Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Water aan de lippen bij Utrechts openbaar vervoer
PROVINCIE UTRECHT - De provincie Utrecht houdt de financiële vinger aan de pols bij de bus- en tramvervoerders in onze regio. Nog maar 15% van de reizigers maakt gebruik van het openbaar vervoer. Daardoor is een acuut geldprobleem ontstaan waardoor alle Utrechtse OV-bedrijven zoals U-OV en Syntus dreigen om te vallen.

Gedeputeerde Arne Schaddelee kijkt naar wat er nodig is vanuit de provincie, maar dat is ook afhankelijk van hoe de noodhulp van het Rijk uitpakt. Daar moet deze maand meer duidelijk over worden in overleggen met ov-organisaties en het kabinet.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ovforens »

Zie ook de Commissievergadering en bijbehorende statenbrief voor iets meer detail.

https://www.stateninformatie.provincie- ... pril/11:00
Richard38
Berichten: 76
Lid geworden op: za 10 dec 2016, 15:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Richard38 »

Ook niet de leukste berichten.
Lijnbus in brand A2 Nieuwegein

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2035687/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door robertgvu »

Het gaat om de 4404. Niet alleen de laagst genummerde VDL maar ook voorkomend op de lijst van VDL's die in principe zijn voorbestemd het eind van de concessie in 2023 te halen. Vele bestuurders vonden het een fijne wagen om te mee te rijden. Het stokje is nu overgenomen door de 4409.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Dank voor het bevestigen dat het om de 4404 gaat. Ik dacht het al te kunnen lezen op de foto die bij het artikel stond
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Daniel schreef:Water aan de lippen bij Utrechts openbaar vervoer
PROVINCIE UTRECHT - De provincie Utrecht houdt de financiële vinger aan de pols bij de bus- en tramvervoerders in onze regio. Nog maar 15% van de reizigers maakt gebruik van het openbaar vervoer. Daardoor is een acuut geldprobleem ontstaan waardoor alle Utrechtse OV-bedrijven zoals U-OV en Syntus dreigen om te vallen.

Gedeputeerde Arne Schaddelee kijkt naar wat er nodig is vanuit de provincie, maar dat is ook afhankelijk van hoe de noodhulp van het Rijk uitpakt. Daar moet deze maand meer duidelijk over worden in overleggen met ov-organisaties en het kabinet.

Lees verder
Hoe groot is de kans dat ze omvallen?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Suus »

Het is een publiek geheim dat Syntus Utrecht al sinds de start verlies maakt, dus op zich is dit voor het moederbedrijf een ideale mogelijkheid om zich van deze noodlottige telg te ontdoen of om eens even flink in de portemonnee van de provincie te grabbelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Waarop is dat op gebaseerd? Er zitten een paar lijnen tussen die fors qua reizigersaantallen gegroeid zijn. Denk aan lijn 50, 126 en 17. Daarnaast is er flink in de kosten gesneden sinds Connexxion door alle 8p lijnen te verbuurtbussen en de stadsdienst in Woerden bijna volledig te verflexen.
Ik heb geen onderschrift
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

Heeft lijn 87 een omleiding in Veenendaal?
Om iets over half 5 kwam er eentje van de Kleine Beer af en draaide rechtsaf de Prins Bernhardlaan op ri De Klomp.

Bij de halte Veenendaal Oost zijn trouwens fietsklemmen geplaatst aan de oostzijde.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Niet gewoon een MAT-rit die van Petenbos naar Klp of de stalling in Ede moest? Wolweg is wel gedeeltelijk afgesloten.

Ik zie overigens dat de parkeerplaats bij de militaire begraafplaats Rhenen afgesloten is, maar lijn 80 nog wel kan keren. Hoe zit dat? Hebben ze alleen de parkeervakken geblokkeerd?
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 09 apr 2020, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Euhm, die link vind ik niet zo prettig om hier gedeeld te hebben, er hoeft maar een onverlaat in het systeem te zitten en je hebt een probleem
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

sirvinniei schreef:Niet gewoon een MAT-rit die van Petenbos naar Klp of de stalling in Ede moest? Wolweg is wel gedeeltelijk afgesloten.

Ik zie overigens dat de parkeerplaats bij de militaire begraafplaats Rhenen afgesloten is, maar lijn 80 nog wel kan keren.
Er staat een hek op de inrit die wij dan even aan de kant moeten schuiven.
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 10 apr 2020, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Pascal1998 schreef:Euhm, die link vind ik niet zo prettig om hier gedeeld te hebben, er hoeft maar een onverlaat in het systeem te zitten en je hebt een probleem
Is via google te vinden, maar ik heb hem voor de zekerheid weggehaald.
Tom98 schreef:
sirvinniei schreef:Niet gewoon een MAT-rit die van Petenbos naar Klp of de stalling in Ede moest? Wolweg is wel gedeeltelijk afgesloten.

Ik zie overigens dat de parkeerplaats bij de militaire begraafplaats Rhenen afgesloten is, maar lijn 80 nog wel kan keren. Hoe zit dat? Hebben ze alleen de parkeervakken geblokkeerd?
Er staat een hek op de inrit die wij dan even aan de kant moeten schuiven.
Ah, dat is verder niet lastig met het stilzetten van de bus? Verder ook geen mensen die er dan toch naar binnen glippen?
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 10 apr 2020, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd
Ik heb geen onderschrift
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Als ik hem opzij kan schuiven, dan kan iedereen dat. Een enkeling komt ook op dat idee, maar voor de rest is het wel effectief. Met de bus blokkeer je dan alleen een stukje fietspad eventjes.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Suus schreef:Het is een publiek geheim dat Syntus Utrecht al sinds de start verlies maakt, dus op zich is dit voor het moederbedrijf een ideale mogelijkheid om zich van deze noodlottige telg te ontdoen of om eens even flink in de portemonnee van de provincie te grabbelen.
Waar kun je dit soort publiek geheimen vinden dan? Ik had de indruk dat Keolis daar een groei had op de verbindingen. Het netwerk is deels simpeler, al zou ik de X80 en 80 samenvoegen tot een lijn en dan kijken of de 82 ook in de avond kan rijden met mooie knopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Mooie knopen tussen de (X)80 en 82 zijn vrijwel niet mogelijk omdat de (X)80 qua ligging gedicteerd wordt door de aansluitingen op De Klomp en de 82 gedicteerd wordt door de aansluitingen in Doorn. Waarbij die beide aansluitknopen via lijn 50 ook nog met elkaar verbonden zijn en er ook nog een aansluiting in Driebergen geboden moet worden.

Qua aantallen reizigers is 's avonds rijden op de 82 met daarnaast nog een 80 via de Arnhemseweg iets wat je vrij moeilijk rendabel gaat krijgen: zelfs doordeweeks overdag zijn er relatief weinig instappers bij de haltes in Leusden-Zuid op beide lijnen. Dat lijn 80 's avonds via de busbaan in de Tabaksteeg rijdt is vooral zo omdat die mooi centraal ligt: voor de meeste inwoners in het oude deel van Leusden-Zuid is het om het even of je naar de Arnhemseweg of de Rijk van Loenenbaan loopt, terwijl de nieuwbouwwijk Tabaksteeg vrij ver van de Arnhemseweg ligt.
De reizigersvraag zit 'm vooral op de haltes waar maar één van beiden komt: rond halte Schutterhoeflaan (X80) en rond halte Burgemeester Buiningpark (82) zit het een en ander aan werkgelegenheid en daarmee redelijk wat instappende forensen in de spits. En daarnaast is voor de reizigers uit Woudenberg de route van X80 net wat sneller: 82 vertrekt een minuut of 5 eerder dan X80 bij De Poort, maar met de X80 ben je eerder op de Stadsring in Amersfoort.

Overdag vullen beide lijnen elkaar dus mooi aan, maar 's avonds en in het weekend heb je die forensen niet en rechtvaardigt het reizigersaanbod vanaf Woudenberg het niet om met twee verschillende lijnen naar Amersfoort te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Richard38 schreef:Ook niet de leukste berichten.
Lijnbus in brand A2 Nieuwegein

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2035687/
Nieuwegein-Nieuws heeft nog wat meer foto's op de website staan waaruit wel heel duidelijk blijkt dat dit een geval total-loss is: https://www.nieuwegein-nieuws.nl/nieuws ... -op-de-a2/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door henrivanderweijden »

sirvinniei schreef:Niet gewoon een MAT-rit die van Petenbos naar Klp of de stalling in Ede moest? Wolweg is wel gedeeltelijk afgesloten.
Een mat rit rijdt niet met de tekst: 87 Station Veenendaal de Klomp voorop.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Als het goed is niet nee, maar zie weinig andere verklaring voor deze route.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Suus »

CamilleKreemers schreef:
Suus schreef:Het is een publiek geheim dat Syntus Utrecht al sinds de start verlies maakt, dus op zich is dit voor het moederbedrijf een ideale mogelijkheid om zich van deze noodlottige telg te ontdoen of om eens even flink in de portemonnee van de provincie te grabbelen.
Waar kun je dit soort publiek geheimen vinden dan? Ik had de indruk dat Keolis daar een groei had op de verbindingen. Het netwerk is deels simpeler, al zou ik de X80 en 80 samenvoegen tot een lijn en dan kijken of de 82 ook in de avond kan rijden met mooie knopen.
Als je inschrijft met een kilometerprijs die beduidend lager is dan de vaste kosten van een bus + chauffeur, kan je nog zoveel schrappen en reizigers trekken, rendabel krijgen is dan praktisch onmogelijk. Het eerste jaar is ook nog klauwen met geld uitgegeven om enorm veel tijdelijke bussen in te huren, dat moet ook nog in de looptijd worden terugverdiend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door marvinkok »

Tis ook maar een korte concessie. Wel een mooie om een beetje voet aan de grond te krijgen in "het Westen" en daar ervaring op te doen gezien de hele provincie straks één concessie wordt...
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Een hoop gespeculeer hier.

Hoe dan ook, er is helemaal geen sprake van “grabbelen”, maar wel van een enorme terugval van reizigers en dus opbrengsten, die niemand had kunnen voorzien. En dat is een landelijk probleem. Het is nog even afwachten hoe dat wordt aangepakt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat men werkt aan een realistische oplossing voor alle partijen, in het hele land. :Y

Het heeft dan ook (nog) niet zo veel zin om te speculeren over de gevolgen, omdat die heel erg onduidelijk zijn. Als iemand weet hoeveel mensen er over 1, 2, 3 of 12 maanden mee willen met de bus, en hoe ver die uit elkaar moeten zitten, ik hou me aanbevolen voor die glazen bol!
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Chrysa »

Ik wil over 5 maanden naar Leusden, en dan heb ik de stoel naast me graag vrij. :Y
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Gewoon een grote tas meenemen en op de stoel naast je neerzetten. Veel mensen gaan dan liever naast een ander zitten dan dat ze eerst aan je moeten vragen of je je tas wilt weghalen. Zeker als het een grotere tas of koffer is en ze zien dat het wat moeite gaat kosten :wink:
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef: Als je inschrijft met een kilometerprijs die beduidend lager is dan de vaste kosten van een bus + chauffeur,
Bron? Het DRU aantal is niet gigantisch gestegen en de ritten die erbij zijn gekomen (uithoflijnen, 17, 50, 126) zitten goed vol. Alleen 381 is nog een zorgkindje.
Het eerste jaar is ook nog klauwen met geld uitgegeven om enorm veel tijdelijke bussen in te huren, dat moet ook nog in de looptijd worden terugverdiend.
De tijdelijke lease van die (schroot)bussen zal niet veel duurder geweest zijn dan de lease van de nieuwe bussen.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 185 gasten