Pagina 121 van 134

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 09:37
door Z2N
De Keukenhof is dicht zondag, dus de bussen rijden niet.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 10:00
door bartjemestrom
De laatste keer dat ze reden waren er Fieldlab evenementen op de Keukenhof en dat was de enige keer dat die bussen gereden hebben

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 22:04
door sandertjo
Ambassadors 8851-8854 zijn 4 proefbussen, die voorzien zijn van nieuwe halte omroepen.

Nieuw voor ZHN begrippen uiteraard.
Want tts kennen we al vanuit concessie Limburg bij Arriva. Echter een kleine toevoeging is de ovc melding die er in ZHN wel in verwerkt zit.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 08:08
door Etienne
Gemeente verzoekt Arriva de frequentieverlaging van lijn 37/38 te herzien

Valkenburg/Rijnsburg – Arriva heeft in de nieuwe dienstregeling 2022 een frequentieverlaging van lijn 37/38 opgenomen. Dit zou betekenen dat de inwoners van Valkenburg en delen van Rijnsburg slechts één keer per 2 uur een bus kunnen verwachten. Een frequent ov-netwerk is belangrijk voor de inwoners van gemeente Katwijk. Daarom verzoekt de gemeente de frequentieverlaging van lijn 37/38 te herzien.

Minder reizigers
De gevolgen van de coronacrisis zijn in het openbaar vervoer nog onverminderd zichtbaar. De hoeveelheid reizigers is momenteel slechts 50% van de normale hoeveelheid. De vervoerders en de rijksoverheid verwachten dat het nog jaren gaat duren voordat dit volledig is hersteld. Tegelijkertijd blijft openbaar vervoer een zeer belangrijk onderdeel van het mobiliteitsbeleid van de gemeente Katwijk, de regio Holland Rijnland, de provincie en ook het Rijk. Goed openbaar vervoer is een onmisbare schakel in een duurzame, bereikbare en leefbare regio

Lees meer

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 14:01
door nvdw
Het vervoerplan 2022 staat op de raadspagina van de gemeente Katwijk.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 16:55
door CamilleKreemers
Die uursdiensten zijn al niks, maar 1x/2uur is erger.

In Alphen zou je de 169, 182/183 en 1/2 nog zo kunnen maken dat je globaal een kwartiersdienst krijgt in Alphen Oost.

Wel zie ik het begin van het ont-qlineren beginnen in ZHN. Lijnen 38x zijn al bijna geen qliner te noemen.

Wel opvallend dat lijnen 1 tm 4 in Leiden het slecht doen. Ik had er hogere cijfers van verwacht.

Is de 144 nodig als de nieuwe 385 straks 2x/uur rijdt?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 17:08
door waldo79
Voor die slecht bezette stadslijnen in Leiden kan er wel eens concurrentie zijn van de fiets.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 17:09
door Suus
Ik ben helemaal niet verbaasd over de slechte cijfers van de stadsdienst Leiden. Leiden is compact opgezet, de doorstroming van het verkeer inclusief bussen is er waardeloos dus als het kan neem je de fiets.

Rationalisering van de busdienst Alphen - Zoetermeer was dringend nodig, blij met die wijziging.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 17:41
door Meltrain
Ik zou dan liever zien dat lijn 37 wordt opgeheven en lijn 38 een uursdienst rijdt. Rijnsburg wordt immers nog redelijk goed bediend door lijn 20 en 21.

Dus op zondag en tijdens de zomervakantie worden in Leiden de lijnen 1 en 3 opgeheven en gaan de lijnen 2 en 4 nog maar 1x/uur rijden? Dat is wel een erg grote achteruitgang. :o

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 17:55
door Daniel
Al met al vindt ik deze plannen er absoluut niet schokkend uit zien, logisch nagedacht over de gevolgen vooral.

Die 1x/2 uur in Valkenburg en delen van Rijnsburg lijken echter wel het begin van het einde voor die lijnen. Al was dat op een zeker moment toch wel te verwachten: ze bedienen vrij kleine kernen en moeten het ook echt van die kerntjes hebben. Immers zijn voor de doorgaande reizigers de steeds frequenter rijdende HOV-verbindingen natuurlijk vele malen aantrekkelijker.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 18:21
door CamilleKreemers
LEIDEN
Is het niet handiger op basis van deze telcijfers om lijn 1/2 gecombineerd tot een halfuursdienst te bouwen. Bijna altijd kun je wel met een andere lijn sneller reizen.
Lijn 3/4 zou ik dan op overdag kwartiersdienst en avond/zondag halfuursdienst houden.

Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 19:33
door IC140
CamilleKreemers schreef:
In Alphen zou je de 169, 182/183 en 1/2 nog zo kunnen maken dat je globaal een kwartiersdienst krijgt in Alphen Oost.
Ik hoop sowieso dat Arriva weer wat meer volgens een symmetrisch aansluitschema gaat plannen. De huidige dienstregeling rond Alphen is een zooitje.

Dat is ook goed aan de cijfers te zien. Lijn 1 sluit bijvoorbeeld bij aankomst op het station net niet aan op een trein. De bezetting in de OS komt dan ook nauwelijks aan 10 reizigers in de drukste bus. Lijn 2 sluit netjes bij zowel vertrek van het station als bij aankomst aan op treinen en laat de hele middag een keurige bezetting zien.

Ook krijgt Arriva het voor elkaar om in de weekenden alle logische aansluitingen tussen de streeklijnen in minimaal 1 richting te verpesten met 30-60 minuten wachttijd:
Ter Aar - Nieuwkoop
Ter Aar - Hazerswoude Dorp/Zoetermeer
Nieuwkoop - Hazerswoude Dorp/Zoetermeer

Dat moet toch beter kunnen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 20:51
door ArrivaBas
Idealiter sluit je symmetrie aan op de symmetrie die op de aansluitende stations geldt, om de overstappen in beide richtingen ongeveer even lang te houden. Aangezien de symmetrie op het spoor (meestal) op 00/30 ligt, hebben de bussen bij voorkeur zoveel mogelijk exact dezelfde symmetrie in hun dienstregeling. Zelf plan ik mijn busdienstregelingen ook met dezelfde symmetrie als het spoor.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 20:55
door CamilleKreemers
Ik heb een dienstregeling gebouwd, waarin je standaard met knopen in Alphen, Leiden en Haarlem zit op .00/.30.

Wel heb ik een deel van de wijzigingen van Arriva erin verwerkt, omdat ik het wel goede wijzigingen vind. In de avonduren kun je kiezen om de symmetrie zo te schuiven dat die aansluitingen korter worden (voorbeeld aansluiting 147 op trein naar Leiden kan korter dan 8 minuten wellicht, en dan de aansluiting Utrechttrein naar 169/1/2 kan dan ook korter.)

Symmetrie kan 00/30 OF 15/45.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 22:49
door nvdw
IC140 schreef: ma 05 jul 2021, 19:33Lijn 1 sluit bijvoorbeeld bij aankomst op het station net niet aan op een trein. De bezetting in de OS komt dan ook nauwelijks aan 10 reizigers in de drukste bus. Lijn 2 sluit netjes bij zowel vertrek van het station als bij aankomst aan op treinen en laat de hele middag een keurige bezetting zien.
De cijfers van lijn 1 en 2 zijn keurig aan elkaar gespiegeld en laten vooral zien dat de 'markt' voor de stadsdienst vooral aan de oostkant van de Eisenhowerlaan/Prins Bernhardlaan ligt. Op zich logisch omdat de Aarhof aan die kant ligt en er veel meer mensen wonen, die bovendien relatief het verst weg zitten van de populairste 'stadsbus' van Alphen: R-netlijn 470.

Vergeet ook niet dat het in dit vervoerplan een kwestie is van de tering naar de nering zetten - afhankelijk van de afspraken met de provincie zal Arriva toch bedrijfskosten moeten verlagen (dus schrappen in busritten) om met een lagere steunbijdrage toch nog tot een acceptabel resultaat te komen. En dan gaat toch, net als elders in het land, de bijl in de zwakste broeders van het netwerk.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 00:29
door CamilleKreemers
Arriva gaf al aan in 2015 dat ze in Alphen naar 2 HOV-routes willen.

Grofweg de huidige 470-route EN de President Kennedylaan. De President Kennedylaan zou aldus dat document in 2015 worden verzorgd door een combinatie van de lijnen 169, 183, 1 en 2. Lijn 182 zou dan samen met de 165 via het Zwembad gaan rijden.

Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 08:05
door IC140
nvdw schreef:
IC140 schreef: ma 05 jul 2021, 19:33Lijn 1 sluit bijvoorbeeld bij aankomst op het station net niet aan op een trein. De bezetting in de OS komt dan ook nauwelijks aan 10 reizigers in de drukste bus. Lijn 2 sluit netjes bij zowel vertrek van het station als bij aankomst aan op treinen en laat de hele middag een keurige bezetting zien.
De cijfers van lijn 1 en 2 zijn keurig aan elkaar gespiegeld en laten vooral zien dat de 'markt' voor de stadsdienst vooral aan de oostkant van de Eisenhowerlaan/Prins Bernhardlaan ligt. Op zich logisch omdat de Aarhof aan die kant ligt en er veel meer mensen wonen, die bovendien relatief het verst weg zitten van de populairste 'stadsbus' van Alphen: R-netlijn 470.

Vergeet ook niet dat het in dit vervoerplan een kwestie is van de tering naar de nering zetten - afhankelijk van de afspraken met de provincie zal Arriva toch bedrijfskosten moeten verlagen (dus schrappen in busritten) om met een lagere steunbijdrage toch nog tot een acceptabel resultaat te komen. En dan gaat toch, net als elders in het land, de bijl in de zwakste broeders van het netwerk.
De Westkant van lijn 1/2 heeft duidelijk een veel lagere bezetting richting het station (waar het nergens op aansluit), dan vanaf het station (met een goede aansluiting op de trein vanuit Leiden). Richting het station is er slechts 1 bus per dag met 10 reizigers en heeft de rest maximaal 6 reizigers per bus. Vanaf het station vertrekken er 6 bussen per dag met meer dan 10 reizigers en nog 4 bussen per dag met 9 reizigers. Dat noem ik niet keurig gespiegeld.

Als lijn 1 ‘gewoon’ 4 minuten vroeger vertrok vanaf het station had je een symmetrische goede aansluiting (aan zowel west als oostkant) op de trein en zou je een gespiegelde bezetting hebben gezien.

Begrijp me niet verkeerd, de teruggang naar een uurdienst vind ik logisch. Maar dan hoop ik wel dat die twee uurdiensten (lijn 1 en 2) afgestemd worden op trein en bus.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 08:08
door VIRM
Nemen die bussen dan een zwembroek en duikbril mee? ;)
sandertjo schreef: wo 30 jun 2021, 22:04 Ambassadors 8851-8854 zijn 4 proefbussen, die voorzien zijn van nieuwe halte omroepen.

Nieuw voor ZHN begrippen uiteraard.
Want tts kennen we al vanuit concessie Limburg bij Arriva. Echter een kleine toevoeging is de ovc melding die er in ZHN wel in verwerkt zit.
Hoe klinkt die nieuwe halte-afroep?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 09:17
door Roeland
Een probleem van lijn 1-2 in Alphen is, dat de ritlengte ongeveer 38 minuten is, waardoor een rit hooguit één keer (bij vertrek of aankomst) op de trein kan aansluiten. Een oplossing kan dan zijn:
- ofwel kiezen voor 's ochtends goed aansluiten op de vertrekkende tijden (lijn 1-2 komt dan rond .00/.30 aan op het station, maar sluit bij vertrek niet goed aan), en 's middags goed aansluiten op de aankomende tijden (lijn 1-2 vertrekt dan rond .00/.30 op het station, maar sluit bij aankomst niet goed aan)
- ofwel ca. 4 minuten rijtijd uit lijn 1-2 halen (door ergens een kortere route te rijden), waardoor lijn 1-2 weer goed op de treinen kunnen aansluiten

Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 09:33
door IC140
Dat ligt er aan hoe lang je de overstaptijd wilt hebben. Als je 3-4 minuten aanhoudt kun je prima in 2 richtingen aansluiten.

Vertrek om .10/.25/.40/.55
Aankomst om .03/.18/.33/.48

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 09:35
door VIRM
Als je aan de andere kant de overstaptijd te kort maakt, missen de mensen de overstap bij vertraging van de bus of als zij slecht ter been zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 15:46
door CamilleKreemers
Roeland schreef: di 06 jul 2021, 09:17 Een probleem van lijn 1-2 in Alphen is, dat de ritlengte ongeveer 38 minuten is, waardoor een rit hooguit één keer (bij vertrek of aankomst) op de trein kan aansluiten. Een oplossing kan dan zijn:
- ofwel kiezen voor 's ochtends goed aansluiten op de vertrekkende tijden (lijn 1-2 komt dan rond .00/.30 aan op het station, maar sluit bij vertrek niet goed aan), en 's middags goed aansluiten op de aankomende tijden (lijn 1-2 vertrekt dan rond .00/.30 op het station, maar sluit bij aankomst niet goed aan)
- ofwel ca. 4 minuten rijtijd uit lijn 1-2 halen (door ergens een kortere route te rijden), waardoor lijn 1-2 weer goed op de treinen kunnen aansluiten
Dat verklaart waarom ik op 28 minuten per rit zit, ik heb de lijn gestrekt en afgestemd op de streekdiensten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 16:13
door Jef400
Roeland schreef: di 06 jul 2021, 09:17 Een probleem van lijn 1-2 in Alphen is, dat de ritlengte ongeveer 38 minuten is, waardoor een rit hooguit één keer (bij vertrek of aankomst) op de trein kan aansluiten. Een oplossing kan dan zijn:
- ofwel kiezen voor 's ochtends goed aansluiten op de vertrekkende tijden (lijn 1-2 komt dan rond .00/.30 aan op het station, maar sluit bij vertrek niet goed aan), en 's middags goed aansluiten op de aankomende tijden (lijn 1-2 vertrekt dan rond .00/.30 op het station, maar sluit bij aankomst niet goed aan)
- ofwel ca. 4 minuten rijtijd uit lijn 1-2 halen (door ergens een kortere route te rijden), waardoor lijn 1-2 weer goed op de treinen kunnen aansluiten
En de route iets langer maken zodat je op 45 minuten rijtijd uit komt? MIsschien dat je daar op andere lijnen weer mee kan strekken?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 16:20
door CamilleKreemers
Sneller is winstgevender en aantrekkelijker

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 17:07
door Z2N
In theorie hoeft er maar 2 minuten af ofzo om goed aan te sluiten op de treinen: als de stadsbussen om :57 vertrekken en :33 aankomen heb je al aansluiting in alle richtingen (zodra de 8900 ook weer rijdt ook ri Leiden). Door dan te koppelen aan streekbussen die op andere kwartieren rijden heb je een aantrekkelijk aanbod. Helaas heeft Arriva in Alphen al jaren barslechte aansluitingen, die niets met die rittijden te maken hebben. Dat er nu op zondag 29 minuten overstap is van stadsbus naar Utrecht/Gouda en vice versa is gewoon knap.