Pagina 112 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 16:22
door Daniel
Het vaker rijden van 295 komt qua DRU vooral van de versobering van de 195 tot ontsluitend lijntje anders.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 17:10
door Cas
Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat in ZHN de Qliner, een HOV-formule ten top, vaak is verschraald tot spitslijn of überhaupt maar iets van 1 keer per uur rijdt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 17:15
door Daelea
Meltrain schreef:Is het niet mogelijk om ergens over te stappen tussen lijn 8 en lijn 385?
Nee, de 385 komt niet in Oegstgeest en niet in Leiden (maar van Katwijk over de N206 & langs de A44 naar Den Haag). De 8 komt niet in de buurt van de N206, dus ook met een stukje lopen haal je geen overstapmogelijkheid.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 19:22
door Lijn 45
Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat in ZHN de Qliner, een HOV-formule ten top, vaak is verschraald tot spitslijn of überhaupt maar iets van 1 keer per uur rijdt.
Voor het HOV hebben ze het R-net al. :P

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 14 nov 2019, 08:17
door Roeland
Cas schreef:Ik blijf het sowieso vreemd vinden dat in ZHN de Qliner, een HOV-formule ten top, vaak is verschraald tot spitslijn of überhaupt maar iets van 1 keer per uur rijdt.
De Q-liner van Arriva in ZHN was niet zozeer bedoeld als HOV, maar meer als formule om een hoger km-tarief te kunnen berekenen op forensenverbindingen van/naar Den Haag. Met als argument dat ze een stukje over de snelweg "rijden" (op de A12-lijnen klopt dat "rijden" misschien wel, maar op de N44 is het vooral filerijden).
Naast dit soort nep-HOV is er gelukkig ook nog echt HOV (hoge frequenties op een relatief snelle route op een veelgevraagde verbinding) in ZHN.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 14 nov 2019, 09:36
door Meltrain
De lijnen 380, 381, 382, 383, 385 en 386 waren bij Connexxion al Interliners (de laatste twee onder lijnnummers 95 resp. 88).
De lijnen 365 (later opgeknipt in 365, 410 en 400) en 361 waren wel door Arriva geïntroduceerde Qliners, waarvoor het argument van het HOV-tarief zou kunnen opgaan.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 14 nov 2019, 09:49
door Roeland
Tja, blijkbaar is de definitie van HOV in dit land:
Je plakt een 3 of 4 voor het lijnnummer, je laat een ander kleurtje bus rijden, en je vraagt een hoger km-tarief.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 14 nov 2019, 12:22
door Roeland
Even een andere vraag: hoe doen de Zuidplaslijnen (175, 382, 383) het eigenlijk qua aantal reizigers, na de wijzigingen van deze zomer?
Zit er al een beetje groei in?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 14 nov 2019, 18:00
door WSM
Roeland schreef:Tja, blijkbaar is de definitie van HOV in dit land:
Je plakt een 3 of 4 voor het lijnnummer, je laat een ander kleurtje bus rijden, en je vraagt een hoger km-tarief.
Bij Arriva wel ja. Dan kunnen ze een hoger tarief vragen voor een dienst die niet substantieel veel beter is dan in de vorige concessie.
En vervolgens met een afgeragde Amba of hybride aan komen kakken ipv een Qliner-bus.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: za 16 nov 2019, 22:58
door VIRM
Vanmiddag wilde ik vanaf Leiden Centraal om 16:03 lijn 3 richting De Vink nemen, vertrekkende van perron B. De eerste bus die tevoorschijn kwam bleek de 45 te zijn, waarvan de chauffeur wist te vertellen dat de 2 achter hem stond. Buiten hoorde ik van een reiziger dat de 3 net achter mij wegreed van perron A. Dit leverde mij +17 op. Ik snap best dat je geen eindeloze stoet bussen kwijt kunt langs een perron (volgens mij vertrokken in drie minuten tijd drie bussen van B), maar dit kan toch beter? -o-

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: zo 17 nov 2019, 08:17
door Daelea
Je noemt hier een specifiek perron waar ik het vaak mis zie gaan. Er vertrekken relatief veel bussen van perron B, en inderdaad vaak vlak achter elkaar. De regel hier is: staan er al twee bussen op jouw perron, dan wijk je uit naar een perron hoger of lager. Perron C mag in principe niet omdat dat het perron voor Rnet is, dus moet de chauffeur uitwijken naar A. Wat ik trouwens ook vaak zie gebeuren, is dat de derde chauffeur wel gewoon zijn bus achter de andere twee parkeert, waardoor A niet tot lastig te bereiken is, als daar achter ook een bus staat te bufferen :')

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 10 dec 2019, 12:58
door wolf
Vanaf 15 december stopt museumlijn 10 in leiden

https://sleutelstad.nl/2019/12/10/museu ... f-mislukt/

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 17 dec 2019, 09:50
door sirvinniei
https://www.parool.nl/amsterdam/petitie ... ~b1be289b/
Een petitie voor een tram naar Alphen. Lekker gesubsidieerde lucht vervoeren over een grote afstand :lol:
Voor Uithoorn-Ronde Venen lijkt me de uitslagen van het onderzoek duidelijk: er kan beter in een station Loenersloot worden geïnvesteerd met een eventuele busbaan op de oude tramroute in ronde venen. Dat is veel goedkoper en hebben meer reizigers profijt van.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 17 dec 2019, 11:57
door Roeland
Inderdaad kansloos.
Als je die Uithoorntram doortrekt, zou je het inderdaad moeten doen over het oude spoortracé naar de oude aantakking op Amsterdam - Utrecht, waar dan een nieuw station Loenen moet komen. Met dan een loopbrug over het kanaal, zodat Loenen ook meteen een nabijgelegen treinstation krijgt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: wo 18 dec 2019, 10:47
door bredie2003
Zie de laatste tijd veel R-Net wagens en Qliners op de streek rijden in Leiden (13meters). Een tekort aan bussen misschien? De 8230 is al een maandje in Leiden nu, er komen nog meer in heel ZHN.

Vanaf 15 december 2019: De rit van 05:42 uur op lijn 169 gaat standaard een Qliner rijden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 19 dec 2019, 22:21
door Vinny
sirvinniei schreef:https://www.parool.nl/amsterdam/petitie ... ~b1be289b/
Een petitie voor een tram naar Alphen. Lekker gesubsidieerde lucht vervoeren over een grote afstand :lol:
Voor Uithoorn-Ronde Venen lijkt me de uitslagen van het onderzoek duidelijk: er kan beter in een station Loenersloot worden geïnvesteerd met een eventuele busbaan op de oude tramroute in ronde venen. Dat is veel goedkoper en hebben meer reizigers profijt van.
De oude Haarlemmermeerspoorlijnen herintroduceren lijkt mij een redelijk onmogelijke missie. De meeste vrijgehouden tracés zijn te smal voor een fatsoenlijke sneltramverbinding. De Amsteltram doortrekken naar Breukelen als de gemeenten en de provincie Utrecht meebetalen is nog een redelijke mogelijkheid. Daarvoor kun je de lijn strak langs de A 2 leggen.

Station Loenersloot is alleen kansrijk als tegelijkertijd ruimte wordt geboden voor grootschalige woningbouw en er dan natuurlijk ook iets aan de chronisch overbelaste N 201 gedaan wordt. Strategisch zou het station wel gunstig komen te liggen. Het is vanuit Hilversum en Uithoorn makkelijker om met de bus te bereiken dan Breukelen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 20 dec 2019, 08:16
door sirvinniei
Begint een beetje offtopic te raken, maar hier het onderzoek: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4XH8yeLHol
Je trekt er flink wat reizigers mee uit de Ronde Venen die nu nog via Breukelen of Bijlmer ArenA moeten

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 20 dec 2019, 08:34
door Daelea
Dan wel on-topic: waar lijn 382 al niet echt heel Qliner-waardig was, is die sinds 15 december nog iets verder afgebouwd - ik zie consequent streek-Citea's rijden op deze lijn. Vandaag is het nog bonter: een omloop op de 382 wordt uitgevoerd door de 8859, een Goudse stadsbus (Amba van 10,8 meter)...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: za 21 dec 2019, 11:13
door WSM
Maar wel lekker HOV-tarief rekenen zeker :o .

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: za 21 dec 2019, 11:20
door Daelea
Dat sowieso, want hij staat nog in de systemen als Qliner. Zal me niet verbazen als dat ook gewoon voorlopig zo blijft ;-)
Wel een goed punt, want ik zou nu niet meer kunnen beargumenteren wat het verschil is tussen lijn 382 en bijvoorbeeld lijn 175.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 30 dec 2019, 19:31
door bredie2003
Voor lijn 295 staan bijna alleen nog maar Qliners ingepland, zodat Arriva een soort van kwaliteit heeft op de lijn. Dat is gedaan omdat Syntus 'kwaliteit' op de lijn heeft.

Qliner 382 zal ook weinig Qliner meer zijn. Volgens komen daar voortaan helemaal geen Qliners meer...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 30 dec 2019, 20:36
door Stefan
Ik denk eerder omdat de Volvo's meer zitplaatsen hebben dan de Citea's...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 07 jan 2020, 07:52
door Roeland
Thom69 schreef:Dan wel on-topic: waar lijn 382 al niet echt heel Qliner-waardig was, is die sinds 15 december nog iets verder afgebouwd
Hoe doen de vorig jaar gewijzigde Zuidplas-lijnen (175, 382, 383) het nu qua reizigersaantallen? Worden de extra ritten (ook in avond/weekend) een beetje goed gebruikt?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 07 jan 2020, 16:49
door CamilleKreemers
Ik zou verwachten dat de 383 het beste loopt, al zou ik ook in de avonduren kijken of een goede aansluiting op de trein te Nieuwerkerk mogelijk is. Dan kun je snel op de trein door naar Utrecht in Nieuwerkerk, Metro naar Rotterdam en trein Zoetermeer naar Den Haag. Ik heb de indruk dat de lijnen daar het rustigste zijn van de concessie.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 10 jan 2020, 09:02
door bredie2003
Het verspreiden van de ambassadors uit Brabant is begonnen...de 8228 rijdt sinds een paar dagen in Krimpen, 8230 en 8232 nog steeds in Leiden.