Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
yordietje schreef:
Oké.
Hoop dat er op zondag een goede verbinding blijft bestaan tussen Amersfoort en Veenendaal.
Achteraf gezien had je misschien beter met de 80 (dus niet x80) in een uursdienst door kunnen laten rijden naar Veenendaal Stat./Centrum. Daarmee heb je 1) een betere verbinding met het centrum van Veenendaal (voor dagjesmensen die op zaterdag eens willen winkelen in Veenendaal en de bereikbaarheid in de avonduren) en 2) de overstap naar Rhenen is logischer / beter / makkelijker. Je zou zelfs een soort lijnkoppeling met de 280 kunnen creëren, waardoor die ook meer nut krijgt. Het zou me verbazen als dat zoveel dru's zou kosten... Maar goed, voor een volgend vervoersplan misschien dan (en misschien iets voor het ideeëntopic).
Maxim schreef:Is dit wel een alledaagse gebeurtenis of moeten we eigenlijk over Veenendaal - Amersfoort een apart topic beginnen?
eeehuuum :Y
Maxim schreef:Stel nou dat een van die bussen dan om Scherpenzeel heen rijdt, zodat het tussen Woudenberg en Amersfoort wel 15/15 is... zou dat nuttig zijn of ziet men dan helemaal door de bomen het bos niet meer?
Wel een leuk idee, maar dan zou je wel iets moeten verzinnen dat het duidelijk is dat die bus er omheen rijdt. Ik zie het nu al gebeuren dat mensen verkeerd zitten. Maar, zeer zeker geen slecht idee!
Daniel schreef:En een "gemiddelde" bezetting is dan weer schaars.
Tja... Dat hou je met getalletjes. Soms vraag je je af waar al de reizigers vandaan komen en soms vraag je je af waar ze toch blijven. Ook het verschil per dag kan soms verbazingwekkend groot zijn. En dan heb je nog bepaalde variabelen als het weer wat ook invloed heeft op de reizigersaantallen.
Daniel schreef:
Maar alles buitenom zal denk ik beter kunnen werken mits er wat haltes toegevoegd worden. Veel scholieren komen toch al per fiets naar de haltes en bij De Voorposten (de halte met de meeste instappers) zou je nog een lusje als bij de Europaweg kunnen maken.
Dan Kan je beter een halte aanleggen aan de provinciale weg. Het is bij een rotonde waar genoeg ruimte is, dus je kunt makkelijk een losse strook met bushalte vlak voor de rotonde plaatsen (zoals je ze wel vaker ziet).
Het is misschien maar 100 meter verder en scheelt wel weer keren en op de provinciale weg proberen te komen.
Verder zou ik nog een halte bij de rotonde Industrielaan/n224 aanleggen. Samen met de halte Barneveldse weg dek je Scherpenzeel dan prima (op een paar zuidelijke huisjes na misschien)
Daniel schreef:Ik denk dat er in jouw cijfers wel eens een hoop verloren kan gaan in de gemiddelden. Dat zie je ook in dat bezettingsgrafiekje in het vervoerplan: het aantal reizigers lijkt daarin op de drukste rit lager dan het werkelijk is, maar naast de hoge pieken kan de bezetting ook wel eens diepe dalen vertonen. En een "gemiddelde" bezetting is dan weer schaars.
Daarom wordt er, zeker met rijtijden, ook met percentielwaarden gewerkt. Doorgaans in het Nederlandse OV met 80 of 85-percentiel. Dat betekent dat je alle bussen op meerdere dagen van één vertrekmoment meet, en als het ware op een rijtje zet van snel (1) tot langzaam (100). Vervolgens pak je de tijd van bus 80 of 85 (van diezelfde vertrektijd dus) en daar neem je de rijtijd van. Dat betekent dus ook dat in principe bus 1 t/m 79 of 84 te vroeg zijn en tijd moeten afwachten. De hoeveelheid wachttijd hangt af van de spreiding van de rijtijden.
Maxim schreef:Het 10/20 idee hou ik trouwens in gedachten voor volgend jaar. Stel nou dat een van die bussen dan om Scherpenzeel heen rijdt, zodat het tussen Woudenberg en Amersfoort wel 15/15 is... zou dat nuttig zijn of ziet men dan helemaal door de bomen het bos niet meer?
Nu ben ik niet heel erg bekend met dit gebied maar ik heb wel een ideetje. Waarom niet lijn 80 2x/uur ook overdag laten rijden en lijn X80 ook? Lijn X80 laat je dan om Scherpenzeel heen rijden en op het gezamenlijke traject Amersfoort - Woudenberg geef je beide lijnen een strakke kwartierdienst. Door de snellere route van X80 bij Scherpenzeel ontstaat er bij De Klomp waarschijnlijk een (scheve) 10/20-dienst. Doordat je alsnog maar twee lijnnummers gebruikt zie je gelijk welke bus een snelle route pakt en welke niet en laat je dit door de 4x/uurdienst keurig afwisselen.
Ik zou dan tussen Amersfoort en Woudenberg de lijnen 80 en 82 eveneens een kwartierdienst laten bieden, zodat er de ene keer een rechtstreekse reis met lijn 80 te maken is en de andere keer met lijn 82 van Amersfoort naar Woudenberg die daar aansluit op lijn X80.
Geen idee of het zou werken; het is maar een ideetje. :D
Met die optie zou je een 20/10 interval krijgen in Amersfoort (weliswaar op slechts twee haltes), een 15/15 in Woudenberg en na Scherpenzeel weer 10/20. Of wat anders, want er mag maar 2x/uur per richting een bus door Tabaksteeg dus zou je in Leusden Zuid buitenom moeten al scheelt dat denk ik niet zoveel in tijd met de busbaan.
Maar er bestaat met een om en om bediening denk ik wel het risico dat relatief veel reizigers de bus in het dorp pakken. Zou dan eerder kiezen voor alles buitenom.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
En doorgaande reizigers hebben weer meer aan de snelle ritten. Ik denk dat het elkaar wel uitbalanceert. Je compliceert alleen de bediening van de tabaksteeg door nòg een lijn op een ander tijdstip te introduceren.
Vervoerplan 2020 Syntus Utrecht pag. 23 schreef:Zoals gezegd, ’s morgens rijden bussen van lijn X80 direct door als lijn 87, zodat vanuit Scherpenzeel en Renswoude zonder overstappen het centrum en de scholen in Veenendaal bereikt kunnen worden. In de middag is het exact andersom: dan rijdt lijn 87 direct door als X80 naar Amersfoort.
Dus om je vraag te beantwoorden: hangt van het tijdstip van de dag af.
Je kan trouwens in Google Maps al met de nieuwe dienstregeling plannen.
Laatst gewijzigd door Alex99 op do 07 nov 2019, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
@yordietje: 2x/uur wel ja. 's Ochtends de basis-halfuursdienst vanuit Amersfoort door en terug gaat 87 op de verdichtingsrit over, 's middags andersom.
Bij De Klomp is inmiddels een aankondiging voor vervallen haltes op 5 en 83 van 11 t/m 30 november i.v.m. de verbouwing van het busstation aanwezig, maar voor de overige lijnen niks. Kennelijk rijden die tijdens de werkzaamheden allemaal via één halteperron. Dat past immers qua tijd en voor lijnen die moeten keren is er natuurlijk ook niet echt een alternatief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ergens uploaden, bijvoorbeeld bij Imgur of Flickr o.i.d., en dan de BBcode kopiëren en hier plaatsen. Of mail 'm even door dan upload ik 'm.
Weet jij trouwens toevallig wat ze gaan doen met de lijnen die geen omleiding hebben (50, X80, 298 en de schoolbussen) tijdens de werkzaamheden? De X80 zou op zich nog aan de Stationsweg kunnen halteren, maar met 50 red je bijvoorbeeld het rijden van een rondje niet in de beschikbare keertijd. En met 298 en de schoolbussen lukt het niet tenzij ze een massaproductie cabriobussen willen gaan produceren
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Scholierenlijnen hebben wij geen info over ontvangen (omdat dat voor ons ook niet relevant is). We vertrekken met de 50, (X)80 en 298 gewoon vanaf De Klomp. Ik gok dat er altijd 1 halte beschikbaar is voor alle lijnen. In de info stond in ieder geval dat we gewoon vanaf het station vertrekken.
De schuine buffer blijft alleen voor lijn 50 gereserveerd. De 298, de POD-wagens en al het andere wat evt. moet bufferen gaat aan de overkant van de weg parkeren, op het terrein van bedrijf ''Meubellogistiek Rhenen''.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Kijk, dat is handige info voor mij als reiziger. Benieuwd wat het gaat worden, maar het kan eigenlijk alleen maar beter. (en hopelijk zet Syntus na afloop ook halteborden neer waar ook werkelijk alle lijnen die er komen op staan )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Met dank aan Tom98 hierbij de plattegrond van de nieuwe situatie op De Klomp:
Edit: aan de aanpassingen te zien blijft halte 1 dus altijd beschikbaar in de komende weken, daar in de buurt zijn geen werkzaamheden nodig.
Wie foute symbooltjes wil zien moet trouwens echt even op De Klomp gaan kijken, met bordjes met een pijl voorzien van voetjes voor de looproute naar lijn 5 en 83.
Ironisch is trouwens dat vanwege de noodhalte voor lijn 83 nu voor de derde keer het hek achter de OV-fietsbox op De Klomp is weggehaald een paar maanden nadat ze het weer hersteld hadden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Het geeft duidelijkheid voor de chauffeurs en reizigers. Reizigers zien direct waar hun bus vertrekt en kunnen klaar gaan staan op de juiste plek, waardoor het instappen sneller gaat. En chauffeurs hoeven minder te "vechten" over een bushalte.
Halte 3 en 4 wordt in praktijk ook één halte met twee plekken, dat zal voor halte 1 niet heel veel anders zijn. Maar zo is het voor de tekenaars wel duidelijk hoe lang het derde halteperron moet worden.
Ah. Komen er dan ook 2 halte borden?
Met treinen werk je ook met een perron A en B, die bij langere treinen in zijn geheel gebruikt wordt. Lijkt me dat dat ook makkelijk kan bij bushaltes en gelede bussen.
Met 4/5 (de facto) haltes lijkt me de buurtbushalte overigens ook onnodig. Dat ding buffert niet op Klp, valt buiten de busknoop en zit alleen de draaicirkel van de andere bussen in de weg.
Nee ik ga ervan uit dat er geen twee halteborden komen (althans, dat heb ik zo gevraagd). Want ik wil niet dat er een bus op halte B moet stoppen, terwijl halte A dan niet bereikt kan worden. De vergelijking met de trein gaat wat mij betreft niet op hier :)