkeling van de Markthallen en dus een groei van het inwoneraantal. Hopelijk gaan ze dan de frequentie van de buslijnen 18 en 21 nog wat opvoeren.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 19:56
door tsov
Milco schreef: vr 31 mar 2023, 19:13 Er zijn bij Leidseplein en Museumplen geen keervoorzieningen in de buurt, dus dat wordt lastig vrees ik...
Als je creatief wilt zijn kun je natuurlijk een lijn een rondje laten rijden via de Vondelbrug (dus na de Paulus Potterstraat 2x rechts en weer terug naar het Leidseplein). Maar zoals het GVB zelf aangeeft zit de drukte van lijn 2 ook op het tracé langs het Vondelpark, vandaar dat men tot en met de halte Amstelveenseweg wil versterken met lijn 24.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 20:01
door DingeZ
Je kunt vanaf de Paulus Potterstraat niet rechtsaf.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 20:12
door Meltrain
Ik hoop dat de lijnnummers nog wijzigen, want ze voldoen totaal niet aan de lijnnummeresthetiek. :N

Om te beginnen heeft de voorgestelde lijn 24 praktisch niets met lijn 24 te maken. Ik stel dus het lijnnummer 12 voor, zodat lijn 2 en 12 grotendeels hetzelfde rijden. Dat staat leuk. :)
De lijn tussen Station Sloterdijk en Amstelstation kun je dan 9 noemen. Dat is lijn 19, maar dan zonder de eerste 1.
Tegelijkertijd kun je ook de lijn tussen Osdorp en Azartplein (weer) het lijnnummer 10 geven. Dat is lijn 1 met een 0 erachter, om aan te geven dat het toch een andere lijn is.
Tot slot zou ik de lijn tussen Flevopark en Amstelveen gewoon lijn 3 noemen.

Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de lijnen 7 en 10 op de binnenring en de lijnen 3 en 9 op de buitenring rijden. Op die manier hebben de ceintuurlijnen 3, 7, 9 en 10 weer een lijnkleur in één kleur, precies zoals het ooit bedoeld was. :D

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 21:59
door tsov
DingeZ schreef: vr 31 mar 2023, 20:01 Je kunt vanaf de Paulus Potterstraat niet rechtsaf.
Oeps :oops:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 22:15
door CamilleKreemers
Kan men de lus omdraaien?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 23:49
door hauptbahnhof
Dan nog... Paulus Potterstraat in lukt niet!

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 apr 2023, 13:16
door Vinny
CamilleKreemers schreef: vr 31 mar 2023, 22:15 Kan men de lus omdraaien?
https://goo.gl/maps/TrikVxu1v9T3BN5CA

Je kunt natuurlijk een volledige tramkruising aanleggen, alleen het is al één van de meest complexe kruisingen in Amsterdam met enorm veel verkeer en de nodige fietsers en voetgangers met potentieel gevaar omdat afslaande tourincars en rechtdoorgaande fietsers tegelijk groen hebben. Het lijkt me niet zo wenselijk om hier ook nog eens meer afslaande trams te krijgen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 apr 2023, 13:59
door hauptbahnhof
Compleet onnodig want trams komende vanaf de Westelijke richting kunnen ook richting Leidseplein bij de Overtoom. Dus een tram die daar dan richting dezelfde plek (Leidseplein) afslaat, is een onnodige omweg. Voor zo'n korte route gaan ze ook geen extra infra aanleggen.
Naast de aanleg van kostbare infra (wissels, al dan niet geëlektrificeerd) heb je ook het onderhoud.
Drukte bij een kruising maakt niks uit. Dat is bij de Overtoom bijvoorbeeld ook het geval.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 13:33
door Meltrain
Milco schreef: vr 24 mar 2023, 22:58 Ook zou ik wellicht de parallelliteit tussen tram 14 en bus 22 in Oost anders zien, alleen ik weet even niet hoe. Ik neig ernaar de 22 rechtdoor over de Molukkenstraat te sturen richting Amstelstation ofzo…
Nieuw plan: lijn 22 gaat komende vanaf de Veelaan linksaf de Zeeburgerdijk op en dan via de Th. K. van Lohuizenlaan naar de Cruquiusweg. Zo wordt dat gebied (met veel nieuwbouw) ook ontsloten per openbaar vervoer.
Tussen de Veelaan en het Muiderpoortstation gaat lijn 41 rijden en eerder heb ik al aangegeven dat lijn 37 graag via het Science Park laat rijden.
Ik denk dat met deze plannen veel minder parallelliteit ontstaat in oost, terwijl het aanltal verbindingen gelijk blijft of zelfs beter wordt.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 14:02
door Milco
Is een optie, alleen weet ik uit ervaring dat de bocht Veelaan - Zeeburgerdijk zeer krapjes is, zeker overdag als het al druk is.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 03 apr 2023, 16:02
door Roeland
Rover reageert niet positief op de plannen van het GVB:
https://www.rover.nl/actueel/item/react ... n-gvb-2024

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 03 apr 2023, 18:48
door Natorious
Meltrain schreef: zo 02 apr 2023, 13:33 Tussen de Veelaan en het Muiderpoortstation gaat lijn 41 rijden en eerder heb ik al aangegeven dat lijn 37 graag via het Science Park laat rijden.
Door de 37 via Sciencepark verliezen veel interessante bestemmingen hun directe verbindingen met Noord (Oostpoort, Muiderpoort, Dappermarkt, Oosterpark). Voor de studenten aan de Zuiderzeeweg zou het ideaal zijn, maar voor vele andere reizigers een forse achteruitgang.

Eigenlijk zou je de 22 en de 40 willen koppelen, maar dan moet je wel over de Kruislaan. Plus, de capaciteiten zouden niet matchen in het weekend, alleen doordeweeks overdag.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 apr 2023, 08:15
door Meltrain
Maar aan de andere kant krijgt Noord dan wel een goede verbinding met het Science Park, iets wat er nu niet is.
De door jou genoemde bestemmingen blijven bereikbaar via een overstap op tramlijn 6 of buslijn 41.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 apr 2023, 09:04
door Roeland
Je zou in Zuid lijn 62 ook nog fors kunnen wijzigen, zodat deze het vervallen deel van lijn 65 overneemt.
De route van lijn 62 wordt dan: Amstelstation - Amsteldijk - Kennedylaan - Europaplein - Churchilllaan (west) - Muzenplein - Stadionweg - Parnassusweg - Station Zuid (Strawinskylaan) - Van Leijenberghlaan - Boshuizenstraat - eindhalte Nieuw-Herlaer.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 apr 2023, 09:20
door n-evo
Meltrain schreef: di 04 apr 2023, 08:15 Maar aan de andere kant krijgt Noord dan wel een goede verbinding met het Science Park, iets wat er nu niet is.
Is daar meer vraag naar dan?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 apr 2023, 09:31
door Roeland
Vaak weet je pas hoeveel vraag daarnaar is, wanneer die verbinding wordt geboden...

Blijkbaar weet het GVB nu duidelijk, dat er weinig vraag is tussen Leidseplein en de stations Sloterdijk en Amstel, gelet op hun voorstel om tram 12 weer z'n oude route te geven...

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 04 apr 2023, 12:32
door robert1955
Dat vraag ik me af, het lijkt me eerder een kwestie van de eindjes aan elkaar knopen: takken combineren met ongeveer dezelfde vervoersvraag, overstappen is niet een probleem van het bedrijf

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 13:27
door Jonkervoort
Misschien al benoemd maar kon het even niet vinden: speelt OVPay misschien ook een rol bij dit besluit? Daardoor kan je met je pinpas opeens voor Chipkaarttarief reizen. Ik kan me voorstellen dat dat in een stad met zoveel toeristen als Amsterdam best wel een verschil kan maken, zeker als je kijkt naar de exorbitante tarieven van de losse kaartjes tot op heden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 14:48
door nvdw
Dat lijkt me niet per se een OVpay-dingetje: minder reizigers is hoe dan ook minder inkomsten. Verder zal voor het GVB ongetwijfeld hetzelfde gelden als voor alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland: voor het rijden van een volledige dienstregeling hebben ze de mensen niet.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 20:23
door Duplex
Jonkervoort schreef: wo 05 apr 2023, 13:27 zeker als je kijkt naar de exorbitante tarieven van de losse kaartjes tot op heden.
Nou die van de GVB vallen nog heel erg mee in vergelijking met de rest (en internationaal gezien) 3,40 euro voor 1uur en 9 euro voor 24uur reizen, komt connexxion aanzetten met hun standaard BTM-kaartje van 6,50euro enkele reis al ga je maar 1 halte mee... :')

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 20:38
door Remco1989
Kleine correctie: het BTM kaartje is 90min geldig mits je wel in en uitcheckt anders vervalt de overstap (en te koop) bij CXX (AML en Zaanstreek), Gvb (in de automaten) en EBS. En wordt verkocht bij reis van plaats naar andere plaats.

Blijf je binnen de plaats kan je gewoon een 2,50 stad kaartje kopen. Uiteraard met ov-chip en bankpas is goedkoper.

Ja als de ene halte in bijv. Amstelveen ligt en de volgende in Amsterdam dan is het van plaats naar plaats.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 15 apr 2023, 12:37
door Ardan
Nog even een fotootje trouwens van Combino 2004, die nieuwe bestemmingsdisplays heeft.
Afbeelding

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 apr 2023, 17:23
door Jonkervoort
Duplex schreef: wo 05 apr 2023, 20:23
Jonkervoort schreef: wo 05 apr 2023, 13:27 zeker als je kijkt naar de exorbitante tarieven van de losse kaartjes tot op heden.
Nou die van de GVB vallen nog heel erg mee in vergelijking met de rest (en internationaal gezien) 3,40 euro voor 1uur en 9 euro voor 24uur reizen, komt connexxion aanzetten met hun standaard BTM-kaartje van 6,50euro enkele reis al ga je maar 1 halte mee... :')
Goed, de subjectieve kwalificatie die ik gebruikte even terzijde: reizen met OVPay is voor veel reizen, zeker op de relatief korte afstanden die toeristen vaak reizen, een stuk goedkoper. Een ritje Amsterdam Centraal <> Museumplein kost 1,70 met Chipkaart/Bankpas, en 3,40 als je een uurkaart koopt. Dat al die buitenlandse toeristen die naar het Rijks gaan nu 1,70 betalen in plaats van 3,40 lijkt me significant verschil. (en ja, in theorie kan je meerdere trips maken met een uurkaart, maar de kans daarop is zeker bij musea etc. niet zo groot. Dat je drie verschillende reizen maakt en dus goedkoper uit bent lijkt me nauwelijks voorkomen, tenzij je het hele uur in de tram zit).

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 20 apr 2023, 12:16
door Roeland
De gemeente Amsterdam is niet enthousiast over de GVB-plannen voor 2024:
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwso ... annen-gvb/
Een citaat uit de reactie: "Schaal het openbaar vervoer niet verder af dan nodig is. Houd daarbij het aantal ritten en haltes zoveel mogelijk op peil. Het college ziet liever dat bussen en trams minder vaak gaan rijden dan dat er hele lijnen uitgaan. Dat laatste is lastiger terug te draaien".