Pagina 361 van 742

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 22 jun 2017, 13:59
door Somoht
De vraag voor zulk lokaal vervoer is natuurljk heel afhankelijk van de prijs. Een gratis rit pak je veel sneller dan 89ct instaptarief + 15ct de km. Die 89 ct tikt hard aan voor de ritjes die je op die ljnen maakt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 22 jun 2017, 14:06
door fred1954
Dat moet dan inderdaad te maken hebben met het feit dat het gratis is, ik zou ook geen andere reden weten...... :o

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 22 jun 2017, 14:57
door Dennenboom
Hoe rijker het volk, hoe meer ze op hun geld zitten....

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 22 jun 2017, 17:52
door Suus
Om kwart over vijf zag ik bus 1600 het busstation achter het CS oprijden om dienst te gaan doen op lijn 326. Exotisch, normaal rijdt die bus alleen op lijn 21.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 22 jun 2017, 20:12
door Chauf21
fred1954 schreef:Dat moet dan inderdaad te maken hebben met het feit dat het gratis is, ik zou ook geen andere reden weten...... :o
Het scheelt ook een hoop dat de winkeliersvereniging/eigenaar meebetaalt aan de chauffeurskosten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 22 jun 2017, 20:16
door fred1954
Nee, chauffeurs zijn van GVB en worden normaal betaald, zelfs de busjes schijnen van het GVB te zijn, alleen de Kroonenberg groep betaalt het hele gebeuren.

Edit: ik zie dat je dat vrijwilligerswerk al weggehaald hebt. Alle kosten worden doorbelast aan Kroonenberg.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 22 jun 2017, 20:18
door Chauf21
Ja klopt inderdaad. Als er wat extra geld bijgeschoven kan worden, dan is het rijden van de busjes vaak makkelijker te regelen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 12:09
door fred1954
Plattegrond nieuwe Gelderlandplein lijnen vanaf september a.s.
http://www.parool.nl/amsterdam/buitenve ... a5bb2f975f

Plattegrond onderaan artikel, lijn 456 is waarschijnlijk een drukfout, dat zou 465 moeten zijn.....

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 27 jun 2017, 12:36
door fred1954
Stad denkt na over forse uitbreiding metro i.v.m. toekomstige bouw van de nieuwe Haven-Stad wijk.
http://www.at5.nl/artikelen/170533/stad ... an-ij-lijn

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 27 jun 2017, 19:16
door VIRM
Nog meer studies, zodat we echte besluiten kunnen blijven uitstellen! *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 27 jun 2017, 19:40
door trolly
Maar daar hadden we toch zo'n gezellig topic voor?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 08:04
door n-evo
VIRM schreef:Nog meer studies, zodat we echte besluiten kunnen blijven uitstellen! *O*
Haha ja precies. Ik dacht gisteren hetzelfde toen ik dat artikel voorbij zou komen. Volgens mij is er inmiddels al 4x een studie gedaan naar het doortrekken van die Ringlijn richting CS.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 08:46
door Suus
Er is tijd zat voor een studie, als er iets gebouwd wordt moet het pas in 2042 klaar zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 08:50
door Alargule
Nee, dat is niet waar. Het sluiten van de ring zou 'al' in 2030 voltooid moeten zijn:
Mochten de plannen allemaal doorgaan, dan kunnen de eerste reizigers in 2030 via de stations Isolatorweg, Transformatorweg, Westerpark, Korte Prinsengracht naar het Centraal Station en omgekeerd. Als er op het traject gekozen wordt voor een metro, dan zal er opnieuw gegraven moeten worden, want bij de Korte Prinsengracht zal de lijn ondergronds verder moeten naar Centraal.
Die laatste zin is overigens wel significant, want dat zal betekenen dat CS opnieuw een bouwput wordt. Kan op zich mooi aansluiten direct op het gereedkomen van het stationseiland in 2023. Ik weet niet hoe de planning van Prorail is om de sporensituatie zelf te verbouwen. Hoe dan ook: ook na 2030 zal er wel weer iets groots te vertimmeren zijn aan het CS. Denk aan grootschalige renovatie van de kappen, ofzo.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 08:51
door n-evo
Suus schreef:Er is tijd zat voor een studie, als er iets gebouwd wordt moet het pas in 2042 klaar zijn.
De metro op noordelijke IJ-oever is pas voor 2042 op z'n vroegst, op de zuidoever staat ie gepland voor 2030 (als ie er al komt natuurlijk).

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 09:14
door Suus
Heeft niet zo heel veel zin die metro al in 2030 te openen als het gaat om het ontsluiten van woongebieden. De gemeente heeft voor zijn beurt gepraat en de echt grote industriële complexen in het beoogde bouwgebied hoeven pas in 2040 weg te zijn. Zolang die niet weg zijn is er een gebied waar volgens een convenant tussen de industrie en de gemeente geen woningen gebouwd mogen worden. En er zit behoorlijk wat zware industrie in dat gebied, waaronder een kunstmestfabriek.

Er moet eerst ruimte komen om die complexen naar toe te verhuizen voordat je daar aan woningbouw kan gaan denken. Maar de Europahaven is nog niet gegraven :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 09:38
door n-evo
Volgens mij is de bouw van de Houthavens al een tijdje in volle gang, zijn ze ook bezig met woningen in Sloterdijk-Centrum en is Westerdok al volgebouwd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 09:41
door Suus
Daar zijn afspraken over gemaakt in een convenant, en bepaalde gebieden hebben dus nog een verbod op woningbouw waar de gemeente wel wil bouwen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 09:45
door n-evo
Los daarvan zijn de wijken die ik net noem toch ook gebaat bij goed openbaar vervoer? Daar wonen nu al mensen en dat neemt tot 2030 alleen nog maar toe. Veel woningen in de Houthavens staan nog in de stijgers. De kleine ring Isolatorweg-Westerpark-CS zal ook die woonwijken bedienen en niet alleen volledig nieuw te bouwen wijken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 10:34
door Alargule
Het zou evenwel on-Amsterdams vooruitplannend zijn om daar rond 2030 al een metrolijn te hebben liggen. Maar wat mij betreft een goed idee.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 11:23
door Roeland
Jammer dat ze eerst het Westerdoks eiland en Houthavens volbouwen, en dan met het idee komen om er een metro aan te leggen.
Ze hadden dan toch beter een ruimtelijke reservering tussen CS en Isolatorweg kunnen openlaten om de Ringmetro te sluiten, zou ik zeggen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 11:51
door n-evo
Is er überhaupt ruimte vrijgehouden om een tram een beetje makkelijk aan te leggen via de Houttuinen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 12:07
door trolly
Er liggen daar zelfs al rails. Helaas is de brug over de Nieuwe Prinsengracht totaal ongeschikt voor een tram, maar de ruimte is er.
Alargule schreef:Het zou evenwel on-Amsterdams vooruitplannend zijn om daar rond 2030 al een metrolijn te hebben liggen.
Spoedige oplevering van een metrolijn in het vooruitzicht stellen past prima in de Amsterdamse traditie. Ik zou me alleen niet al teveel op die datum verheugen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 12:23
door fred1954
trolly schreef:Er liggen daar zelfs al rails. Helaas is de brug over de Nieuwe Prinsengracht totaal ongeschikt voor een tram, maar de ruimte is er.
Ik denk dat aan die brug (Korte Prinsengracht is dat overigens) wel wat te doen is, als het Stationseiland op de schop gaat, kan men die brug ook meteen meenemen in de renovatie.
Voor de rest inderdaad een perfekte route voor een tram, begrijp sowieso niet dat er nooit gebruik gemaakt is van die sporen op de Houttuinen. In die decennia, dat die sporen er al liggen, had die brug al lang aangepakt kunnen worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 28 jun 2017, 12:36
door Alargule
[...]begrijp sowieso niet dat er nooit gebruik gemaakt is van die sporen op de Houttuinen.
Volgens deze bron:
Aan de Haarlemmer Houttuinen in Amsterdam liggen in het wegdek nooit gebruikte tramrails (kleine GTI). Het verhaal gaat dat er alleen een subsidiemogelijkheid voor de aanleg van trambanen beschikbaar was. Door er sporen aan te leggen viel de busbaan in de categorie trambaan. Er is nooit bovenleiding aangelegd, het is bij de aanleg ook waarschijnlijk nooit de bedoeling geweest om hier een tram te laten rijden.