Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Daniel schreef:In het eerste jaar, toen Pouw de 298 nog uitvoerde, reed 'ie wel alleen buiten de zomer- en kerstvakantie. Of nouja, reed... op z'n Pouws dan wel he :wink:
Toen reed hij vanaf september en in december ging de nieuwe dienstregeling in, heel veel met wel of niet een vakantiedienstregeling had dat niet te maken... :P

Maar inderdaad, vakantiedienst is wel normaal, maar rijtijden aanpassen is best wel ingewikkeld. Allereerst heb je minder data om te analyseren, en zeker zo'n kerstvakantiedienst is met alle extra "zondagen" maar heel kort geldig. Voor de zomer zou het voor bepaalde lijnen een optie kunnen zijn, maar het gaat dan alleen om de spits. Waar normaal minder ritten rijden in de vakantie, veranderen dan ook alle vertrektijden. De vraag is of reizigers daar blij mee zijn, en of dat opweegt tegen die paar minuten sneller op de eindbestemming...?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Maxim schreef:Toen reed hij vanaf september en in december ging de nieuwe dienstregeling in, heel veel met wel of niet een vakantiedienstregeling had dat niet te maken... :P
De dienstregeling die toen in september inging had echter wel een voetnoot "rijdt niet in de herfst- en kerstvakantie". In de praktijk heeft hij toen inderdaad wel gereden omdat in december Syntus hem zelf ging rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door erik1981 »

Misschien al lang bij jullie bekend:

Ik zag gistermiddag rond 16.30 uur op Driebergen-Zeist een Rosero 'bufferen'; de film stond op lijn 56 Amersfoort en het nummer kon ik zo snel niet ontcijferen. Qua reizigersaantallen op eerste kerstdag zal dat ongetwijfeld voldoende zijn; maar is dit een vaste inzet voor de zondagsdienst? Sinds de nieuwe dienstregeling wordt het traject Amersfoort -> Driebergen-Zeist vv op zondag in een halfuursdienst verreden; ik had het vermoeden dat dit ook zo'n tussenrit was.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Dat zou nummer 1810 geweest moeten zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Vermoed dat dit gepland op zondag is: de enige reden voor de frequentieverhoging op zondag is het behoud van de frequentie vanuit Soesterberg-dorp richting Amersfoort. Dat gaat dus sowieso niet om enorme hoeveelheden reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

De 34 rijdt toch ook gewoon op zondag?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De 34 rijdt niet het rondje door Soesterberg, dat is volledig overgenomen door lijn 56. Ook doordeweeks trouwens, waardoor de wens van Soesterberg voor een bus naar Utrecht Centraal heeft opgeleverd dat er twee keer zoveel bussen van Soesterberg naar Zeist zijn gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Zag net op ovzoeker de 4363 rijden op de 127, rijdt deze nu bij Pouw of wordt deze rit gewoon gereden door u-ov
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom523 »

Dat is toch dat hokkie wat normaal lijn 2 doet? Ik heb er in ieder geval geen weet van wat die op lijn 127 doet, of de 8 persoons is te klein.. :lol:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Daniel schreef:De 34 rijdt niet het rondje door Soesterberg, dat is volledig overgenomen door lijn 56. Ook doordeweeks trouwens, waardoor de wens van Soesterberg voor een bus naar Utrecht Centraal heeft opgeleverd dat er twee keer zoveel bussen van Soesterberg naar Zeist zijn gaan rijden.
Vergeet niet dat Soesterberg ondertussen wel bus 381 is verloren.

Even iets anders trouwens:

Heeft iemand enig idee waarom de kilometerprijs in de regio Utrecht komend jaar met maar liefst 10% stijgt? Ik heb het even opgezocht en het blijkt dat het busvervoer in Utrecht nog relatief goedkoop is vergeleken met de rest van Nederland. De kosten van de Uithoflijn kunnen toch gewoon terugverdiend worden met het extreme aantal reizigers van die lijn, lijkt me? En was de kostendekkingsgraad niet rond de 70% in Utrecht?

Ondertussen zit ik ook alweer twee weken te wachten op teruggave van (alweer) teveel afgeschreven tegoed. Ik krijg nu de vraag welke in- en uitstaphaltes ik had terwijl dat totaal niet van belang is bij die buurtbus. Erg vervelend dat je er niet zomaar vanuit kunt gaan dat het juiste bedrag wordt afgeschreven want het gaat vaker fout dan goed.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door marvinkok »

Kosten terugverdienen met bakken reizigers die op een SOV reizen? Echt niet :N
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Hoe zit dat eigenlijk met opbrengsten uit sov? Krijgen vervoerders een vergoeding van de overheid of is het gewoon een verplichting vanuit de wet personenvervoer om dit als geldig vervoersmiddel te zien zonder dat ze hier iets voor krijgen?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Ferdinand schreef:Vergeet niet dat Soesterberg ondertussen wel bus 381 is verloren.
Dat vergeet ik niet, want lijn 381 reed namelijk ook langs Soesterberg (met alleen een halte bij 't Zwaantje) en niet het rondje door het dorp.
Het gaat om de ronde door Soesterberg heen waarop de frequentie richting Zeist verdubbelt is: 56 neemt 1 op 1 de frequentie van 52 over, waar 56 nog minder vaak reed is 'ie dit jaar vaker gaan rijden (2x/uur op zondag i.p.v. 1x/uur)
Daarnaast is ook lijn 73 nog 2x/uur naar Soesterberg doorgetrokken als vervanging van de verbinding vanaf het rondje Soesterberg richting Utrecht, dus 2x zoveel bussen over het rondje door het dorp richting Zeist.
Heeft iemand enig idee waarom de kilometerprijs in de regio Utrecht komend jaar met maar liefst 10% stijgt? Ik heb het even opgezocht en het blijkt dat het busvervoer in Utrecht nog relatief goedkoop is vergeleken met de rest van Nederland. De kosten van de Uithoflijn kunnen toch gewoon terugverdiend worden met het extreme aantal reizigers van die lijn, lijkt me? En was de kostendekkingsgraad niet rond de 70% in Utrecht?
Het heeft wat met de investering in U-Link te maken, maar wees blij want de verhoging zou eigenlijk nog hoger worden. Dat is echter afgeschoten door het Rocov.
Ondertussen zit ik ook alweer twee weken te wachten op teruggave van (alweer) teveel afgeschreven tegoed. Ik krijg nu de vraag welke in- en uitstaphaltes ik had terwijl dat totaal niet van belang is bij die buurtbus. Erg vervelend dat je er niet zomaar vanuit kunt gaan dat het juiste bedrag wordt afgeschreven want het gaat vaker fout dan goed.
Met wat voor product reis je? De voorwaarden voor het buurtbuskaartje op de OV-chipkaart zoals die nu op de website staan zijn anders als een jaar geleden. Je krijgt met een kortingsproduct namelijk geen korting op de vaste ritprijs meer, maar betaalt dan het kilometertarief met korting. Hetzelfde geldt als je met een sterabonnement per buurtbus de grens van het geldigheidsgebied over reist.
Bij reizen op saldo zonder korting betaal je nog wel gewoon een vaste prijs per rit met de buurtbus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Het probleem is dus dat regelmatig de kilometerprijs wordt gerekend i.p.v. de vaste prijs. Ik heb geen kortingproduct, op een andere OV-chipkaart had ik wel het buurtbus flatfare-product, maar die bestaat niet meer.

Nu betaal ik voor Dolderseweg - Heerewegen €2,32 i.p.v. €1,80.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

En dus ook geen studentenreisproduct of sterabonnement wat totaal ergens anders geldig is? Want daarmee kan het dus volgens Syntus ook misgaan.

Zelf was ik vanmiddag even in Veenendaal en Rhenen voor de nieuwe dienstregeling-fotoserie en toevallig kwam het zo uit dat ik rond de gebruikelijke tijd als ik vanaf het werk kom weer huiswaarts keerde. Nu echter vakantiedienst, dus slechts een halfuursdienst op de X80 vanaf De Klomp. Echter doubleert de X80 die ik normaal heb met een 298 en rijdt die laatste wel gewoon in de vakantie. Na Renswoude uiteraard weer de enige passagier en aangekomen in Woudenberg bleek de nieuwe dienstregeling een keurige aansluiting van die 298 op de 280 naar Amersfoort te bieden. Is wel een heel erg dubbelop-verbinding zo dus :P
Ook wel grappig trouwens: in het buitengebied van Rhenen zette ik de 1629 als 280 naar Rhenen op de foto, vervolgens ging het per fiets op het gemakje weer richting De Klomp (nog even een 87 vastgelegd in Petenbos en langs station Centrum om te kijken of ik nog een Veluwse rit op de 83 vast kon leggen, wat niet uitkwam). Maar desondanks bleek ik met de 298 die 1629 weer ingehaald te hebben en was het precies die bus waarop ik weer overstapte voor het laatste stukje naar huis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Al reizigers in de 87 gezien?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

In de eerste werkweek van de nieuwe dienstregeling dagelijks :wink: Op de foto's van lijn 87 van vandaag is het door de spiegeling lastig te zien of er passagiers in zaten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Een zeer bijzonder zicht: ik zit nu in een zowaar zitvolle lijn 50 van Klp naar Leersum.
Ik heb geen onderschrift
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Weten jullie of lijn 87 op zaterdag bij de Klomp doorrijd als lijn 80?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat moet haast wel: op zichzelf keren zou een keertijd van 29 minuten opleveren terwijl je (met de ochtendtijden) vanaf 80 na 2 minuten door kunt als 87. Terug heb je er dan wel een kwartier tussen zitten, dus vanuit Veenendaal wordt dan niet direct doorgereden.
Met de middagtijden is het precies andersom.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door busvader »

Vandaag zijn er weer vijf GD geledes overgehaald richting Utrecht.
Volgensmij de 3522, 3519, 3078, 3523 en nog eentje.

Zover bekend worden er maandag nog 1 of 2 GD geledes gehaald en dan is van de tijdelijke wagens alles geleverd.
Laatst gewijzigd door busvader op zo 29 dec 2019, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Vervangen die nu overgekomen wagens dan de gele streekgeledes die nog rond waren blijven rijden op de U-link lijnen? Immers zouden die er volgens de materieelvervangingsplannen uit gaan en werden de meeste U-link lijnen die geleed horen te rijden al wel geleed uitgevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik wil een automatische U-OV materieel inventarisatie maken aan de hand van de realtime OV informatie die bijvoorbeeld OVinfo, ovradar en ovzoeker aanbieden. Ik weet alleen niet waar ik deze realtime informatie vandaan haal. Kan iemand dit mij vertellen? Bovengenoemden willen hier helaas niks over kwijt :N
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

De data die de apps gebruiken komt hier vandaan. Ik weet alleen niet welke bestdanden voor de realtime info dienen.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Bumzle »

Heel erg bedankt! Morgen eens naar kijken :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten