Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »


sandertjo schreef:Ik denk dat het dan heel onoverzichtelijk wordt. Maar ik geef je wel gelijk in de 410. Deze lijn rijd in een kwartier naar Leiden Centraal. Daar waar de 56 en 183 er een krappe 20 minuten over doen. Echter in de praktijk red je de 183 ook wel in een kwartier.


Nou, of juist overzichtelijker. Er zijn straks drie lijnen via dezelfde route naar het ziekenhuis in Leiderdorp. Het scheelt dan denk ik al dat je op twee nummers (en twee verschillende perrons) hoeft te letten. Plus dat het sowieso drie ritten op de 410 bespaart zonder dat je inlevert op de 'basisfrequentie' van elk kwartier.

Ach, en als je heel creatief wil zijn, zou je zelfs nog kunnen kijken naar het opheffen van de 1 in Leiden tussen Centraal en De Vink, en lijn 3 een ronde laten rijden door de Stevenshof voor de anders vervallen haltes (naast de Damlaan, met andere haltes redelijk binnen loopafstand). Of lijn 2 een extra rondje laten rijden. Om maar een extreme dwarsstraat te noemen Afbeelding
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door sandertjo »

Vervoerplan 2021 ZHN
De belangrijkste wijzigingen uit dit vervoerplan zijn:
1. Bio Science Park Leiden
Op het traject Leiden Centraal-halte Universiteitsterrein bieden we extra spitsritten. Deze korte ritten gaan
we rijden onder lijn 621 (de ritten van lijn 630 gaan op in lijn 621). Lijn 38 gaat ook over BSP rijden, EBS-lijn 43
verdwijnt uit het BSP en rijdt via de Plesmanlaan naar Leiden Centraal.
2. HOV-Centrumroute Leiden
Aan deze snelle busverbinding over de Hooigracht-Langegracht wordt momenteel hard gewerkt. In maart
2021 komt de Hooigracht klaar en verplaatst het werk zich naar de Langegracht, welke wordt afgesloten.
Stadslijn 6 gaat dan via de Hooigracht en Breestraat naar Leiden Centraal rijden. Vanaf 3 januari 2021 rijdt lijn
56/256 over de Willem de Zwijgerlaan-Schipholweg naar Leiden Centraal.
3. Lijn 45 Den Haag Centraal-Leiden Centraal naar EBS
Zoals eerder afgesproken tussen opdrachtgevers en vervoerders gaat lijn 45 in het geheel gereden worden
door EBS.
4. Zomerdienstregeling voor Qliners 361, 365 en 385
Deze Qliners krijgen een zomerdienstregeling. Tussen ca. 9.00 en ca. 15.00 uur bieden we in de
vakantieperioden een uurdienst (i.p.v. een halfuurdienst).
5. Waddinxveen - Den Haag
Lijn 382 rijdt voortaan alleen nog maar in de spitsuren op werkdagen. De route wordt daarbij in de
ochtendspits naar Den Haag en in de avondspits naar Waddinxveen versneld via de A12 . In de tegenrichting
wordt nog wel via Moerkapelle gereden.
Om dit onderscheid in routes duidelijk te maken krijgen ze verschillende lijnnummers:
• Lijn 382 Waddinxveen-Den Haag via A12
• Lijn 384 Waddinxveen-Den Haag via Moerkapelle
• Lijn 386 Gouda-Den Haag via Moerkapelle
6. Alphen aan den Rijn - Uithoorn
Lijn 147 wordt om en om gereden als sneldienst 247. Dat betekent dat inwoners van Nieuwveen niet alleen in
de ochtendspits maar de hele dag één keer per uur een snellere verbinding krijgen naar Alphen aan den Rijn
en vice versa
7. Stadsdienst Alphen aan den Rijn
Lijn 5 rijdt voortaan alleen in de spitsuren op werkdagen. De frequentie wordt verhoogd van uurdienst tot
halfuurdienst. Lijn 1 en 2 gaan in de avonduren en op zondag minder vaak rijden.
8. Bodegraven-Gouda
Lijn 278 is een nieuw lijnnummer waarmee verduidelijkt wordt dat deze lijn via het bedrijventerrein
Broekvelden rijdt en lijn 178 niet. Lijn 278 rijdt alleen in de ochtendspits vanuit Gouda via het
bedrijventerrein in Bodegraven en in de avondspits naar Gouda via het bedrijventerrein. Voor de inwoners
van Bodegraven betekent dat in de spitsuren de verbinding met Gouda een stuk sneller wordt.

Lijn 50 krijgt extra spitsritten op het traject Lisse-Leiden. Lijn 250 vervalt hierdoor.
• In Noordwijk heeft de halte Van de Mortelstraat een nieuwe naam: halte Boerenburg.
• Vanwege de komst van R-net Katwijk-Leiden zijn in Katwijk enkele haltenamen gewijzigd:
o Katwijk, Raadhuis Katwijk, Gemeentehuis
o Katwijk, Duinoord Katwijk, Marktplein
o Katwijk, Tramstraat Katwijk, Zwanenburg
o Katwijk, Noordeinde Katwijk, Centrum
o Katwijk, N206/Valkenburg Katwijk, Valkenburg-Oost/N206

Halte Sumatrastraat wordt opgenomen in de route van lijn 6.
• Halte Pelikaanstraat krijgt een nieuwe R-net naam: Pelikaan.
• Medio maart 2021 gaat lijn 6 via de Hooigracht en Breestraat naar Leiden Centraal rijden.
• In de St. Jorissteeg te Leiden komt de nieuwe R-net halte St. Jorissteeg (voorlopig alleen voor lijn 6).
• Vanwege de komst van R-net Katwijk-Leiden zijn in Katwijk enkele haltenamen gewijzigd:
o Katwijk, Raadhuis Katwijk, Gemeentehuis
o Katwijk, Duinoord Katwijk, Marktplein
o Katwijk, Tramstraat Katwijk, Zwanenburg
o Katwijk, Noordeinde Katwijk, Centrum
o Katwijk, N206/Valkenburg Katwijk, Valkenburg-Oost/N206
• Lijn 56/256 rijdt vanaf 3 januari 2021 over de Willem de Zwijgerlaan en Schipholweg naar Leiden Centraal.
• Halte Leimuiderbrug/N207 (direct na de brug richting Leimuiden) vervalt.
• De halte Groenoord wordt R-net halte in de route van R-net 410 (dus daar ook stoppen).
• De lijnen/ritten 39, 210/510, 602, 630 en 800 vervallen.
• EBS-lijn 43 rijdt via de Plesmanlaan naar Leiden Centraal (niet meer door BSP).
• Lijn 45 wordt volledig gereden door EBS.
• EBS-lijn 46 verdwijnt uit Vlietwijk en rijdt naar Voorschoten Station (route lijn 5 Karel Doormanlaan).

Lijn 2 wordt (nu echt) verlengd tot in de nieuwbouwwijk Westergouwe. In de wijk worden twee bushaltes
aangedaan: thv de Wadden en bij de Griendakker net voor de keerlus aan het einde van de Burg. v.
Dijkesingel.
- Lijn 3 blijft voorlopig richting Goverwelle nog wel via de Agnietenstraat rijden. Op dit moment is nog niet
duidelijk of/wanneer de herinrichtingsplannen van de gemeente doorgang zullen gaan vinden. In Goverwelle
vervalt de halte Knipmolenweg omdat de halteafstand tot Pepermolenerf wel heel erg kort is. Verder is lijn 3
systeemtechnisch gewijzigd in een a- en b-richting.
- Lijn 278 is een nieuw lijnnummer voor de routevariant in Bodegraven via bedrijventerrein Broekvelden. Lijn
178 rijdt daarmee altijd de snelle route in Bodegraven. Lijn 278 rijdt alleen in de ochtendspits richting
Bodegraven station via het bedrijventerrein en in de avondspits alleen richting Gouda.

Lijn 382 gaat weer vanaf Waddinxveen (toerit nr. 9) via de A12 naar Den Haag rijden. Vanaf de
Mandelabrug/A12 dezelfde route als 380-381-383 (en zoals vroeger) naar Den Haag, dwz via afrit Voorburg
(nr. 4) – Laan van Nieuw Oosteinde-Van Arembergelaan-Prinses Beatrixlaan-Prins Bernhardviaduct. Lijn 382
rijdt dus NIET meer via Moerkapelle en station Lansingerland-Zoetermeer.
- Lijn 384 is een nieuwe tegenspitsroute van 382 en rijdt in de ochtendspits van Den Haag via Moerkapelle naar
Waddinxveen en in de avondspits van Waddinxveen via Moerkapelle naar Den Haag
- Lijn 386 is een nieuwe route in de ochtendspits van Den Haag naar Gouda via Moerkapelle en Zuidelijke
Rondweg Waddinxveen-Coenecoopbrug-Burg. Jamessingel-Groene Hart ziekenhuis en in de middag vice
versa.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Z2N »

Wat is 'minder vaak' voor de Alphense stadsdienst?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door sandertjo »

1x/2 uur per lijn.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Wederom dank voor het delen! Die 386 vind ik interessant: een Qliner van Den Haag naar Gouda. Onverwacht, maar ik snap hem in de verbinding van Moerkapelle naar Gouda :-)

Ik zie nog naar mijn idee vrij weinig echt hard gesnoeid worden in frequenties. Weet je of die los staan van het vervoerplan, of valt het in deze concessie inderdaad mee?
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door sandertjo »

In alle zekerheid kan ik zeggen, dat het snijden in frequenties behoorlijk mee valt hier in de concessie. Uiteraard een aantal hoog frequente lijnen, die minder gaan rijden. Maar mocht het drukker worden, er staat een nieuwe dienstregeling paraat.
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door WSM »

Daelea schreef: vr 20 nov 2020, 17:16 Wederom dank voor het delen! Die 386 vind ik interessant: een Qliner van Den Haag naar Gouda. Onverwacht, maar ik snap hem in de verbinding van Moerkapelle naar Gouda :-)
In plaats van MAT-rit van Waddinxveen naar Gouda garage?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Etienne »

Via OVzoeker en fysiek buiten vanuit m'n flat zag ik dat buurtbus 726 Gouda - Reeuwijk weer is gaan rijden. Een blik in OVinfo leert dat, behalve lijn 725 (Berkenwoude), alle andere lijnen ook weer rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door ArrivaBas »

Klopt. De Provincie heeft er een reportage van gemaakt op LinkedIn. De getroffen maatregelen zien er niet slecht uit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Z2N »

Het is jammer dat de communicatie hierover dan door de provincie op Linkedin gebeurt, terwijl er op de Arriva-website niets over te vinden is. Was daar niet zo'n liedje over geschreven?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door sandertjo »

Is doorgegeven, en inmiddels aangepast op de website. We blijven allemaal maar mensen 😉
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Daelea »

Twee interessante materieelinzetten (vanaf?) vandaag:

De 6482 (buurtbus van Lijn 726 Gouda Station - Reeuwijk Dunantlaan) rijdt op Lijn 383 Krimpen aan den IJssel Busstation - Den Haag Centraal Station. In de dienstregeling staat ook dat de 383 op zaterdag en zondag met een 8-persoonsvoertuig rijdt. Dus een buurtbus op een Qliner. Het kan allemaal _O-

Lijn 37 Katwijk Raadhuis - Leiden Centraal Station en Lijn 38 Katwijk Raadhuis - Leiden Centraal Station worden vandaag gereden met elektrische Volvo's van de stadsdienst Leiden. Dit lijkt gepland te zijn, aangezien ze met een omloopnummer rijden dat past bij de elektrische Volvo's (690x/691x).
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Lijn 45 »

De 6482 heeft op 8 en 9 december ook al op lijn 497 gereden. :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door ODRAIL »

Daelea schreef: zo 03 jan 2021, 12:06 Twee interessante materieelinzetten (vanaf?) vandaag:De 6482 (buurtbus van Lijn 726 Gouda Station - Reeuwijk Dunantlaan) rijdt op Lijn 383 Krimpen aan den IJssel Busstation - Den Haag Centraal Station. In de dienstregeling staat ook dat de 383 op zaterdag en zondag met een 8-persoonsvoertuig rijdt. Dus een buurtbus op een Qliner. Het kan allemaal
Dan heb ik het afgelopen woensdagmiddag (30 december 2020) dus toch goed gezien :o :shock: ;) .
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Tom024 »

Daelea schreef: zo 03 jan 2021, 12:06 Lijn 37 Katwijk Raadhuis - Leiden Centraal Station en Lijn 38 Katwijk Raadhuis - Leiden Centraal Station worden vandaag gereden met elektrische Volvo's van de stadsdienst Leiden. Dit lijkt gepland te zijn, aangezien ze met een omloopnummer rijden dat past bij de elektrische Volvo's (690x/691x).
Ik zie in de diensten dat dit inderdaad planmatig is.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Welke idioot laat een taxibus op een qliner rijden? Wie is die provincie let niet op?

Daarnaast kan je de 38x-reeks echt nog een Qliner noemen daar?
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door teun »

Volgens mij beantwoord je een beetje je eigen vraag.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door sandertjo »

Een taxibusje is raar inderdaad. Maar ja. Vorig jaar reed er op 382 het hele jaar VDL, 383, de korte ritten, tevens met VDL.

Toevoeging op de 15 meter bussen van de 470, deze zullen nog langer buiten dienst gezet worden, dan vooraf gepland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door ODRAIL »

In de gemeente Zuidplas (met name in Moerkapelle) is men niet blij met de nieuwe (tijdelijke) dienstregeling:

https://www.ad.nl/gouda/moerkapelle-har ... ~a08b7a8a/
Speedmaster
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Speedmaster »

Tja, het blijft een kwestie van aanbod. Als de reizigers weg blijven is dit het gevolg. Overigens vind ik de discussie over rolstoel toegankelijke bushaltes ook 1 voor de bühne, inventariseer eerst maar eens hoeveel rolstoelgebruikers je hebt in Moerkapelle en kijk vervolgens naar hun behoefte. Je zal zien dat het allemaal gebruik maakt van vervoer op maat en helemaal niet zitten te wachten op een aangepaste bushalte.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door nvdw »

Bovendien: als er geen verhoogde halte ligt, is het aan de gemeente zelf om daar wat aan te doen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door sandertjo »

Laatste berichten omtrent het Keukenhof.

Met nog steeds de nadruk, dat 'ALS' het doorgaat, deze met eigen personeel van Arriva gereden gaat worden. Hierdoor zullen er geen bijzondere bussen ingezet worden.
Het grootste gedeelte zal met de 13 meter volvo worden uitgevoerd. Tijdelijk zullen dan de 15 meters ingezet gaan worden weer op de 470 in Alphen aan den Rijn.

Bind me hier niet op vast, er wijzigt nog genoeg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Jef400 »

nvdw schreef: do 07 jan 2021, 14:56 Bovendien: als er geen verhoogde halte ligt, is het aan de gemeente zelf om daar wat aan te doen.
Zijn verhoogde haltes niet verplicht vanaf een minimum reizigersaanbod?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door nvdw »

Voor zover ik weet zijn er wel normen of streefwaarden voor het aantal toegankelijke haltes in een gemeente. Uiteraard is het logisch dat je de populairste haltes het eerst aanpakt maar ik heb ook gevallen gezien waarbij dat zeker niet het geval was.

Maar daar weten andere forumleden vast meer over dan ik.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Bericht door Visgraatmodel »

Daelea schreef: zo 03 jan 2021, 12:06 Twee interessante materieelinzetten (vanaf?) vandaag:

De 6482 (buurtbus van Lijn 726 Gouda Station - Reeuwijk Dunantlaan) rijdt op Lijn 383 Krimpen aan den IJssel Busstation - Den Haag Centraal Station. In de dienstregeling staat ook dat de 383 op zaterdag en zondag met een 8-persoonsvoertuig rijdt. Dus een buurtbus op een Qliner. Het kan allemaal _O-
Dit is triest op meerder niveau's :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten