Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Cas schreef:Ik sta momenteel in de eerste rit, dus je krijgt het zo te horen :mrgreen:
Hé, daar stond ik ook in ;)

Defecte tram hebben we ook al gehad, een latere tram waar ik in zat werd vastgehouden op Padualaan omdat bij het UMC een tram met deurproblemen stond.
En valt me op dat niemand kennelijk het blundertje op Padualaan gespot heeft, waar de DRIP op het perron naar CS de trams naar P+R Science Park aankondigt en die op het perron naar de P+R de trams naar CS toont.

Op de eindpunten is overigens aan de DRIPs ook niet te zien welke tram eerst gaat: ze kondigen op beide perrons alle trams aan.
En in de dienstregeling zat een bug want trams van het binnenste spoor bij de P+R kunnen niet op tijd vertrekken omdat er dan net een kruisende tram op het andere perron aankomt :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door en-es »

Ik heb ook een gratis slagje Uithof gedaan. Was wel druk in de trams. Uiteraard veel fappers. Bij halte Kromme Rijn was een demonstratie tegen de tram.
rooddolfijn
Berichten: 772
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Daniel schreef:
Cas schreef:Ik sta momenteel in de eerste rit, dus je krijgt het zo te horen :mrgreen:
Hé, daar stond ik ook in ;)
Die had ik maar effe geskipt 8-)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

In de eerste trams was het druk, maar later op de middag was het een stuk rustiger (en waren de demonstranten ook weg bij de Kromme Rijn).

Wat verder nog opviel:
- de trams hebben geen stopknopjes en moeten dus altijd op alle haltes stoppen
- de omroep is tweetalig, maar wel erg willekeurig. De Engelstalige omroep is richting P+R bijvoorbeeld alleen bij de Heidelberglaan en P+R Science Park te horen, terwijl 'ie richting CS juist alleen bij Vaartsche Rijn en CS te horen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tochjo »

In de trams die ik had (14:50 vanaf Utrecht Centraal en 15:20 vanaf P+R Science Park) vond ik het erg meevallen met de drukte. Ik had ook bewust niet een van de eerste twee trams gepakt.
Daniel schreef:Op de eindpunten is overigens aan de DRIPs ook niet te zien welke tram eerst gaat: ze kondigen op beide perrons alle trams aan.
Dat viel me op bij P+R Science Park, maar op Utrecht Centraal gaat dat wel goed: toen ik aan kwam lopen, stonden voor het ene perron trams aangekondigd met vertrek over 8 en 28 minuten, en voor het andere perron trams met vertrek over 18 en 38 minuten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Overigens zitten er op Utrecht Centraal aan de Jaarbeurszijde ook nogal wat schoonheidsfoutjes in de reisinformatie: zo hebben alle U-link lijnen in de kerstvakantiedienstregeling de voetnoot "A Rijdt alleen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag", maar rijden ze toch echt zowel op 1e als 2e Kerstdag de zondagsdienstregeling als ik op de website de tijden opzoek (hoewel er dan weer "maandag t/m vrijdag normale dienstregeling" boven staat.

Daarnaast hangt er een plattegrond van het busstation met de vanaf morgen niet meer bestaande 195 naar Rotterdam erop (die rijdt immers nog slechts tot Schoonhoven). En lijn 50 gaat zo vaak rijden dat 'ie op de centrale informatiepanelen een vertrekstaat heeft die dubbel zo breed is als normaal.
En owja: in de trams op lijn 22 hangen dus stickers met de route waarop de oude bestemmingskleuren nog worden gebruikt, terwijl de stickers wel nieuw zijn want daar staat al halte "WKZ-Máxima" op en die haltenaam wijzigt pas vanaf morgen. De DRIPs op het CS zijn overigens ook nog van de oude bestemmingskleuren voorzien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Blijft tramhalte H trouwens gewoon in gebruik? Of wordt die (op den duur) vervangen door Centrumzijde?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Bij mijn weten blijven er trams aan beide kanten van Utrecht Centraal stoppen na de introductie van de lagevloertrams.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daelea »

Daniel schreef:Overigens zitten er op Utrecht Centraal aan de Jaarbeurszijde ook nogal wat schoonheidsfoutjes in de reisinformatie: zo hebben alle U-link lijnen in de kerstvakantiedienstregeling de voetnoot "A Rijdt alleen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag", maar rijden ze toch echt zowel op 1e als 2e Kerstdag de zondagsdienstregeling als ik op de website de tijden opzoek (hoewel er dan weer "maandag t/m vrijdag normale dienstregeling" boven staat.
Dat viel me in Dordrecht ook al op. Eigenlijk klopt het, al is het wat vergezocht: op zowel 1e kerstdag (woensdag) als nieuwjaarsdag (woensdag) wordt de zondagdienstregeling geregen. Zondag kent geen vakantiedienstregeling, dus wordt de hele kerstvakantie op woensdag volgens de reguliere dienstregeling gereden, als op zondag.

Waarom je dat dan zo op je vertrekstaten zou zetten, dat snap ik dan weer niet ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ach, nog altijd beter dan de "maandag t/m vrijdag normale dienstregeling" waar de website het over heeft. Maar net zo ver gezocht dus als Syntus die de zaterdagsdienst op Koningsdag en Bevrijdingsdag op de website met voetnoten in de reguliere dienstregeling voor werkdagen verwerkt heeft :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Aking schreef:Blijft tramhalte H trouwens gewoon in gebruik? Of wordt die (op den duur) vervangen door Centrumzijde?
Daniel schreef:Bij mijn weten blijven er trams aan beide kanten van Utrecht Centraal stoppen na de introductie van de lagevloertrams.
Ik dacht gehoord te hebben dat, na het ombouwen van de SUNIJ lijn naar lagevloers alle trams alleen op centrumzijde zouden moeten halteren, en dat de tijdelijke tramhalte en de rest van de halte Jaarbeursplein op termijn zouden verdwijnen voor een of andere toren.

Waar ik dat vandaan heb zou ik alleen echt niet meer weten
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5264
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Stond dat niet ergens op het forum? Ik meen ook zoiets gelezen te hebben namelijk. :P
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Ik zou zeggen dat het te ontwikkelen Beurskwartier / Lombokplein er aan raken.. al lees en zie ik dat er niet zo 123 uit.

https://www.cu2030.nl/page/beurskwartierlombokplein
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Het lijkt de afgelopen dagen een ontzettende zooi bij U-OV. Door de 'problemen' met live tracking, valt niet alles op. Afgelopen donderdag zat ik in lijn 77 vanuit De Bilt. Overvolle bus, bleek dat er al een half uur geen bus meer geweest en dat in de spits. Chauffeur vertelde dat er ook in de Amba's geen communicatie met verkeersleiding meer is en de paniek knoppen niet werkte. Citaro's uit 2013 werken met ander systeem, waardoor daar qua film en informatie meer mogelijk was.

Vrijdag wilde ik vanaf Sluis in Zeist naar Utrecht. Uit eindelijk door de 74 van een kwartier later ingehaald bij Jordanlaan, ook zonder live tracking.

Vandaag meerdere 74's gehad zonder werkende film en informatie in de bus. Wel met +2 op bestemming aangekomen.

Ik heb het, ondanks dat dat natuurlijk niet zo is, het gevoel dat het een concessie wissel gaat zijn morgen. Ben erg benieuwd naar de nieuwe dienstregeling en de synergie tussen Qbuzz en Syntus op lijn 50
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door reisthijs »

Mdk schreef:Ik dacht gehoord te hebben dat, na het ombouwen van de SUNIJ lijn naar lagevloers alle trams alleen op centrumzijde zouden moeten halteren, en dat de tijdelijke tramhalte en de rest van de halte Jaarbeursplein op termijn zouden verdwijnen voor een of andere toren.
De bushaltes op het Jaarbeursplein moeten inderdaad plaats gaan maken voor het zogenaamde "Jaarbeurspleingebouw".
De tramhalte blijft echter gewoon bestaan volgens het Definitief Ontwerp Jaarbeursplein: https://issuu.com/bouwput/docs/do_jaarbeursplein_feb15
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:Chauffeur vertelde dat er ook in de Amba's geen communicatie met verkeersleiding meer is en de paniek knoppen niet werkte. Citaro's uit 2013 werken met ander systeem, waardoor daar qua film en informatie meer mogelijk was.
Qua systemen van Qbuzz zelf zit er toch hetzelfde in, of hebben de Citaro's een ander kastje voor de filmaansturing? Daar zit immers wel een ander (groter) display in.

Maar zou wel apart zijn als men al dingen uitgebouwd had in de Amba's, die moeten toch nog wel eventjes mee totdat al het nieuwe materieel er is? Het materieel dat vrij komt op de lijnen die door U-link vervangen worden is immers nodig voor de overige streeklijnen, maar de nieuwe elektrische 12-meterbussen voor U-link zijn er nog niet.
(En vraag me wel af of de reizigers op de streek de inzet van Citaro's met stadsinterieur erg gaan waarderen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rm7 »

De communicatiesystemen in alle bussen zijn hetzelfde. Er zit alleen verschil in de afmetingen van de filmkasten,maar dat heeft met het eerste niks te maken
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Het materieel dat vrij komt op de lijnen die door U-link vervangen worden is immers nodig voor de overige streeklijnen, maar de nieuwe elektrische 12-meterbussen voor U-link zijn er nog niet.
(En vraag me wel af of de reizigers op de streek de inzet van Citaro's met stadsinterieur erg gaan waarderen).
Als ik het goed begrepen heb, gaan op U-link straks deels de gelede Citaro's rijden die op de Groningse Q-link lijnen 3 en 4 rijden en die zijn ook niet echt comfortabel.... :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Net mijn eerste stukje met u-link 41 gedaan, hier een paar waarnemingen:

- De stoelen zijn erg comfortabel en lijken dezelfde als in de syntus setra's. Of ze dikker zijn weet ik niet zeker, maar die indruk gaven ze wel.

-Er hangt een enkel reisinfoscherm voorin de bus, dus bij het tonen van reclame, nieuws of andere zaken valt de reisinfo weg

-In tegenstelling tot de Syntus Setra's hebben de u-linkers geen bagagerekken, dit geeft een enorm gevoel van ruimte, maar op de best lange u-link lijnen was volgensmij nuttiger geweest dan de Amersfoortse stadslijnen.

-Er hangt aan de linkerkant een steunstang met handgrepen, aan de rechterkant niet. Hij hangt best wel laag, dus ik ga hier sowieso nog een keer mn kop tegen stoten.

-De bestickering buiten is erg minimaal

-De bus rijdt dus met de turqoise lijnkleur, en zo te zien worden mijn vermoedens bevestigd. De niet-u-linklijnen rijden met een gele lijnkleur, het lijnnummer wordt in het zwart getoond, met een witte border, waardoor het contrast prima is. Dit gebeurde ook al bij de lijnen die eerder al met geel reden (rii lunetten) en de lijnen met blauwe bestemmingskleur (Overvecht , Maarssen, Zuilen etc). M.i. werkt dit prima qua duidelijkheid, en is het lijnnummer beter te zien dan bij bijv. De lijnen die richting Nieuwegein gingen, met wit op lichtgroen.

-Voor het tonen van het lijnnummer (en kleur), en het tonen van de bestemming zijn aan de zijkant twee aparte film"bakken". Zal wel zijn zodat het geen volledig kleurenscherm hoeft te zijn.

-De beenruimte bij de vierzits voorin is gigantisch, en de bus heeft daar usb punten zitten. De andere stoelen heb ik geen idee van, want ik reed maar twee haltes mee.

-De reisinfo in de bus, en de real time tracking werkt nog niet.

Dan nog wat andere zaken:

-Het doortrekken van lijn 6 heeft op zondag zeker zijn voordelen, ik ga er in ieder geval in het weekend qua frequentie op vooruit.
Als ik de eindbestemming op de drips moet geloven doen de eerste paar ritten op Zondag alleen een slagje galgenwaard - CS, zonder doorkoppeling naar Overvecht.

-De meeste hekken tussen de bus- en tramhaltes aan de Centrumzijde zijn verwijderd. De halte was al sinds vrijdag toegankelijk via de trap, maar toen werd je continue met een schuin oog in de gaten gehouden door de "verkeersregelaars" aan de buszijde van de hekken.

-Aan beide uiteinden van de halte centrumzijde zijn groene nooduitgang paden op de grond gekalkt, en geen toegang bordjes geplaatst.
teun schreef:Iemand ook een fotootje van een van de U-link busjes?
Ik heb er nog snel een paar geschoten om een indruk te geven.
Klik
Laatst gewijzigd door Mdk op zo 15 dec 2019, 09:42, 5 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Zie sowieso nog erg veel ontbrekende real time info in Utrecht vanmorgen. Hetgene wat wel zichtbaar is is weinig opvallend: Citaro's op de stadslijnen en nog een stel Amba's op de streeklijnen die er op zondag nog over zijn (niet heel veel).
En op U-link 73 zit de ex-Groninger 3500, de 34 rijdt nog niet en 41, 50 en 77 hebben geheel geen realtime (op 50 alleen de ritten van Syntus)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Op ovzoeker zag het er inderdaad erg leeg uit.

Het valt me nu pas op dat het lijnnummer op de 41 in wit is, bij een lichte turqoise achtergrond. M.i. kan het beter in het zwart uitgevoerd worden zoals bij de stadslijnen in geel en de oude bestemmingskleur blauw.
Bij twijfel altijd klagen
rooddolfijn
Berichten: 772
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Eerste indruk:
lijn 50 op Utrecht CS heeft geen rode kleur op de reisinformatie borden. De andere U-LINK lijnen wel.
De overige lijnen hebben wel de gele kleur op de informatieborden. De bussen tonen geen kleuren meer op de bestemmingsborden.

Ik heb ook nog wat kiekjes geschoten in de 41.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Ook nog wat kiekjes in de 73. Dit was de 3500 van Groningen Streek.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
En daarna nog wat kiekjes van de 73 & 77:
Spoiler: show
Afbeelding Dit was 3516 op lijn 77. Voormalige Groningen streek bus.
Afbeelding en de ???? op lijn 73. Voormalige Groningen stad bus.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Mdk schreef:
teun schreef:Iemand ook een fotootje van een van de U-link busjes?
Ik heb er nog snel een paar geschoten om een indruk te geven.
Klik
Die kleur lijkt meer op het blauw van U Link 77..
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

rooddolfijn schreef:lijn 50 op Utrecht CS heeft geen rode kleur op de reisinformatie borden. De andere U-LINK lijnen wel.
Op zondagmorgen wordt lijn 50 nog volledig door Syntus Utrecht gereden, hun systemen zullen wel geen lijnkleuren uit kunnen zenden (de vertrekstaten zijn dan weer wel tot in Veenendaal aan toe in U-OV uitvoering).

In OVinfo zie je ook alleen de Syntus Utrecht-ritten als je onder lijnen > Syntus Utrecht kijkt en geen ritten als je onder lijnen > U-OV kijkt (want U-OV ritten rijden er nu dus nog niet op 50).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Welke ritten rijd U-link dan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 71 gasten