Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door DPDelft »

wolf schreef:Heeft buslijn 383 den haag - capelle een andere route gekregen ?
Er zijn op dit moment grote problemen op de A12 bij Zoetermeer vanuit Den Haag. Ik vermoed dat de lijnen 380 t/m 383 omrijden via bijvoorbeeld Leidschenveen.
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

Reed er met de auto achter in voorschoten vlietwijk.
Ben hem gaan volgen met ovzoeker.
Hij is via leiden en de n206 richting stompwijk gereden. En net erna was hij van ovzoeker verdwenen

Afbeelding
Afbeelding

Ik zag wel dat de 383 erna wel via de a12 reed
DPDelft schreef:
wolf schreef:Heeft buslijn 383 den haag - capelle een andere route gekregen ?
Er zijn op dit moment grote problemen op de A12 bij Zoetermeer vanuit Den Haag. Ik vermoed dat de lijnen 380 t/m 383 omrijden via bijvoorbeeld Leidschenveen.

Vandaar
Laatst gewijzigd door Gekko123 op wo 05 jul 2017, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige dubbelpost samengevoegd
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Vorig jaar werden de eerste concrete plannen bekendgemaakt voor lijn 366 (R-net 410):
Thom69 schreef:Vanavond was er een inloopbijeenkomst over het ver-R-netten van de verbinding Leiden - Leiderdorp Alrijne Zkh. Even de hoogtepunten:

*De huidige lijn 366 wordt per december dit jaar omgezet naar de R-netformule, met lijnnummer 410.
*De halte Groenoord vervalt voor deze lijn, waardoor R-net 410 gaat halteren te: Leiden Centraal - CS Noordzijde/LUMC - Kooiplein - Leiderdorp Rietschans - Statendaalder - Alrijne Ziekenhuis.
*In eerste instantie gaat de 410 4× per uur rijden (de 'ingroeiperiode'); op termijn moet de lijn 6× per uur gaan rijden.
*De rest van de lijnen in Leiderdorp blijft gelijk.

Kortom, naast het veranderen van het lijnnummer en het vervallen van Groenoord voor deze lijn, verandert er praktisch niets.

Iets meer details in de spoiler.
Spoiler: show
Routestrip: https://goo.gl/photos/8txLNwbxSoTGDLCP7

Sinds december vorig jaar is lijn 365 (Schiphol - Leiden C) gesplitst in twee lijnen: 365 Schiphol - Leiden C en 366 Leiderdorp - Leiden C. Deze laatste lijn wordt vanaf december R-net. Hierbij verandert er aan het uiterlijk van het OV het een en ander: naast dat er vanaf december rode Volvo's in plaats van blauwe komen te rijden, moeten alle haltes aangepast worden. Korte beschrijving per halte:

* CS Noordzijde/LUMC: Deze halte krijgt ook R-netmeubilair.
* Kooiplein: Deze halte kent nu een zeer smal halteperron, waar nauwelijks ruimte is voor een abri. Dit wordt opgelost door de haltekom op te heffen en deze ruimte te gebruiken voor een verbreed halteperron, in beide richtingen, de bussen halteren dus op de rijbaan. Deze halte wordt niet verplaatst en krijgt geen fietsenstalling.
* Rietschans: Deze halte wordt ook niet verplaatst, maar de haltes zelf worden opnieuw ingericht. Richting Leiden wordt aan het fietspad een fietsenstalling geplaatst, richting Leiderdorp wordt de abri verplaatst naar een verbreed halteperron. Zie ook https://goo.gl/photos/ftCKpQrSWzwpje719.
* Statendaalder: De halte richting Leiderdorp krijgt een kleine fietsenstalling. Richting Leiden wordt de halte verplaatst naar het zuiden, dichtbij waar de halte vroeger ook lag. Deze halte krijgt een grote(re) fietsenstalling. Zie ook: https://goo.gl/photos/tphpjz8SNcEYCoB47. Oorspronkelijk was deze halte niet ingetekend (!), waardoor de 410 alleen zou stoppen bij Kooiplein, Rietschans en het Alrijne Ziekenhuis. Na, als ik het goed begreep, een lobby van de gemeente Leiderdorp bij Arriva/Provincie Zuid-Holland is besloten om Statendaalder alsnog toe te voegen.
* Alrijne Ziekenhuis: De halte richting Leiden krijgt een grote(re) fietsenstalling. De eindhalte van de 410 / de halte richting de A4 wordt verplaatst naar voor de rotonde bij het ziekenhuis, waardoor de twee haltes tegenover elkaar komen te liggen. Zie ook: https://goo.gl/photos/B65AxiKj5Y78koKSA. De 410 hoeft het terrein van het ziekenhuis dus niet meer op te rijden. Er wordt nog onderzocht of er een brug gemaakt kan worden tussen de halte en het ziekenhuisterrein, dit scheelt wat omlopen.

De planning van in elk geval de gemeente Leiderdorp is om alle infrastructurele zaken in september afgerond te hebben. Er ligt nog een groot infraproject aan vast: de Persant Snoepweg (Alrijne Ziekenhuis - kruispunt Engelendaal) moet worden aangepast, wat waarschijnlijk vanaf april grootschalige werkzaamheden gaat opleveren.

En nog een kleinigheidje: R-nethaltes aan deze lijn krijgen, voor wat het er nu naar uit ziet, geen R-netbankjes, R-netafvalbakken en R-nethekken, want... het verantwoordelijke team bij de gemeente Leiden gaat niet akkoord met het ontwerp hiervan en wil meubilair naar eigen ontwerp plaatsen. :')
Vanaf morgen gaan ook de eerste concrete stappen gezet worden: stuk voor stuk gaan de haltes in Leiden en Leiderdorp aangepast worden tot R-nethaltes, met bijpassende abri, digitale reisinfo en fietsenstallingen. Hierdoor vervallen de haltes tijdelijk per richting:
  • 17 juli - 26 juli: Kooiplein richting Leiden (vervangend: Sumatrastraat)
    26 juli - 12 augustus: Kooiplein richting Alrijne Zkh (vervangend: Sumatrastraat)
    10 juli - 4 augustus: Rietschans richting Leiden (vervangend: Dennenschans)
    31 juli - 25 augustus: Rietschans richting Alrijne Zkh (vervangend: Dennenschans)
    10 juli - 29 juli: Statendaalder richting Leiden (vervangend: Vronkenlaan
    16 augustus - 31 augustus: Statendaalder richting Alrijne Zkh (vervangend: Vronkenlaan)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

Dat R-Net in Leiderdorp blijf ik wat merkwaardig vinden. Ik snap de keuze voor snelle route en hogere frequentie, maar een aantal jaar geleden reed Connexxion met Lijn 48 Voorschoten Hofvliet - Leiderdorp Hubrechtplein en consorten elk kwartier met volle bussen en in de spits soms nog wel vaker. Nu rijdt R-Net buitenom, is de frequentie nog steeds 4x/uur en wordt er gesproken over een 'ingroeiperiode'. Waar is het fout gegaan? Levert de route buitenom minder reizigers op dan de voormalige route?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door CamilleKreemers »

strekken en haltes schrappen maakt OV onaantrekkelijker.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Dat is niet per sé waar, maar hier hebben de Leiderdorpers een verdomd slechte deal gehad: de frequentie bleef hetzelfde, maar de afstand tot de bus werd groter. Geen wonder dat de reizigersaantallen gedaald zijn, je bent fietsend sneller op de meeste bestemmingen. Overigens is het missende succes in deze uitwerking merkbaar, het oorspronkelijke plan (HOV-net ZHN) ging uit van zes bussen per uur. Dat is nu niet meer te verantwoorden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Het plan is nu nog altijd om zes keer per uur te gaan rijden, maar om dit in een later stadium te doen. De 'ingroeiperiode' houdt dus in dat de frequentie nu voorlopig op 4x per uur blijft. Vergeet niet dat er door Leiderdorp/Leiden-Noord over de HOV-as nog meer bussen rijden: over de hoofdweg in Leiderdorp in de ochtendspits op het hoogtepunt 11x per uur (4x 56, 3x 183, 4x 366) en bij de halte Kooiplein in Leiden 9x per uur (3x 183, 2x 365, 4x 366). De 56 en 183 stoppen dan ook nog bij alle haltes op de route.
Kijkend naar het R-net zelf (366) lijkt het nogal karig, maar elke R-nethalte wordt overdag minstens 6x per uur bediend.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Volgens mij toont het gewoon het failliet aan van het R-net als concept. Snelle en rechstreekse verbindingen kunnen werken, maar niet als het ten koste gaat van het reguliere aanbod. Als mensen geen bus in hun eigen wijk hebben rijden dan nemen ze hem gewoon niet. In de jaren '80 (!) bestonden gewoon luxe en snelle forensenbussen waarvan het aanbod zich richtte op het bovenste marktsegment. Voor deze reizigers is snelheid en directheid belangrijk, maar die zullen niet persé worden aangetrokken door een hogere frequentie: ze reizen toch op vaste tijden. Voor scholieren en ouderen - twee belangrijke doelgroeppen voor het OV geldt dat simpelweg niet. Als die met de fiets sneller zijn nemen ze de fiets :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

R-Net is een prima concept en andere lijnen in Zuid-Holland zoals de 400 en 436 functioneren uitstekend.

Het is alleen een beetje onzinnig om een stadslijn die wijken ontsluit te vervangen door een peperdure snelbus omdat er eigenlijk een trambaan op die plek was gepland (RGL2 naar Ikea Leiderdorp).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door CamilleKreemers »

R-net moet eigenlijk in mijn beeld een streeknetwerk zijn à la Qliner. Een netwerk van snelle streekverbindingen tussen plaatsen.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Iets wat mij nu al een paar keer is opgevallen maar ik nog niet bewust ergens anders in Nederland gezien heb: wanneer een bus in ZHN (in elk geval de Volvo's, Citea's en buurtbussen) echt een beetje heel erg te vroeg zijn (-7 of meer, lijkt het), verspringen de lijnfilms van de normale bestemming naar "999 / Sorry, buiten dienst". Ook in Albatros komt dit dan zo te staan, plus de routestrip in Albatros verdwijnt en wordt vervangen door "???" per halte.

Is iemand dit ook opgevallen? Enig idee waarom dit gebeurt, en werkt het wellicht ook zo in andere concessies?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Dat zit gewoon in Albatros ingebakken: meer dan vijf minuten voor vertrektijd op een halte aankomen en de boel springt op 'geen dienst'. Dat is voornamelijk gedaan voor de eindpunten maar bij passeren van een tussenhalte werkt het precies zo.

Dat van die vraagtekens zou dan weer niet moeten kloppen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael »

Even ter aanvulling op nvdw: Die 5 minuten geldt alleen voor streekbussen. Bij de stadsbussen is dat 10 minuten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Het systeem maakt geen onderscheid meer tussen stads- en streekbussen, vijf minuten is vijf minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door sandertjo »

Klopt! Er is geen verschil in stad streek of Q . Meer dan 5 minuten te vroeg en er staat als bestemming buiten dienst. Erg frustrerend op lijn 370 dit. Die vraagtekens komen de laatste tijd meer voor. Komt door de laatste grote albatros update ;)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door regenmaker »

Veranderingen in de dienstregeling van Qliners 385 en 386: Arriva
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Ik kwam gisteren een pendelbusje van Arriva tegen in Boskoop. Ik begrijp dat het iets te maken heeft met werkzaamheden aan de N209, maar de informatie op de site van Arriva is dusdanig opgesteld dat ik geen idee heb hoe dat busje nu rijdt en welke omleidingen er nu gereden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Deze info?

Dat pendelbusje rijdt dus blijkbaar van Hazerswoude-Rijndijk, Gemeneweg via Hazerswoude-Dorp en de Driesprong naar de halte Zijde in Boskoop. Dan blijft er vanuit alle richtingen een verbinding van en naar Hazerswoude-Dorp mogelijk.

De bussen van en naar Alphen (165/380/381) rijden na het industrieterrein direct via de Leidsche Schouw naar de N11, rijden dan via de N207 naar Boskoop en daar via de Zijde en de Hoogeveenseweg naar de rotonde met de weg naar Hazerswoude. De 186/187 rijden na de Gemeneweg direct naar de oprit van de N11 en komen dan op dezelfde manier in Boskoop uit (en pakken daar hun route dan weer op).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Kijk, zo kan ik het wel volgen. Raar dat je op de pagina voor omleidingen wel met een kluitje het riet ingestuurd wordt: https://www.arriva.nl/zuidholland/reisi ... oid=102230 :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Ja, die standaard omleidingsberichten zijn vaak te cryptisch. Ze hebben een tijdje de gewoonte ervan gemaakt om het 'chauffeursbericht' als pdf erbij te doen omdat daar vaak wel een plattegrond op staat...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Etienne »

Jammer dat er dan weer nergens een dienstregeling bekend is van dat busje. Op welke tijdstippen rijdt die dus en hoe worden de aansluitingen geboden? Maar ja, zo ken ik Arriva inmiddels wel.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

Etienne schreef:Jammer dat er dan weer nergens een dienstregeling bekend is van dat busje. Op welke tijdstippen rijdt die dus en hoe worden de aansluitingen geboden?.
Ik heb hem wel.....

Moet alleen even kijken hoe ik het pdf bestand hier kan neerzetten
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

nvdw schreef:Ja, die standaard omleidingsberichten zijn vaak te cryptisch. Ze hebben een tijdje de gewoonte ervan gemaakt om het 'chauffeursbericht' als pdf erbij te doen omdat daar vaak wel een plattegrond op staat...

Ook die heb ik
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

Tijden n209 pendelbus


Afbeelding
Afbeelding
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Als ik even de eerste rit op zondag erbij pak: de 187 naar Gouda komt om 9.12 bij de Gemeneweg, en vertrekt volgens schema om 9.30 bij de Zijde in Boskoop. Gezien de omweg zal hij daar wel iets later zijn dus het lijkt wel te kloppen. De vraag is hoe het op een doordeweekse dag uitkomt met de extra ritten en de Qliners erbij maar ik ben te lui om dat uit te zoeken ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten