Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Heb het expres nog vergeleken met de lengte van bus 50 die nog stond te halteren, maar inderdaad, inschatten van dat soort dingen is niet altijd makkelijk. Dat 'ie aan de voorzijde langer is viel me vanaf het naastgelegen perron niet echt op eerlijk gezegd.

Ietwat bijzonder is wel dat volgens de tekeningen de oversteek naar de perrons aan de voorkant ervan komt, terwijl de opritjes voor rolstoelen e.d. aan de achterkant zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Gemeente Amersfoort is ook wat van plan met het stationsplein.. Nieuwe fietsen(kelder) etc.. een 'uitnodigende entree naar de stad' maar vooral:

opheffen van de busbanen! :shock:
RTV-Utrecht.nl schreef:(..) Ook in de route naar het station toe gaat als het aan het stadsbestuur ligt wat veranderen. In het plan komt het bus- en autoverkeer voortaan op dezelfde rijstrook . Dit geeft ruimte voor bredere stoepen en terrassen, groen en water. En meer ruimte voor fietsers en voetgangers. (..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1989532/


Men kan beter de uitbouw van de terrassen van o.a. de wok chinees aanpakken.. plus het parkeergedrag van de bijbehorende bestelauto's..die maken het wandelpad richting de stad op dat eerste deel (langs de ingang fietsenstalling) erg smal en klote, wat mij betreft.
Lukiday
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 26 jan 2018, 18:08

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lukiday »

Het was een mooie puinhoop vanochtend op de Uithof: een nieuwe-oude citaro (437x denk ik) kreeg de deurvergrendeling van de derde deur er niet meer op en stond dus stil voor het stoplicht bij het kruispunt met de universiteitsweg voor een goed half uur.
Ik kon helaas geen foto maken van de situatie, maar ovzoeker schetst een mooi beeld.
Afbeelding
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

rooddolfijn schreef: (...) Ik zag een half uur geleden een Streek Ebusco 2.2 van Qbuzz GD met als nummer 7303 bij de halte UMC Utrecht. (Ik zat in een bus dus ik kon helaas geen foto maken) -o-
Vandaag weer de 7303 gezien, dit keer met foto bij de kruising Kardinaal de Jongweg/Atnonius Matthaeuslaan. Afbeelding
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Heb het expres nog vergeleken met de lengte van bus 50 die nog stond te halteren, maar inderdaad, inschatten van dat soort dingen is niet altijd makkelijk. Dat 'ie aan de voorzijde langer is viel me vanaf het naastgelegen perron niet echt op eerlijk gezegd.
Stom, ik kon natuurlijk ook gewoon tellen... het nieuwe perron telt nog drie bushaltebanden na het uiteinde van het perron ernaast. En aangezien die dingen 1 meter lang zijn is het perron dus maar 3-4 meter langer dan het naastgelegen perron waar echt geen twee bussen achter elkaar aan passen (de tweede bus staat dan nieteens met z'n voordeur aan de verhoogte stoep).

De boel bleek vandaag trouwens, notabene een week te vroeg, al zo goed als klaar te liggen voor een laagje asfalt. Bij de bestaande haltes is ook al aangegeven hoeveel er weggefreest moet worden voor de nieuwe toplaag erop kan.
Voor lijn 5 is overigens, zo zag ik op Twitter langskomen, de omleiding nu in beide richtingen via de Kade en Griftweg waardoor er geen vervallen haltes meer zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

AD schreef: Onderzoek naar doortrekken Uithof-tram naar Amersfoort
Mogelijk kunnen forenzen in de toekomst op de Uithof in Utrecht op de tram stappen naar Amersfoort.

Het kabinet maakt, samen met de regio, bijna 400 miljoen euro vrij voor een versnelde bouw van ruim 9000 woningen in Utrecht. Ook wordt er een groter station uit de grond gestampt bij Lunetten en krijgt Utrecht Science Park betere ov-aansluitingen.
Meer
Nog een paar maanden luchtfietsen en die tram rijdt door naar Apeldoorn.

Een vergroot station Lunetten/Koningsweg, mits flink opgeschoven richting de punt van de spoordriehoek zou wel een ideaal IC station zijn, met overstap op de Uithoflijn. Is ook wat nuttiger dan een IC halte op Vaartsche Rijn met zo'n korte afstand tot CS.
Bij twijfel altijd klagen
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Cas »

De Uithoftram aar Amersfoort? Dan zie ik meer in een spoorverbinding via USP naar Amersfoort. Doortrekken van de tram naar station Bilthoven of Driebergen-Zeist lijkt me een stuk handiger.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dan lijkt de tram naar Driebergen-Zeist mij het meest logisch. Immers, als je een trein van Amersfoort naar het USP gaat aanbieden valt het grote volume wat nu nog over Bilthoven met de bus reist weg: dat zal vooral vanaf de Veluwelijn komen aangezien Soest al een directe USP-bus heeft.
Daniel schreef:De boel bleek vandaag trouwens, notabene een week te vroeg, al zo goed als klaar te liggen voor een laagje asfalt.
Met vandaag een bestraat halteperron en al. Komisch blijft toch dat men in 99% van dit soort gevallen, zo ook nu op De Klomp, het hele perron al bestraat heeft en er een stukje weer uit zal moeten om de haltepaal te plaatsen :P
En ben benieuwd hoeveel dagen het gaat duren voor de eerste bus vanaf de nieuwe halte de lantaarnpaal op de kop van het halteperron omver rijdt, die staat wel heel akelig dicht op het puntje perron :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Mdk schreef:
AD schreef: Onderzoek naar doortrekken Uithof-tram naar Amersfoort
Mogelijk kunnen forenzen in de toekomst op de Uithof in Utrecht op de tram stappen naar Amersfoort.

Het kabinet maakt, samen met de regio, bijna 400 miljoen euro vrij voor een versnelde bouw van ruim 9000 woningen in Utrecht. Ook wordt er een groter station uit de grond gestampt bij Lunetten en krijgt Utrecht Science Park betere ov-aansluitingen.
Meer

Nog een paar maanden luchtfietsen en die tram rijdt door naar Apeldoorn.

Een vergroot station Lunetten/Koningsweg, mits flink opgeschoven richting de punt van de spoordriehoek zou wel een ideaal IC station zijn, met overstap op de Uithoflijn. Is ook wat nuttiger dan een IC halte op Vaartsche Rijn met zo'n korte afstand tot CS.

Hm, ik weet het nog zo net niet. Buiten collegetijden ligt dat station er praktisch voor niks. Verder is het volledig gericht op de overstap op de Uithoflijn, die geen extra capaciteit overheeft, en dat zal door de gelijkvloerse kruisingen ook nooit veranderen. Je lost dus nauwelijks iets op qua bereikbaarheid van Science Park. Ik denk dat maarliefst 4 stations in de regio een betere kandidaat zouden zijn:

A) Utrecht Science Park: idealiter wordt de spoorlijn Utrecht - Amersfoort omgebogen via SP, een station kan dan komen ter hoogte van de P+R, plus je bent gelijk van het keren in Utrecht af. Maarja, iets met geld enzo...

B) Bilthoven: geografisch dichtbij SP en de bouwkosten zijn 0, de twee sporen lopen allebei langs het station. Minpunt: ook deze intercitystop heeft buiten SP niet veel nut.

C) Driebergen-Zeist: iets verder weg van SP, en duurder dan Bilthoven door de recente verbouwing, maar met een groter achterland.

D) Utrecht Leidsche Rijn: een IC-station in Lunetten vormt een oplossing voor de drukte op CS, niet op SP. Dat probleem zou je ook aan de andere kant van de stad toe kunnen passen. Als de bussen wat frequenter gaan rijden hebben niet alleen Leidsche Rijn maar ook Overvecht, Zuilen, Kanaleneiland, Oog in Al, Papendorp, Nieuwegein, Lage Weide Maarssenbroek via Utrecht Leidsche Rijn een snellere verbinding met het westen des lands. Maarja, voor SP lost het niets op.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Durashift schreef:Gemeente Amersfoort is ook wat van plan met het stationsplein.. Nieuwe fietsen(kelder) etc.. een 'uitnodigende entree naar de stad' maar vooral:

opheffen van de busbanen! :shock:
Van mij mogen ze die opheffen als er langs de Stadsring een busbaan zou komen.
Naar mijn ervaring loopt het verkeer tussen het gemeentehuis en het station (waar die busbaan nu ligt) niet zo veel vast, terwijl de bussen op de Stadsring wel vaak vertragingen oplopen. Nadeel is alleen dat je dan (in ieder geval gedeeltelijk) 2 rijbanen moet schrappen voor zo'n busbaan, waardoor het waarschijnlijk nooit zal gebeuren.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Wil je dan een busbaan van/naar de Kei, van/naar het Eemplein, of beide?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Het hele stuk tot Blekerseiland. Met prioriteit voor de bus ipv een groene golf voor het autoverkeer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Volgens mij zou prioriteit voor de bus op de Stadsring al een hoop vertraging wegnemen, daar heb je niet eens persé direct een busbaan voor nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door waldo79 »

Beter dat dan het frustreren van het autoverkeer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Nouja, de Stadsring is ook weer niet zo extreem druk dat je het autoverkeer gelijk frustreert als je van één baan een busbaan maakt. Er rijdt daar vooral veel verkeer wat eigenlijk helemaal niet in het centrum moet zijn, maar waarvoor alternatieve routes ontbreken.
Juist de groene golf die nu het busverkeer frustreert (immers, een bus moet halteren en haalt dan vervolgens de groene golf niet) is een soort van prestigeprojectje geweest wat praktisch gezien helemaal niet handig is. Je hebt zoveel zijstraten die op de Stadsring aantakken en in de praktijk lopen juist die nu vast op piekmomenten omdat de afbuigende beweging de Stadsring op door de groene golf niet kan plaatsvinden.
Jonkervoort schreef:Hm, ik weet het nog zo net niet. Buiten collegetijden ligt dat station er praktisch voor niks. Verder is het volledig gericht op de overstap op de Uithoflijn, die geen extra capaciteit overheeft, en dat zal door de gelijkvloerse kruisingen ook nooit veranderen.
Mwoh, juist de Uithoflijn zal altijd een verbinding met sterke verspitsing in één richting zijn. Het probleem zal naar mijn idee daarom ook niet de capaciteit zijn, maar het ontbreken van nuttige verbindingen met de tram. Immers, daar kan je dan mee naar Utrecht Centraal maar daar ging de trein waar je in zat ook al heen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

SuperGhost schreef:
Durashift schreef:Gemeente Amersfoort is ook wat van plan met het stationsplein.. Nieuwe fietsen(kelder) etc.. een 'uitnodigende entree naar de stad' maar vooral:

opheffen van de busbanen! :shock:
Van mij mogen ze die opheffen als er langs de Stadsring een busbaan zou komen.
Naar mijn ervaring loopt het verkeer tussen het gemeentehuis en het station (waar die busbaan nu ligt) niet zo veel vast, (..)
Tja, wellicht loopt het nu niet vast doordat er een busbaan ligt?
Het is destijds niet voor niks aangelegd, denk ik dan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Lijn 45 schreef:Wil je dan een busbaan van/naar de Kei, van/naar het Eemplein, of beide?
Naar het Eemplein is geen probleem, omdat er daar geen kruising meer is, de bus kan geheel vrij naar het Eemplein rijden. Vanaf het Eemplein ligt er al een busbaan.

Ik bedoelde het stuk stadsring tussen de kruising met de Van Asch Van Wijckstraat/Molenstraat en de kruising met de Flierbeeksingel.

Maar dit is verder niet het topic om dit verder toe te lichten :wink:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef:Nouja, de Stadsring is ook weer niet zo extreem druk dat je het autoverkeer gelijk frustreert als je van één baan een busbaan maakt. Er rijdt daar vooral veel verkeer wat eigenlijk helemaal niet in het centrum moet zijn, maar waarvoor alternatieve routes ontbreken.
Ik kom er te weinig als automobilist om me de situatie goed voor de geest te halen, maar ik vatte de post van dennistd anders :mrgreen:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik las dat de elektrische bussen (de ebusco) voor U-Link 34 pas in medio 2020 gaan rijden. Zullen er tot die tijd gewoon Ambassadors blijven rijden of komt er een ander type bus voor in de plaats? Gaan ze dan nog iets doen om die herkenbaar te maken met de kleur?

Ik ben trouwens ook benieuwd wat er gedaan gaat gebeuren met de 'overige' lijnen in Utrecht. Ik zag in Google Maps dat de stadslijnen geel gaan worden van kleur en de streeklijnen krijgen geen kleur.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

SuperGhost schreef: (..)bus kan geheel vrij naar het Eemplein rijden. Vanaf het Eemplein ligt er al een busbaan.

(..)
Tijdens drukke perioden is het tot aan/vanaf de spoortunnel toch wel lastig / vertragend volgens mij..
Nu kan je daar niet veel aan doen natuurlijk (behalve tunnel breder maken..)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Klopt, ik merk dat het tussen halte Stadhuis en Eemplein soms erg vast kan staan, waardoor de buslijnen minuten aan hun broek krijgen omdat er geen busbaan in de spoortunnel is.

Overigens heb ik ook wel eens meegemaakt dat er opstoppingen waren vlak voor het bereiken van de Stadsring komende vanaf CS.

@Ferdinand: Waar zag je dat bericht over de Ebusco's?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Pagina 22 van het vervoersplan van U-OV voor 2020.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Er staat gewoon in het vervoerplan dat alle nieuwe bussen pas begin 2020 in dienst komen en dat U-Link in eerste instantie extra capaciteit biedt door de hogere frequenties en pas later door de nieuwe bussen. Niet helemaal waar overigens, want er zijn diverse U-links waar de frequentie exact gelijk is aan de som van de frequenties van de lijnen die ze vervangen.

Er zullen de eerste tijd dus waarschijnlijk gewoon Ambassadors blijven rijden ja, men kan niet veel anders want de geledes komen ook pas vrij zodra 3 met de nieuwe elektrische geledes rijdt. En 12-meter Citaro's komen ook pas vrij zodra 4 en 7 elektrisch rijden.
Worden trouwens de geledes die uit Groningen komen eigenlijk U-link voertuigen, of komen die juist op de normale lijnen terecht?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rm7 »

Ferdinand schreef: Ik ben trouwens ook benieuwd wat er gedaan gaat gebeuren met de 'overige' lijnen in Utrecht. Ik zag in Google Maps dat de stadslijnen geel gaan worden van kleur en de streeklijnen krijgen geen kleur.
Rood=lijn 50
Groen=lijn 28
Blauw=lijn 77
Paars=lijn 34
Roze=lijn 73
Turquoise=lijn 41
Oranje=tram
Geel=rest (stad +streek)
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:
Jonkervoort schreef:Hm, ik weet het nog zo net niet. Buiten collegetijden ligt dat station er praktisch voor niks. Verder is het volledig gericht op de overstap op de Uithoflijn, die geen extra capaciteit overheeft, en dat zal door de gelijkvloerse kruisingen ook nooit veranderen.
Mwoh, juist de Uithoflijn zal altijd een verbinding met sterke verspitsing in één richting zijn. Het probleem zal naar mijn idee daarom ook niet de capaciteit zijn, maar het ontbreken van nuttige verbindingen met de tram. Immers, daar kan je dan mee naar Utrecht Centraal maar daar ging de trein waar je in zat ook al heen :wink:
Ja, oke, geen extra capaciteit in de richting waar mensen heen willen. Das wel gelijk een ander voordeel van een IC-stop op Bilthoven of Driebergen en het evt doortrekken van de tram: die spitsrichting zou dan omgedraaid zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten