Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Suus »

De bronnen die ik gesproken heb zeggen dat in Utrecht een bus € 36 per uur aan omzet uit vervoersbewijzen moet maken om break-even te zijn voor Syntus. Dat is relatief een hoog bedrag, omgerekend naar de circa 600.000 DRU's moet er uit na aftrek kosten (zoals inkoop kassabonnen) uit de vervoersbewijzen een slordige 21,6 miljoen euro per jaar binnengehaald worden. Er vanuit gaande dat tussen 30 en 50% van de reizigers in de bus met een studentenkaart reist (dit percentage is de laatste jaren gestegen door de OV-kaart voor het MBO) en de overheid slechts € 200 miljoen per jaar aan alle streekvervoerders samen geeft voor de studentenkaart, moet je uit de resterende reizigers dus nog behoorlijk wat geld zien te halen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

€36 per DRU uit reizigersopbrengsten lijkt mij niet zo veel. Volgens mij is een DRU-tarief van rond de 90 à 100 euro voor een 12m bus gebruikelijk voor de meeste concessies (dat getal werd gebruikt in een onderzoek naar de stadsdienst in Harderwijk)? Dan heb je een rendabiliteit van minimaal 36% nodig, volgens mij haalt Utrecht dat wel.
Daniel schreef:Mooie knopen tussen de (X)80 en 82 zijn vrijwel niet mogelijk omdat de (X)80 qua ligging gedicteerd wordt door de aansluitingen op De Klomp en de 82 gedicteerd wordt door de aansluitingen in Doorn. Waarbij die beide aansluitknopen via lijn 50 ook nog met elkaar verbonden zijn en er ook nog een aansluiting in Driebergen geboden moet worden.
Over de aansluitingen in Doorn: in hoeverre zijn die belangrijk? Lijn 50 rijdt tegenwoordig hoogfrequent en lijn 56 rijdt ook gewoon door naar Amersfoort. Blijft alleen de verbinding Woudenberg- Wijk bij Duurstede/Cothen/Langbroek over. Lijkt mij niet zo'n sterke vervoersrelatie.
Ik heb er wel eens eerder over gefantaseerd om de dienstregeling aan te passen, maar om andere redenen: met een goede aansluiting in Maarn kan je een goed alternatief voor Veenendaal-Amersfoort bieden.
Ik heb geen onderschrift
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

sirvinniei schreef: Over de aansluitingen in Doorn: in hoeverre zijn die belangrijk? Lijn 50 rijdt tegenwoordig hoogfrequent en lijn 56 rijdt ook gewoon door naar Amersfoort. Blijft alleen de verbinding Woudenberg- Wijk bij Duurstede/Cothen/Langbroek over. Lijkt mij niet zo'n sterke vervoersrelatie.
Grootste deel van de dag is het in Doorn onveranderd wat betreft de 50 als ik me niet vergis. Wij rijden nog steeds overdag 2x per uur van en naar Veenendaal, en 2x per uur van en naar Wageningen. Overdag kwartiersdienst richting Utrecht en 's avonds dus halfuursdienst omdat de Veenendaal-ritten keren bij Leersum Halfeiken. De extra ritten die U-OV nu rijdt gaan, voor zover ik ze altijd zie rijden, maar tot station Driebergen-Zeist (en slechts een enkele rit door naar Doorn). Van ''hoogfrequent'' is dus alleen sprake tussen station Driebergen-Zeist en Utrecht CS in mijn beleving.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanaf dinsdag ook in de provincie Utrecht een speciale corona-dienstregeling. Al blijft de basis nog altijd een zaterdagsdienst, maar dan wel zonder de nu wat overbodige extra's: in Amersfoort geen kwartiersdiensten meer op de stadsdienst en de 83, 87 en 102 rijden elk uur. En her en der minder ritten in de late avond als er toch bijna niemand meer buiten is, naast een paar extra vroege ritten op enkele lijnen.

En wellicht op sommige plekken nog wat aanpassingen die niet in het overzicht staan. Zo rijdt 80 alleen in de spits 2x/uur het hele traject: overdag en 's avonds wordt tussen Woudenberg en De Klomp een uurdienst gereden zag ik in de tabellen die inmiddels online staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Begrijpelijke dienstregeling. Alleen opvallend dat lijn 50 nog steeds een kwartiersdienst rijdt (met U-OV aanvullingen?).
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk komt het gewoon niet in de diensten uit om een pendel Leersum - De Klomp te rijden de gehele week, maar de U-OV aanvullingen rijden zo te zien niet (zou ook wat overdreven zijn).

Overigens wel een ietwat verwarrende dienstregeling omdat in de normale weergave op de site de voetnoten ontbreken (en sommige ritten staan er dubbel in omdat die een voetnoot hebben). In de printweergave blijkt dat men de dienstregeling al voorbereid heeft om tot 30 mei te kunnen duren (dat staat er als einddatum bij), maar alle ritten hebben een voetnoot dat ze vanaf 11 mei niet meer rijden :P
Behalve dan bij lijn 80 want daar staat voor de avonduren in mei al de pendeldienst Woudenberg - Scherpenzeel en Renswoude - De Klomp in. Die dienstregeling stond van de week ook al kort op de site in een leeg nieuwsbericht over de werkzaamheden aan de N224.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Ik kwam vrijdagochtend, iets na zevenen een Setra tegen met 50: Amerongen erop. Komende vanaf Leersum.
Da's toch een rit wat ooit de 71 van U-OV was in de spits? Die startte in Amerongen. Nu werd er naartoe gereden. Is dat regulier of had de chauffeur de bestemming erop gezet vanaf de stalling?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Kan. Om 6:30 en 7:00 vertrekken ritten 50 vanaf Utrecht CS die eindigen in Amerongen. Zal de rit van 6:30 geweest zijn, die is om 7:23 bij Amerongen Dorp.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Okay, dus dat is een reguliere spitsrit. :pos:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Dit zijn de eerste twee ritten van de dag. Die rijden tot Amerongen. De eerste naar Veenendaal vertrekt pas om 07:18 en naar Wageningen om 07:33. Dit komt omdat we nu de hele week conform de zaterdagsdienstregeling rijden. In de normale ''week-regeling'' zal dat vast anders zijn.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Daniel schreef:Waarschijnlijk komt het gewoon niet in de diensten uit om een pendel Leersum - De Klomp te rijden de gehele week, maar de U-OV aanvullingen rijden zo te zien niet (zou ook wat overdreven zijn).
Ik zie nergens op de U-OV website de aanwijzing dat U-OV tijdelijk niet op U-Link 50 rijdt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

De U-OV ritten zie ik inmiddels ook gewoon in de dienstregeling van Syntus staan, daar is dus kennelijk alsnog niks in gewijzigd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

In OVinfo staat dat alle ritten naar Amersfoort gaan
Kan alleen geen foto sturen!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Welke ritten en waar precies?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Lijn 80 richting Amersfoort vanaf de Klomp.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat klopt toch ook gewoon...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ik kwam gisteren een oud voorstel tegen van bewoners van bewoners van Leusden Zuid om de bus via de Hamersveldseweg en de Ben Ponlaan te laten rijden. Waarom is daar niet voor gekozen? Lijkt me een snellere route zonder dat er extra infra nodig was.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Omdat dat niet centraal door de kern is en de loopafstanden dan lang worden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me met de oorspronkelijke protesten tegen de busbaan door Tabaksteeg te maken gehad te hebben. Maar dan heb je een route waarvanaf je noch naar Tabaksteeg noch naar het oude deel van Leusden-Zuid kunt lopen, dus niet echt een serieus alternatief voor de route over de Rijk van Loenenbaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

SuperGhost schreef:Omdat dat niet centraal door de kern is en de loopafstanden dan lang worden?
Moet dat dan? Bussen dwars door kernen? Zeker voor een streekbus lijkt me de huidige route niet ideaal. De loopafstanden blijven nog redelijk, volgens mij zijn loopafstanden in de Munnikhove groter. Daarnaast: als de bewoners het zelf voorstellen lijkt het me dat de loopafstanden voor hen niet zo'n probleem zijn.
Uiteindelijk is het probleem natuurlijk een wijk die niet met OV in het achterhoofd gebouwd is (zoals vaak gebeurt).
Daniel schreef:Dat lijkt me met de oorspronkelijke protesten tegen de busbaan door Tabaksteeg te maken gehad te hebben. Maar dan heb je een route waarvanaf je noch naar Tabaksteeg noch naar het oude deel van Leusden-Zuid kunt lopen, dus niet echt een serieus alternatief voor de route over de Rijk van Loenenbaan.
Tabaksteeg is goed bereikbaar als je een halte plaatst ter hoogte van de Anna Aleidalaan.
Ook met de huidige haltes is de busbaan overigens niet nodig: je kan ook vanaf de Ben Pon Laan de Anna Aleidalaan insteken.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Tabaksteeg wel, maar die busbaan ligt juist waar hij ligt om ook het oude deel van Leusden-Zuid te bedienen. Bedenk dat die oorspronkelijk een alternatief voor de route over de Arnhemseweg had moeten worden. Er zit ook een stukje busbaan bij halte Maximaplein trouwens.

Overigens is de Hamersveldseweg ook niet bepaald geschikt als busroute, kijk voor de grap even op streetview hoe smal die wel niet is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door yordietje »

Mijn vraag was of er nu vanaf de Klomp ook alleen ritten zijn die naar Woudenberg gaan. Of alles naar Amersfoort? In de OV info app staat 80 naar Woudenberg ipv Amersfoort.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Bij mij staat er gewoon 80 naar Amersfoort in bij De Klomp anders...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nielsie600 »

Is er al iets bekend wanneer de ex Groninger Q-link Blauw op de U-link lijnen gaan rijden?
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ze zijn in Utrecht, dat is wat ik weet, maar wat ik denk is dat ze de gehele bus aan het renoveren zijn, de binnenkant is erg rood en ik weet niet of ze dat aanpassen dus dat is een vraag voor iemand die dat wel weet, maar mijn gevoel zegt dat deze bussen een grondige renovatie krijgen voor dat ze op de dienst komen of het kan ook net zo goed zijn dat er wel instructieritten meegereden worden en dat we ze snel kunnen verwachten op de dienst
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 213 gasten