Pagina 173 van 747

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 14:08
door n-evo
fred1954 schreef:Toch maar de streekbusroutes grotendeels behouden in de toekomst? :Y
Heb het dan ook nooit over opheffing gehad, maar inkorting tot Zuid. Deze situatie is verder geen probleem dan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 15:48
door Meltrain
Bee schreef:Dat is het nadeel van klassieke netwerken. Den Haag zet bijvoorbeeld in op tweerichtingstrams en Brussel deed dat eerder ook al. De reden waarom Amsterdam niet wil is de conducteur.
Ook in Rotterdam willen ze wel eens pendelen met eenrichtingtrams over deels verkeerd spoor in geval van verstoringen of werkzaamheden.
Ik heb dat zelf ook eens meegemaakt: viewtopic.php?f=8&t=2387&p=40940#p40940

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 15:57
door hauptbahnhof
Dat gebeurt in Amsterdam ook wel 's maar alleen bij hoge uitzondering.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 17:48
door n-evo
Is op tram 2 ook wel eens gedaan maar toen wel met een tweerichtingstram geloof ik.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 23:11
door Mike
fred1954 schreef:
Of toch maar niet: http://www.at5.nl/artikelen/136509/onge ... eriusplein
Fietsen denken in amsterdam ook dat ze overal mogen fietsen en overal voorrang hebben...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 01 nov 2014, 01:27
door Natorious
Mike schreef:
fred1954 schreef:
Of toch maar niet: http://www.at5.nl/artikelen/136509/onge ... eriusplein
Fietsen denken in amsterdam ook dat ze overal mogen fietsen en overal voorrang hebben...
Ja, maar de straatjes in Zuid zijn ook niet altijd de overzichtelijkste straatjes. De Lairessestraat bijvoorbeeld is echt verschrikkelijk om te fietsen, ivm de tram, bus, ( geparkeerde ) auto's en vele zijstraatjes. En dan nog niet te spreken over de Zeilstraat...
Maar ik moet en zal dat stoplicht halen!

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 01 nov 2014, 09:16
door Thom91
Mike schreef:
fred1954 schreef:
Of toch maar niet: http://www.at5.nl/artikelen/136509/onge ... eriusplein
Fietsen denken in amsterdam ook dat ze overal mogen fietsen en overal voorrang hebben...
Gelukkig zit er vaak een bestuurder op :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 01 nov 2014, 13:31
door n-evo
Natorious schreef:Ja, maar de straatjes in Zuid zijn ook niet altijd de overzichtelijkste straatjes. De Lairessestraat bijvoorbeeld is echt verschrikkelijk om te fietsen, ivm de tram, bus, ( geparkeerde ) auto's en vele zijstraatjes. En dan nog niet te spreken over de Zeilstraat...
Maar ik moet en zal dat stoplicht halen!
Heb jaren lang over de Lairessestraat heen gefietst naar m'n middelbare school. Als je gewoon rechts houdt en de stoplichten respecteert is er weinig aan de hand daar. Beschrijving trams, bussen, (geparkeerde) auto's en zijstraten is van toepassing op zo'n beetje iedere brede straat in Amsterdam.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 01 nov 2014, 18:25
door patat
Ik vind de De Lairessestraat ook maar een vervelende straat om over te fietsen. De fietspaden zijn niet van het auto/tramverkeer gescheiden. De stoplichten staan waanzinnig afgesteld, zodat je iig als fietser constant voor rood staat te wachten. Het autoverkeer sjeest je hard voorbij, omdat zij ook gek worden van alle stoplichten. Vreselijke straat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 01 nov 2014, 22:54
door Vinny
n-evo schreef:Die discussie over de N/Z-lijn heb ik anno 2014 wel gehad hoor. Trekken aan een dood paard. Dat ding komt er nou eenmaal, laten we er het beste van maken. :P

Anyway, die Connexxion-bussen hebben IMO geen plek in de binnenstad die onderhand helemaal dichtslibt. Vanaf Station Amstelveenseweg t/m CS rijden ze bijna volledig over of direct langs tram infra. Nogal loco. Van mij mogen die lijnen zeker ingekort worden tot Zuid. Dan maar een extra overstap op tram en metro.
Ik vind het wel ironisch dat de verbinding die daadwerkelijk het SNELST is tussen Amsterdam Centraal en het Leidseplein door iedereen weg wordt gewenst. En dat terwijl de NZ-lijn helemaal niet die verbinding aan zal bieden.

Ik denk dus dat de Westelijke binnenstad een grote puinhoop gaat worden in de spits met reizigers die niet vervoerd kunnen worden met de bestaande stadslijnen. Tenzij er natuurlijk een extra stadsbuslijn of tramlijn wordt aangeboden, maar dat zal er wel weer niet vanaf kunnen :roll:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 02:13
door Natorious
Vinny schreef:
Ik denk dus dat de Westelijke binnenstad een grote puinhoop gaat worden in de spits met reizigers die niet vervoerd kunnen worden met de bestaande stadslijnen. Tenzij er natuurlijk een extra stadsbuslijn of tramlijn wordt aangeboden, maar dat zal er wel weer niet vanaf kunnen :roll:
Als tram 5 in de toekomst door de Marnixstraat gaat, kan die wellicht als een uitkomst bieden. En bus 170 rijdt atm elke 10 minuten volgens mij op de hoofdas. Als deze R-Net wordt, zal de frequentie vast en zeker hoger worden, tenzij die Avl naar Uithoorn daarvoor al is gerealiseerd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 07:22
door hauptbahnhof
Het is echt onzin dat de bussen sneller dan de tram zijn tussen CS en Leidseplein. Als ik met een tram gelijk met een bus vanaf de Dam vertrek naar Leidseplein, ben ik ongeveer gelijk op Leidseplein. Hoogstens is die bus soms een minuutje sneller als ik echt rustig rij.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 09:20
door waldo79
Dan is de bus zeker niet trager. Je spreekt jezelf tegen ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 10:59
door hauptbahnhof
Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 11:47
door fred1954
Natorious schreef:
Als tram 5 in de toekomst door de Marnixstraat gaat, kan die wellicht als een uitkomst bieden. En bus 170 rijdt atm elke 10 minuten volgens mij op de hoofdas. Als deze R-Net wordt, zal de frequentie vast en zeker hoger worden, tenzij die Avl naar Uithoorn daarvoor al is gerealiseerd.
Volgens de plannen is de 170 als R-Net nog de enige buslijn die in de toekomstplannen doorrijdt naar de Marnixstraat van de Amstellandlijnen. De rest keert op Station Zuid. Daar zal inderdaad dan wel een hogere frequentie aan vast hangen, voor de 170 lijkt me.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 12:11
door FLJ
In het document Nieuws uit DB 30 oktober 2014 dat te vinden is op de website van de SRA staat een kort stukje over de aanschaf van nieuw trammaterieel onder de werknaam 15G. Opvallend is dat er wordt gesproken over minimaal 37 tweerichtingtrams van 30-meter die zullen worden ingezet op lijn 5 en de lijn naar Westwijk. Eerder werd gesproken over 45-meter materieel voor deze lijn, en dit zou ook de rede zijn geweest om deze lijn niet door te trekken naar Amstelstation. Mogelijk willen ze dus toch meer flexibiliteit door gekoppelde 30-meter trams in te zetten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 14:54
door Meltrain
De 2201-2204 zijn toch al de serie 15G?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 16:16
door Vinny
Men wil de tram toch doortrekken naar Uithoorn. Zal dan een soort regiotram-light worden. Kun je denk ik beter consessie Amsterdam en Amstelland samenvoegen, zodat voor bussen en trams het onderscheid tussen stads- en streekvervoer vervalt. Per slot van rekening wordt 3/4 van de route binnen de bebouwde kom verreden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 16:26
door Rickingsh
Gooi dan ook gelijk Zaanstreek en Waterland daar maar bij. Zijn we ook weer van die lullige concessies af en 4 (potentieel) verschillende vervoerders in A'dam.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 16:41
door dylanwild94
Vinny schreef:Men wil de tram toch doortrekken naar Uithoorn. Zal dan een soort regiotram-light worden. Kun je denk ik beter consessie Amsterdam en Amstelland samenvoegen, zodat voor bussen en trams het onderscheid tussen stads- en streekvervoer vervalt. Per slot van rekening wordt 3/4 van de route binnen de bebouwde kom verreden.
z'n idee dat in Rotterdam al is uitgevoerd. die concessie heet nu Rotterdam bus. :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 17:15
door Meltrain
Bus Rotterdam. :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 17:20
door Suus
Je gaat de vervoerders behoorlijk over de zeik krijgen als je de beschermde thuismarkt van GVB gaat uitbreiden. Die zouden het liefst GVB nu al opgedoekt zien.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 19:36
door hauptbahnhof
Maar is/was dat in regio Rotterdam ook niet zo dan?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 19:46
door Suus
Daar is het openbaar aanbesteed.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 22:58
door waldo79
hauptbahnhof schreef:Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.
Ik lees nergens dat iemand beweert dat de bus minuten sneller is. En wat dan nog?