Pagina 283 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 03 mei 2016, 23:32
door trolly
MdJ schreef:
JWM schreef:
Ardan schreef:Waarom niet?
Dit forum gaat volgens mij over OV in Nederland, en dus niet over het optimaal toepassen van de benenwagen van potentiële passagiers. Met dat argument kunnen er nog een hoop lijnen worden opgeheven.
Je maakt hier alleen een grote fout: Het focussen op openbaar vervoer. Openbaar vervoer is een middel, geen doel op zich. Openbaar vervoer is een middel om je te verplaatsen, waarbij openbaar vervoer - voor dit forum - de hoofdmodaliteit is.

Het nadeel van openbaar vervoer is dat de instaphalte op de plek is waar je niet bent en je uitstaphalte op een plek is waar je niet wilt zijn, dus fietsen / lopen / auto (P+R) is daarvoor belangrijk om daar wel te komen. En daarom kun je het wel daar over hebben, zolang het maar over het vervoerskundige aspect uitgaat. Niemand interesseert het (in deze context) of je moet lopen op hakken van tenminste 12 cm, of sneakers ook wel kunnen.
Je maakt zelf ook een klein slippertje, door een citaat van mijn hand van 30 april in JWM's mond te leggen.
Inderdaad, wie het OV gebruikt zal óók wel eens een stukje moeten lopen. Bedoel je dat met "vervoerskundig"?
Mijn opmerking ging over het opheffen van haltes en lijnen met als argument dat de gebruikers ook zouden kunnen lopen. Een waarheid als een koe, en tegelijk een dooddoener van jewelste.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 03 mei 2016, 23:47
door MdJ
Geen 30 april, maar 3 mei. Opmerking van Ardan over zijn tijdsmetingen. JMW vindt hierin dat lopen niet meetelt, jou heb ik in geen enkele vorm ook maar willen aanspreken.

Het lopen, daar waar JMW op reageert, ging over het voor/natransport vanaf de halte Vijzelgracht naar de uiteindelijke bestemming, dus natransport. Het is een optie, al is het omdat een ander alternatief (geheel tram) dus blijkbaar langer duurt. In het snelste alternatief kun je ook nog net je tram missen en de frequentie dusdanig is dat je sneller bent met lopen, dus kun je het niet uitsluiten.

Het wel/niet inleggen van rechtsstreekse verbindingen en het schrappen van haltes is altijd een afweging': Welke reizigers bedien je, hoe zet je je Dienstregelinguren zo efficient mogelijk in? We hebben straks een Noord Zuid-verbinding, en vervolgens laten we een tram parallel hier aan rijden, zo doe je dat dus niet. Die rechtstreekse verbinding gaat weer ten koste van een andere lijn, terwijl met een kleine aanpassing (tram -> Metro of acceptabele afstand lopen -> metro) je een andere groep kan bedienen.

Ook bij haltes is een afweging: hoe meer haltes, hoe langer de reistijd. Maar je reizigers moeten wel binnen de acceptabele afstand de halte moeten kunnen bereiken, anders gebruiken ze het niet. Dat is de afweging die in het ene geval een halte extra wordt bedient en in een ander geval juist niet. Ook hierbij is dus lopen belangrijk, eigenlijk zelfs nog belangrijker dan de tram/metro.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 00:14
door JWM
Schuldig: viewtopic.php?p=437397#p437397

Omdat Trolly erg begaan is met mensen zonder Amsterdamse fiets of een been in het gips nam ik even de honneurs waar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 07:54
door trolly
Sorry MdJ, ik had even niet gezien dat JWM z'n fiets in het gips had :oops:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 08:23
door kliko
Vanochtend in de tram (829) en op de haltes..... ingaande 11 mei rijdt lijn 24 niet meer.
Extra trams op 5 en 16.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 09:04
door trolly
En ook het GVB is een warm pleitbezorger van de benenwagen:
Vanaf Minervaplein loopt u naar de kruising Beethovenstraat voor de aansluiting op tram 5.
http://www.gvb.nl/reizen/nieuws/tram-24 ... -opgeheven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 10:11
door fred1954
Mwaah.......Minervaplein -> Beethovenstraat is net aan 300 meter. Dat is nog te doen, lijkt me.......

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 10:16
door n-evo
Heb dat stuk zo vaak gelopen als de 24 net weg was. Idd geen probleem.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 11:09
door trolly
fred1954 schreef:Mwaah.......Minervaplein -> Beethovenstraat is net aan 300 meter. Dat is nog te doen, lijkt me.......
Makkelie. Maar Olympisch Stadion -> Beethovenstraat, kruising Apollolaan?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 11:21
door JWM
Mensen met been in het gips kunnen met de 5 naar het Concertgebouw en daar verder met de 16.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 12:01
door trolly
Mensen zonder been ook hoor. Kost alleen een kwartiertje meer. Dag OV-netwerk, hallo auto!

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 15:16
door paolie
trolly schreef:
fred1954 schreef:Mwaah.......Minervaplein -> Beethovenstraat is net aan 300 meter. Dat is nog te doen, lijkt me.......
Makkelie. Maar Olympisch Stadion -> Beethovenstraat, kruising Apollolaan?
Tram 16/Bus 170/172/174, halte Jacob Obrechtstraat, 600 meter lopen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 20:46
door waldo79
trolly schreef:Mensen zonder been ook hoor. Kost alleen een kwartiertje meer. Dag OV-netwerk, hallo auto!
Binnen de stad zie ik de auto niet als concurrent van het openbaar vervoer. Waar ben je nu eigenlijk bang voor?

Fietsen/ wandelen waar dat kan en mogelijk is geniet mijn voorkeur. Over de langere afstanden tram, bus, metro en eventueel trein.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 23:47
door trolly
waldo79 schreef:Waar ben je nu eigenlijk bang voor?
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft fietsen en wandelen, waldo79. Daar maak ik me helemaal niet zenuwachtig over. Wat ik bizar vind, is hoe makkelijk complete lijnen worden opgegeven. Niet alleen in het echt, waar dat niet erg handig is, maar ook hier op OVinNL, waar wat lippendienst aan een halte of tramlijn warempel niet al te kostbaar is.
Zeshonderd meter loop ik graag, zeker op een dag als vandaag, maar een substantieel deel van de gebruikers van het OV heeft minder keus. Dat is duidelijk te zien aan hoogbejaarden en kreupelen, maar een handicap is niet altijd zichtbaar. Lijn 24 was op de Stadionweg een echt bejaardenlijntje: naar binnen schuifelen, drie haltes meerijden, naar buiten. Tijdelijk opheffen (en hoe tijdelijk zal dat zijn?) betekent voor een aantal van die gebruikers een flinke beperking van hun actieradius.
Daarnaast krijgt het netwerk als totaal een flinke beet, ondanks de hier aangevoerde creatieve alternatieven. Met name in Zuid is de auto wel degelijk een alternatief voor het OV, en als dat laatste schittert door afwezigheid is de keus een stuk eenvoudiger.
Ik wandel erg graag, maar zie in Amsterdam ook graag een fijnmazig tramnet overeind blijven. Ik ben bang dat dat wat te snel wordt afgebroken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 00:09
door Meltrain
Het zal hier ongetwijfeld al eerder langsgekomen zijn, maar wat is eigenlijk de reden dat die verbindingsboog nu al weggehaald moet worden?
En als die boog weggehaald wordt, zal lijn 16 daar dan ook niet één weekend last van hebben (omdat er wissels uitgegraven moeten worden enzo)?

Verder was het wel netjes geweest als er een tijdelijke vervangende buslijn was ingesteld. Deze had dan minstens over het compleet tramloze traject moeten rijden (dus tussen het Olympisch Stadion en de Beethovenstraat) en in de "stille uren" liefst door naar het Museumplein, om het aantal overstappen 's avonds laat te beperken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 00:13
door Wievank
MdJ schreef:(...) Ook bij haltes is een afweging: hoe meer haltes, hoe langer de reistijd. (...)
Dit is een veel gemaakte fout: reistijd is de tijd die de reiziger van deur tot deur nodig heeft, rijtijd is de tijd die het voertuig nodig heeft om de rit te rijden. Als je haltes opheft wordt in theorie de rijtijd verkort (valt in praktijk vaak erg tegen), maar wordt de reistijd van de gebruikers van de betreffende halte flink verlengd.

Zo ook nu met het opheffen van de halte Minervaplein: het is maar 300 meter naar de Beethovenstraat, maar de meeste reizigers wonen niet op het Minervaplein, maar komen al van een paar honderd meter ver. Dan loopt het in totaal wel op.
Het tijdelijk opheffen van tramlijn 24 is trouwens tot de sporen in de Ferdinand Bolstraat terug gelegd zijn, nu naar verwachting 'medio 2017'.

De reden om de boog weg te halen is de extra kosten bij vervanging, dat de boog in de toekomst niet meer nodig zou zijn (calamiteiten worden voor het gemak even vergeten), en dat de aansluiting in de Gabriël Metsustraat niet ideaal is aan het begin van een bocht. Ook wil men daar de halte Museumplein opheffen voor tramlijn 16 (alleen nog op het Concertgebouwplein dus).

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 00:22
door Suus
Meltrain schreef:Het zal hier ongetwijfeld al eerder langsgekomen zijn, maar wat is eigenlijk de reden dat die verbindingsboog nu al weggehaald moet worden?
En als die boog weggehaald wordt, zal lijn 16 daar dan ook niet één weekend last van hebben (omdat er wissels uitgegraven moeten worden enzo)?
De boog was er oorspronkelijk niet en speciaal aangelegd voor de omleiding van tram 24. Het kruispunt bij het Concertgebouw heeft nu zijn maximale levensduur bereikt (de komende jaren zal dit ook gaan gebeuren met de andere grote spoorkruisingen in de stad) en men wil de sporen weg hebben omdat ze daarna minder nut zullen hebben dan de twee andere bogen in de kruising, daarmee kunnen trams naar de remise Havenstraat rijden.

Trams rijden in Amsterdam in principe door tijdens spoorwerkzaamheden (daarom duren ze ook zo achterlijk lang), misschien dat er een weekend geen tramverkeer is maar dat komt dan nog wel.
Verder was het wel netjes geweest als er een tijdelijke vervangende buslijn was ingesteld. Deze had dan minstens over het compleet tramloze traject moeten rijden (dus tussen het Olympisch Stadion en de Beethovenstraat) en in de "stille uren" liefst door naar het Museumplein, om het aantal overstappen 's avonds laat te beperken.
Er wordt precies één halte niet bediend en er is al een tekort aan bussen, daarom zijn er weer Jonckheeren uit de mottenballen gehaald en komen er extra gelede bussen later dit jaar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 00:32
door Meltrain
Bee schreef:
Meltrain schreef:Het zal hier ongetwijfeld al eerder langsgekomen zijn, maar wat is eigenlijk de reden dat die verbindingsboog nu al weggehaald moet worden?
En als die boog weggehaald wordt, zal lijn 16 daar dan ook niet één weekend last van hebben (omdat er wissels uitgegraven moeten worden enzo)?
De boog was er oorspronkelijk niet en speciaal aangelegd voor de omleiding van tram 24. Het kruispunt bij het Concertgebouw heeft nu zijn maximale levensduur bereikt (de komende jaren zal dit ook gaan gebeuren met de andere grote spoorkruisingen in de stad) en men wil de sporen weg hebben omdat ze daarna minder nut zullen hebben dan de twee andere bogen in de kruising, daarmee kunnen trams naar de remise Havenstraat rijden.
Uit oogpunt van flexibiliteit lijkt het mij handiger als die sporen gewoon worden teruggelegd bij de verbouwing. Hoeveel zal dat nou extra kosten?
Waardoor wordt die levensduur eigenlijk bepaald en kan die echt niet met nog een jaar verlengd worden?
Verder was het wel netjes geweest als er een tijdelijke vervangende buslijn was ingesteld. Deze had dan minstens over het compleet tramloze traject moeten rijden (dus tussen het Olympisch Stadion en de Beethovenstraat) en in de "stille uren" liefst door naar het Museumplein, om het aantal overstappen 's avonds laat te beperken.
Er wordt precies één halte niet bediend en er is al een tekort aan bussen, daarom zijn er weer Jonckheeren uit de mottenballen gehaald en komen er extra gelede bussen later dit jaar.
Ik zag inderdaad dat de meeste tramloze haltes nog wel door buslijn 15 bediend worden, maar die gaat naar station Zuid en niet naar de Beethovenstraat of het Museumplein. Veel reizigers van lijn 24 hebben er dus niks aan.
En heeft het GVB geen reservebussen voor het geval er werkzaamheden bij de tram of metro zijn? :S De RET heeft een hele vloot Alliances beschikbaar voor zulke gelegenheden, misschien kan het GVB er zelfs wel enkele huren. ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 00:36
door Suus
Nee, GVB heeft geen reservebussen, op werkdagen rijdt alles. Het schijnt dat er van de zomer weer iets verbust gaat worden (waarom zou je anders buschauffeurs in Drenthe werven?), je kan er nu al vergif op innemen dat een aantal lijnen die geleed rijden daardoor vlak voor de vakantieperiode minder vaak kunnen rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 00:49
door JWM
Tram 1 en 17 rijden deze zomer een aantal weken niet tussen Osdorp en het Surinameplein.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 01:48
door Ardan
Waar toveren ze dan al die bussen vandaan om een tweeminutentakt te rijden als de tunnel weer eens dicht is? Zijn dat puur de bussen die niet meer nodig zijn door de vakantie?

@Meltrain: waar die levensduur door bepaald wordt? Die boog ligt er nu twaalf jaar en wordt intensief gebruikt.. ik denk dat die nu dus echt tot de draad toe versleten is.

En he he eindelijk staat er eens iets op gvb.nl. Het opheffen van een tramlijn mag toch wel wat eerder worden aangekondigd dan een week vantevoren..

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 06:40
door trolly
Een pendelbusje vrijwel leeg door Zuid laten rijden lijkt me ook geen oplossing. Misschien zou het een idee zijn om de 15 een lus te laten doen via de Parnassusweg, Strawinskylaan, Beethovenstraat en Stadionweg? Alle haltes in één richting bedient, en veel kan het niet kosten.
Of zou er iets met de Gelderlandpleinexpres te doen zijn? 't Is wel dezelfe doelgroep :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 10:11
door Bijwyks
trolly schreef:Een pendelbusje vrijwel leeg door Zuid laten rijden lijkt me ook geen oplossing. Misschien zou het een idee zijn om de 15 een lus te laten doen via de Parnassusweg, Strawinskylaan, Beethovenstraat en Stadionweg? Alle haltes in één richting bedient, en veel kan het niet kosten.
Of zou er iets met de Gelderlandpleinexpres te doen zijn? 't Is wel dezelfe doelgroep :Y
Waarom niet lijn 15 en 65 ieder een tegengestelde lus in één richting laten rijden Parnassusweg, Strawinskylaan, Beethovenstraat en Stadionweg?
Ook zouden (een deel) van de Connexxionlijnen in plaats van via de Lairessestraat kunnen worden omgelegd over de Stadionweg en Beethovenstraat maar ik vermoed dat Connexxion dat niet wil.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 10:18
door Alargule
De reden dat lijn 15 niet wordt omgelegd ligt voor de hand: je benadeelt er een veel grotere groep mee dan de groep die nu door het tijdelijk verdwijnen van de 24 wordt benadeeld. Daarnaast vraag ik me af of GVB genoeg extra bussen heeft om een langere route met gelijkblijvende frequentie te bedienen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 05 mei 2016, 11:12
door reisthijs
Meltrain schreef:Waardoor wordt die levensduur eigenlijk bepaald en kan die echt niet met nog een jaar verlengd worden?
Het gaat hier niet alleen over de levensduur van de rails, de boel moet sowieso opgebroken worden omdat het riool aan vervanging toe is. Logisch om dan nu meteen nieuwe rails terug te leggen.

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... bouwplein/