Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik vraag me sowieso af wat het nut is van lijn 7 tussen Vathorst en station Schothorst. Dat deel van Vathorst heeft met lijn 3 al een snellere verbinding naar het Eemplein en het CS en voor de enkeling die naar Zielhorst, Station Schothorst wil (waar zich een ROC bevind) en/of de oostkant van het centrum wilt kun je natuurlijk ook al lijn 203 gebruiken die tegenwoordig in beide richtingen rijdt doordeweeks en vanaf december ook frequenter moet gaan rijden. Lijn 5 zou prima de 'toeristische' route door Zielhorst kunnen rijden, zeker aangezien de gestrekte route dan nog altijd door lijnen 101 en 203 worden bediend. Ik denk ook dat het geen toeval is dat lijn 7 sowieso in de latere avonduren niet meer ten noorden van station Schothorst rijdt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Lijn 7 rijdt vooral om het bedrijventerrein rond de Finse Mark bereikbaarder te maken door naar Vathorst, verder is het voor Zielhorst de vervanger van de oude lijn 4 die daar kennelijk vooral passagiers had die naar Kattenbroek moesten. Immers heeft lijn 4 ook nu nog genoeg reizigers voor zijn frequentie en kent Zielhorst zoals je al zegt 's avonds een beperkte bediening.
Maar lijn 5 over de route van 7 laten rijden verplaatst het loopafstandenprobleem alleen maar. En lijn 5 is ook al zwak, dus om die nou nog trager te maken lijkt me geen geweldig idee.
Maar lijn 5 over de route van 7 laten rijden verplaatst het loopafstandenprobleem alleen maar. En lijn 5 is ook al zwak, dus om die nou nog trager te maken lijkt me geen geweldig idee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Finse Mark wordt dus ook al bediend door de 203 (en ook buurtbus 572 vanaf station Vathorst).
En de 5 bediend ook weer niet zo veel ten noorden van Zielhorst, aangezien hij juist om de woonwijken van Hooglanderveen heen rijdt om de industrieterreinen te bedienen, die ook weer niet zo heel groot zijn én bovendien nog in ontwikkeling is voor een groot deel. Zielhorst meer bedienen zou dus beter zijn voor die lijn. Alleen in tegenstelling tot lijn 7 heeft lijn 5 hier niet echt een alternatief. De 101 bediend Hooglanderveen wellicht, maar niet het industrieterrein en komt ook niet langs station Vathorst om de treinreizigers mee te kunnen pikken (dan zouden ze in Nijkerk al moeten overstappen, wat in de ochtendspits lastig wordt omdat de bus dan al vol zit met scholieren naar Corlaer).
En de 5 bediend ook weer niet zo veel ten noorden van Zielhorst, aangezien hij juist om de woonwijken van Hooglanderveen heen rijdt om de industrieterreinen te bedienen, die ook weer niet zo heel groot zijn én bovendien nog in ontwikkeling is voor een groot deel. Zielhorst meer bedienen zou dus beter zijn voor die lijn. Alleen in tegenstelling tot lijn 7 heeft lijn 5 hier niet echt een alternatief. De 101 bediend Hooglanderveen wellicht, maar niet het industrieterrein en komt ook niet langs station Vathorst om de treinreizigers mee te kunnen pikken (dan zouden ze in Nijkerk al moeten overstappen, wat in de ochtendspits lastig wordt omdat de bus dan al vol zit met scholieren naar Corlaer).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Alleen heb je als werknemer op dat bedrijventerrein zo bar weinig aan de 203, want die rijdt in de ochtendspits niet richting Vathorst en als je van 9 tot 5 werkt moet je toch verdomd hard rennen om de laatste 203 terug te halen. Dan is een bediening met lijn 7 toch praktischer dan speciaal nog op de Sprinter moeten overstappen om van station Schothorst naar Vathorst te komen.SuperGhost schreef:Finse Mark wordt dus ook al bediend door de 203 (en ook buurtbus 572 vanaf station Vathorst).
Lijn 5 rijdt niet om Hooglanderveen heen om de industriegebieden te bedienen, maar omdat de meest logische route nu eenmaal via de ringweg van Vathorst is. Overigens worden de zuidoostelijke delen van Hooglanderveen juist aanzienlijk beter bediend door lijn 5 dan door lijn 101 (die verder lopen is en niet naar Amersfoort-Centrum gaat).En de 5 bediend ook weer niet zo veel ten noorden van Zielhorst, aangezien hij juist om de woonwijken van Hooglanderveen heen rijdt om de industrieterreinen te bedienen, die ook weer niet zo heel groot zijn én bovendien nog in ontwikkeling is voor een groot deel. Zielhorst meer bedienen zou dus beter zijn voor die lijn.
Met het al zo beperkte gebruik van lijn 5 hier is het daarom ook een ontzettend slecht idee om deze tenenkrommend trage lijn nog langzamer te maken (op de fiets ben je uit dit deel van Vathorst nu al sneller in het centrum dan met de bus!!)
Lijn 7 heeft zoals hierboven vermeld dus ook geen echt alternatief, de 203 rijdt voor een heel andere doelgroep en gaat daarmee eigenlijk ook de verkeerde kant op. Sowieso moet de 7 toch altijd nog naast de 203 blijven rijden gezien je anders nog een heel stuk van Schothorst een busverbinding afneemt. En de 203 rijdt ook niet in de avond en het weekend.Alleen in tegenstelling tot lijn 7 heeft lijn 5 hier niet echt een alternatief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Komende dagen kan je Setra's tegenkomen op VDL-omlopen (die dus langs tunnel de Klomp moeten). Dit i.v.m. betere airco dan de VDL's.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ik vindt dat er weer een bus vanaf schothorst ns naar kattenbroek of weer mogen. Dat 5,7 203 en gedeelte 101 richting vathorst gaan vind ik wel veel voor ov plus dat er 4x per uur trein naar vathorst rijdt vandaag schothorst. Trouwens op ov app zie ik dat de 17 word gezien als stadsbus maar is werkelijkheid streekbus? Bij syntus app is t een streekbus.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Station Vathorst is juist één van de rustigste haltes in Vathorst is mijn ervaring
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Je moet de reizigers dan ook over 3 buslijnen verdelen (+1 buurtbuslijn)
Maar ik zou er ook voor zijn als lijn 4 weer via station Schothorst naar het CS gaat. Reizigers uit Kattenbroek kunnen dan daar al overstappen op de intercity als je de bussen goed inlegt, waardoor die sneller af zouden zijn. En als je ziet dat in de (mogelijke) plannen er op Schothorst nog meer intercity's gaan stoppen in de toekomst, lijkt me dat voor Kattenbroek veel beter.
Maar volgens mij kan deze discussie beter verder in het ideeëntopic (sorry mods) (A)
En of 17 een stadsbus is of streekbus kun je natuurlijk over discussiëren. Hij heeft binnen Amersfoort ook wel een belangrijke bediening (zeker vanaf december wanneer de 8 verlegd wordt) en komt buiten Amersfoort alleen in Leusden dat direct tegen Amersfoort aan ligt. Je zou het daardoor als stadsbus kunnen zien, maar dus ook als streekbus omdat hij ook buiten de stad komt. Overigens zou je stadsbussen 2 en 3 ook als streekbus kunnen zien, aangezien die ook een andere plaats bedienen (Hoogland) en dus buiten de stadsgrenzen komen. Het ligt er maar net aan waar je de grens trekt.
Maar ik zou er ook voor zijn als lijn 4 weer via station Schothorst naar het CS gaat. Reizigers uit Kattenbroek kunnen dan daar al overstappen op de intercity als je de bussen goed inlegt, waardoor die sneller af zouden zijn. En als je ziet dat in de (mogelijke) plannen er op Schothorst nog meer intercity's gaan stoppen in de toekomst, lijkt me dat voor Kattenbroek veel beter.
Maar volgens mij kan deze discussie beter verder in het ideeëntopic (sorry mods) (A)
En of 17 een stadsbus is of streekbus kun je natuurlijk over discussiëren. Hij heeft binnen Amersfoort ook wel een belangrijke bediening (zeker vanaf december wanneer de 8 verlegd wordt) en komt buiten Amersfoort alleen in Leusden dat direct tegen Amersfoort aan ligt. Je zou het daardoor als stadsbus kunnen zien, maar dus ook als streekbus omdat hij ook buiten de stad komt. Overigens zou je stadsbussen 2 en 3 ook als streekbus kunnen zien, aangezien die ook een andere plaats bedienen (Hoogland) en dus buiten de stadsgrenzen komen. Het ligt er maar net aan waar je de grens trekt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Precies, dan zou bijvoorbeeld de Enschedese lijn 3 ook een streeklijn zijn, die gaat immers naar Glanerbrug...
Lijn 17 is in mijn optiek gewoon een stadslijn!
Lijn 17 is in mijn optiek gewoon een stadslijn!
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
9292 noemt lijn 49 tussen Bijlmer ArenA en Weesp ook een stadsbus dus het zegt niet zoveel denk ik.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Lijn 17 staat ook gewoon in de lijnfolder Stadsdienst Amersfoort overigens.
Of bedoel je als alternatief voor halte Heiligenbergerweg waar dan geen bus meer komt? Dat lijkt me nou niet de belangrijkste halte met veel reizigersvraag sinds het ziekenhuis gesloopt is.
Alsjeblieft niet zeg: de stadsdienst Amersfoort heeft al genoeg trage slingerlijnen, terwijl lijn 4 nu juist een snellere verbinding biedt.SuperGhost schreef:Maar ik zou er ook voor zijn als lijn 4 weer via station Schothorst naar het CS gaat. Reizigers uit Kattenbroek kunnen dan daar al overstappen op de intercity als je de bussen goed inlegt, waardoor die sneller af zouden zijn.
Welke dan? Er zijn voorlopig alleen plannen voor meer Sprinters in de spits.En als je ziet dat in de (mogelijke) plannen er op Schothorst nog meer intercity's gaan stoppen in de toekomst, lijkt me dat voor Kattenbroek veel beter.
Met de aanpassing van lijn 8 heb je lijn 17 juist minder nodig als snelle verbinding van Randenbroek naar CS, die gaat lijn 8 immers al zelf bieden.En of 17 een stadsbus is of streekbus kun je natuurlijk over discussiëren. Hij heeft binnen Amersfoort ook wel een belangrijke bediening (zeker vanaf december wanneer de 8 verlegd wordt)
Of bedoel je als alternatief voor halte Heiligenbergerweg waar dan geen bus meer komt? Dat lijkt me nou niet de belangrijkste halte met veel reizigersvraag sinds het ziekenhuis gesloopt is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Gisteren en vandaag opvallend veel Setra's op lijn (X)80.
Is daar een reden voor?
Is daar een reden voor?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Betere airco dan de Citea's naar het schijnt. Al is in mijn praktische ervaring de airco van de Citea's niet persé slecht, maar rijden er relatief veel exemplaren rond waarbij die überhaupt niet werkt.
(Opmerkelijk genoeg zag ik zelf juist eigenlijk alleen maar Citea's op de X80 langskomen gister)
(Opmerkelijk genoeg zag ik zelf juist eigenlijk alleen maar Citea's op de X80 langskomen gister)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Gelukkig een Setra. Ik heb namelijk wél slechte ervaringen met Citea's en airco's :')
En de WiFi in de bus werkt steeds vaker wel dan niet. Dit berichtje is daar in ieder geval het bewijs van!
En de WiFi in de bus werkt steeds vaker wel dan niet. Dit berichtje is daar in ieder geval het bewijs van!
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
De amba waar ik gisteren in zat leek überhaupt geen airco te hebben, vandaag is het iets beter maar goed gekoeld voelt het nog steeds niet. Weet nog niet hoe het in de gele citea's is, maar alle DMG-bussen die hier in de buurt rondrijden, zowel Iveco als Scania, hebben ten minste een goed blazende airco.
請勿靠近車門
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Met de nieuwe tunnel is het omrijden ook meteen een stuk korter geworden.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Laat ik het zo zeggen: ik heb inderdaad nogal eens een Citea getroffen zonder werkende airco, maar als 'ie het wel doet dan doet 'ie het ook echt goed.Alex99 schreef:Gelukkig een Setra. Ik heb namelijk wél slechte ervaringen met Citea's en airco's :')
Mijn ervaring is eerder andersom: hij werkte eerst nooit in een Citea, maar de laatste weken/maanden juist wel.En de WiFi in de bus werkt steeds vaker wel dan niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Dat zegt ie toch? (A)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Ow verrek ja, precies omgekeerd gelezen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Scherm omkeren (A)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Maar dan zie je de achterkant? :?.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Gisteravond waren 5 van de 6 bussen op de 80 Citea's, er reed één Setra. Later werden dat er twee want er is een Citea gewisseld omdat de airco het niet meer deed. De chauffeur zag eruit of ie net een emmer water over zich heen had gekregen :XDaniel schreef:Betere airco dan de Citea's naar het schijnt. Al is in mijn praktische ervaring de airco van de Citea's niet persé slecht, maar rijden er relatief veel exemplaren rond waarbij die überhaupt niet werkt.
(Opmerkelijk genoeg zag ik zelf juist eigenlijk alleen maar Citea's op de X80 langskomen gister)
Gevolg was wel dat er een rit uitgevallen is tussen De Klomp en Rhenen vv.
De Citea die ik gisteravond had koelde best redelijk voorin, maar het blijft gewoon een veel te kleine airco voor een hele bus.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Tja het is al heel wat dat er überhaupt airco in zit, de tunnelbussen bij Connexxion hadden die immers juist helemaal niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht
Het zal bij een Citea vast beter gaan dan bij een (oude) Ambassador, maar het blijven broeikassen met die enorme ruiten. Dat zuchtje kouwe wind dat dan langs de ramen en wanden loopt helpt dan weinig of niks meer. En achterin is het helemaal niet te houden...
Voordeel van een Setra of Mercedes: over de klimaatregeling is gewoon beter nagedacht. Je kunt wel een airco-unit boven op het dak knikkeren maar zonder goed ontworpen ventilatie of thermostaat heb je er geen moer aan.
Voordeel van een Setra of Mercedes: over de klimaatregeling is gewoon beter nagedacht. Je kunt wel een airco-unit boven op het dak knikkeren maar zonder goed ontworpen ventilatie of thermostaat heb je er geen moer aan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten