Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door IC140 »

Met de kwartierdienst Leiden - Utrecht wordt de rijtijd van de trein Bodegraven - Alphen ook korter (door een nieuw wissel en sneller materieel), waardoor vanaf dan de aansluiting ook wel gehaald kan worden met vertrek om .56 en aankomst om .04.

Ik hoop daarom dat Arriva het volgende van plan is:

Vertrek vanuit Alphen: (alles symmetrisch rond 00)
Aansluitknoop rond .00 met lijn 3/4, 165, 182, 147
.11 Lijn 169
.26 Lijn 2
Aansluitknoop rond 30 met lijn 3/4, 165, 183, 247
.41 Lijn 169
.56 Lijn 1

Lijn 1/2, 183 en 169 sluiten vanuit elke trein aan richting Ridderhof en vormen ongeveer een kwartierdienst.

Lijn 1/2 en 182 vormen een halfuurdienst richting Albert Schweitzerbrug.

169, 182, 183 vormen ongeveer een kwartierdienst tussen Leiden en Ridderveld.

Lijn 165 en 169 vormen een kwartierdienst tussen Alphen en Hazerswoude Rijndijk.

Exploitatief lijkt dit goed uit te komen met korte keringen in Leiden, Uithoorn en Zoetermeer. Lijn 169 zou dan in Alphen op de stadslijnen moeten worden gekoppeld.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Z2N schreef: di 06 jul 2021, 17:07 In theorie hoeft er maar 2 minuten af ofzo om goed aan te sluiten op de treinen: als de stadsbussen om :57 vertrekken en :33 aankomen heb je al aansluiting in alle richtingen
Die 2 à 3 minuten zijn precies het lusje langs Avifauna, dat Arriva een paar jaar geleden heeft toegevoegd aan lijn 1+2. Dus die aanpassing moet zeker mogelijk zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Als de 385 voortaan via de lijn 90 route rijdt, Kan eBS dan niet daarop afstemmen en lijn 43 in kwartiersdienst naar Leiden rijden? Je hebt de 44 dan niet nodig om Wassenaar Noord met Den Haag te verbinden. Op deze wijze kun je dus meer kwaliteit krijgen voor Wassenaar richting Leiden en Wassenaar.
De 144 kan je zo inleggen dat je in halfuursdienst met de 385 kan rijden en dus daarmee ook DRU vrijspelen.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op wo 07 jul 2021, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Meltrain »

Ik vind het overigens wel mooi dat Arriva met lijn 383 een deel van de route van RET-lijn 37 wil overnemen als deze daadwerkelijk wordt opgeheven.
Ik verwacht wel dat alle ritten van lijn 383 dan van/naar Capelsebrug zullen rijden.
CamilleKreemers schreef: wo 07 jul 2021, 16:15 Als de 385 voortaan via de lijn 90 route rijdt, Kan eBS dan niet daarop afstemmen en lijn 43 in kwartiersdienst naar Leiden rijden? Je bent de 44 dan niet nodig om Wassenaar Noord met Den Haag te verbinden.
Voor de verbinding Den Haag - Wassenaar maakt het niet zo veel uit of lijn 90 of lijn 385 er rijdt. Het enige verschil is dat 385 tijdens de spitsuren elk half uur zal rijden, terwijl lijn 90 nu altijd een uurdienst rijdt.
Een kwartierdienst op lijn 43 klinkt aantrekkelijk, maar kost natuurlijk wel meer DRU dan lijn 44 nu doet. Daarnaast wordt Duinrell dan minder goed bediend, al weet ik niet hoe veel reizigers nu met lijn 44 naar Duinrell gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Maar de 385 en 144 hebben dezelfde route. En was de halte Duinrell niet om de hoek van de halte van lijn 90?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Meltrain »

Mwa, het is 5 minuten lopen.
Maar ik volg je niet meer: je beweert dat lijn 43 een kwartiersdienst kan krijgen, omdat lijn 385 lijn 90 vervangt? En lijn 44 kan opgeheven worden omdat lijn 144 dezelfde route als 385 rijdt? :s
Vergeet trouwens niet dat lijn 144 alleen tijdens de zomervakantie rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn (1)44 rijdt tussen Duinrell en Den Haag. De 385 (met halte om de hoek) doet dat ook. Wellicht kun je de 44 ombuigen naar Leiden onder de 43.

Je kan de 144 ook onder de 385 uitvoeren voor meer eenvoud in lijnnummers of wellicht een 143 starten tussen Leiden en Duinrell met dezelfde bedieningsperioden als de 144.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Meltrain »

Ik zou minstens één lijn van EBS (44 of 144) behouden, al is het maar om het verschil in kaartsoorten te benadrukken.
Zoals gezegd, een kwartierdienst op lijn 43 klinkt aantrekkelijk, maar dat kost wel meer DRU en ik weet oprecht niet of het nodig is.
Daarnaast: als je lijn 44 opheft, wordt Duinrell alleen nog maar in de zomervakantie bediend door EBS. Dan heb je de rest van het jaar dus weinig aan het Duinrell Ticket (tenzij er afspraken met Arriva worden gemaakt). ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb nog nooit van dat ticket gehoord. Je kan wel kijken naar het gebruik op ook de 385 als ie langs Duinrell gaat.

Je moet dan alleen wel kijken op welke wijze de verdeling schoon gebeurd. De prijs ligt toch al vast. Het was ook maar een idee. Ik zie de 385 ook wel als aantrekkelijker vanuit Katwijk/Noordwijk met een halfuursdienst tijdens deze zomerperiode rond de openingstijden, voor alle campings in die regio.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door IC140 »

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar een nieuw topic in het ideeenforum vond ik wat ver gaan.

Ik heb toch maar de handschoen opgepakt en een symmetrisch aansluitschema voor de regio Alphen gemaakt, op basis van de frequentievoorstellen van Arriva en NS dienstregeling 2022. Ik ben benieuwd of het een beetje lijkt op wat Arriva van plan is.

Schema is voor avondspits (zwart) en Zaterdagmiddag. Bij kortere rittijden in avond en daluren blijft kering op eindpunt in principe gelijk. Dus: later weg uit Alphen en eerder terug in Alphen. Hiermee blijven de aansluitingen op de trein en tussen bussen intact (of worden ruimer). Nu lijkt het vooral gepland te worden met dezelfde tijd uit Alphen weg, eerder op eindpunt en veel eerder terug in Alphen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor symmetrietijd .15. Om twee redenen: met symmetrietijd .00 kan lijn 1/2 niet goed op een trein aansluiten als 3 minuten te krap wordt gevonden. Ook rijdt lijn 187 nu al met symmetrietijd 15 vanwege de aansluiting in Boskoop.

Bijzonderheden:
Rond minuut 15 en 45 worden aansluitknopen geboden op station Alphen aan den Rijn. Hierin zitten de lijnen 1, 2, 147/247, 165, 182, 183. Sommige aansluitingen worden bij de halte Centrum geboden (182 op 147/247) of Aarhof (147/247 op lijn 1/2) geboden. Sommige onlogische aansluiting op lijn 1/2 worden niet geboden.

Lijn 1, 2, 182, 183 vormen (scheve) halfuursdiensten op de trajecten:
- Leiden - Woubrugge (182, 183)
- Station Apn - Ziekenhuis (1/2, 182)
- Station Apn - Ridderhof (1/2, 183)
Samen met bovenstaande vormt 169 een kwartierdienst Station Apn - Ridderhof v.v. Als lijn 183 niet rijdt en lijn 169 1x per uur rijdt vormen lijn 1/2 en 169 een halfuurdienst Station Apn - Ridderhof v.v. Lijn 169 verschuift dan ongeveer een kwartier.

Lijn 165 kan in de spits slechts in 1 richting aansluiten op de IC naar Utrecht. In de ochtend wordt aangesloten op de trein en in de avondspits juist vanuit de trein. In daluren kan de aansluiting in beide richtingen worden geboden.

Lijn 1 en 2 kunnen niet goed aansluiten op de nieuwe spitstrein naar Utrecht. In de Ochtendspits kan deze aansluiting wel geboden worden omdat lijn 1/2 dan slechts 38 min nodig hebben. In de avondspits wordt de aansluiting alleen vanuit Utrecht geboden.

Afbeelding
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

mooi overzicht, vraagje,

De 182/183 en de 169 vormen samen ook een kwartiersdienst in Leiden?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door IC140 »

Dankjewel.

Ja, binnen Leiden vormen de lijnen 169, 182, 183 ook een kwartierdienst op werkdagen overdag en vormen lijn 169 en 182 een halfuurdienst in de avond en het weekend.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door sandertjo »

Wat betreft de logica van lijn 169 en 182 in Leiden kan ik me wel in iets mengen. De logica is namelijk ver te zoeken. 169 / 182 gaan ongeveer 5 minuten na elkaar van het station in Alphen. Vanaf de Leiderdorpsebrug komen deze bussen elkaar weer tegen en rijden praktisch achter elkaar aan richting CS. Om het nog mooier te maken. 1x/uur komt lijn 169 halverwege bij de gemeneweg lijn 187 tegen vanuit Boskoop. Deze volgt exact dezelfde route naar Leiden CS. Ofwel. 1x in het uur rijden er 2 bussen praktisch achter elkaar aan.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door sirvinniei »

Kwam deze video tegen https://youtu.be/69QePHTUo2s
Willen ze nou serieus een lijn die nu 2x per uur rijdt 8x per uur laten rijden :o
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Naar mijn mening bevat dit project één nuttig onderdeel:
Verlenging van (een deel van) de R-net 397-ritten via Lisserbroek en die nieuwe busbrug naar Lisse. Dat kan prima vanuit de concessie Amstel-Meerlanden. Alleen mist in de plannen een hiervoor wenselijke keerlus in Lisse Poelpolder-zuid. Na Nieuw-Vennep zou de 397 bijv. 4x/uur kunnen doorrijden naar Lisserbroek en Lisse.
Een nuttig alternatief zou zijn, dat lijn 397 na Lisse-zuid via de snelroute van lijn 250 (over de A44) doorrijdt naar Leiden CS. Dan biedt lijn 397 voor Lisse/Lisserbroek een snelle HOV-verbinding naar de twee belangrijkste bestemmingen: Leiden CS en Schiphol. Exploitatief voordeel: daarmee geef je lijn 397 rond Lisse een dubbele spitsrichting. Maar dan kom je wel een beetje in de knel met de concessiegrenzen tussen AML en ZHN.

Verder heeft Noordwijk volgens mij geen HOV nodig om het dorp met de laagfrequente sprinterstationnetjes Voorhout en Sassenheim te verbinden.
Wat Noordwijk volgens mij wel goed kan gebruiken, is een rechtstreekse interliner-achtige verbinding over de A44 naar Schiphol.
Helaas voorzien deze plannen daar niet in. Wat je nu ziet is een wonderbaarlijke mix van een slingerroute langs ieder sprinterstationnetje, door iedere nieuwbouwwijk, liefst ook nog langs de lokale verzorgingstehuizen en buurtwinkelcentra, maar dan wel met een HOV-frequentie, waarbij op sommige plekken wat cosmetische doorstroommaatregelen worden genomen.
Laatst gewijzigd door Roeland op di 19 okt 2021, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door teun »

Je kunt wel lekker denigrerend doen met je laagfrequente sprinterstationnetjes maar die sprinters bieden wel gewoon nu al met afstand de snelste verbinding in de richting van Schiphol e.v. (bijna een half uur sneller dan de bus) en dat is met een overstap van 13(!) minuten, met een snelwegbus doe je dat nooit sneller en bied je uiteindelijk alleen een nutteloze parallelverbinding.

Voor het hele idee om de verbinding vanuit Lisse te richten op een snelwegbus naar Leiden in plaats van de verbinding via het station van Sassenheim geldt gewoon precies hetzelfde: het is niet sneller. Lijn 250 was er om Lisse een directe verbinding te geven met het Bio Science Park, niet om een alternatief te bieden voor de combi bus+trein in de richting van Leiden e.v.

Volgens mij bied die "wonderbaarlijke mix van een slingerroute langs ieder sprinterstationnetje, door iedere nieuwbouwwijk, liefst ook nog langs de lokale verzorgingstehuizen en buurtwinkelcentra, maar dan wel met een HOV-frequentie" van jou wel gewoon zo ongeveer de beste oplossing voor goed OV voor zowel Lisse als Noordwijk.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Vanaf station Schiphol ben je met de trein in 16 minuten op Sassenheim (4x/uur, vanaf drg-2022 in een 9'-21'-frequentie), maar al in 15 minuten op Leiden CS (met een 10'-frequentie).
Vermoedelijk is de snelste route vanuit (grote delen van) Noordwijk naar Schiphol / Amsterdam via Leiden CS (met ETMET op Leiden Schiphol). Zeker wanneer in de toekomst op Leiden - Noordwijk R-net gaat rijden.
Het is maar de vraag of het wel rendabel is om veel geld te investeren in een parallelle HOV-route vanaf Noordwijk (niet alleen naar Leiden, maar ook naar Sassenheim).
Een rechtstreekse snelwegbus is inderdaad niet sneller, maar heeft wel als voordeel dat de reiziger geen overstap op trein-bus heeft.

Wanneer de sprinter op Sassenheim - Schiphol overdag in een scheve kwartiersdienst rijdt (en avond/weekend 2x/uur), zal voor die HOV Noordwijk - Sassenheim een hogere frequentie niet logisch zijn. 8x per uur een bus om 4x/uur op de trein aan te sluiten lijkt mij nogal kansarm.
En dan moet die scheve kwartiersdienst in Voorhout ook nog een goed aansluiten op de trein van/naar Haarlem, wil die bus een beetje succesvol zijn.

Even de NS-reisplanner gecheckt: als we ervan uitgaan dat de NS-drg 2022 (die nu reeds op woensdagen rijdt) de komende jaren blijft rijden, dan sluit een bus van/naar Noordwijk, die in Voorhout goed aansluit van/naar Haarlem, in Sassenheim toevallig heel slecht aan op de trein van/naar Schiphol.
Waarschijnlijk is dit aansluitdilemma zelfs de reden dat de huidige 385 op Sassenheim - Noordwijk niet méér reizigers trekt dan nu.
Laatst gewijzigd door Roeland op di 19 okt 2021, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

teun schreef: di 19 okt 2021, 12:04 Je kunt wel lekker denigrerend doen met je laagfrequente sprinterstationnetjes maar die sprinters bieden wel gewoon nu al met afstand de snelste verbinding in de richting van Schiphol e.v. (bijna een half uur sneller dan de bus) en dat is met een overstap van 13(!) minuten, met een snelwegbus doe je dat nooit sneller en bied je uiteindelijk alleen een nutteloze parallelverbinding.
Even een korte steekproef genomen:
9292ov.nl van Schiphol Station naar Noordwijk Pickeplein:
* lijn 361/385 rechtstreeks: 75 minuten
* trein + bus via Leiden CS: 48 minuten (15 minuten trein, 6 min. overstaptijd, 27 min. bus)
* trein + bus via Sassenheim: 44 minuten (16 minuten trein, 7 min. overstaptijd, 21 min. bus)
En volgens Google maps per auto over de A44: 27 minuten. Stel dat een snelwegbus er 25% langer over doet dan de auto, dan kom je voor een rechtstreekse snelwegbus uit op 34 minuten.
Laatst gewijzigd door Roeland op di 19 okt 2021, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

teun schreef: di 19 okt 2021, 12:04 Voor het hele idee om de verbinding vanuit Lisse te richten op een snelwegbus naar Leiden in plaats van de verbinding via het station van Sassenheim geldt gewoon precies hetzelfde: het is niet sneller. Lijn 250 was er om Lisse een directe verbinding te geven met het Bio Science Park, niet om een alternatief te bieden voor de combi bus+trein in de richting van Leiden e.v.
Lijn 250 bracht (toen-ie nog reed) de reiziger in ca. 23 minuten vanaf Leiden CS naar Lisse-Centrum.
De beide alternatieven met lijn 50:
* lijn 50 rechtstreeks: 33 minuten
* trein + overstap op Sassenheim op lijn 50: 28 minuten (5 min. trein, 8 min. wacht/overstaptijd, 15 min. bus)

Lijn 250 werd destijds ook goed gebruikt van/naar Leiden CS; gewoon omdat-ie 10 minuten sneller rijdt dan de basislijn 50 (en niet door die Warmondse 30-km-zone met z'n bochten en drempels hobbelt).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door SuperGhost »

Als ik die tijden zo bekijk, lijkt het me dat misschien ingezet moet worden op een kortere overstaptijd op Sassenheim?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

sirvinniei schreef: di 19 okt 2021, 10:11 Kwam deze video tegen https://youtu.be/69QePHTUo2s
Willen ze nou serieus een lijn die nu 2x per uur rijdt 8x per uur laten rijden :o
Ik zou de huidige 385 naar kwartiersdienst brengen, wellicht eerst alleen spitsuren. Dat lijkt me eerst het maximaal haalbare op deze HOV as. Helemaal als je de 361 en 50 aanpast tot strakke kwartiersdienst tussen Lisse en Sassenheim en dan voor kwartiersdienst Lisse - Haarlem juist de 250 weer invoeren en doortrekken. Dan biedt je ook een snellere directe verbinding voor Hillegom en Bennebroek.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door teun »

Die overstappen op Sassenheim heb ik inderdaad al benoemd in mijn eerdere bericht, daar is juist nog heel veel ruimte voor verbetering. Verder is die reistijd van 23 minuten in de tegenspitsrichting, in de spitsrichting deed lijn 250 30 minuten over de rit naar Leiden en 31 minuten over de rit terug (van en naar Lisse Centrum).
Dat jij denkt dat een bus bijna net zo snel van het Pickeplein naar Schiphol rijdt als een auto moet je verder zelf weten, maar momenteel duurt de rit van de halte Pickeplein naar het Kievitspark aan de zuidkant van Voorhout zo'n 16 minuten, voor de bussen die via de A4 Schiphol benaderen staat er 14 minuten van het Brugrestaurant naar Schiphol. Met de auto liggen die twee haltes volgens google maps al zo'n 14 minuten uit elkaar.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Roeland »

Ik heb volgens mij nooit gezegd dat zo'n snelwegbus bij iedere Van der Valk van de A4/A44 zou moeten afslaan om schnitzel-etende reizigers bij brugrestaurants te moeten afzetten. Ook hoeft zo'n lijn ook niet per sé in De Hoek te halteren en door de Abdijtunnel te rijden.
De 361 stopt daar nu wel, en mede dat maakt dat-ie zo langzaam is. Als je daar wel wilt halteren, schiet je inderdaad al snel boven de 45 minuten.
Ik ging uit van non-stop over de A4/A44 vanaf Schiphol CS tot aan halte Noordwijk Boechorst, en dan bij voorkeur met 100 km/uur bussen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Hoe heette dat vroeger ook alweer? 208 ofzo?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: di 19 okt 2021, 13:10 Als ik die tijden zo bekijk, lijkt het me dat misschien ingezet moet worden op een kortere overstaptijd op Sassenheim?
Houdt er daarbij wel rekening mee dat station Sassenheim niet heel optimaal is opgezet om over te stappen. Zeker richting Schiphol is het nog wel een einde naar de trein lopen en vanaf Schiphol zit de trap aan de ene kant van het busstation en stopt 385 aan de andere kant. Dat wordt bij vertraging al snel kritisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten