Pagina 119 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 17 nov 2020, 21:48
door Daelea

sandertjo schreef:Ik denk dat het dan heel onoverzichtelijk wordt. Maar ik geef je wel gelijk in de 410. Deze lijn rijd in een kwartier naar Leiden Centraal. Daar waar de 56 en 183 er een krappe 20 minuten over doen. Echter in de praktijk red je de 183 ook wel in een kwartier.


Nou, of juist overzichtelijker. Er zijn straks drie lijnen via dezelfde route naar het ziekenhuis in Leiderdorp. Het scheelt dan denk ik al dat je op twee nummers (en twee verschillende perrons) hoeft te letten. Plus dat het sowieso drie ritten op de 410 bespaart zonder dat je inlevert op de 'basisfrequentie' van elk kwartier.

Ach, en als je heel creatief wil zijn, zou je zelfs nog kunnen kijken naar het opheffen van de 1 in Leiden tussen Centraal en De Vink, en lijn 3 een ronde laten rijden door de Stevenshof voor de anders vervallen haltes (naast de Damlaan, met andere haltes redelijk binnen loopafstand). Of lijn 2 een extra rondje laten rijden. Om maar een extreme dwarsstraat te noemen Afbeelding

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 15:28
door sandertjo
Vervoerplan 2021 ZHN
De belangrijkste wijzigingen uit dit vervoerplan zijn:
1. Bio Science Park Leiden
Op het traject Leiden Centraal-halte Universiteitsterrein bieden we extra spitsritten. Deze korte ritten gaan
we rijden onder lijn 621 (de ritten van lijn 630 gaan op in lijn 621). Lijn 38 gaat ook over BSP rijden, EBS-lijn 43
verdwijnt uit het BSP en rijdt via de Plesmanlaan naar Leiden Centraal.
2. HOV-Centrumroute Leiden
Aan deze snelle busverbinding over de Hooigracht-Langegracht wordt momenteel hard gewerkt. In maart
2021 komt de Hooigracht klaar en verplaatst het werk zich naar de Langegracht, welke wordt afgesloten.
Stadslijn 6 gaat dan via de Hooigracht en Breestraat naar Leiden Centraal rijden. Vanaf 3 januari 2021 rijdt lijn
56/256 over de Willem de Zwijgerlaan-Schipholweg naar Leiden Centraal.
3. Lijn 45 Den Haag Centraal-Leiden Centraal naar EBS
Zoals eerder afgesproken tussen opdrachtgevers en vervoerders gaat lijn 45 in het geheel gereden worden
door EBS.
4. Zomerdienstregeling voor Qliners 361, 365 en 385
Deze Qliners krijgen een zomerdienstregeling. Tussen ca. 9.00 en ca. 15.00 uur bieden we in de
vakantieperioden een uurdienst (i.p.v. een halfuurdienst).
5. Waddinxveen - Den Haag
Lijn 382 rijdt voortaan alleen nog maar in de spitsuren op werkdagen. De route wordt daarbij in de
ochtendspits naar Den Haag en in de avondspits naar Waddinxveen versneld via de A12 . In de tegenrichting
wordt nog wel via Moerkapelle gereden.
Om dit onderscheid in routes duidelijk te maken krijgen ze verschillende lijnnummers:
• Lijn 382 Waddinxveen-Den Haag via A12
• Lijn 384 Waddinxveen-Den Haag via Moerkapelle
• Lijn 386 Gouda-Den Haag via Moerkapelle
6. Alphen aan den Rijn - Uithoorn
Lijn 147 wordt om en om gereden als sneldienst 247. Dat betekent dat inwoners van Nieuwveen niet alleen in
de ochtendspits maar de hele dag één keer per uur een snellere verbinding krijgen naar Alphen aan den Rijn
en vice versa
7. Stadsdienst Alphen aan den Rijn
Lijn 5 rijdt voortaan alleen in de spitsuren op werkdagen. De frequentie wordt verhoogd van uurdienst tot
halfuurdienst. Lijn 1 en 2 gaan in de avonduren en op zondag minder vaak rijden.
8. Bodegraven-Gouda
Lijn 278 is een nieuw lijnnummer waarmee verduidelijkt wordt dat deze lijn via het bedrijventerrein
Broekvelden rijdt en lijn 178 niet. Lijn 278 rijdt alleen in de ochtendspits vanuit Gouda via het
bedrijventerrein in Bodegraven en in de avondspits naar Gouda via het bedrijventerrein. Voor de inwoners
van Bodegraven betekent dat in de spitsuren de verbinding met Gouda een stuk sneller wordt.

Lijn 50 krijgt extra spitsritten op het traject Lisse-Leiden. Lijn 250 vervalt hierdoor.
• In Noordwijk heeft de halte Van de Mortelstraat een nieuwe naam: halte Boerenburg.
• Vanwege de komst van R-net Katwijk-Leiden zijn in Katwijk enkele haltenamen gewijzigd:
o Katwijk, Raadhuis Katwijk, Gemeentehuis
o Katwijk, Duinoord Katwijk, Marktplein
o Katwijk, Tramstraat Katwijk, Zwanenburg
o Katwijk, Noordeinde Katwijk, Centrum
o Katwijk, N206/Valkenburg Katwijk, Valkenburg-Oost/N206

Halte Sumatrastraat wordt opgenomen in de route van lijn 6.
• Halte Pelikaanstraat krijgt een nieuwe R-net naam: Pelikaan.
• Medio maart 2021 gaat lijn 6 via de Hooigracht en Breestraat naar Leiden Centraal rijden.
• In de St. Jorissteeg te Leiden komt de nieuwe R-net halte St. Jorissteeg (voorlopig alleen voor lijn 6).
• Vanwege de komst van R-net Katwijk-Leiden zijn in Katwijk enkele haltenamen gewijzigd:
o Katwijk, Raadhuis Katwijk, Gemeentehuis
o Katwijk, Duinoord Katwijk, Marktplein
o Katwijk, Tramstraat Katwijk, Zwanenburg
o Katwijk, Noordeinde Katwijk, Centrum
o Katwijk, N206/Valkenburg Katwijk, Valkenburg-Oost/N206
• Lijn 56/256 rijdt vanaf 3 januari 2021 over de Willem de Zwijgerlaan en Schipholweg naar Leiden Centraal.
• Halte Leimuiderbrug/N207 (direct na de brug richting Leimuiden) vervalt.
• De halte Groenoord wordt R-net halte in de route van R-net 410 (dus daar ook stoppen).
• De lijnen/ritten 39, 210/510, 602, 630 en 800 vervallen.
• EBS-lijn 43 rijdt via de Plesmanlaan naar Leiden Centraal (niet meer door BSP).
• Lijn 45 wordt volledig gereden door EBS.
• EBS-lijn 46 verdwijnt uit Vlietwijk en rijdt naar Voorschoten Station (route lijn 5 Karel Doormanlaan).

Lijn 2 wordt (nu echt) verlengd tot in de nieuwbouwwijk Westergouwe. In de wijk worden twee bushaltes
aangedaan: thv de Wadden en bij de Griendakker net voor de keerlus aan het einde van de Burg. v.
Dijkesingel.
- Lijn 3 blijft voorlopig richting Goverwelle nog wel via de Agnietenstraat rijden. Op dit moment is nog niet
duidelijk of/wanneer de herinrichtingsplannen van de gemeente doorgang zullen gaan vinden. In Goverwelle
vervalt de halte Knipmolenweg omdat de halteafstand tot Pepermolenerf wel heel erg kort is. Verder is lijn 3
systeemtechnisch gewijzigd in een a- en b-richting.
- Lijn 278 is een nieuw lijnnummer voor de routevariant in Bodegraven via bedrijventerrein Broekvelden. Lijn
178 rijdt daarmee altijd de snelle route in Bodegraven. Lijn 278 rijdt alleen in de ochtendspits richting
Bodegraven station via het bedrijventerrein en in de avondspits alleen richting Gouda.

Lijn 382 gaat weer vanaf Waddinxveen (toerit nr. 9) via de A12 naar Den Haag rijden. Vanaf de
Mandelabrug/A12 dezelfde route als 380-381-383 (en zoals vroeger) naar Den Haag, dwz via afrit Voorburg
(nr. 4) – Laan van Nieuw Oosteinde-Van Arembergelaan-Prinses Beatrixlaan-Prins Bernhardviaduct. Lijn 382
rijdt dus NIET meer via Moerkapelle en station Lansingerland-Zoetermeer.
- Lijn 384 is een nieuwe tegenspitsroute van 382 en rijdt in de ochtendspits van Den Haag via Moerkapelle naar
Waddinxveen en in de avondspits van Waddinxveen via Moerkapelle naar Den Haag
- Lijn 386 is een nieuwe route in de ochtendspits van Den Haag naar Gouda via Moerkapelle en Zuidelijke
Rondweg Waddinxveen-Coenecoopbrug-Burg. Jamessingel-Groene Hart ziekenhuis en in de middag vice
versa.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 15:49
door Z2N
Wat is 'minder vaak' voor de Alphense stadsdienst?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 17:04
door sandertjo
1x/2 uur per lijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 17:16
door Daelea
Wederom dank voor het delen! Die 386 vind ik interessant: een Qliner van Den Haag naar Gouda. Onverwacht, maar ik snap hem in de verbinding van Moerkapelle naar Gouda :-)

Ik zie nog naar mijn idee vrij weinig echt hard gesnoeid worden in frequenties. Weet je of die los staan van het vervoerplan, of valt het in deze concessie inderdaad mee?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 18:24
door sandertjo
In alle zekerheid kan ik zeggen, dat het snijden in frequenties behoorlijk mee valt hier in de concessie. Uiteraard een aantal hoog frequente lijnen, die minder gaan rijden. Maar mocht het drukker worden, er staat een nieuwe dienstregeling paraat.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 18:48
door WSM
Daelea schreef: vr 20 nov 2020, 17:16 Wederom dank voor het delen! Die 386 vind ik interessant: een Qliner van Den Haag naar Gouda. Onverwacht, maar ik snap hem in de verbinding van Moerkapelle naar Gouda :-)
In plaats van MAT-rit van Waddinxveen naar Gouda garage?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 20:22
door Etienne
Via OVzoeker en fysiek buiten vanuit m'n flat zag ik dat buurtbus 726 Gouda - Reeuwijk weer is gaan rijden. Een blik in OVinfo leert dat, behalve lijn 725 (Berkenwoude), alle andere lijnen ook weer rijden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 20:57
door ArrivaBas
Klopt. De Provincie heeft er een reportage van gemaakt op LinkedIn. De getroffen maatregelen zien er niet slecht uit.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 21:02
door Z2N
Het is jammer dat de communicatie hierover dan door de provincie op Linkedin gebeurt, terwijl er op de Arriva-website niets over te vinden is. Was daar niet zo'n liedje over geschreven?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 03 dec 2020, 20:43
door sandertjo
Is doorgegeven, en inmiddels aangepast op de website. We blijven allemaal maar mensen 😉

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: zo 03 jan 2021, 12:06
door Daelea
Twee interessante materieelinzetten (vanaf?) vandaag:

De 6482 (buurtbus van Lijn 726 Gouda Station - Reeuwijk Dunantlaan) rijdt op Lijn 383 Krimpen aan den IJssel Busstation - Den Haag Centraal Station. In de dienstregeling staat ook dat de 383 op zaterdag en zondag met een 8-persoonsvoertuig rijdt. Dus een buurtbus op een Qliner. Het kan allemaal _O-

Lijn 37 Katwijk Raadhuis - Leiden Centraal Station en Lijn 38 Katwijk Raadhuis - Leiden Centraal Station worden vandaag gereden met elektrische Volvo's van de stadsdienst Leiden. Dit lijkt gepland te zijn, aangezien ze met een omloopnummer rijden dat past bij de elektrische Volvo's (690x/691x).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: zo 03 jan 2021, 12:22
door Lijn 45
De 6482 heeft op 8 en 9 december ook al op lijn 497 gereden. :')

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: zo 03 jan 2021, 12:29
door ODRAIL
Daelea schreef: zo 03 jan 2021, 12:06 Twee interessante materieelinzetten (vanaf?) vandaag:De 6482 (buurtbus van Lijn 726 Gouda Station - Reeuwijk Dunantlaan) rijdt op Lijn 383 Krimpen aan den IJssel Busstation - Den Haag Centraal Station. In de dienstregeling staat ook dat de 383 op zaterdag en zondag met een 8-persoonsvoertuig rijdt. Dus een buurtbus op een Qliner. Het kan allemaal
Dan heb ik het afgelopen woensdagmiddag (30 december 2020) dus toch goed gezien :o :shock: ;) .

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: zo 03 jan 2021, 12:53
door Tom024
Daelea schreef: zo 03 jan 2021, 12:06 Lijn 37 Katwijk Raadhuis - Leiden Centraal Station en Lijn 38 Katwijk Raadhuis - Leiden Centraal Station worden vandaag gereden met elektrische Volvo's van de stadsdienst Leiden. Dit lijkt gepland te zijn, aangezien ze met een omloopnummer rijden dat past bij de elektrische Volvo's (690x/691x).
Ik zie in de diensten dat dit inderdaad planmatig is.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: zo 03 jan 2021, 16:16
door CamilleKreemers
Welke idioot laat een taxibus op een qliner rijden? Wie is die provincie let niet op?

Daarnaast kan je de 38x-reeks echt nog een Qliner noemen daar?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: zo 03 jan 2021, 17:02
door teun
Volgens mij beantwoord je een beetje je eigen vraag.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 04 jan 2021, 21:01
door sandertjo
Een taxibusje is raar inderdaad. Maar ja. Vorig jaar reed er op 382 het hele jaar VDL, 383, de korte ritten, tevens met VDL.

Toevoeging op de 15 meter bussen van de 470, deze zullen nog langer buiten dienst gezet worden, dan vooraf gepland.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 22:01
door ODRAIL
In de gemeente Zuidplas (met name in Moerkapelle) is men niet blij met de nieuwe (tijdelijke) dienstregeling:

https://www.ad.nl/gouda/moerkapelle-har ... ~a08b7a8a/

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 07 jan 2021, 09:17
door Speedmaster
Tja, het blijft een kwestie van aanbod. Als de reizigers weg blijven is dit het gevolg. Overigens vind ik de discussie over rolstoel toegankelijke bushaltes ook 1 voor de bühne, inventariseer eerst maar eens hoeveel rolstoelgebruikers je hebt in Moerkapelle en kijk vervolgens naar hun behoefte. Je zal zien dat het allemaal gebruik maakt van vervoer op maat en helemaal niet zitten te wachten op een aangepaste bushalte.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 07 jan 2021, 14:56
door nvdw
Bovendien: als er geen verhoogde halte ligt, is het aan de gemeente zelf om daar wat aan te doen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 04 feb 2021, 10:22
door sandertjo
Laatste berichten omtrent het Keukenhof.

Met nog steeds de nadruk, dat 'ALS' het doorgaat, deze met eigen personeel van Arriva gereden gaat worden. Hierdoor zullen er geen bijzondere bussen ingezet worden.
Het grootste gedeelte zal met de 13 meter volvo worden uitgevoerd. Tijdelijk zullen dan de 15 meters ingezet gaan worden weer op de 470 in Alphen aan den Rijn.

Bind me hier niet op vast, er wijzigt nog genoeg.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 04 feb 2021, 11:55
door Jef400
nvdw schreef: do 07 jan 2021, 14:56 Bovendien: als er geen verhoogde halte ligt, is het aan de gemeente zelf om daar wat aan te doen.
Zijn verhoogde haltes niet verplicht vanaf een minimum reizigersaanbod?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 04 feb 2021, 13:00
door nvdw
Voor zover ik weet zijn er wel normen of streefwaarden voor het aantal toegankelijke haltes in een gemeente. Uiteraard is het logisch dat je de populairste haltes het eerst aanpakt maar ik heb ook gevallen gezien waarbij dat zeker niet het geval was.

Maar daar weten andere forumleden vast meer over dan ik.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: do 04 feb 2021, 13:12
door Visgraatmodel
Daelea schreef: zo 03 jan 2021, 12:06 Twee interessante materieelinzetten (vanaf?) vandaag:

De 6482 (buurtbus van Lijn 726 Gouda Station - Reeuwijk Dunantlaan) rijdt op Lijn 383 Krimpen aan den IJssel Busstation - Den Haag Centraal Station. In de dienstregeling staat ook dat de 383 op zaterdag en zondag met een 8-persoonsvoertuig rijdt. Dus een buurtbus op een Qliner. Het kan allemaal _O-
Dit is triest op meerder niveau's :')